Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

BR 103 i Padborg (Generelt)

af OD, Od ⌂, 8/10 2013, 21:51 (4070 dage siden)

103 203-6 med IP 2181 den 11/9-1997.
[image]

103 139-2 med stammen til IP 2087 den 11/9-1997.
[image]

BR 103 i Padborg

af Hedegaard, 9/10 2013, 18:57 (4069 dage siden) @ OD, Od

Åååååh. En Orientrot BR 103 med IR-vogne. Det er en kæmpe fryd for øjnene :-) Hvis ikke jeg tager fejl, så er det også en populær oprangering blandt modelbanefolkene.
Tak for disse skønne billeder af en skøn maskine. Gid BR 101 bare havde halvt så meget "personlighed"

BR 103 i Padborg

af OD, Od ⌂, 9/10 2013, 20:42 (4069 dage siden) @ Hedegaard

Åååååh. En Orientrot BR 103 med IR-vogne. Det er en kæmpe fryd for øjnene :-) Hvis ikke jeg tager fejl, så er det også en populær oprangering blandt modelbanefolkene.
Tak for disse skønne billeder af en skøn maskine. Gid BR 101 bare havde halvt så meget "personlighed"

Flere BR 103 i Padborg her: http://www.oledinesen.dk/danmark-ovrige-operatorer/?album=210&gallery=414

Avatar

BR 103 i Padborg

af mss ⌂, 12/10 2013, 01:39 (4067 dage siden) @ OD, Od

Fantastisk! :-)
Tænk at man har kunnet knipse så meget lækkert DB-materiel dernede. I dag er der jo knapt så stor variation, særligt ikke bemalingsmæssigt...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

BR 103 i Padborg

af Georg Schmidt, 12/10 2013, 11:52 (4067 dage siden) @ mss

Lidt fra 1997 i Padborg.
[image]
[image]
[image]
[image]
Mvh
Georg

ERTMS og Indusi

af Gæst, 12/10 2013, 12:34 (4067 dage siden) @ OD, Od

Dejlige billeder.

Det får mig til at tænke på om om kørslen mellem Padborg og grænsen bliver overvåget med Indusi?

Og hvad er planerne for ERTMS på denne strækning?

ERTMS og Indusi

af Fysikeren, 12/10 2013, 13:54 (4067 dage siden) @ Gæst

Ifølge SIN 26.7 er der udlagt baliser for PZB (Indusi) ved F-, I- og U-signalerne i den sydlige ende af Padborg. Strækningen har vekselspor.

EU kræver som sådan at strækningen for ERTMS i 2020 (fra dansk side er det planen at nå Padborg i 2018), mens tyskerne omvendt er mere tøvende pga. mangel på en europæisk koordinering i udrulningen. Dog ville netop strækningen Padborg-Hamburg/Maschen give mening at have udstyret med ERTMS ved siden af PZB. Hvad der sker må tiden dog vise.

ERTMS og Indusi

af steenth, 12/10 2013, 16:00 (4067 dage siden) @ Fysikeren

EU kræver som sådan at strækningen for ERTMS i 2020 (fra dansk side er det planen at nå Padborg i 2018), mens tyskerne omvendt er mere tøvende pga. mangel på en europæisk koordinering i udrulningen. Dog ville netop strækningen Padborg-Hamburg/Maschen give mening at have udstyret med ERTMS ved siden af PZB. Hvad der sker må tiden dog vise.

Jep. De vil nok bruge ERTMS niveau 1 LS på de fleste strækninger på ERTMS korridorerne (inklusiv til Padborg) og niveau 2 ved nybygning mv. De vil også gerne erstatte LZB med ERTMS. Men resten har nok lange udsigter...

ERTMS og Indusi

af Gæst, 12/10 2013, 16:17 (4067 dage siden) @ steenth

Hvad står LS for?

Betyder det så at selve Padborg station skal udrustes med niveau 1?

Mvh

ERTMS og Indusi

af steenth, 12/10 2013, 16:47 (4067 dage siden) @ Gæst

Hvad står LS for?

LS = Limited Supervision - et letvægtsudgave, som kun erstatter det gamle nationale system på vel samme sikkerhedsniveau. Den fuld version af niveau 1 er på høje med dansk ATC og derfor meget dyr! Så man definerede L1 LS for at gøre overgangen billigere og nemmere. Schweiz bl.a. vil konverter alle de gamle togkontrolsystemer til det niveau for at få de gamle fjernet og derved vil kunne fjerne udstyret fra alle tog.

Betyder det så at selve Padborg station skal udrustes med niveau 1?

Nej. Man kan skifte niveau syd for stationen.

Mvh
Steen

ERTMS og Indusi

af Fysikeren, 12/10 2013, 18:17 (4066 dage siden) @ steenth

ERTMS L1 med hhv. Full Supervision og Limited Supervision svarer vel nogenlunde til forskellen mellem ATC og ATC-Togstop, hvis jeg forstår tingene korrekt på bl.a. Wikipedia?

ERTMS og Indusi

af Gæst, 12/10 2013, 20:00 (4066 dage siden) @ steenth

Kan alle ERTMS cab anlæg køre på både level 1 og 2 infrastruktur? Ellers bliver det da et problem for tyske lokomotiver at køre ind på Padborg station, hvis den udrustes med L2, hvis lokomotiverne kun kan køre på level 1.

Mvh

ERTMS og Indusi

af Fysikeren, 12/10 2013, 20:39 (4066 dage siden) @ Gæst

Tog med level 1 kan ikke køre på strækninger med level 2 eller 3. Tog med level 2 kan køre på level 1 eller 2, men ikke 3.

Forklaringen er, at level 1 modtager beskederne med køretilladelse osv. fra baliserne (ligesom ATC), hvorfor sådanne baner i udgangspunktet også skal have optiske signaler. I level 2 kommer de fra GSM-R.

Der er dog intet der udelukker, at en strækning eller station kan have både level 1 og 2 samtidigt.

ERTMS og Indusi

af Gæst, 12/10 2013, 21:33 (4066 dage siden) @ Fysikeren

Jamen så er det da nødvendigt at udruste Padborg station med level 1 så tyske tog med level 1 fortsat kan vende der som i dag.

Mvh

ERTMS og Indusi

af Fysikeren, 12/10 2013, 22:01 (4066 dage siden) @ Gæst

Jamen så er det da nødvendigt at udruste Padborg station med level 1 så tyske tog med level 1 fortsat kan vende der som i dag.

Forudsat der vil komme tyske tog med level 1 til stationen. Alle de implementeringer af ERTMS jeg kan se i Tyskland er med level 2, så vil næsten formode, at alle tog, der udstyres med ERTMS bliver med level 2.

Dog er der ikke optræk til, at banen på tysk side får ERTMS på denne side af 2020. Dette forhindrer dog ikke, at man kan kræve, at alle tog der kører over grænsen til have dette.

ERTMS og Indusi

af esni, Frederikssund, 12/10 2013, 23:23 (4066 dage siden) @ Fysikeren


Forklaringen er, at level 1 modtager beskederne med køretilladelse osv. fra baliserne (ligesom ATC), hvorfor sådanne baner i udgangspunktet også skal have optiske signaler. I level 2 kommer de fra GSM-R.

Er der ikke sprunget et par mellemregninger over der?

Og hvis ERTMS level 2 har baliser, hvilken rolle har de?

ERTMS og Indusi

af steenth, 13/10 2013, 00:29 (4066 dage siden) @ Fysikeren

ERTMS L1 med hhv. Full Supervision og Limited Supervision svarer vel nogenlunde til forskellen mellem ATC og ATC-Togstop, hvis jeg forstår tingene korrekt på bl.a. Wikipedia?

Limited Supervision gaber stor forskel i niveau efter hvordan den bliver konfigureret. ATC-togstop er den mest sikker ende, med LS kan også gøres mere simpel, hvor der kun der kun begreberne fri, advarsel (hastighed skal begrænses) og stop (kørt forbi rød signal), dvs hastigheden blive ikke overvågnet imod evt. et stopsignal.

ERTMS og Indusi

af steenth, 13/10 2013, 00:42 (4066 dage siden) @ esni


Forklaringen er, at level 1 modtager beskederne med køretilladelse osv. fra baliserne (ligesom ATC), hvorfor sådanne baner i udgangspunktet også skal have optiske signaler. I level 2 kommer de fra GSM-R.


Er der ikke sprunget et par mellemregninger over der?

Det kan jeg ikke se. Derudover kan man godt i det fulde niveau 1 kører uden signaler og alene på førerrumssignalet.

Og hvis ERTMS level 2 har baliser, hvilken rolle har de?

I niveau 2 har de også baliser, men det er kun "kilometer-sten", som angiver positionen, så det mobile udstyr ved mere præsis, hvor den er i forhold de køretilladelser den har fået.

ERTMS og Indusi

af Gæst, 13/10 2013, 08:07 (4066 dage siden) @ Fysikeren

Det jeg pt. har fået ud af denne tråd er at hvis Tyskerne laver niveau 1 syd for Padborg, så bør der også være niveau 1 på Padborg station. Om de laver niveau 1 eller 2 syd for Padborg ved vi ikke (Der er måske nogen der ved det?).

Derudover vil Tyske tog sandsynligvis ikke have ERTMS på tidspunktet for den danske udrulning på Padborg station. Dette peger klart på at man bør udrulle niveau 1 på stationen, så driften kan fortsætte som i dag.

ERTMS og Indusi

af Fysikeren, 13/10 2013, 09:13 (4066 dage siden) @ Gæst

Hvis tyske tog ikke har ERTMS ved udrulningen, er det da lige gyldigt, om Padborg er udstyret med 1 eller 2.

Hvor stort vil problemet også være i praksis? Passagertogene er jo i dag gennemgående til Danmark, så de skal uanset hvad udstyres med ERTMS. Eneste problem er nattoget, men kan google mig frem til, at DB er begyndt at udruste BR 101 med ERTMS.

Godstogene er jo også i udgangspunktet gennemgående uden skift af lokomotiv, de få der skifter lokomotiv her tror jeg ikke kan forsvare, at man har en station med andet udstyr end resten af landet. Det koster jo trods alt ekstra ressourcer, når den afviger.

Uanset hvad, har jeg på ingen måde set planer om, at en eneste af Banedanmarks strækninger, udover S-banen, skulle få noget som helst andet end ERTMS 2. Der har været lidt planer om 1'eren på store stationer pga. datakapaciteten i GSM-R, men dette er der løsninger på nu, såvidt jeg har forstået, samt evt. ERTMS Regional på sidebaner, men det er vist ikke aktuelt.

ERTMS og Indusi

af Gæst, 13/10 2013, 10:03 (4066 dage siden) @ Fysikeren

Enig for såvidt angår de gennemkørende tog. Men jeg vil ikke blive overrasket hvis Tyskerne laver niveau 1 til grænsen.

Jeg syntes bare man skal tage hensyn til at der er en gruppe af lokomotiver som i givet fald kun får level 1 cab udrustning - for at gøre det så billigt som muligt.

Hvis Padborg station kan udrustes således at det er muligt at vende med disse lokomotiver vil det være fint. Det bør også være muligt at køre på ydre signaler ind til de tyske lokomotiver har fået ERTMS udstyr.

Fint at lave level 2, men det bør suppleres med level 1 eller andet så ovenstående er muligt. Så måske er det ikke det smarteste at lave level 2 på Padborg. Men det er vel noget Banedanmark udreder når de begynder at projektere stationen.

Mvh

ERTMS og Indusi

af Fysikeren, 13/10 2013, 10:08 (4066 dage siden) @ Gæst

Level 1 og 2 kan sameksistere.

ERTMS og Indusi

af steenth, 13/10 2013, 10:38 (4066 dage siden) @ Gæst

Enig for såvidt angår de gennemkørende tog. Men jeg vil ikke blive overrasket hvis Tyskerne laver niveau 1 til grænsen.

Jeg syntes bare man skal tage hensyn til at der er en gruppe af lokomotiver som i givet fald kun får level 1 cab udrustning - for at gøre det så billigt som muligt.

Der er ikke noget væsentlig at spare her. Og tyskerne vil også installeret level 2 på andre strækninger, så man kan lige så godt installere level 2 med det samme.

Mvh
Steen

Avatar

Tak! + Elloks i Tyskland i 90'erne (en del fotos)

af mss ⌂, 13/10 2013, 19:38 (4065 dage siden) @ OD, Od

Ganske fantastisk Ole! Tak for det :-)

Det er jo lidt som at betragte min modeltogssamling, og for den sags skyld mine rejsealbums fra Tysklandsrejser i 90'erne, dine billeder er bare taget på Dansk jord!

Je ger egentlig lidt overrasket over hvor mange tyske loktyper og bemalinger der har været i Padborg. Selv de tidligere Østtyske, kantede "Strømcontainere" og hvad de ellers kalder 155'erne dernede. Og så de dejlige 103'ere, og de dengang trivielle 140'ere, der jo så at sige var DB's pålidelige slidere, bygget i over 800 eksemplarer!

Jeg skylder jo næsten at smide et par 90'er billeder her :-)

[image]
103 104-6 i München, 1995.

[image]
103 171-5, et sted i Tyskland, 1997.
En af de ret få maskiner i vinrød/beige med rød ramme.

[image]
103 238-2 Köln, 1995.
En af de lange 103'ere.

[image]
110 204-5 i München, 1997.

[image]
110 340-7, og 111 210-1 i Frankfurt (Main), 1997.

[image]
111 157-4 i S-bahnbemaling, Frankfurt (Main) 1997.

[image]
111 176-4 i Verkehrsrot/Kieselgrau særbemaling, Frankfurt (Main) 1997.

[image]
112 163-1 i Frankfurt (Main) 1997.

[image]
120 136-7 i München, 1997.

[image]
127 001-6 i München 1995.
Ikke en DB-maskine, men den var indlejet en årerække og kørte primært i 120'er løb mellem München og Nürnberg.

[image]
140 011-8, en gammel svend der anvendtes til at trække stammer mellem opstillingsterrænet i München Pasing og München Hbf. München 1995.

[image]
140 032-4, ligeledes en af de helt gamle 140'ere, med et godstog et sted i Tyskland, 1997.

[image]
141 190 i Frankfurt (Main), 1997.

[image]
150 042-0 i Kornwestheim, 1997.

[image]
150 043-8 i Kornwestheim, 1997.

[image]
150 076-8 i Kornwestheim, 1997.
Denne maskine er lige kommet i model fra Roco.

[image]
151 044-5 i Kornwestheim, 1997.

[image]
155 177-9 i Kornwestheim, 1997.

[image]
180 004-4 i Berlin, 1995.

[image]
181 210-6 i Frankfurt (Main), 1997.

[image]
181 213-0 i Frankfurt (Main), 1997.

Naturligvis har jeg også knipset dieselloks, togsæt og vogne samt mange andre billeder der kan ses på min hjemmeside :-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak