Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Stationer med "H"

af jmp, 17/1 2011, 00:37 (5063 dage siden)

Foranlediget af en kommentar i en anden tråd, vil jeg gerne stille spørgsmålet: Hvilke danske stationer har haft et "H". Her er dem jeg lige kan komme i tanke om.

København H
Århus H
Vejle H
Skive H
Nyborg H
Tønder H
Haderslev H
Sønderborg H

Andre?

Jan

Stationer med "H"

af Allan Støvring-Nielsen, 17/1 2011, 01:18 (5063 dage siden) @ jmp

Nymindegab H

Men det var vist mest for sjov;o)

Allan

Stationer med "H"

af Mads Olesen @, 17/1 2011, 06:28 (5062 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Der var også Rønne H - stationsbygningen findes endnu, hvilket Rønne Ø også gør.

Mads

Stationer med "H"

af Ove Nygaard @, Fredericia, 17/1 2011, 06:53 (5062 dage siden) @ jmp

Holstebro burde i min pure ungdom også have tilføjet et "H", for der var 3 banegårde i Holstebro, Holstebro (H), Sønderport og Holstebro Syd, som var Ørnhøjbanens (RØHJ) endestation, idet dog (nogle af) togene blev videreført til Holstebro(H)via et (håndbetjent) sporskifte, som hørte til sikringsanlægget på Sønderport station. Lokale kræfter forsøgte at få det estimerede "H" tilføjet, men "forklaringen" på, at det ikke kunne lade sig gøre var, at Holstebro Syd var en privatbanestation, og Sønderport jo ikke havde "Holstebro" i navnet.
Og Aarhus (husk dobbelt A fra 01.01.11)har jo bevaret "H", selv om Aarhus Ø nu hedder Østbanetorvet. :-D
Jo, "H" kan være noget kompliceret noget.

Bedste hilsener

Ove

Stationer med "H"

af jmp, 17/1 2011, 09:27 (5062 dage siden) @ Ove Nygaard

Og Aarhus (husk dobbelt A fra 01.01.11)har jo bevaret "H", selv om Aarhus Ø nu hedder Østbanetorvet. :-D

Ifølge gældende regler, må man altid gerne skrive bolle-å i stednavne. Det er altså korrekt at skrive Århus, uanset hvad kommunens markedsføringsafdeling har bestemt at kalde byen.

Jan

Stationer med "H"

af jmp, 17/1 2011, 09:28 (5062 dage siden) @ Mads Olesen

Tak!

Der ramte du min privatbaneinkompetence.

Jan

Avatar

Stationer med "H"

af Per Hauberg, 17/1 2011, 10:04 (5062 dage siden) @ Ove Nygaard

Hej Ove -

Kender du skiltemalerens mailadresse, for så må han da lige ha' en reprimande :-P

vh

Per


[image]

Stationer med "H"

af Ove Nygaard @, Fredericia, 18/1 2011, 04:13 (5062 dage siden) @ jmp

Hej Jan.

Du er lovligt undskyldt, for De Bornholmske Jernbaner var smalsporede, men derfor er det alligevel imponerende at Rønne havde både Rønne H, Rønne N og Rønne Ø (så vidt jeg husker).

Vh
Ove

Stationer med "H"

af Ove Nygaard @, Fredericia, 18/1 2011, 05:01 (5062 dage siden) @ jmp

Hej Jan.

Så må du have fat i Aalborg - og Aabenraa - for at fortælle dem, at de ikke behøver at tage det så tungt, hvis nogen bruger "Å" eller "å". Stationsskiltet i Aalborg er nu stavet "korrekt" - og trods adskillige banegårde i Aalborg har det iøvrigt aldrig heddet Aalborg H.

Og til Per af Malling: Jeg kender ikke skiltemaleren, men skal skiltet på Aarhus (H) rettes ind efter byens beslutning om ny stavemåde, så sker det nok først ved planlagt udskiftning. Pengene hænger jo ikke på træerne i den kollektive trafik!

Hermed forlader jeg snakken om "H" og "Å" og ved, hvad jeg bruge må.:-D

Bedste hilsener

Ove Nygaard

Holstebro Sydbanegaard/Sønderport

af Svend, 18/1 2011, 05:33 (5062 dage siden) @ Ove Nygaard
redigeret af Svend, 18/1 2011, 06:00

Holstebro burde i min pure ungdom også have tilføjet et "H", for der var 3 banegårde i Holstebro, Holstebro (H), Sønderport og Holstebro Syd, som var Ørnhøjbanens (RØHJ) endestation, idet dog (nogle af) togene blev videreført til Holstebro(H)via et (håndbetjent) sporskifte, som hørte til sikringsanlægget på Sønderport station.


De to (togfølge)stationer Sønderport (DSB) og Holstebro Syd (RØHJ) lå meget tæt på hinanden. Kørsel DSB-RØHJ om omvendt må have foregået som rangering, men det kunne være interessant at se eller høre, efter hvilke regler (instrukser) det foregik.

[image]

Til de der ikke helt er med i jernbanegeografien: Sønderport var beliggende på strækningen Holstebro-Herning som den første station efter Holstebro (mellem Holstebro og Tvis).

--
Svend

Holstebro Sydbanegaard/Sønderport

af jimmy k, 18/1 2011, 07:11 (5061 dage siden) @ Svend

Hej.

Da jeg næsten daglig kører forbi den gamle Sønderport station i Holstebro, kunne det da værer sjovt at se nogle billeder fra dengang stationen var i aktiv tjeneste. Er der mon ikke nogen der ligger inde med nogle billeder fra dengang???

Man kan stadig se forløbet for tilslutningssporet til RØHJ banegården, som også stadig findes, ja selv pakhuset og den tosporet remise findes endnu i Holstebro.

Holstebro Sydbanegaard/Sønderport

af jimmy k, 18/1 2011, 19:38 (5061 dage siden) @ jimmy k

Er der virkelig ikke nogen der ligger inde med billeder fra denne flotte stations storhedstid. Der´er åbenbart ikke nogen der har været i det vestjyske dengang.

Holstebro Sydbanegaard/Sønderport

af Ove Nygaard @, Fredericia, 20/1 2011, 04:56 (5060 dage siden) @ jimmy k

Er der virkelig ikke nogen der ligger inde med billeder fra denne flotte stations storhedstid. Der´er åbenbart ikke nogen der har været i det vestjyske dengang.

Hej Jimmy.

Jeg må vedgå, at jeg kender området omkring Holstebro Syd/Sønderport "fra dengang" ganske godt, men desværre var "tiden og økonomien" ikke til, at man havde et fotografiapparat ved hånden. Så jeg kan ikke bidrage med billeder fra den tid. Jeg kan da fortælle en lille (tragisk) anekdote, nu så mange år efter:
Jeg gik i Holstebro Borger og Realskole, også kaldet Danmarksgades Skole (1941-1951), og i min klasse var 4 elever fra Ørnhøj, som hver dag trofast pendlede med Ørnhøj - Holstebro Banen (på det tidspunkt var det to selvstændige baner, RØJ og ØHJ, med "samdrift") til og fra skole. De nød godt af, at privatbanens tog blev videreført til Holstebro (H), hvorfra de fortsatte til fods til Danmarksgade. I marts 1946 - jeg husker ikke længere den nøjagtige dato, men selve begivenheden står prentet med flammeskrift i min erindring - skete et togsammenstød (mellem M1 og M2 var det vist) på fri bane mellem stationerne Sørvad og Vind, hvorved 2 blev dræbt og 5 blev kvæstet. Den ene af de dræbte - en utroligt sympatisk dreng - var min klassekammerat, ligesom en af de kvæstede (sympatiske) piger også var fra min klasse. Det hvilede som en skygge over hele min skoletid, og da jeg selv valgte "banevejen" og derved blev involveret i sikkerhedstjeneste i mange år, tænkte jeg mig altid ekstra godt om, når jeg udøvede denne.
Så ja, Jimmy, jeg har været der.

Jeg prøver at vedhæfte linket med de flotte billeder fra 2008 fra Holstebro Syd, så ophavsmanden kommer til sin ret.

http://http://www.danskestationer.dk/rohj/rohj_holstebro_syd.php

Bedste hilsener

Ove

Holstebro Sydbanegaard/Sønderport

af Ove Nygaard @, Fredericia, 20/1 2011, 05:37 (5060 dage siden) @ Ove Nygaard

Er der virkelig ikke nogen der ligger inde med billeder fra denne flotte stations storhedstid. Der´er åbenbart ikke nogen der har været i det vestjyske dengang.


Hej Jimmy.

Jeg må vedgå, at jeg kender området omkring Holstebro Syd/Sønderport "fra dengang" ganske godt, men desværre var "tiden og økonomien" ikke til, at man havde et fotografiapparat ved hånden. Så jeg kan ikke bidrage med billeder fra den tid. Jeg kan da fortælle en lille (tragisk) anekdote, nu så mange år efter:
Jeg gik i Holstebro Borger og Realskole, også kaldet Danmarksgades Skole (1941-1951), og i min klasse var 4 elever fra Ørnhøj, som hver dag trofast pendlede med Ørnhøj - Holstebro Banen (på det tidspunkt var det to selvstændige baner, RØJ og ØHJ, med "samdrift") til og fra skole. De nød godt af, at privatbanens tog blev videreført til Holstebro (H), hvorfra de fortsatte til fods til Danmarksgade. I marts 1946 - jeg husker ikke længere den nøjagtige dato, men selve begivenheden står prentet med flammeskrift i min erindring - skete et togsammenstød (mellem M1 og M2 var det vist) på fri bane mellem stationerne Sørvad og Vind, hvorved 2 blev dræbt og 5 blev kvæstet. Den ene af de dræbte - en utroligt sympatisk dreng - var min klassekammerat, ligesom en af de kvæstede (sympatiske) piger også var fra min klasse. Det hvilede som en skygge over hele min skoletid, og da jeg selv valgte "banevejen" og derved blev involveret i sikkerhedstjeneste i mange år, tænkte jeg mig altid ekstra godt om, når jeg udøvede denne.
Så ja, Jimmy, jeg har været der.

Hej igen Jimmy.

UPS, linket virkede ikke. "Min årgang" er jo ikke - trods god undervisning på Holstebro Borger og Realskole - ikke mindst i dansk af den navnkundige fru Marie K Langmack :-( (hvis mand blev den første skoleinspektør for den nyopførte Sønderlandsskole tæt ved Sønderport/Holstebro Syd) , som ikke tolererede nogen som helst stavefejl og slinger i valsen i det hele taget - så velbevandret i den nymodens edb-teknik, at det lykkes hver gang. Men prøv så: www.danskestationer.dk, hvor du kan gå ind under RØHJ. Det skulle give dig nogle nutidsfoto af bl. a. Holstebro Sydbanegård.
PS: I marts 1946 var der iøvrigt også store oversvømmelser i Holstebro bymidte, da Storåen gik over side bredder. Historien gentager sig desværre, kan jeg se.

Bedste hilsener

Ove
gammel Holstebrodreng

Avatar

Stationer med "H"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/2 2011, 12:40 (5025 dage siden) @ jmp

Men hvornår mistede (nogle af) disse stationer så deres "H"? Jeg faldt tilfældigvis over M(eddelelse nr.)54 af 10/4 1972 i "Meddelelser fra Generaldirektoratet":

[image]

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Stationer med "H"

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 23/2 2011, 14:06 (5025 dage siden) @ jmp

Foranlediget af en kommentar i en anden tråd, vil jeg gerne stille spørgsmålet: Hvilke danske stationer har haft et "H". Her er dem jeg lige kan komme i tanke om.

København H
Århus H
Vejle H
Skive H
Nyborg H
Tønder H
Haderslev H
Sønderborg H

Andre?

Jan

Hvad med Nørresundby H ?:-D

Nørresundby H

Mvh

Michael

Avatar

Stationer med "H" - nu med "C"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/3 2011, 19:27 (5017 dage siden) @ Michael Julsrud

Foranlediget af en kommentar i en anden tråd, vil jeg gerne stille spørgsmålet: Hvilke danske stationer har haft et "H". Her er dem jeg lige kan komme i tanke om.

København H
Århus H
Vejle H
Skive H
Nyborg H
Tønder H
Haderslev H
Sønderborg H

Andre?

Jan


Hvad med Nørresundby H ?:-D

Nørresundby H

Mvh

Michael

Jeg trak lidt på smilebåndet, da jeg læste "Nørresundby H", men blev rimeligt forbløffet, da jeg så billedet og måtte konstatere, at Nørresundby Havn faktisk blev forkortet "Nørresundby H".

Men hvad så med denne her:

[image]

Kilde: "DE DANSKE STATSBANER, JERNBANESKOLEN, Vejledning i de gældende bestemmelser om Befordring og Ekspedition af Gods, levende Dyr, Køretøjer og Lig samt om Bogføring og Regnskabsaflæggelse", januar 1916, side 33

Hvor pokker kommer "Nørresundby C" fra? Det "plejede" DSB jo ikke selv at kalde statsbanestationen i Nørresundby.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Stationer med "H"

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 3/3 2011, 19:38 (5017 dage siden) @ Michael Julsrud

Så er der jo også Thyborøn H. Den må vi jo ikke glemme.
[image]
[image]

--
[image]

Holstebro Sydbanegaard/Sønderport

af Tommyml, 14/3 2011, 16:33 (5006 dage siden) @ Svend

Min kæreste og jeg har lige fået lejlighed i det gamle pakhus i Holstebro som var under RØHJ - Prøver at finde historier og billeder fra "den gang"

Holstebro Sydbanegaard/Sønderport

af John, 14/4 2011, 03:15 (4976 dage siden) @ Ove Nygaard

Det var den 22. marts 1947 at RØHJ togene 6 og 5 kolliderede mellem Vind og Sørvad. Togene skulle have krydset på Vind station, men tog 6 fra Vind blev sendt for tidligt af sted på grund af misforståelse om en krydsforlægning mellem tog 6 og tog 209. Motorføreren i tog 6 fik øje på det modkørende tog 5 på ca 150 meters afstand, men kollisionen skete trods bremsning, med stor kraft.

PS Du behøver da ikke underspille din IT-kunnen - det gik da meget godt med mails da du for mange år siden havde fået installeret dit første modem i forbindelse med et "konsulentjob".:-)

Avatar

Holstebro Sydbanegaard/Sønderport

af Ove Nygaard, 14/4 2011, 04:15 (4976 dage siden) @ John

Det var den 22. marts 1947 at RØHJ togene 6 og 5 kolliderede mellem Vind og Sørvad. Togene skulle have krydset på Vind station, men tog 6 fra Vind blev sendt for tidligt af sted på grund af misforståelse om en krydsforlægning mellem tog 6 og tog 209. Motorføreren i tog 6 fik øje på det modkørende tog 5 på ca 150 meters afstand, men kollisionen skete trods bremsning, med stor kraft.

PS Du behøver da ikke underspille din IT-kunnen - det gik da meget godt med mails da du for mange år siden havde fået installeret dit første modem i forbindelse med et "konsulentjob".:-)

Hej John.

Tak for opdateringen. Og så husker jeg et år "forkert" på den tragiske begivenhed, som fandt sted i 1947 og ikke 1946. Det kan jo ske, når man har rundet 3. kørekortfornyelse efter de 70.

Bedste hilsener

Ove Nygaard

Avatar

Holstebro Sydbanegaard/Sønderport

af Ove Nygaard, 14/4 2011, 16:24 (4975 dage siden) @ Ove Nygaard

Det var den 22. marts 1947 at RØHJ togene 6 og 5 kolliderede mellem Vind og Sørvad. Togene skulle have krydset på Vind station, men tog 6 fra Vind blev sendt for tidligt af sted på grund af misforståelse om en krydsforlægning mellem tog 6 og tog 209. Motorføreren i tog 6 fik øje på det modkørende tog 5 på ca 150 meters afstand, men kollisionen skete trods bremsning, med stor kraft.

PS Du behøver da ikke underspille din IT-kunnen - det gik da meget godt med mails da du for mange år siden havde fået installeret dit første modem i forbindelse med et "konsulentjob".:-)(Tak for rosen, John. Min kone husker også dit besøg her i seniorkonsulentboligen i Erritsø, hvor du installerede udstyret, så jeg kunne være "online" med Jernbanetilsynet. Hun husker især, at du tømte fadet med ostemadder til kaffen, men at du høfligt sagde tak for kaffe og for god behandling.:-D )

[/b]>

Hej John.

Tak for opdateringen. Og så husker jeg et år "forkert" på den tragiske begivenhed, som fandt sted i 1947 og ikke 1946. Det kan jo ske, når man har rundet 3. kørekortfornyelse efter de 70.

Bedste hilsener

Ove Nygaard

Hej John.

Jeg er efterfølgende blevet klogere på, hvorfor jeg i mit oprindelige indlæg i denne tråd om den tragiske ulykke mellem Vind og Sørvad på RØHJ beskrev hændelsen som foregået i 1946 og ikke 1947. Min oprindelige tanke var nemlig, at det var i 1947, blot kunne jeg ikke huske den nøjagtige dato, som du nu leverer sammen med det rigtige årstal. Men så kikkede jeg i materielfortegnelsen for RØHJ i dette forum, idet man ofte kan finde datoer for div. hændelser med materiellet. Og under M 1 står beskrevet: "Ødelagt 1946 ved sammenstød med M 2 (2 dræbte og 5 sårede"), ligesom der for M 2 står:" Ødelagt marts 1946 ved sammenstød med RØHJ M 1 (2 dræbte og 5 sårede)". Der er helt sikkert tale om den ulykke, som du beskriver på baggrund af auditørrapporten fra undersøgelsen af ulykken. Min "erindringsforskydning" skyldes således ikke alene det snigende hukommelsessvigt,som er en naturlig følge af "livet efter de 70", men også, at jeg har støttet mig til datamateriale, som ikke er helt korrekt. Jeg sørger for, at dette forums flittige og kompetente webmaster får rettet oplysningerne om RØHJ M 1 og M 2. På ulykkesdagen den 22. marts 1947 var der iøvrigt et kæmpe tøbrud efter en hård vinter, hvilket bevirkede, at Holstebro´s indre bydele var oversvømmet, medens smeltevandet fra markerne nord for Holstebro væltene i en sand flod ind over "min barndoms gade", Holbergsvej, så vi måtte bære unge og ældre gennem vandmasserne. Men det er en helt anden historie, som ikke har noget med banedrift at gøre.

Bedste hilsener

Ove Nygaard, og en kort periode "seniorkonsulent" i Jernbanetilsynet og dermed kollega til John.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak