tog Roskilde-Køge 1976 (Generelt)
Er der nogen, der kan hjælpe mig med hvordan en togvogn på denne strækning så ud i 1976? Var det åbne vogne eller små kupeer?
På forhånd tak.
Katrine M Guldager
af kmgc, 25/9 2013, 15:15 (4146 dage siden)
Er der nogen, der kan hjælpe mig med hvordan en togvogn på denne strækning så ud i 1976? Var det åbne vogne eller små kupeer?
På forhånd tak.
Katrine M Guldager
af gamle ole, 25/9 2013, 15:52 (4146 dage siden) @ kmgc
Det var vel primært CL-vogne trukket af en eller 2 MO i lokaltog.
Ole
af Henrik Tolderlund, 25/9 2013, 16:14 (4146 dage siden) @ gamle ole
Det var vel primært CL-vogne trukket af en eller 2 MO i lokaltog.
Ole
Mo-driften Roskilde-Køge-Næstved ophørte i 1974.
Har ikke lige konkrete kilder ved hånden, men trækkraften i 1976 har nok typisk været MX og MY, og personvognsmateriellet har i visse tog sandsynligvis været en skønsom blanding af kupé-vogne (vel mest Bg, Bgh og lignende), og samtidigt har Bn-stammerne nok været på fremmarch. På det tidspunkt har Cl-vognene vel været tæt på at være afløst af de nye Bn.
Venlig hilsen
Henrik Tolderlund
af trh, 25/9 2013, 17:59 (4146 dage siden) @ Henrik Tolderlund
Det var vel primært CL-vogne trukket af en eller 2 MO i lokaltog.
Ole
Mo-driften Roskilde-Køge-Næstved ophørte i 1974.Har ikke lige konkrete kilder ved hånden, men trækkraften i 1976 har nok typisk været MX og MY, og personvognsmateriellet har i visse tog sandsynligvis været en skønsom blanding af kupé-vogne (vel mest Bg, Bgh og lignende), og samtidigt har Bn-stammerne nok været på fremmarch. På det tidspunkt har Cl-vognene vel været tæt på at være afløst af de nye Bn.
Venlig hilsen
Henrik Tolderlund
Bemærker den omsiggribende brug af betegnelsen kupevogne, hvor der menes sidegangsvogne. Kupevogne er noget andet f.eks. litra Cs eller Cz; man er ved at blive gammel.
.
af Henrik Tolderlund, 25/9 2013, 18:19 (4146 dage siden) @ trh
Bemærker den omsiggribende brug af betegnelsen kupevogne, hvor der menes sidegangsvogne. Kupevogne er noget andet f.eks. litra Cs eller Cz; man er ved at blive gammel.
.
Det er rigtigt, at nyere stålvogne med kupéer rettelig betegnes sidegangsvogne, men nu spurgte Katrine om vogne med "små kupéer", så for ikke at forvirre tillod jeg mig at skrive "kupévogne"
Venlig hilsen
Henrik
af Gjæst, 25/9 2013, 18:38 (4146 dage siden) @ Henrik Tolderlund
Det er rigtigt, at nyere stålvogne med kupéer rettelig betegnes sidegangsvogne, men nu spurgte Katrine om vogne med "små kupéer", så for ikke at forvirre tillod jeg mig at skrive "kupévogne"
Hun omtalte også "åbne vogne". Hvordan vil du omskrive virkeligheden for at dække dette begreb?
af BlackThorneDK , Randers, 25/9 2013, 18:45 (4146 dage siden) @ Gjæst
Det er rigtigt, at nyere stålvogne med kupéer rettelig betegnes sidegangsvogne, men nu spurgte Katrine om vogne med "små kupéer", så for ikke at forvirre tillod jeg mig at skrive "kupévogne"
Hun omtalte også "åbne vogne". Hvordan vil du omskrive virkeligheden for at dække dette begreb?
Hvad med Skovvogne?
Det er selvfølgelig ikke alle der er inde i jargonen her på forum.
Hvornår kom MR til lille syd?
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK
af Niels Munch, 27/9 2013, 11:25 (4145 dage siden) @ BlackThorneDK
Hvornår kom MR til lille syd?
Første gang i perioden 1986-1991, i tilknytning til MR/MRD betjeningen af "Bådtoget Englænderen"
M.v.h.
Niels
af Bjørn T. Hansen , 27/9 2013, 12:38 (4144 dage siden) @ Niels Munch
Hvornår kom MR til lille syd?
Første gang i perioden 1986-1991, i tilknytning til MR/MRD betjeningen af "Bådtoget Englænderen"M.v.h.
Niels
Hej!
Med mørk palisander i 1. kl kupe og gennemgående til KH, kun 20min langsommere end S-toget.
Der var dagligt et eller to hennemgående morgentog kj-ro-kj, som jeg husker det var der om lørdagen et, og det blev fremført af MR udstyret/indrettet som Bådtoget englænderen.
/Bjørn
af Lars Kongshøj, 29/9 2013, 19:34 (4142 dage siden) @ Bjørn T. Hansen
Med mørk palisander i 1. kl kupe og gennemgående til KH, kun 20min langsommere end S-toget.
Sydfra: nok mere komfortabelt end at hoppe ud, afvente et S-tog med dårligere komfort. Skiftetiden gjorde nok ikke den direkte tur væsentligt langsommere. Især ikke hvis man skulle til (Høje) Tåstrup eller Valby.
Fra Ll. Skensved og nordpå, en indlysende fordel, kender selv en, der foretrak disse afgange.
af Henrik Thomsen , Holte, 25/9 2013, 19:14 (4146 dage siden) @ Gjæst
Det er vogne der ikke er aflåst naturligvis.
--
af kmgc, 25/9 2013, 19:52 (4146 dage siden) @ Henrik Thomsen
Kære alle.
Mange tak for jeres hjælp. Beklager min uduelighed mht korrekte termer.
Med kupévogne mente jeg ganske rigtigt sidegangsvogne, og med "åbne" vogne mente jeg vogne uden kupeer, eller vogne som er én stor kupé, hvis det giver mening.
Jeg forstår ikke helt jeres svar, Hvad er en CL-vogn?
af kmgc, 25/9 2013, 19:53 (4146 dage siden) @ kmgc
Og hvad er en bg og en bgh? Hvad de blev trukket af er naturligvis interessant, men jeg skal ikke bruge det :)
af h087 , køge, 25/9 2013, 20:03 (4146 dage siden) @ kmgc
redigeret af h087, 25/9 2013, 20:17
Hej
en CL er en storrumsvogn opdelt i en dengang ryger/ikke ryger afdeling
se mere her
http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1941&litra=CL&typenr=
en Bg og Bgh er en sidegangsvogn, hvor forskellen er at Bg er moderniseret og har nye gavle og gummivulstovergang
se mere her
http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1966&litra=Bg&typenr=
og en Bgh er uden moderniseret gavle og med harmonikaovergang
se mere her
http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1966&litra=Bgh&typenr=
og Bg / Bgh stammer begge fra CC vogne
se mere her
http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1941&litra=CC&typenr=
og en Bn er en storrumsvogn - igen dengang opdelt i ryger / ikke ryger af + især genkendelige 2 døre i cirka 1/3 placering af vognkassen
se mere her
http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1966&litra=Bn&typenr=
og der har også kørt Bns hvilket var en styrevogn
se mere her
http://www.jernbanen.dk/dsb_pvognlitra.php?Aar=1966&litra=Bns
og trækkraften ( lokomotivet ) har været ME, MX, MY og MZ
se mere her
ME : http://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=ME&typenr=2
MX : http://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MX&typenr=2
MY : http://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MY&typenr=2
MZ : http://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MZ&typenr=1
eller andre udgaver af MZ
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
af ivar, 25/9 2013, 21:18 (4146 dage siden) @ h087
Flot og konstruktivt svar Henning
af kmgc, 26/9 2013, 08:04 (4146 dage siden) @ ivar
Mange tak alle sammen, skønt med et forum, hvor man kan få svar på den slags.
Jeg har besluttet mig for en sidevognskupé, og har nu kun ét spørgsmål tilbage.
Hedder gangen, der løber langs kupeerne, noget særligt? Bare mellemgangen?
På forhånd tak.
Katrine
af h087 , køge, 26/9 2013, 09:55 (4146 dage siden) @ kmgc
hej Katrine
jeg vil tro
( ikke at jeg vil lægge hovedet på blokken, idet jeg har brug for det, når det regner, ellers drukner jeg )
men ved en sidegangsvogn ( den du kalder en kupevogn ) jo en sidegang, idet gangen ligger uden i siden af siddepladserne ( kupeen )
og en mellemgang i en storrumsvogn/midtgangsvogn, idet gangen jo ligger mellem siddepladserne
og så lige, hvis man må
hvad skulle du bruge oplysningerne til
lyder som en (skole) opgave, eller ?
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
af kmgc, 26/9 2013, 10:01 (4146 dage siden) @ h087
Ja, det er klart, det hedder en sidegang.
Tak for hjælpen.
Det er ikke til en skoleopgave, men en roman.
Jeg er i gang med en størreromanserie, der begyndte med "Ulven", der udkom i 2010.
Måske har nogle af jeres koner læst en eller flere :)
Spørgsmålet her er til nummer fem, der forventes at udkomme i 2014 eller 2015.
Katrine Marie Guldager
af Per Hauberg, 29/9 2013, 16:23 (4142 dage siden) @ kmgc
"Jeg har besluttet mig for en sidevognskupé!
Ang. sidevogn henvises venligst til www.nimbus.dk
af kmgc, 29/9 2013, 18:43 (4142 dage siden) @ Per Hauberg
Sidegangsvogn, naturligvis :)
af Bjørn T. Hansen , 26/9 2013, 20:03 (4145 dage siden) @ h087
og trækkraften ( lokomotivet ) har været ME, MX, MY og MZ
se mere her
Hej!
Fin gennemgang. Litra ME har det næppe været i 1976, eftersom de først kom til i 1981.
Men ud over det allerede nævnte DSB materiel, kan Østbanens M8 eller M9+CP vogne, Solokørende Y-tog eller Daddelæsker ikke også have været på netop den bane dengang?
/Bjørn
M8 = http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=121&lokid=147&n=osjs-m-8
M9 = http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=121&lokid=148&n=osjs-m-9 se foto fra 1975
Solokørende Y-tog = http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=121&lokid=172&n=osjs-ym-2
Daddelæske = http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=121&lokid=163&n=osjs-mb-21
af Peter Sloots, 27/9 2013, 01:19 (4145 dage siden) @ Bjørn T. Hansen
Fin gennemgang. Litra ME har det næppe været i 1976, eftersom de først kom til i 1981.
Her er Mx 1014 med Bn-stamme i Roskilde som tog 5149 i Roskilde 12.7.1976:
og her Bn-stamme med Mx 1019 bagpå som tog 5146 i havdrup 26.7.1976:
Men ud over det allerede nævnte DSB materiel, kan Østbanens M8 eller M9+CP vogne,
Jo her er M8 og de to Cp-vogne i Roskilde som tog 5121 godt nok først 4.5.1977:
PS
af h087 , køge, 27/9 2013, 05:08 (4145 dage siden) @ Peter Sloots
hej
ja - man jo godt være lidt forud mht ME. ( den røg bare med i farten )
så MO er væk i 74 og derved også CLS
så sansynligheden i 76 må så være
MX og MY som trækkraft
og vogne
Cl
Bg
Bgh
Bn
Bns
og mulighed for følgende er jo også til stede
B
BD
BDg
BDh
og oprangeringsmuligheder
MX eller MY + BD/BDg/BDh + B/Bg/Bgh/Bn/Cl i en eller anden vilkårlig sammenhæng
MY eller MX + Bn + Bns
men for at forenkle siger vi
MX eller MY + Bg/Bgh/Cl
og
MX eller MY + Bn + Bns
men da det jo er en roman der skrives - kunne det så jo være at noget af handlingen udspilles i vognen
så derfor vedhæftet tegninger af følgende vogne - således at indrettningen kan ses
Sidegangsvogn/kupevogn Bg
Sidegangsvogn/kupevogn Bgh
Midtgangs/storrumsvogn Bn
Midtgangsstyrevogn/storrumsstyrevogn Bns
midtgangsvogn/storrumsvogn Cl
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
af Georg Schmidt, 27/9 2013, 11:10 (4145 dage siden) @ h087
Iflg maskinløbene blev persontogene på Roskilde-Køge i foråret 1976 fremført af MY og MX med ITC, en tidlig morgen og en sen aftenafgang med MX eller MY uden ITC. Dette kunne måske sige lidt om vognbenyttelsen. ØSJS kørte en tre fire formiddagstogpar samt et togpar søndag aften.
Mvh
Georg