Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/9 2013, 11:22 (4093 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 19/9 2013, 11:32

JP Aarhus i dag:

"Planen ”Samspil 2025” blev i går præsenteret for medlemmerne af Folketingets Transportudvalg. Hasselager får efter planen en stor station som i Høje Tåstrup.

Om 12 år kan Østjylland være forbundet af et sammenhængende net af letbane, busser, S-tog, lokaltog, regionaltog og fjerntog.

Det fremgår af ”Samspil 2025 – Vision for en sammenhængende og bæredygtig mobilitet i Østjylland”, som Folketingets Transportudvalg fik præsenteret af letbanesamarbejdet i går, da udvalget besøgte Aarhus."

Læs mere her:

http://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE5973652/oestjysk-net-af-letbane-tog-og-bus-om-12-ar/

Direkte link til pjecen: http://www.letbanen.dk/media/50683/Samspil_2025_17-09-2013.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Avatar

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år

af BoergeOf61, Randers C, 19/9 2013, 12:16 (4093 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Om 12 år kan Østjylland være forbundet af et sammenhængende net af letbane, busser, S-tog, lokaltog, regionaltog og fjerntog.

Det kan jeg ikke udlede af pjecen el. Jyllands-Postens artikel. Jeg kan kun udlede, at Østjylland bliver bedre forbundet med Aarhus, men kan ikke lige se antydninger af bedre sammenhæng fx. mellem Randers og hhv. Silkeborg, Grenå og Viborg, el. mellem Odder og hhv. Skanderborg og Horsens. Jeg kan heller ikke se bedre sammenhæng på Djursland fx. mellem Grenå og Ebeltoft.

Det ligner mest en vision om Aarhus som regional hovedstad.

Sammenligning med Sjælland/Hovedstaden

af Frank Poulsen, 19/9 2013, 15:42 (4093 dage siden) @ BoergeOf61

Sådan er hovedstaden jo groft sagt også. Eller hele Sjælland hvis man ser lidt større billede. Skal man fra Næstved og sydfra og nordvest på er der elendige forbindelser. Næstved (og sydfra) - Slagelse/Kalundborg/Holbæk, er håbløse strækninger sydfra. Jo der går nok nogle busser. Det sjove er, at hvis togene passede i Ringsted, eller man siger et tog kørte Nykøbing F. - Odense, og brugte 5 min på at vende i Ringsted, så ville Næstved - Slagelse gå væsentlig hurtigere end bussen... Bussen tager 59 min, toget tager i dag 58 min, men der er TYVE minutters ophold i Ringsted! Tænk man kunne skære et kvarter af, uden de store problemer. Sydbanen har sporkapacitet nok til et IC-tog der gik Nykøbing F. - Odense eksempelvis. I hvert fald fra Vordingborg. Men mon ikke enkeltsporet mellem Vordingborg og Nykøbing F. også kan bære timedrift med et tog... Og når strækningen Ringsted - Roskilde kan bære alle togene syd fra, så kan strækningen Ringsted - Odense, som også er dobbeltsporet vel også bære et enkelt tog mere i timen. Derudover synes jeg tit at intercitytogene til Jylland, har rigtige mange lokale rejsende på stationerne mellem Ringsted og Odense, og kunne godt bruge flere afgange... I øvrigt syd fra passer togene i dag også skidt med skift i Næstved mod Køge... Det kunne dette tog så også samle op og køre i det hul, så et skift den retning passede fint, nu når Supersygehuset for regionen inkl. Lolland/Falster skal ligge i Køge. Men det ændrer sig selvfølgelig når den nye Køge-linie åbner, så vil nogen måske køre direkte. Men det andet her er jo til at indsætte i morgen groft sagt, hvis man havde materiellet. Hvorfor skal alle tog fra Sjælland (med mindre det er lokalbaner, have en retning mod København?

Men igen er vi selvfølgelig tilbage til manglende materiel. Men i mine øjne en fin ny strækning. Nogle der kan købe nogle tog og sætte i gang? hehe... DSB, har jo ikke mod til noget nyt...

Og lokalt i København er alle S-tog jo ind mod hovedbanen (undtagen en linie)... Skal man fra Roskilde til Hillerød, eller lignende er det jo også umiddelbart bøvlet med offentligt. Man burde måske lære lidt af det i det østjyske at man også planlægger lidt på kryds og tværs. Undrer mig også at man ikke eksempelvis kører Randers - Viborg... Dog uden at være særlig lokal kendt, så er det jo begge store byer.

MVH
Frank Poulsen

Sammenligning med Sjælland/Hovedstaden

af Hedegaard, 19/9 2013, 18:14 (4093 dage siden) @ Frank Poulsen

Det sjove er, at hvis togene passede i Ringsted, eller man siger et tog kørte Nykøbing F. - Odense, og brugte 5 min på at vende i Ringsted, så ville Næstved - Slagelse gå væsentlig hurtigere end bussen... Bussen tager 59 min, toget tager i dag 58 min, men der er TYVE minutters ophold i Ringsted! Tænk man kunne skære et kvarter af, uden de store problemer. Sydbanen har sporkapacitet nok til et IC-tog der gik Nykøbing F. - Odense eksempelvis.

Efter den faste forbindelse til Tyskland åbner kunne det være smart hvis man byggede en mindre forgrening vest for Ringsted station, som fik koblet den vestgående del af hovedstrækningen til den sydgående del af Sydbanen.
Om ikke andet ville det kunne bruges til godstog, som vi forhåbentligt får flere af i fremtiden.

Hvad angår planerne for Århus, så synes jeg det ser ganske fornuftigt ud, men der mangler stadig lidt flere visioner.
Det er jo egentlig kun en opgradering af de nuværende strækninger.
Århus er efterhånden af en størrelse som gør, at der sagtens kunne laves flere grene.
Nordøstpå har du hele kystlinjen med byerne Egå, Skærring, Skærring Strand og Studstrup.
Sydøstpå har du Marselisborg, Skåde og Højbjerg, som alle huser uddannelses-institutter, skattecenter, hospital mm.


Og vestpå har du så Åby, Gellerup, Tilst og Mundelstrup (som allerede har forbindelse til strækningen mod Aalborg)

Århus kunne sagtens få en solid nærtrafik.

Avatar

Sammenligning med Sjælland/Hovedstaden

af BoergeOf61, Randers C, 19/9 2013, 19:11 (4093 dage siden) @ Hedegaard

Århus kunne sagtens få en solid nærtrafik.

Enig, og det har den da også haft. Min vigtigste anke mod den fremlagde plan er, at for mange byer med eget opland defineres som forstæder til Aarhus. Aarhus Kommune har 319.000 indbyggere, mens Randers Kommune har 96.000 indbyggere, Silkeborg kommune har 89.000 indbyggere og Skanderborg Kommune har 58.000 indbyggere.

Til sammenligning har Københavns Kommune 559.000 indbyggere, mens Slagelse har 77.000 indbyggere og Næstved har 81.000 indbyggere.


Rejsetiden mellem Randers og Silkeborg er nu næsten den samme (1 t. 45-46 m.) med tog el. bus til trods for, rejseruten med tog er via Aarhus med togskift i Skanderborg. Noget lignende gælder mellem Randers og Viborg blot med togskift i Langå i stedet for Aarhus.

Sammenligning med Sjælland/Hovedstaden

af Svend, 19/9 2013, 20:21 (4093 dage siden) @ BoergeOf61

Husk også at lægge Frederiksberg kommune til: 102.029 indbyggere

--
Svend

Sammenligning med Sjælland/Hovedstaden

af Fysikeren, 19/9 2013, 20:23 (4093 dage siden) @ Svend

Og alle kommunerne på Vestegnen og nord for den centrale kommune ;)

Sammenligning med Sjælland/Hovedstaden

af Svend, 19/9 2013, 20:25 (4093 dage siden) @ Fysikeren

Ja, det viser sig, at Storkøbenhavn er "lidt større" en Aarhus-området :-)

--
Svend

Avatar

Sammenligning med Sjælland/Hovedstaden

af BoergeOf61, Randers C, 19/9 2013, 20:29 (4093 dage siden) @ Svend

Husk også at lægge Frederiksberg kommune til: 102.029 indbyggere

Er Københavns og Frederiksberg kommuner ikke stort set bygget sammen?
De andre omegnskommuner ved København, jeg kiggede på, havde markant færre indbyggere.
Søg evt. selv på Kommunefakta.

Sammenligning med Sjælland/Hovedstaden

af Fysikeren, 19/9 2013, 20:42 (4093 dage siden) @ BoergeOf61

Nu foretrækker jeg at glemme alt om kommunegrænser, og i stedet fokusere på sammenhængende byområde. Her har man en god definition der er uafhængig af administrative grænser.

Ifølge denne definition har København 1.230.728 indbyggere og Aarhus 256.018.

København dækker til og med Karlslunde, Albertslund, Ballerup, Hareskov, Holte, Nærum, Klampenborg og Kbh. Lufthavn stationer.

Andre byer kan ses her: http://da.wikipedia.org/wiki/Danmarks_største_byer

Avatar

Sammenligning med Sjælland/Hovedstaden

af BoergeOf61, Randers C, 19/9 2013, 20:51 (4093 dage siden) @ Fysikeren

Nu foretrækker jeg at glemme alt om kommunegrænser, og i stedet fokusere på sammenhængende byområde. Her har man en god definition der er uafhængig af administrative grænser.

Ifølge denne definition har København 1.230.728 indbyggere og Aarhus 256.018.

Det er jeg enig i. Jeg vidste bare ikke, hvor klart sammenhængende byområder var definerede.
Den definition gør blot svagheden ved den skitserede fremtidsvision endnu mere tydelig.

Sammenligning med Sjælland/Hovedstaden

af L. Krüger, 20/9 2013, 08:33 (4092 dage siden) @ Fysikeren

Hvis nærlæser det link du opslog, så fremgår det at det ikke kun er København men hele Hovedstadsområdet. Altså sammenligner man et område med andre byer, eller hvad?;-)

Sammenligning med Sjælland/Hovedstaden

af Leif Jørgensen, København Ø., 20/9 2013, 13:45 (4092 dage siden) @ L. Krüger

Hvis nærlæser det link du opslog, så fremgår det at det ikke kun er København men hele Hovedstadsområdet. Altså sammenligner man et område med andre byer, eller hvad?;-)

Nærlæste du også noten?

"Hovedstadsområdet omfatter: Københavns, Frederiksberg, Albertslund, Brøndby, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Lyngby-Taarbæk, Rødovre, Tårnby og Vallensbæk kommuner, Ishøj by og Greve Strand samt dele af Ballerup og de tidligere Søllerød og Værløse kommuner."

Det folk som regel glemmer er, at de fleste byer kun omfatter en del af den kommune, de har lagt navn til. F.eks. udgør byen Randers kun en del af Randers Kommune Undtagelsen der bekræfter reglen er imidlertid København (også kaldet Storkøbenhavn eller Hovedstadsområdet), der for længst har bredt sig udover en række andre kommuner end lige Københavns Kommune.

I praksis sker der imidlertid jævnligt det, at folk kun kigger på kommunernes indbyggertal. Hvilket for nogle har den belejlige fordel, at København derved bliver mindre og provinsbyerne større. Men selvfølgelig, nu hvor Korsør og Skælskør ligger i Slagelse Kommune, er de jo også bare forstæder til Slagelse... ;-)

Med venlige by-hilsner
Leif Jørgensen

Avatar

Sammenligning med Sjælland/Hovedstaden

af BoergeOf61, Randers C, 20/9 2013, 17:11 (4092 dage siden) @ Leif Jørgensen

I praksis sker der imidlertid jævnligt det, at folk kun kigger på kommunernes indbyggertal. Hvilket for nogle har den belejlige fordel, at København derved bliver mindre og provinsbyerne større.

Den mest belejlige fordel er, at kommunegrænserne er veldefinerede. På Wikipedias liste over danske byer er Randers og Silkeborg immervæk henholdsvis nr. 9 og nr. 14, hvilket er godt nok. Modsat Aarhus ved de to og andre byer udmærket, de ikke er storbyer men provinsbyer. Randers Kommune, som jeg bor i, er også bevidst om, Randers by ikke udgør hele kommunen.

Sammenligning med Sjælland/Hovedstaden

af L. Krüger, 20/9 2013, 17:16 (4092 dage siden) @ BoergeOf61

Modsat Aarhus ved de to og andre byer udmærket, de ikke er storbyer men provinsbyer. Randers Kommune, som jeg bor i, er også bevidst om, Randers by ikke udgør hele kommunen.

Den skal du lige forklare, hvis du kan!

Avatar

Sammenligning med Sjælland/Hovedstaden

af BoergeOf61, Randers C, 20/9 2013, 18:20 (4092 dage siden) @ L. Krüger

Modsat Aarhus ved de to og andre byer udmærket, de ikke er storbyer men provinsbyer. Randers Kommune, som jeg bor i, er også bevidst om, Randers by ikke udgør hele kommunen.

Den skal du lige forklare, hvis du kan!

Jeg manglede lige citationstegn, og troede først, det var mit eget indlæg.

Efter seneste kommunalreform udgav Randers' turistforening VisitRanders en pjece på 36 sider med titlen "Landsbyer i Randers Kommune". I et forord står bl.a., at Randers Kommune hvade knap 95.000 indbyggere, hvoraf ca. 60.000 boede i Randers by inkl. forstæderne Romalt, Hornbæk, Paderup, Haslund og Dronningborg.

Jeg har ikke set el. hørt, kommunerne omkring Aarhus kaldte sig storbyer, men jeg har ofte set Aarhus bruge den betegnelse om sig selv. Alligevel har Randers bl.a. to kunstmuseer, et musikhus, mindst to mindre specialmuseer og en zoologisk have. Silkeborg og Viborg har tilsvarende kulturliv, så vidt jeg ved, og Djursland har bl.a. en forlystelsespark, to dyreparker og flere forskellige museer. Aarhus har ikke markant flere kulturinstitutioner end de nærliggende mellemstore kommuner. Til gengæld har de markant større hotelkapacitet, flere indbyggere og mere kollektiv trafik.

Sammenligning med Sjælland/Hovedstaden

af L. Krüger, 20/9 2013, 18:55 (4092 dage siden) @ BoergeOf61

Ja da!
Aarhus er et kulturelt hul Jorden.
Moesgård museum, Aros, Besættelsesmuseet, Havnemuseum, Naturhistorisk museum, Den Gamle By, Aarhus teater, Tivoli Friheden, Svalegangen, Danmarks Radio, TV2 Østjylland.
Så er det lige universitetet, journalisthøjskolen, handelshøjskolen og musikkonservatoriet
Derudover lang række private virksomheder og en særdeles velfungerende containerhavn.

At Aarhus har kaldt sig "Verdens mindste storby" kan støde folk fra Randers, siger mere om randusianerne selv, end andre.

Hæng dem ikke i problemer, hæng dem i Randers Reb!:-D

Avatar

Sammenligning med Sjælland/Hovedstaden

af BoergeOf61, Randers C, 20/9 2013, 20:21 (4092 dage siden) @ L. Krüger
redigeret af BoergeOf61, 20/9 2013, 20:46

Ja da!
Aarhus er et kulturelt hul Jorden.
Moesgård museum, Aros, Besættelsesmuseet, Havnemuseum, Naturhistorisk museum, Den Gamle By, Aarhus teater, Tivoli Friheden, Svalegangen, Danmarks Radio, TV2 Østjylland.

Ja. Det er ikke meget for en storby.
Fx. har Randers kun Museum Østjylland med sin afdeling Håndværksmuseet, Randers Kunstmuseum, Gaia Museum Outsider Art, Randers Regnskov, Graceland Randers, Dansk Design Museum, Værket, Randers Egnsteater, Randers Musikskole, Underværket og teaterskolerne Kastali'a og Kalima.

Silkeborg har vist kun Kunstcentret Silkeborg Bad, Museum Jorn, Jysk Musik og Teaterhus, Rampelys, Museum Silkeborg, Aqua, Silkeborg Bunkermuseum og om sommeren både til Himmelbjerget.

Så er det lige universitetet, journalisthøjskolen, handelshøjskolen og musikkonservatoriet
Derudover lang række private virksomheder og en særdeles velfungerende containerhavn.

Det er ikke ligefrem kultur. Jeg ved ikke, hvilke uddannelsesinstitutioner de nærliggende kommuner har.

At Aarhus har kaldt sig "Verdens mindste storby" kan støde folk fra Randers, siger mere om randusianerne selv, end andre.

Det fortæller mere om Aarhus' ego, at byen opfatter sig selv som Østjyllands hovedstad. Region Midtjyllands hovedsæde ligger i Viborg.

Edit: Til sammenligning har tyske Hamburg ca. 45 teatre og 65 museer, hvis jeg talte rigtigt på http://www.hamburg.de/kultur/ . Det er ikke en hovedstad, men kan med lidt god vilje kaldes en storby. De mellemstore byer i Tysklands Ruhrdistrikt er alle omkring dobbelt så store som Aarhus. Den største er Köln, som ikke er hovedstad for en delstat.

Sammenligning med Sjælland/Hovedstaden

af L. Krüger, 20/9 2013, 21:41 (4092 dage siden) @ BoergeOf61

Der er nu intet som en forsmået og misundelig randusianer!
Hyg dig Børge, du bliver ikke selv større af at forsøge på at tale andre ned!
Det vil nemlig ikke lykkedes for dig........... Slut.;-)

Sammenligning med Sjælland/Hovedstaden

af Andersen, 20/9 2013, 21:58 (4092 dage siden) @ BoergeOf61

Ja da!
Aarhus er et kulturelt hul Jorden.
Moesgård museum, Aros, Besættelsesmuseet, Havnemuseum, Naturhistorisk museum, Den Gamle By, Aarhus teater, Tivoli Friheden, Svalegangen, Danmarks Radio, TV2 Østjylland.


Ja. Det er ikke meget for en storby.
Fx. har Randers kun Museum Østjylland med sin afdeling Håndværksmuseet, Randers Kunstmuseum, Gaia Museum Outsider Art, Randers Regnskov, Graceland Randers, Dansk Design Museum, Værket, Randers Egnsteater, Randers Musikskole, Underværket og teaterskolerne Kastali'a og Kalima.

Silkeborg har vist kun Kunstcentret Silkeborg Bad, Museum Jorn, Jysk Musik og Teaterhus, Rampelys, Museum Silkeborg, Aqua, Silkeborg Bunkermuseum og om sommeren både til Himmelbjerget.

Så er det lige universitetet, journalisthøjskolen, handelshøjskolen og musikkonservatoriet
Derudover lang række private virksomheder og en særdeles velfungerende containerhavn.


Det er ikke ligefrem kultur. Jeg ved ikke, hvilke uddannelsesinstitutioner de nærliggende kommuner har.

At Aarhus har kaldt sig "Verdens mindste storby" kan støde folk fra Randers, siger mere om randusianerne selv, end andre.


Det fortæller mere om Aarhus' ego, at byen opfatter sig selv som Østjyllands hovedstad. Region Midtjyllands hovedsæde ligger i Viborg.

Edit: Til sammenligning har tyske Hamburg ca. 45 teatre og 65 museer, hvis jeg talte rigtigt på http://www.hamburg.de/kultur/ . Det er ikke en hovedstad, men kan med lidt god vilje kaldes en storby. De mellemstore byer i Tysklands Ruhrdistrikt er alle omkring dobbelt så store som Aarhus. Den største er Köln, som ikke er hovedstad for en delstat.

ammen oh my god! og du godeste! alt det her pga af et lille uskyldig lille indlæg med en fremtidsplan, der nok alligevel ikke går i opfyldelse, hvis tingene går som det plejer at gå for den skinnegående kollektive trafik her i DK.

Sammenligning med Sjælland/Hovedstaden

af L. Krüger, 20/9 2013, 17:11 (4092 dage siden) @ Leif Jørgensen

Ja Leif, jeg læste også noten!
Der skelnes ikke mellem de tidligere kommuner/byer i Storkøbenhavn, men det gør der tilsyneladende i Aarhus og også Aalborg/Nr.Sundby.

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år

af Niels Bak, 20/9 2013, 11:21 (4092 dage siden) @ Hedegaard


Hvad angår planerne for Århus, så synes jeg det ser ganske fornuftigt ud, men der mangler stadig lidt flere visioner.
Det er jo egentlig kun en opgradering af de nuværende strækninger.
Århus er efterhånden af en størrelse som gør, at der sagtens kunne laves flere grene.
Nordøstpå har du hele kystlinjen med byerne Egå, Skærring, Skærring Strand og Studstrup.
Sydøstpå har du Marselisborg, Skåde og Højbjerg, som alle huser uddannelses-institutter, skattecenter, hospital mm.


Og vestpå har du så Åby, Gellerup, Tilst og Mundelstrup (som allerede har forbindelse til strækningen mod Aalborg)

Århus kunne sagtens få en solid nærtrafik.

Det er rigtigt, der ikke er meget nyt.

Mest af alt så ligner det den østjyske letbanelobbys forsøg på at binde deres projekter op på en landspolitisk agenda og derigennem få opbakning og statslige bevillinger fra Folketinget.

Og det er jo ganske klogt. Der er jo langt endnu inden de nuværende planer er realiseret, så at presse på med dem er vigtigere end at lancere nye, synes jeg.

Der er dog lidt nyt. Den ene er forslaget om en satellitstation i Hasselager. Problemet med den er, at et stop her vil gøre det mere end svært at holde timemodellen frem til Århus H, så den idé får det svært, tror jeg. Det er nok også spørgsmålet om Århusområdet er stort nok til at retfærdiggøre to fjerntogsstationer (og eksemplet med Høje Tåstrup er ikke ligefrem lysende...)

Den anden nye ide er til gengæld interessant - nemlig at lægge letbane til Hasselager og så lade letbanen køre videre ad den nuværende bane mod Skanderborg, hvor er bliver plads hvis fjerntogene flytter til timeplanens nye bane Hasselager-Hovedgård. Det ligner en rigtig god måde at komme langt for færre penge.

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år

af Svend, 20/9 2013, 12:26 (4092 dage siden) @ Niels Bak

Den anden nye ide er til gengæld interessant - nemlig at lægge letbane til Hasselager og så lade letbanen køre videre ad den nuværende bane mod Skanderborg

Det bliver ikke glade i Skanderborg, hvis det kommer til at betyde, at de bliver helt IC-løse. Vi må gå ud fra at alle fjerntog i Danmark bliver elektriske, men selvfølgelig er muligheden også, at der anskaffes en tostrømudgave af de århusianske sporvogne med ERTMS beregnet til kørsel på egentlige jernbanestrækninger.

--
Svend

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år

af Poul Andersen, 20/9 2013, 13:44 (4092 dage siden) @ Svend

Skanderborg bliver ikke IC-løs i timemodellen.

Mvh.
Poul.

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 20/9 2013, 16:08 (4092 dage siden) @ Poul Andersen

Skanderborg bliver ikke IC-løs i timemodellen.

Mvh.
Poul.

Men hvordan har man tænkt disse 'letbane' vogne udstyret?
Skal de køre på 1500V / 750V DC, eller 25kV AC?
Skal de have ERTMS eller CBTC?

Hvis de bliver udstyret med 25kV og ERTMS 2, vil der ikke være nogen forhindringer for, at man kan køre med dem på de lange skinner.
Omvendt, hvis letbanen bliver ren 750V / 1500V og CBTC, så er det vel slut med fjerntog og gods til Grenå?

Derudover er der selvfølgelig også hele problematikken med det nye bibliotek, der er bygget hen over banen i Aarhus... Det skulle spærre for farligt gods ad banen til Grenå.

Måske man bare skulle droppe alt gods på banen i Danmark? Politikerne står jo i kø for at sætte forhindringer op for det, i passagerer trafikkens hellige navn...

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Avatar

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år

af BoergeOf61, Randers C, 20/9 2013, 17:06 (4092 dage siden) @ BlackThorneDK

Men hvordan har man tænkt disse 'letbane' vogne udstyret?
Skal de køre på 1500V / 750V DC, eller 25kV AC?
Skal de have ERTMS eller CBTC?

Udover de formentlig skal have ERTMS, vides det formentlig endnu ikke.
Det eneste, der synes givet i den forbindelse, er, at den nuværende jernbane mellem Odder og Grenå bliver integreret med letbanen. Den togtype, der skal betjene den strækning, kan nok også bruges til Skanderborg og Silkeborg.

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år

af Niels Bak, 20/9 2013, 19:15 (4092 dage siden) @ Svend

Den anden nye ide er til gengæld interessant - nemlig at lægge letbane til Hasselager og så lade letbanen køre videre ad den nuværende bane mod Skanderborg


Det bliver ikke glade i Skanderborg, hvis det kommer til at betyde, at de bliver helt IC-løse. Vi må gå ud fra at alle fjerntog i Danmark bliver elektriske, men selvfølgelig er muligheden også, at der anskaffes en tostrømudgave af de århusianske sporvogne med ERTMS beregnet til kørsel på egentlige jernbanestrækninger.

Nu står der jo ingenting teknisk i forslaget, men det kalder dem "tram-trains". Det forstår jeg som letbanevogne, der kører på en jernbane - altså at strækningen ikke er omdannet til ren letbane. Det kræver nogle tekniske løsninger, men ikke uoverstigelige.

Hvis de i stedet mener at lave strækningen til ren letbane, så er det ikke attraktivt.

Avatar

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år

af BoergeOf61, Randers C, 20/9 2013, 19:28 (4092 dage siden) @ Niels Bak
redigeret af BoergeOf61, 20/9 2013, 20:01

Aarhus _er_ hovedbyen i regionen, uanset hvad Randers, Silkeborg, Viborg eller andre småbyer måtte mene om sig selv...

Nej, Aarhus er ikke hovedby i noget som helst. Den lader bare som om, den er.
Fx. har byen lukket sit turistkontor, og kunne kun byde på Internationalt Melodi Grand Pris, fordi den endnu mindre by Herning havde en passende koncertarena.

Hvorfor har du så travlt med at komme til Herning og vestjylland? Sker der noget specielt derude?

Det er muligt, der nogle gange sker noget specielt derude.
Hvorfor må jeg ikke komme derud? Der sker heller ikke noget særligt i Aarhus, når de da ikke graver indfaldsveje op el. fører sig frem som storby med 'lånte fjer'.

Jeg har boet det meste af mit liv i Skive og opland, men har også boet i Skødstrup nord for Aarhus.

Tillykke med det. I min barn- og ungdom boede jeg mest på landet mellem Aarhus, Silkeborg og Viborg nær en mindre provinsby kaldt Hammel. Senere boede jeg i Viby ved Aarhus, før jeg flyttede til Randers for 16 år siden. Der er ikke sket ret meget positivt i Aarhus i de 16 år.

Men hvis jeg skal se på hvor tingene sker, så er det stadig Aarhus der trækker. Boligpriserne holder mig dog væk, indtil videre...

Jeg mener, det afhænger af, hvad "tingene" er. Ja, det er jo nok stadig Aarhus, der trækker, fordi den by får mest omtale. Selv kan jeg godt lide at kunne bruge Randers' tilbud suppleret med andre byer efter behov.

Når jeg hører dig misunde Aarhus alle deres tiltag og 'støtte', så minder det mig helt ærligt, om dengang jeg læste om MFVJ første gang.

Det er dit problem. For mig handler det om, at jeg synes, det er trist, at Aarhus profiterer på fx. ikke alene Musikhuset og Aros men også Værket, Jysk Musik og Kulturhus, Randers Kunstmuseum, Gaia Museum Outsider Art, Museum Jorn og Kunstcentret Silkeborg Bad, og Europæisk Kulturhovedstad formentlig forbindes med Aarhus Festuge men ikke fx. Randers-Ugen og Riverboat Jazz Festival. Jeg synes, Aarhus får serveret nogle kulturinstitutioner på et fad, og mener, en evt. dynamik mellem de byer, der til tider kaldes "Det østjyske Bybånd". skabes ved, at byerne konkurrerer el. samarbejder efter behov, og på den måde holder hinanden til ilden.
Hvis Randers og andre jyske byer ikke er store nok, tager jeg hellere til Tyskland el. Storbritannien end til København.

Overført til dit eksempel svarer min holdning til Aarhus til, at Mariager kaldte sig en storby, fordi den var en stationsby, og jernbanen mellem Randers og Mariager blev opfattet som en hovedstrækning, mens den var ved at blive nedlagt.

Edit: Jeg kunne tilføje, at Randers har sin regnskov, Silkeborg har Aqua, Grenå har Kattegatcentret og Djursland har både Skandinavisk Dyrepark og Ree Park. Det nærmeste, Aarhus kommer, er vist Naturhistorisk Museum med udstoppede dyr... Desuden undrer det mig, hvor Stadionhallen i Aarhus blev af. Den blev tidligere brugt til store koncerter, men det gør den åbenbart ikke længere.

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år

af L.H. Jensen, 20/9 2013, 22:06 (4092 dage siden) @ BoergeOf61

Aarhus _er_ hovedbyen i regionen, uanset hvad Randers, Silkeborg, Viborg eller andre småbyer måtte mene om sig selv...

Overført til dit eksempel svarer min holdning til Aarhus til, at Mariager kaldte sig en storby, fordi den var en stationsby, og jernbanen mellem Randers og Mariager blev opfattet som en hovedstrækning, mens den var ved at blive nedlagt.

Edit: Jeg kunne tilføje, at Randers har sin regnskov, Silkeborg har Aqua, Grenå har Kattegatcentret og Djursland har både Skandinavisk Dyrepark og Ree Park. Det nærmeste, Aarhus kommer, er vist Naturhistorisk Museum med udstoppede dyr... Desuden undrer det mig, hvor Stadionhallen i Aarhus blev af. Den blev tidligere brugt til store koncerter, men det gør den åbenbart ikke længere.

Øhh .., der har sådan set aldrig gået jernbane mellem Randers og Mariager - ikke direkte i al fald. Og kun privatbanestrækningen mellem Fårup og Mariager er "nedlagt" (og det er den så alligevel ikke :-) )

Så trods dine 16 år i Randers, lader dit lokalkendskab en del tilbage at ønske ...

Men derfor vil jeg da ikke ubetinget afvise, at du kan have ret på andre områder.

God weekend!

vh
LH

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år

af Søren J, Randers, 20/9 2013, 22:40 (4092 dage siden) @ BoergeOf61

Nej, Aarhus er ikke hovedby i noget som helst. Den lader bare som om, den er.
Fx. har byen lukket sit turistkontor, og kunne kun byde på Internationalt Melodi Grand Pris, fordi den endnu mindre by Herning havde en passende koncertarena.

Hvor er du syg at hører på. Jeg er også bosat i Randers af midlertidig karakter, jeg kommer fra Horsens og har boet få år i Aarhus tidligere. Aarhus er i den grad hovedbyen i Østjylland, du kan nævne alt dit kulturævl, men universitertet, og en hel masse andre uddandelser ligger i Aarhus. I forhold til Aarhus er Randers, Horsens og flere andre byer bare sovende forstæder. At påstå noget andet er idioti

SJ fra Rd

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år

af Andersen, 29/9 2013, 09:23 (4083 dage siden) @ Søren J

Nej, Aarhus er ikke hovedby i noget som helst. Den lader bare som om, den er.
Fx. har byen lukket sit turistkontor, og kunne kun byde på Internationalt Melodi Grand Pris, fordi den endnu mindre by Herning havde en passende koncertarena.


Hvor er du syg at hører på. Jeg er også bosat i Randers af midlertidig karakter, jeg kommer fra Horsens og har boet få år i Aarhus tidligere. Aarhus er i den grad hovedbyen i Østjylland, du kan nævne alt dit kulturævl, men universitertet, og en hel masse andre uddandelser ligger i Aarhus. I forhold til Aarhus er Randers, Horsens og flere andre byer bare sovende forstæder. At påstå noget andet er idioti

SJ fra Rd

I forhold til Fyn og Sjælland (hvor ALLE ved hvad der er hovedbyerne) er den holdning vel noget typisk øst-jysk. Hvis man spørger borgmestrene fra samtlige byer op langs den jyske højderyg er netop deres by den vigtigste i verden og bør ha' højhastighedstog i alle retninger. De vil ikke spises af med et slags S-togsnet (efter min mening en glimrende idé, bor selv i Fredericia). Talte med en mand fra Vejle, han var overbevist om at den gamle bane blev nedlagt, almindelige mennesker kan bare ikke rigtig tænke ud af boksen, når det gælder nye jernbaner. Motorveje er noget helt andet...bare plastre hele jylland til med dem, men bliver talt om den mindste smule ny jernbanestrækning, hyler folk op.

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år

af ThomasTT, 20/9 2013, 16:57 (4092 dage siden) @ Niels Bak


Hvad angår planerne for Århus, så synes jeg det ser ganske fornuftigt ud, men der mangler stadig lidt flere visioner.
Det er jo egentlig kun en opgradering af de nuværende strækninger.
Århus er efterhånden af en størrelse som gør, at der sagtens kunne laves flere grene.
Nordøstpå har du hele kystlinjen med byerne Egå, Skærring, Skærring Strand og Studstrup.
Sydøstpå har du Marselisborg, Skåde og Højbjerg, som alle huser uddannelses-institutter, skattecenter, hospital mm.


Og vestpå har du så Åby, Gellerup, Tilst og Mundelstrup (som allerede har forbindelse til strækningen mod Aalborg)

Århus kunne sagtens få en solid nærtrafik.


Det er rigtigt, der ikke er meget nyt.

Mest af alt så ligner det den østjyske letbanelobbys forsøg på at binde deres projekter op på en landspolitisk agenda og derigennem få opbakning og statslige bevillinger fra Folketinget.

Og det er jo ganske klogt. Der er jo langt endnu inden de nuværende planer er realiseret, så at presse på med dem er vigtigere end at lancere nye, synes jeg.

Der er dog lidt nyt. Den ene er forslaget om en satellitstation i Hasselager. Problemet med den er, at et stop her vil gøre det mere end svært at holde timemodellen frem til Århus H, så den idé får det svært, tror jeg. Det er nok også spørgsmålet om Århusområdet er stort nok til at retfærdiggøre to fjerntogsstationer (og eksemplet med Høje Tåstrup er ikke ligefrem lysende...)

Den anden nye ide er til gengæld interessant - nemlig at lægge letbane til Hasselager og så lade letbanen køre videre ad den nuværende bane mod Skanderborg, hvor er bliver plads hvis fjerntogene flytter til timeplanens nye bane Hasselager-Hovedgård. Det ligner en rigtig god måde at komme langt for færre penge.

Jeg håber dog Hasselager-ideen får en chance. Et problem med timeplanen er jo, at mange af de potentielle nye kunder til en sådan hurtig forbindelse er bilejere, og det duer bare ikke, at de skal køre ind til banegården. Hasselager er meget velbeliggende både som knudepunkt for tog, letbaner men også for plads til parkering.

Hvis man bygger den foreslåede forbindelse til Silkeborg over Brabrand, er det værd at overveje at lave sporet til Skanderborg om til ren letbane. Der burde være plads til også non-stop afgange til Aarhus og med 120 km/t vil der næppe være andet end en marginal forsinkelse ift rigtige tog. Men det kræver så at også fremtidens S-tog i Østjylland skal bruge den nye bane til hovedgaard. Det er vist ikke den øjeblikkelige plan, men det kunne blive en fordel. Det kunne kombinere en meget hurtig adgang til Aarhus med mange stop mellem store og små byer mellem Horsens-vejle-Fredericia. En i dag lukket gammel station som fx Hatting kunne potentielt have 14 minutter til vejle, 2 minutter til horsens. 20 miutter til Aarhus. Det er mange væsentlige forbindelser med korte rejsetider.

Avatar

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år

af Per Hauberg, 20/9 2013, 17:06 (4092 dage siden) @ ThomasTT

"Skanderborg T" -Man kan næppe påregne borgmesterens helt vilde begejstring...

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år

af ThomasTT, 20/9 2013, 17:24 (4092 dage siden) @ Per Hauberg

"Skanderborg T" -Man kan næppe påregne borgmesterens helt vilde begejstring...

afdæmpede jubelscener fra udvalgte borgmestre er altid uundgåeligt..

men jeg ved ikke om det er slemt for Skanderborg. kommer der ny bane over Brabrand ryger Skanderborgs forbindelse til Silkeborg alligevel og IC-toget er jo allerede kørt. Om man så helst vil have østjyske S-tog gennem byen eller letbane med flere direkte forbindelser i Aarhus uden skift, tja, det er der vel ikke et oplagt svar på. Måske derfor denne plan foreslår "både og" . Det er nok bare ikke realistisk.

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år

af peter dj, 20/9 2013, 08:30 (4092 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej!

Køretiden i bus mellem Randers og Aarhus er jo sådan set ikke ret lang.
Det er mere og komme ind og ud af de to byers trafik, der tager tiden. Om der er myldre trafik eller ej.
Nu er der godt nok lavet busbaner i Aarhus for og lette kø tiden. Og der er lavet "grønbølge" for busser. (om det så også gælder de regionale ruter)
Er det den tidligere Aarhus-Hammel bane de vil anlægge igen imod Silkeborg, eller skal den mon findes en ny sporlægning?
Kan være at den tidligere Laurbjerg bane ender med og blive anlagt igen også, for og skære hjørnet af på skrå.
Men en bane til Tirstrup lufthavn kommer nok aldrig, nu hvor Djursland motorvejs hængslet er koblet på E45. (bliver nok udbygget til dobbeltspor forbi Rønde)

mvh peter

Avatar

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år

af BoergeOf61, Randers C, 20/9 2013, 10:22 (4092 dage siden) @ peter dj

Hej!

Køretiden i bus mellem Randers og Aarhus er jo sådan set ikke ret lang.

Den er 53-67 min. fra Busterminalen i Randers til rutebilstationen i Aarhus. Om det er langt, er et subjektiv vurdering.

Det er mest betegnelsen 'østjysk', jeg ikke bryder mig om for et net, hvor kun linier til Aarhus er indtegnet. Jeg er nok ikke den eneste indbygger i fx. Randers, som ikke bryder mig om, hvis sådanne byer defineres som forstæder til Aarhus.
Faktisk føler jeg efterhånden, Aarhus mest suger alt til sig uden at give ret meget tilbage, og tvivler meget på, fx. Randers og Silkeborg får ret meget om noget ud af sin støtte til Aarhus' projekter om letbane og europæisk kulturhovedstad. Det er dog off-topic.

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år

af ThomasTT, 20/9 2013, 16:40 (4092 dage siden) @ BoergeOf61

Hej!

Køretiden i bus mellem Randers og Aarhus er jo sådan set ikke ret lang.


Den er 53-67 min. fra Busterminalen i Randers til rutebilstationen i Aarhus. Om det er langt, er et subjektiv vurdering.

Det er mest betegnelsen 'østjysk', jeg ikke bryder mig om for et net, hvor kun linier til Aarhus er indtegnet. Jeg er nok ikke den eneste indbygger i fx. Randers, som ikke bryder mig om, hvis sådanne byer defineres som forstæder til Aarhus.
Faktisk føler jeg efterhånden, Aarhus mest suger alt til sig uden at give ret meget tilbage, og tvivler meget på, fx. Randers og Silkeborg får ret meget om noget ud af sin støtte til Aarhus' projekter om letbane og europæisk kulturhovedstad. Det er dog off-topic.

Jeg er bange for du kun vil blive konstant mere frustreret med den holdning. Randers ligger nu engang bare på den "forkerte" side af Aarhus ift til en eventuel mere mangesidet udvikling som nede i trekantsområdet. Aarhus er den altdominerende by for Randers at forholde sig til, og medmindre man er overdrevet bange for at føle sig opslugt burde det kunne udnyttes som en fordel, især fordi al væsentlig udvikling i Aarhus trækker mod nord med universitetet, Skejby og Lisbjerg.

Skejby bliver fx det største hospital i Skandinavien, og det ligger, hvad, 25 km fra Randers? er det en ulempe eller grund til, at Randers skal fokusere på bedre forbindelser til Silkeborg? Jeg kan egentlig ikke se problemet i, at Randers måske på sigt bliver en form for bydel i en større sammenhæng. Det vil jo højest sandsynligt blive en attraktiv del. Og hvad er alternativet?

Det største problem for Randers for mig at se, er at det med de foreliggende planer ikke er særlig godt integreret i lokaltrafikken. Der kommer givetvis S-tog op til Aarhus med den nye togplan og herfra vil letbanen formentlig blive meget effektiv videre til Lisbjerg. Men her er der så et hul op til Randers, der ikke virker til at være særlig gode løsningsforslag til at få lukket.

Avatar

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år

af BoergeOf61, Randers C, 20/9 2013, 17:38 (4092 dage siden) @ ThomasTT

Jeg er bange for du kun vil blive konstant mere frustreret med den holdning.

Det er muligt.

Randers ligger nu engang bare på den "forkerte" side af Aarhus ift til en eventuel mere mangesidet udvikling som nede i trekantsområdet. Aarhus er den altdominerende by for Randers at forholde sig til,(...)

Ikke ubetinget. Du glemmer ikke alene Aalborg men også naturen af en evt. flersidede udvikling.

Skejby bliver fx det største hospital i Skandinavien, og det ligger, hvad, 25 km fra Randers? er det en ulempe eller grund til, at Randers skal fokusere på bedre forbindelser til Silkeborg?

Mig bekendt beholder Randers sit sygehus, omend hospitalet i Skejby i forvejen er større og har flere funktioner. Det er nu ikke så interessant som det forhold, at udviklingen både i de provinsbyer, der til tider kaldes 'det østjyske bybånd', og fx. i tyske Ruhr er konkurrence mellem ligeværdige byer.
En grund til, at Randers kunne fokusere på bedre forbindelser til Silkeborg, er, at det giver flere muligheder og bedre sammenhæng, også fordi Silkeborg ligger på vejen mod Herning og Vestjylland. Det ville være logisk, hvis formålet er bedre sammenhæng på tværs af regionen.

Jeg kan egentlig ikke se problemet i, at Randers måske på sigt bliver en form for bydel i en større sammenhæng. Det vil jo højest sandsynligt blive en attraktiv del. Og hvad er alternativet?

Alternativet er, at de mellemstore kommuner anerkendes som selvstændige kommuner.
Det vigtigste problem er, at byer som Randers, Silkeborg og Herning støtter Aarhus' visioner med fx. penge og kulturinstitutioner, som giver Aarhus en masse opmærksomhed på bekostning af de andre byer. Fx. antydede Aarhus Stiftstidende efter sigende, at Aarhus Festuge de næste fire år skal præges af 'Europæisk Kulturhovedstad 2017', som Aarhus ikke er alene om. Det største problem, jeg kan se, er, at Aarhus bruger støtten fra omgivne kommuner til at suge såvel arbejdspladser som turister til sig, mens de nærliggende kommuner bliver mere og mere usynlige.

Det største problem for Randers for mig at se, er at det med de foreliggende planer ikke er særlig godt integreret i lokaltrafikken.

Enig. Som jeg ser det, skyldes det primært, at busserne ikke er indtegnet til trods for, de er nævnt i overskriften. Randers er netop forbundet med bl.a. Djursland og Silkeborg af buslinier. Titlen angiver da også et "østjydsk net af letbane, tog og bus", så hvor er busserne henne?

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 20/9 2013, 18:53 (4092 dage siden) @ BoergeOf61

Jeg er bange for du kun vil blive konstant mere frustreret med den holdning.


Det er muligt.

Randers ligger nu engang bare på den "forkerte" side af Aarhus ift til en eventuel mere mangesidet udvikling som nede i trekantsområdet. Aarhus er den altdominerende by for Randers at forholde sig til,(...)


Ikke ubetinget. Du glemmer ikke alene Aalborg men også naturen af en evt. flersidede udvikling.

Skejby bliver fx det største hospital i Skandinavien, og det ligger, hvad, 25 km fra Randers? er det en ulempe eller grund til, at Randers skal fokusere på bedre forbindelser til Silkeborg?


Mig bekendt beholder Randers sit sygehus, omend hospitalet i Skejby i forvejen er større og har flere funktioner. Det er nu ikke så interessant som det forhold, at udviklingen både i de provinsbyer, der til tider kaldes 'det østjyske bybånd', og fx. i tyske Ruhr er konkurrence mellem ligeværdige byer.
En grund til, at Randers kunne fokusere på bedre forbindelser til Silkeborg, er, at det giver flere muligheder og bedre sammenhæng, også fordi Silkeborg ligger på vejen mod Herning og Vestjylland. Det ville være logisk, hvis formålet er bedre sammenhæng på tværs af regionen.

Jeg kan egentlig ikke se problemet i, at Randers måske på sigt bliver en form for bydel i en større sammenhæng. Det vil jo højest sandsynligt blive en attraktiv del. Og hvad er alternativet?


Alternativet er, at de mellemstore kommuner anerkendes som selvstændige kommuner.
Det vigtigste problem er, at byer som Randers, Silkeborg og Herning støtter Aarhus' visioner med fx. penge og kulturinstitutioner, som giver Aarhus en masse opmærksomhed på bekostning af de andre byer. Fx. antydede Aarhus Stiftstidende efter sigende, at Aarhus Festuge de næste fire år skal præges af 'Europæisk Kulturhovedstad 2017', som Aarhus ikke er alene om. Det største problem, jeg kan se, er, at Aarhus bruger støtten fra omgivne kommuner til at suge såvel arbejdspladser som turister til sig, mens de nærliggende kommuner bliver mere og mere usynlige.

Det største problem for Randers for mig at se, er at det med de foreliggende planer ikke er særlig godt integreret i lokaltrafikken.


Enig. Som jeg ser det, skyldes det primært, at busserne ikke er indtegnet til trods for, de er nævnt i overskriften. Randers er netop forbundet med bl.a. Djursland og Silkeborg af buslinier. Titlen angiver da også et "østjydsk net af letbane, tog og bus", så hvor er busserne henne?

Helt ærligt, jeg forstår ikke dine argumenter? Aarhus _er_ hovedbyen i regionen, uanset hvad Randers, Silkeborg, Viborg eller andre småbyer måtte mene om sig selv...

Hvorfor har du så travlt med at komme til Herning og vestjylland? Sker der noget specielt derude?
Jeg har boet det meste af mit liv i Skive og opland, men har også boet i Skødstrup nord for Aarhus. Der er helt ærligt ikke meget jeg savner herude vestpå, så selv Randers ville være et fremskridt efter min mening. Men hvis jeg skal se på hvor tingene sker, så er det stadig Aarhus der trækker. Boligpriserne holder mig dog væk, indtil videre...

Når jeg hører dig misunde Aarhus alle deres tiltag og 'støtte', så minder det mig helt ærligt, om dengang jeg læste om MFVJ første gang. Det undrede mig, at man kunne være så snævertsynede, at man forsøgte på at anlægge jernbanen, så flest mulige tog toget til Mariager, frem for Randers.

Det samme har jeg læst om Hammelbanen. Her måtte de handlende endelig ikke ende på strøget i Aarhus, fordi butiksejerne i Vestergade mente at det var meget smartere at de fik omsætningen. I dag virker det helt malplaceret at placere en endestation, så langt fra strøget, når nu man havde muligheden for at komme ind til Hovedbanen.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år

af ThomasTT, 21/9 2013, 16:09 (4091 dage siden) @ BoergeOf61

Men hvad vil du med den håbløse kamp? Når jeg nævnte Skejby bare som et eksempel har det jo intet med randers sygehus at gøre. Pointen er, at det også er at betragte som et stort aktiv for Randers. På sin vis er det - eller kunne være - mere tilgængeligt for Randers end fra store dele af Aarhus. Det samme med de ti-tusinder universitet tiltrækker og alt muligt andet. Hvis man ellers fik udviklet bedre forbindelser.

Hvis du bare er optaget af at tegne streger på et kort, der skal føre til Randers, så er det jo både meningsløst og urealistisk. Jeg forstår ikke interessen. for mig er det her ikke en kamp mellem byer, men en kamp for jernbanen mod bil-afhængigheden. Hvis der ikke kommer dette grundlæggende løfte for jernbanen i Østjylland og heraf følgende by-udvikling nær stationerne og forhåbentlig S-tog med mange genåbninger i små byer, så kommer der helt sikkert nogle nye store parallel-motorveje, og så er udviklingen mod det totale asfalthelvede ikke længere realistisk at stoppe.

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år

af Andersen, 29/9 2013, 09:27 (4083 dage siden) @ ThomasTT

Men hvad vil du med den håbløse kamp? Når jeg nævnte Skejby bare som et eksempel har det jo intet med randers sygehus at gøre. Pointen er, at det også er at betragte som et stort aktiv for Randers. På sin vis er det - eller kunne være - mere tilgængeligt for Randers end fra store dele af Aarhus. Det samme med de ti-tusinder universitet tiltrækker og alt muligt andet. Hvis man ellers fik udviklet bedre forbindelser.

Hvis du bare er optaget af at tegne streger på et kort, der skal føre til Randers, så er det jo både meningsløst og urealistisk. Jeg forstår ikke interessen. for mig er det her ikke en kamp mellem byer, men en kamp for jernbanen mod bil-afhængigheden. Hvis der ikke kommer dette grundlæggende løfte for jernbanen i Østjylland og heraf følgende by-udvikling nær stationerne og forhåbentlig S-tog med mange genåbninger i små byer, så kommer der helt sikkert nogle nye store parallel-motorveje, og så er udviklingen mod det totale asfalthelvede ikke længere realistisk at stoppe.

I forhold til Fyn og Sjælland (hvor ALLE ved hvad der er hovedbyerne) er den holdning vel noget typisk øst-jysk. Hvis man spørger borgmestrene fra samtlige byer op langs den jyske højderyg er netop deres by den vigtigste i verden og bør ha' højhastighedstog i alle retninger. De vil ikke spises af med et slags S-togsnet (efter min mening en glimrende idé, bor selv i Fredericia). Talte med en mand fra Vejle, han var overbevist om at den gamle bane blev nedlagt, almindelige mennesker kan bare ikke rigtig tænke ud af boksen, når det gælder nye jernbaner. Motorveje er noget helt andet...bare plastre hele jylland til med dem, men bliver talt om den mindste smule ny jernbanestrækning, hyler folk op.

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år

af Karl Høst, 1/10 2013, 14:28 (4081 dage siden) @ BoergeOf61

Hvis man ser bort fra dit mindreværdskompleks, så er realiteten, at Aarhus i høj grad bidrager til omegnskommunerne. Hvis man fx ser på pendlertrafikken så udgør den godt 5000 fra Randers til Aarhus og ca. det halve den modsatte vej. Dvs. at netto 2500 randrusianere henter lønkroner/skattekroner hjem til Randers. Disse tal overgås kun af Skanderborg, men fælles for alle kommuner i Østjylland er at de alle har overskud, idet der er flere der pendler til Aarhus end den modsatte .
Se Danmarks Statistik http://www.horsens.dk/OmKommunen/Fakta%20om%20kommunen/StatistikOgN%C3%B8gletal/~/media...

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år

af Fysikeren, 20/9 2013, 10:53 (4092 dage siden) @ peter dj

Mht. en ny bane til Silkeborg, så er det med en helt ny linjeføring. Banen skal i givet fald grene af vest for Brabrand.

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år

af Niels Bak, 20/9 2013, 11:10 (4092 dage siden) @ Fysikeren

Ja og det gamle trache ind gennem Galten og Skovby er vist nok bygget over flere steder. Så de planer jeg har set er der lagt op til en linjeføring tæt på hovedvejen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak