Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Morgendagens vogn"

af OJK37, 26/9 2010, 18:48 (5171 dage siden)

Hej.
Er der så nogen, der kan hjælpe mig med foto af LJ Cb 70? Den stod først i 60'erne uden for værkstedet i Maribo inden den blev ombygget til Ev 62 (1967 omlit. Ev 93).
Jeg har Scandia-tegning af Cb 70 og har selv opmålt og tegnet Ev 62 i september 1968.
Ole-Jørn

LJ Ev 62 m.fl. (3 fotos)

af Niels Munch, 27/9 2010, 07:32 (5171 dage siden) @ OJK37
redigeret af Niels Munch, 27/9 2010, 08:00

Hej Ole-Jørn,

Medens der ledes efter et foto af den 3-akslede Cb 70, kan jeg vise et par fotos af Ev 62:

[image]
LJ Ev 62, Nykøbing F. 28.12.1961 (nm).

Samme vogn fra den anden side:

[image]
Nakskov i juli 1971 (nm).

Lollandsbanen excellerede i ombygning af personvogne m.v. til pak- og kedelvogne, således også Ev 60, der stammede fra Cc 11 (tidl. Ac 11):

[image]
LJ Ev 60 i juni 1962 (nm).

P.S. Jf. ældre notater blev Cb 70 til Ev 64, og Ev 62 hed tidligere Ec 91 - er her et mysterium ??

Bedste hilsener
Niels

LJ Ev 62 m.fl. (3 fotos)

af UTJ, 27/9 2010, 07:50 (5171 dage siden) @ Niels Munch

Lollandsbanen excellerede i ombygning af personvogne m.v. til pak- og kedelvogne, således også Ev 60, der stammede fra Cc 11 (tidl. Ac 11):

Hvorfra "scorede" LJ bogierne? Der var jo nok et stk bogie fra hver af de treakslede (EV 63 og Cb 70), men hvad med de sidate to?

LJ Ev 62 m.fl. (3 fotos)

af OJK37, 27/9 2010, 08:19 (5171 dage siden) @ UTJ

Hej.

Først tak til Niels - jeg anede ikke du også kom på Lolland først i 60'erne - så kan jeg måske på et senere tidspunkt få suppleret/opdateret min foto-samling af LJ' personvogne!!

Til UTJ:
Boggierne er "hjemmelavede" - med undtagelse af den ene under Ev 62, for Ev 63 eksisterede samtidig med de øvrige "knallert-vogne"! (Knallertvogne fordi udstødningen fra den lille J.A.P.-motor, der lavede strøm til oliefyret på Clayton dampgeneratoren, lød som en langsomtgående knallert!!)

Da jeg var i Nakskov i tresserne var 4 kedelvogne udstyret med dampgeneratorer, nemlig:

LJ Ev 60 - ombygget fra 2 ax. 1. kl. personvogn Ac 11
LJ Ev 61 - den "lange" opbygget af Scandia på undervognen fra MTJ M 3 og 2,1m boggier fra Ad 1-2 eller Cd 51-52. (leveret fra Scandia som Ev 93).
LJ Ev 62 - ombygget fra person- og kedelvogn Cb 70
LJ Ev 63 - leveret som pak- og kedelvogn med truck under kedelenden.

Jeg har ikke lige styr på, hvilke af disse Ev'ere der senere fik 90-numre.

Ole-Jørn

LJ Ev 62 m.fl. (3 fotos)

af UTJ, 27/9 2010, 08:51 (5171 dage siden) @ OJK37

Til UTJ:
Boggierne er "hjemmelavede" - med undtagelse af den ene under Ev 62, for Ev 63 eksisterede samtidig med de øvrige "knallert-vogne"! (Knallertvogne fordi udstødningen fra den lille J.A.P.-motor, der lavede strøm til oliefyret på Clayton dampgeneratoren, lød som en langsomtgående knallert!!)

Da jeg var i Nakskov i tresserne var 4 kedelvogne udstyret med dampgeneratorer, nemlig:

LJ Ev 60 - ombygget fra 2 ax. 1. kl. personvogn Ac 11
LJ Ev 61 - den "lange" opbygget af Scandia på undervognen fra MTJ M 3 og 2,1m boggier fra Ad 1-2 eller Cd 51-52. (leveret fra Scandia som Ev 93).
LJ Ev 62 - ombygget fra person- og kedelvogn Cb 70
LJ Ev 63 - leveret som pak- og kedelvogn med truck under kedelenden.

Jeg har ikke lige styr på, hvilke af disse Ev'ere der senere fik 90-numre.

Det var også min fornemmelse. Hele Lollandsbanens moderniseringsprojekt fra begyndelsen af 1960'erne er i øvrigt dårligt belyst i diverse skriverier.

LJ Ev 62 m.fl. (3 fotos)

af OJK37, 27/9 2010, 08:59 (5171 dage siden) @ UTJ

"Det var også min fornemmelse. Hele Lollandsbanens moderniseringsprojekt fra begyndelsen af 1960'erne er i øvrigt dårligt belyst i diverse skriverier".

Kan ikke være mere enig!!!

LJ Ev 61 m.fl. (5 fotos)

af Niels Munch, 27/9 2010, 13:21 (5171 dage siden) @ OJK37

Først tak til Niels - jeg anede ikke du også kom på Lolland først i 60'erne ...

Jow da, - såmænd også før!

Jeg har ikke lige styr på, hvilke af disse Ev'ere der senere fik 90-numre.

Numrene blev oversat "lige over" således, at Ev 60, 61 og 62 blev til Ev 90, 91 hhv. 92. Det, der under tiden kan forvirre, er de gamle numre fra før "den store omlitrering" i 1959-60, hvor Ev 61 ("den lange") jo hed Ec 93:

[image]
LJ Ec 93, Sakskøbing i august 1959 (nm).

[image]
LJ Ev 61, Nakskov 22.04.1962 (nm).

Og så lige for at få den 3-benede med, Ole-Jørn også nævnte:

[image]
LJ Ev 63, Nakskov 22.04.1962 (nm).

Jeg har gravet i gamle notater og fundet flg. "spredte" oplysninger:

Ev 90 (sidst observeret 1976).
Ev 91 fik 1969 "nye" boggier fra LJ Ca 16 (m. rullelejer). (Vognen sidst set 1979).
Ev 92 brændt i f.m. en DJK-udflugt 1971 (?).
Ev 63 blev formentlig udrangeret i 1969 sammen med en del andet mat.

[image]
LJ Ev 92" og Ev 91, Nakskov 18.06.1976 (nm).

[image]
LJ Ev 90 og "Hjælpevogn", Maribo 19.06.1976 (nm).

Bedste hilsener
Niels

LJ Ev 61 m.fl. (5 fotos)

af Ove Nygaard @, Fredericia, 27/9 2010, 14:31 (5171 dage siden) @ Niels Munch

Nævn et sted, hvor Niels ikke har været.
Jo, han har aldrig været i Padborg, men det kan jo nås endnu, før grænsen helt "udviskes".:-D

Bedste hilsener
Ove
Padborg 17.01.1973 - 14.08.1989
og "gammel privatbanekollega"

LJ Ev ???

af OJK37, 29/9 2010, 05:51 (5169 dage siden) @ Niels Munch

:-| Nå, Niels!

Der venter vist lidt af et dektektivarbejde mht. LJ's pak- og kedelvogne og deres nummerering.
Jeg har også gravet i egne notater - Ev 61 leveredes som du nævner Ec 93.

I DJK's medlemsblad fra juni/juli 1963 kan følgende læses:

[image]

Nederst står, at Ev 64 er ex. Cb 70, men går vi længere tilbage til DJK's medlemsblad fra november 1961, ja, så angiver LJ's officielle mat.-fortegnelse Ev 64 som 2-akslet med samme hovedmål som E 65.!?! Men også Ev 62 som 4-akslet!!!

[image]

Og så er der de gamle E-vogne, hvoraf en endte som Hjælpevogn.

[image]
foto: OJK
og E 80 fra MTJ, som aldrig blev omlittreret.

[image]
foto: OJK
Her er vist "stof" nok til de kommende kolde vinteraftener!

Ole-Jørn

LJ Ev ???

af OJK37, 29/9 2010, 07:25 (5169 dage siden) @ OJK37

Hej.

Faldt lige over en "brik" mere til puslespillet.

I DJK's blad januar 1965 står
EV 64 (tidl. Ec 88) er udrangeret

"Ec 88" stemmer overens med med Scandia-tegning af 2-akslet kedelvogn med samme hovedmål som E 65 - der er dog "svalegang" uden om kedelrummet.

Så jeg vil nok fastholde, at Ev 62 er ombygget fra Cb 70.

Ole-Jørn

LJ Ev ???

af UTJ, 29/9 2010, 07:53 (5169 dage siden) @ OJK37

Hej.

Faldt lige over en "brik" mere til puslespillet.

I DJK's blad januar 1965 står
EV 64 (tidl. Ec 88) er udrangeret

"Ec 88" stemmer overens med med Scandia-tegning af 2-akslet kedelvogn med samme hovedmål som E 65 - der er dog "svalegang" uden om kedelrummet.

Så jeg vil nok fastholde, at Ev 62 er ombygget fra Cb 70.

Ole-Jørn

Som jeg har skrevet var EC 88 ganske nøjagtig mage til Ec 90 med den undtagelse, at Ec 90 mistede varmekedlen og derfor ikke kom til at hedde "Ev" men "E". Begge vogne fik på et tidligere tidspunkt indbygget den udvendige svalegang. Ec 90 kørte i øvrigt videre i nogle år som E 65 inden den blev til Hjælpevogn (og sikkert erstattede den ældre hjælpevogn.

Ec 88 ser på fotografier ud til at være i ganske dårlig stand omkring 1959/60, så mon ikke den har været ude af brug, da omnummereringscirkusset blev iværksat, men aldrig helt gennemført?

LJ Ev ???

af Niels Munch, 29/9 2010, 13:50 (5169 dage siden) @ OJK37

Så jeg vil nok fastholde, at Ev 62 er ombygget fra Cb 70.

Jeg er ganske enig!

M.v.h. Niels

LJ Ev ???

af UTJ, 29/9 2010, 07:42 (5169 dage siden) @ OJK37

:-| Nå, Niels!

Der venter vist lidt af et dektektivarbejde mht. LJ's pak- og kedelvogne og deres nummerering.
Jeg har også gravet i egne notater - Ev 61 leveredes som du nævner Ec 93.

I DJK's medlemsblad fra juni/juli 1963 kan følgende læses:

[image]

Nederst står, at Ev 64 er ex. Cb 70, men går vi længere tilbage til DJK's medlemsblad fra november 1961, ja, så angiver LJ's officielle mat.-fortegnelse Ev 64 som 2-akslet med samme hovedmål som E 65.!?! Men også Ev 62 som 4-akslet!!!

[image]

Og så er der de gamle E-vogne, hvoraf en endte som Hjælpevogn.

[image]
foto: OJK
og E 80 fra MTJ, som aldrig blev omlittreret.

[image]
foto: OJK
Her er vist "stof" nok til de kommende kolde vinteraftener!

Ole-Jørn

Det er formentlig Ec 88 som spøger her. Vognen forsvandt veo omkring denne tid og havde samme mål som Ec 90, men stadig med varmekedel. Begge vogne var i øvrigt oprindeligt bygget med udvendig svalegang forbi kedelrummet og hvis ikke Ec 90 er omgjort for kraftigt i forbindelse med istandsættelsen til MBJ (jo - det er den Hjælpevogn som så indbydende ud i Maribo i 1970'erne), så kan den stadig anes i vognen.

LJ person-, post- og rejsegodsvogne

af UTJ, 30/9 2010, 15:48 (5167 dage siden) @ Tommy Nilsson

Er trådene blevet redet ud? Skal der foretages nogen ændringer på siden LJ person-, post- og rejsegodsvogne?

Ja, mange rettelser.

Først:

Ec 90 bliver til E 65 som senere bliver til Hjælpevogn", solgt til HgJK som senere overlod den til MBJ. Nu istandsat som Ec 90

Fe 88 er senest 1920 omlitreret til Ec 88. I 1961 til Ev 64 (måske, for blev den virkelig omnummereret?)

Cb 70 blev ombygget til Ev 62 omkring 1961/62

Ev 63 er den tidligere Ec 92 fra 1923 med bogie i den ene ende (omlitreret fra Ec 92 i 1961?)

osv

LJ Cb 70 .....

af Niels Munch, 1/10 2010, 05:41 (5167 dage siden) @ UTJ

..... er det desværre ikke lykkedes at skaffe foto af; men fra Jens Bruun-Petersen, Ribe, har jeg modtaget flg.:

"Cb 70 bygget 1916, akselafstand T 1,75 + 700, totallængde 13660 mm. Den blev ca. 1958 bygget om til E 91, der i 1960/64 blev til Ev 62. Årstallet (for ombygningen) er jeg sikker på, for min skitse af den i "det gamle arkiv" er dateret "I-59", hvilket hos mig altså betød januar 1959 og ikke 1. kvartal. Jeg formoder, at den ved ombygningen beholdt sin gamle bogie og fik en dublet i den anden ende, og at den beholdt sine oprindelige endeperroner."

[image]
LJ Ca 49 - Ev 62 - DSB CP Nakskov 31.10.1965 (JB-P).

[image]
LJ Cb 70 tegn. Scandia 1916 (arkiv JB-P).

Det er givet også den tegning, Ole-Jørn tidligere i tråden refererede til.

Bedste hilsener
Niels

LJ Cb 70 .....

af OJK37, 1/10 2010, 06:37 (5167 dage siden) @ Niels Munch

Jeg havde ikke drømt om, hvor lang man kom omkring blot man efterlyste et foto af Cb 70!!! Og jeg var godt klar over at foto af Cb 70 ikke lå lige til højrebenet!!
Eneste sted jeg har "spottet" den er i DJK's bog nr 49 om LJ. Side 32 nederst højre og side 33 øverst er Cb 70 3. vogn i godstoget.
Man når så det er sagt, så er det godt nok noget af en "rodebutik" med LJ's pakvogne. Problematikken ligger også ikke, at ikke alle omlittreringer blev gennemført.
Tag nu de identiske MTJ E 80 og NRJ E 82, som skulle omlitt. til E 66 og 67. På mit foto af E 80 er den tilsyneladende udrangeret og ikke omlitt. E 82 har jeg aldrig set (men det er måske en brist hos mig??)
Sådan lige at "uindviede" ved, hvad jeg snakker om:
[image]
Tegn: Ole-Jørn

LJ Cb 70 .....

af UTJ, 1/10 2010, 06:46 (5167 dage siden) @ OJK37

Jeg havde ikke drømt om, hvor lang man kom omkring blot man efterlyste et foto af Cb 70!!! Og jeg var godt klar over at foto af Cb 70 ikke lå lige til højrebenet!!
Eneste sted jeg har "spottet" den er i DJK's bog nr 49 om LJ. Side 32 nederst højre og side 33 øverst er Cb 70 3. vogn i godstoget.
Man når så det er sagt, så er det godt nok noget af en "rodebutik" med LJ's pakvogne. Problematikken ligger også ikke, at ikke alle omlittreringer blev gennemført.
Tag nu de identiske MTJ E 80 og NRJ E 82, som skulle omlitt. til E 66 og 67. På mit foto af E 80 er den tilsyneladende udrangeret og ikke omlitt. E 82 har jeg aldrig set (men det er måske en brist hos mig??)
Sådan lige at "uindviede" ved, hvad jeg snakker om:

En af de to blev vist smadret i et uheld - det er i øvrigt interessant at man tager en DSB-pakvognstype og fjerner toilettet. For så i stedet at give den en åben endeperron. E 80 og 82 var i øvrigt bygget på samme måde som DSB's HD/EF-vogne så ud oprindeligt, med en bundramme. DSB's EF og senere EK (i 1941) fik i slutningen af 1920'erne fjernet bundrammen og forsynet med sidestolper fastgjort direkte på fastnittede konsoller på undervognens vanger - så slap man for råd i den synligt tværliggende bundramme.

LJ E 82 .....

af Niels Munch, 1/10 2010, 07:09 (5167 dage siden) @ OJK37

..... er givetvis ex NKJ E 82:

[image]
LJ E 82, Maribo påskedag 1961 (nm).

..... som jeg fotograferede i Maribo i påsken 1961.

Et eller andet sted findes i arkivet "den store omlitreringsnøgle", som for især pak- og godsvognene vil være en hjælp til éntydig fastlæggelse af de tænkte/skete omlitreringer.

Vi leder videre.

Bedste hilsener
Niels

LJ E 82 .....

af OJK37, 1/10 2010, 07:30 (5167 dage siden) @ Niels Munch

På bagsiden af mit foto af E 80 står godt nok LJ E 80!
Ole-Jørn

LJ E 82 og E 80

af UTJ, 1/10 2010, 08:46 (5167 dage siden) @ OJK37

På bagsiden af mit foto af E 80 står godt nok E 80!
Ole-Jørn

Jamen hvis i kigger efter så har I ikke taget billede af samme vogn. NM har taget billede af E 82 og OJK af 80. De to vogne er nemlig ikke nedbrudt på samme måde af moder natur......

LJ E 82 og E 80

af OJK37, 1/10 2010, 09:27 (5167 dage siden) @ UTJ

(Jeg troede det fremgik, at det var LJ E 80, jeg havde "foreviget" - sorry)

LJ E 82 og E 80

af UTJ, 1/10 2010, 15:54 (5166 dage siden) @ OJK37

(Jeg troede det fremgik, at det var LJ E 80, jeg havde "foreviget" - sorry)

Det fremgik med al tydelighed - men dine kommentarer under NM's billede forvirrede.......

LJ Cb 70 .....

af Niels Munch, 21/10 2020, 22:00 (1493 dage siden) @ Niels Munch

..... og så dukkede der alligevel et foto af (noget af) LJ Cb 70 op:

[image]Børn sælger liljekonvaller ved toget på Ryde station. Ukendt tid og fotograf. Højreby Lokalhistoriske Arkiv - Nummer: B1150.

Faktisk kan "LJ 70" læses på vognsiden. Bemærk bogien under varmekedlen. Billedet er "klikbart".


M.v.h.
Niels

Avatar

LJ person-, post- og rejsegodsvogne

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 2/10 2010, 06:17 (5166 dage siden) @ UTJ

Ec 90 bliver til E 65 som senere bliver til Hjælpevogn", solgt til HgJK som senere overlod den til MBJ. Nu istandsat som Ec 90

Fe 88 er senest 1920 omlitreret til Ec 88. I 1961 til Ev 64 (måske, for blev den virkelig omnummereret?)

Cb 70 blev ombygget til Ev 62 omkring 1961/62

Ev 63 er den tidligere Ec 92 fra 1923 med bogie i den ene ende (omlitreret fra Ec 92 i 1961?)

osv

Ovenstående er rettet (online søndag). Hvad dækker "osv" over? :-D

--
[image]

LJ person-, post- og rejsegodsvogne

af Niels Munch, 2/10 2010, 07:21 (5166 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy,

Mener, det her er godtgjort, at LJ Cb 70 allerede blev ombygget til pakvogn i 1958, først litreret E 91, o. 1961 omlitreret til Ev 62.

M.v.h.
Niels

Avatar

LJ person-, post- og rejsegodsvogne

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 11/10 2010, 14:02 (5157 dage siden) @ Niels Munch

Jeg har nu brugt det meste af dagen på at omsætte al info i denne tråd til data, der kunne lægges i databasen.
Hvis I opdager flere fejl på siden LJ person-, post- og pakvogne, så hører jeg gerne om det.

--
[image]

Jernbanebøger

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel. Pris 250 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

DSB MH411

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak