EA - hvad bruges de til (Generelt)
Der var en tråd herinde om hvad ME-erne bruges til.
Så kom jeg til at tænke på, hvad bruges EA-erne til?
Der var en tråd herinde om hvad ME-erne bruges til.
Så kom jeg til at tænke på, hvad bruges EA-erne til?
Godstog, nattog og kongetog, så vidt jeg ved.
EA bruges kun til nattogene; dvs. en løbsdag til seks lokomotiver.
Og det går ikke specielt godt lige for tiden. Der var nedbrud både søndag og mandag morgen.
Jan
Godstog, nattog og kongetog, så vidt jeg ved.
Godstog!!! Det er jo år siden. Hvorfor svarer du på ting du absolut intet ved om ???
Godstog!!! Det er jo år siden. Hvorfor svarer du på ting du absolut intet ved om ???
Det er ikke mange år siden, jeg blev belært om, EA bruges til øltog mellem Fredericia og København. Så vidt jeg husker, var det sidste år vist på DSBs side på Facebook.
Godstog!!! Det er jo år siden. Hvorfor svarer du på ting du absolut intet ved om ???
Hmm - det er heldigvis sjældent vi ser den noget uheldige tone her i forum'et
Jeg vil personligt gerne have lov til at komme mit bedste bud på et svar til et spørgsmål, uden risiko for sådan et surt indlæg.
Da jeg bor lige op af jernbanen i Hedehusene er status nu som jeg daglig ser (og har været det i længere tid) at EA kun bruges i nattogsparret.
Der var vist nogle planer om igen at køre EA med regionaltog Kk - Rg, men om det bliver til noget vil fremtiden vise.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Ja det kan jeg skrive under på, jeg har selv kørt øltog imellem Høje Tåstrup og Fredericia for et par år siden med EA.
venter på signal i Fredericia
venter stadig
maskinen jeg ventede i var EA 3004, her har vi koblet fra og rigget maskinen ned.
venlig hilsen
Godstog, nattog og kongetog, så vidt jeg ved.
Godstog!!! Det er jo år siden. Hvorfor svarer du på ting du absolut intet ved om ???
Der er mange på dette forum der bare skyder fra hoften eller i blinde uden at kigge lidt på diverse hjemmesider - eller for den sags skyld tidsskrifter. F.eks. kan Jernbanen (Dansk Jernbaneklubs glimrende og indsigtsfulde medlemsblad) anbefales. Men bortset fra det havde ing.dk en glimrende artikel om emnet:
http://ing.dk/artikel/gamle-ustabile-el-lokomotiver-skal-lose-el-togskabale-128340
Godstog, nattog og kongetog, så vidt jeg ved.
Godstog!!! Det er jo år siden. Hvorfor svarer du på ting du absolut intet ved om ???
Tja, jeg kan også være lidt træt af forumdeltagere der skyder fra hoften eller i blinde uden at kigget lidt på hvad der f.eks. findes på nettet. Her er en fornuftig artikel fra Nicolai Østergaard fra ing.dk:
http://ing.dk/artikel/gamle-ustabile-el-lokomotiver-skal-lose-el-togskabale-128340
EA bruges kun til nattogene; dvs. en løbsdag til seks lokomotiver.
Og det går ikke specielt godt lige for tiden. Der var nedbrud både søndag og mandag morgen.
Jan
Jeg forstår ikke hvorfor der ikke er placeret en reservemaskine i Padborg, når nu man har 6 EA til 1 løb og der rimeligt ofte er nedbrud.
Eller tager to med ad gangen -- som man gjorde en anden gang, der var problemer.
Jan
Godstog, nattog og kongetog, så vidt jeg ved.
Godstog!!! Det er jo år siden. Hvorfor svarer du på ting du absolut intet ved om ???
Godstog er jo ikke helt forkert hvis vi tager en tur til Bulgarien..!
Husk at sænke strømaftageren næste gang du rigger ned he he
Vi kan altså slå fast, at EA-erne (stort set) kun anvendes til eet togløb, et nattog pr. døgn. Der er seks maskiner tilbage.
Det må siges at være en meget ringe udnyttelsegrad og dermed investeringsresultat. EA-erne bliver med garanti ikke mere værd på "brugtvognsmarkedet" ved at stå.
Der er også et elektrificeret strækningssystem - men det er heller ikke komplet, da det hovedsageligt er lavet for at køre eltrukne godstog fra Padborg til Sverige (med evt. stop/"aflæsning" i DK). Men det er stort set overtaget af tyske og svenske selskaber.
Der blev købt de s.k. kagedåser (EG-ere), så DSB selv kunne trække de nævnte godstog. Men kagedåserne er solgt, da andre altså overtog opgaven. DSB ejede tretten EGere i to !!!! år. Men hvad var mon det investeringsmæssige over- eller underskuddet ved salget af disse maskiner? Transaktionen ligner lidt den, hvor den unge søn har forkøbt sig på sin 18 års fødslesdag på en dyr sportvogn.
Man har også et blandet system af persontog af el- og dieseldrevne sæt; for at kunne skille togene, der hvor ledningenerne hører op. Og der er ikke engang ledninger (endnu) mellem landets to største byer, hvor der er flest passagerer.
Og så har man købt diesel til IC4 - og gæt, hvor de bl.a. skal/skulle køre: Ja, under ledningerne.
Alt i alt: Et håbløst sammensurium af halve løsninger, der skal kunne "skrues sammen" i det daglige. Jeg vil gerne garantere for, at det er uhyrligt dyrt og rent ud sagt ineffektivt "system-setup" og et eksempel på at det er meget dyrt at være fattig og træffe stykvise beslutninger. Jeg siger ikke, det er banens skyld - der er jo trods alt tale om at nogle skal fungere under politiske vilkår. Men det har været en dårlig planlægning.
Det der er brug for, er en langsigtet, samlet plan. Det var det jeg kom i tanke om, da jeg havde en svag mistanke om, at det står et pænt antal EA.ere og "sover."
Man har også et blandet system af persontog af el- og dieseldrevne sæt; for at kunne skille togene, der hvor ledningenerne hører op.
Ja, nogle gange er systemet af persontog blandet, men for det meste er det ikke. Det mest normale er, så vidt jeg ved, at IC3 dieseltog kører under køreledningerne mellem Fredericia og København.
Vest for Odense er det kun blandet, når et togsæt skal videreføres til el. kommer fra Sønderborg.
Beklager, jeg ikke var klar over, EA var udfaset siden 2012.
Hvad mener du med "udfaset"? De er vel ikke udfaset, sålænge de kører et løb pr. døgn.
Det der er brug for, er en langsigtet, samlet plan. Det var det jeg kom i tanke om, da jeg havde en svag mistanke om, at det står et pænt antal EA.ere og "sover."
Og netop den lagnsigtede planlægning kommer til kort når både transportministre og jernbanedirektører har en meget kort holdbarhed.
Beslutningen om at skrotte elektrificerngen, og i stedet købe nye dieseltog (AnsaldoBredaordren) blev truffet af SR regeringen uder Nyrup, i den regering havde transportministrene en "levetid" på helt ned til 3 måneder.
Under de efterfølgende blå regeringer har transportministrene holdt lidt længere, til gengæld har der været travlt ved svingdørene i DSB's top.
Man kan kun få et sammenlappet kludetæppe ud af den slags.
Hvad mener du med "udfaset"?
Jeg skrev udfaset - ikke skrottet. Jeg kalder det udfaset at miste to af tre opgaver.
Er du fra en anden planet? Der er ikke to "opgaver", der er forsvundet for nylig.
At DSB ved en enkelt lejlighed har kørt Daisy til Roskilde med to EA, er ikke nogen fast opgave og ikke grund til at have en flåde af inaktive lokomotiver.
At DSB ved nogle få lejligheder har lejet EA ud til DB Schenker, er ikke en fast opgave.
Tag en dyb indåndning, slip jernbanen.dk-tastaturet et øjeblik og prøv at se, om du evt. selv kan søge dig frem til, hvornår DSB's EA sidst havde faste, daglige opgaver ud over nattoget (hint: Bn-vogne, Ringsted).
Jan
Kære KimC (og andre forummedlemmer)
Vil du/I ikke nok lad være entydigt at give bestemte partier, regeringer eller blokke skylden for tiltag på jernbaneområdet. Beslutningen om at stoppe elektrificeringen og hvad deraf følger, blev, som det meste af trafikpolitilen i DK, vedtaget ved et bredt forlig hen over midten.
Jan
At DSB ved en enkelt lejlighed har kørt Daisy til Roskilde med to EA, er ikke nogen fast opgave og ikke grund til at have en flåde af inaktive lokomotiver.
At DSB ved nogle få lejligheder har lejet EA ud til DB Schenker, er ikke en fast opgave.
Det var da opgaver, uanset om de er faste el. ej, og de er åbenbart ikke løst siden 2012. Årsagen til, de ikke længere løses med EA, er endda tilsyneladende, at EA har tendens til nedbrud.
Spørgsmålet var, hvad EA blev brugt til. Der stod intet om faste opgaver.
"Årsagen til, de ikke længere løses med EA, er endda tilsyneladende, at EA har tendens til nedbrud."
Det er din egen konklusion.
At EA kørte godstog for DB Schenker var udelukkende fordi at DSBs lokomotiv værksted i Kbh i en periode ikke altid kunne overholde at holde nok af DB Schenkers MZ køreklare.
Da DB Schenker samtidig ikke havde andre lokomotiver ledige, stillede DSB EA til rådighed.
Opgaven bortfaldt fordi værkstedet fik styr på MZ og fordi DB Schenker efterhånden fik flere lokomotiver til rådighed, da en del
transportopgaver blev overtaget af Hector Rail osv.
M. Thomsen
Det var nu dig, der talte om bortfald af opgaver. Man kan vel kun tale om bortfald, hvis der er tale om faste opgaver?!
Hvilken af følgende to sætninger tror du mest på:
A) DSB har fast EA holdende til at køre Daisy's tog til Roskilde.
B) Da Daisy skulle køres til Roskilde, var der tilfældigvis et par EA, der ikke skulle lave andet.
Jeg tror mest vi er i nærheden af B).
DSB's EA har siden december 2009 kun haft en fast, daglig, helårlig opgave, nemlig at køre nattoget til og fra Padborg.
Jan
Det er din egen konklusion.
På baggrund af en information i denne debat om nedbrud på de EA-lokomotiver, der fremførte nattog.
At EA kørte godstog for DB Schenker var udelukkende fordi at DSBs lokomotiv værksted i Kbh i en periode ikke altid kunne overholde at holde nok af DB Schenkers MZ køreklare.
Ja, ja. Der blev spurgt, hvad EA blev brugt til. Der blev ikke spurgt om faste opgaver, og der blev ikke spurgt om, hvorfor de blev løst. Bruges de stadig til godstog? Åbenbart ikke. Bruges de stadig til kørsel med kongevogne? Det vides ikke, da kongevognene ikke er benyttet siden 2012.
Jeg tror mest på en tredie mulighed: Når kongevognene benyttes, fremføres de så vidt muligt af EA-lokomotiver. I så fald er det en opgave, der løses af EA.
Hvis det er almindeligt, at EA nogle gange udlejes til godstogsoperatører, er det også en opgave, der løses af EA.
Hvis aftaler med henholdsvis Kongehuset og godstogsoperatører er ophørt, er de opgaver bortfaldet. Det er logik i mit hoved.
Og her når vi så endelig frem til sagens kerne: du aner ikke en pind om, hvad du taler om!
Tirsdag 2. april 2013 kl. 18:49 så jeg et tog passere Vejle fra nord mod syd med oprangeringen:
ME 1506+WRm 603+S 001+B 2000
Ifølge pressen (kan ikke huske hvor jeg så det) drejede det sig om Daisy's hjemrejse fra påskeferie i Århus til København.
Slut fra min side.
Jan
Det hele er ved at køre af sporet. Ved ophør med kørsel med Bn materiel bortfaldt fast kørsel med styrevogn. Jeg mener man ville ombygge EA så de kunne køre med dobbeltdækker tog, da det gik op for DSB at IC4 ikke ville frigive materiel til den sjællandske regionaltrafik. Om der er påbegyndt en ombygning har jeg ingen information omkring. Der må være nogen som kommer på Otto Bussevej og har information derfra.
Hansen
Der er jo desværre den hage ved at lade EA trække dobbeltdækkere på Sjælland, at man ikke kan køre til Kalundborg eller Vordingborg. Så hvis det skulle gøres, måtte man enten ombygge -som du er inde på - EA med "multi-tracktion" (el og diesel) , eller hænge kørerstrøm op.
Ellers blev den fest begrænset til Kh-Korsør.
Jeg tror mest på en tredie mulighed: Når kongevognene benyttes, fremføres de så vidt muligt af EA-lokomotiver. I så fald er det en opgave, der løses af EA.
Hvis det er almindeligt, at EA nogle gange udlejes til godstogsoperatører, er det også en opgave, der løses af EA.
Hvis aftaler med henholdsvis Kongehuset og godstogsoperatører er ophørt, er de opgaver bortfaldet. Det er logik i mit hoved.
Du er simpelthen for langt ude i hampen... de fleste kørsler med S 001 (som ikke er ophørt) er til og fra Århus, og der køres med ME (og kun ME!) for at undgå lokomotivskift i Fredericia.
A. Nissen startede tråden ved at spørge om hvad EAerne bruges til, ikke hvad EAerne blev brugt til. Hvis jeg ikke husker galt var de sidste kørsler med DSB EA for DB Schenker i december 2011, så det er ikke noget de bruges til!! Faktum er, at jeg kun kan tilslutte mig det harme indlæg fra SAFP.
Der er jo desværre den hage ved at lade EA trække dobbeltdækkere på Sjælland, at man ikke kan køre til Kalundborg eller Vordingborg. Så hvis det skulle gøres, måtte man enten ombygge -som du er inde på - EA med "multi-tracktion" (el og diesel) , eller hænge kørerstrøm op.
Ellers blev den fest begrænset til Kh-Korsør.
EA skulle opgraderes for at køre de Regionaltog der ender i Ringsted. Altså EL hele vejen.
M. Thomsen
Må man sende en ME under Storebælt? Hvad med nødbremseoverstropning?
Må man sende en ME under Storebælt? Hvad med nødbremseoverstropning?
Jeg kan ikke helt gennemskue om dit spørgsmål er ironi eller du mener det?
Du kan i hvert fald se svaret her: http://www.togbilleder.dk/danmark/?album=2&gallery=2&pid=19
--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
Godstog, nattog og kongetog, så vidt jeg ved.
Godstog!!! Det er jo år siden. Hvorfor svarer du på ting du absolut intet ved om ???
Der er mange på dette forum der bare skyder fra hoften eller i blinde uden at kigge lidt på diverse hjemmesider - eller for den sags skyld tidsskrifter. F.eks. kan Jernbanen (Dansk Jernbaneklubs glimrende og indsigtsfulde medlemsblad) anbefales. Men bortset fra det havde ing.dk en glimrende artikel om emnet:
Eller som aldrig kommer ud i den ganske danske verden og selv observerer - og deraf lærer noget. De sidder oftest og læser med i jernbane fora, og læser indlæg fra andre folk der udtaler sig om noget de heller ikke ved noget om, og så tror de på det. :)
--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
På hvilket depot ved DB Schenker kører du?
Kære KimC (og andre forummedlemmer)
Vil du/I ikke nok lad være entydigt at give bestemte partier, regeringer eller blokke skylden for tiltag på jernbaneområdet. Beslutningen om at stoppe elektrificeringen og hvad deraf følger, blev, som det meste af trafikpolitilen i DK, vedtaget ved et bredt forlig hen over midten.
Jan
Men oplægget kom fra Transportministeriet under ledelse af hvem der nu lige var minister den dag. Jeg erindrer i øvrigt at DSB var meget sikker på at det kunne gøres ligeså godt med diesel; på det tidspunkt havde man fået udluset fejlene på IC3, og man så dengang ikke nogen problemer i at bygge en ny generation dieseltogsæt. Blå blok stemte givetvist for forslaget fordi det var billigere end el, eres hjerte har aldrig banket for kollektiv trafik.
EA bruges kun til nattogene; dvs. en løbsdag til seks lokomotiver.
Og det går ikke specielt godt lige for tiden. Der var nedbrud både søndag og mandag morgen.
Jan
EA'erne har skrantet gennem længere tid. Der er ikke noget nyt i at nattoget er blevet forsinket på grund af fejl på EA.
Er forøvrigt der nogen der ved hvordan det går med de EA der kom til Bulgarien, sådan rent stabilitetsmæssigt? Kører de godt nok der?
Kære KimC (og andre forummedlemmer)
Vil du/I ikke nok lad være entydigt at give bestemte partier, regeringer eller blokke skylden for tiltag på jernbaneområdet. Beslutningen om at stoppe elektrificeringen og hvad deraf følger, blev, som det meste af trafikpolitilen i DK, vedtaget ved et bredt forlig hen over midten.
Jan
Men oplægget kom fra Transportministeriet under ledelse af hvem der nu lige var minister den dag. Jeg erindrer i øvrigt at DSB var meget sikker på at det kunne gøres ligeså godt med diesel; på det tidspunkt havde man fået udluset fejlene på IC3, og man så dengang ikke nogen problemer i at bygge en ny generation dieseltogsæt. Blå blok stemte givetvist for forslaget fordi det var billigere end el, eres hjerte har aldrig banket for kollektiv trafik.
Det var vel en tendens, som startede i DK allerede i 30'erne med Mo-vogne og lyntog. ikke at der var noget som helst galt med dem; men man burde måske ha' kigget lidt på et sammenligneligt land som Holland, der satsede både på diesel og el-lyntog i 30'erne og 40'erne. Man kunne godt ha' brugt el-drift til Roskilde/Hillerød/Helsingør og evt videre på Sjælland allerede dengang. I 50'erne kom så de ekstremt succesfulde MY og senere MX og eldrift kunne dermed stadig kun bruges til nærtrafik, S-togs nettet blev sammenlignet med udlandet endda kun langsomt udbygget, Sporvogne i kbh erstattedes med dieselbusser. Senere kom MR og IC3
men som der står sidst i denne artikel er DSB's diesel-strategi nu løbet tør for tog!
http://ing.dk/artikel/my-lokomotiver-fejede-elektrificering-af-banen-135065
Jeg er ikke opdateret på EA's generelle driftsstabilitet.
Men en del af de nuværende forsinkelser på nattoget sydfra skyldes højvandsskader i Centraleuropa. Faktisk så meget, at toget er fast senerelagt fra Padborg indtil videre.
Jan
Ja, præcis sådan fungerer folkestyret i DK. Embedsmændende udarbejder forslagene og politikerne vedtager dem. Ministeren er den højeste embedsmand på sit område og kan selvfølgelig påvirke udkastene lidt mere end andre; men det er altså inde i salen, at lovene vedtages, om som sagt, er trafikpolitik normalt brede forlig.
Jan
Kan man lave en dobbelt sandwich?
Jeg mener at huske at have set billeder af at man kørte med lokomotiv i begge ende på kystbanen før Bn-styrevognene kom til at fungerer. Kunne man lave en dobbelt sandwich med EA altså med lokomotiv i begge ender af en lang stamme med dobbeltdækkervogne? – Kan problemet med dørlukning løses med ekstra mandskab om bord på toget? – eller siger reglerne at det er umuligt?
Da der er 6 EA lokomotiver, og et skal bruges til nattog samt mulighed for at have et på værksted, så kan man højes have to sådanne togstammer, de kunne så køre mellem København og Ringsted, samt evt. på Kystbanen, hvis de kan accelererer hurtigt nok og der er nok strøm.
Jeg er klar over at det er en del spørgsmål, men også at der er mange her som, ved virkeligt meget, og vil kunne svarer.
OK. Men hvad skulle opgraderingen af EA-erne så omfatte, hvis de skulle køre Kh-Ringsted?
Beslutningen om at skrotte elektrificerngen, og i stedet købe nye dieseltog (AnsaldoBredaordren) blev truffet af SR regeringen uder Nyrup,
Nej! Blev besluttet af et pænt flertal i Folketinget ved at projektet røg ud af finanslovene.
Det er sådan det fungerer i et demokrati.
--
Venligst
Michael Deichmann
Kan man lave en dobbelt sandwich?
Jeg mener at huske at have set billeder af at man kørte med lokomotiv i begge ende på kystbanen før Bn-styrevognene kom til at fungerer. Kunne man lave en dobbelt sandwich med EA altså med lokomotiv i begge ender af en lang stamme med dobbeltdækkervogne? – Kan problemet med dørlukning løses med ekstra mandskab om bord på toget? – eller siger reglerne at det er umuligt?
Da der er 6 EA lokomotiver, og et skal bruges til nattog samt mulighed for at have et på værksted, så kan man højes have to sådanne togstammer, de kunne så køre mellem København og Ringsted, samt evt. på Kystbanen, hvis de kan accelererer hurtigt nok og der er nok strøm.
Jeg er klar over at det er en del spørgsmål, men også at der er mange her som, ved virkeligt meget, og vil kunne svarer.
Hvorfor en dobbelt sandwich.?
En sandwich, er en vognstamme med et lokomotiv i begge ender.
Problemet med EA er, at dens ZWS anlæg er forældet i forhold til dobbeltdækkervognene og styrevognen.
ZWS er en forkortelse af "Zeitmultiplexe Wendezugsteuerung". Det bruges til at styre og overvåge et lokomotiv fra en styrevogn eller et andet lokomotiv. Når ZWS bruges til styrevognskørsel kan der kun være et lokomotiv i togstammen, mens der kan være to lokomotiver, hvis det ene lokomotiv fjernstyres fra det andet.
--
EA'ernes ZWS skal jo netop opgraderes til kørsel med DD-vogne.
EA'ernes ZWS skal jo netop opgraderes til kørsel med DD-vogne.
Ja det skal der netop, det er der jo afsat små 50 mio. til dette projektet, men hvorfor køre med en "dobbelt sandwich", som der bliver spurgt om, det var dette spørgsmål, jeg lige faldt over, for så måtte det jo være 2 lokomotiver i begge ender og det undrede mig.
--
EA'ernes ZWS skal jo netop opgraderes til kørsel med DD-vogne.
Ja det skal der netop, det er der jo afsat små 50 mio. til dette projektet, men hvorfor køre med en "dobbelt sandwich", som der bliver spurgt om, det var dette spørgsmål, jeg lige faldt over, for så måtte det jo være 2 lokomotiver i begge ender og det undrede mig.
Hej
Med dobbelt sandwich, tænkte jeg blot dobbeltdækkervogne med lokomotiv i begge ender. Det var nok for kækt. Jeg kan godt de det kan misforstås. Tak for forklaringen om ZWS.
Grunden til at man skulle gøre det var for at kunne køre med ellokomotiver i stedet for diesellokomotiver tidligere, inden opgraderingen af ZWS havde fundet sted. Måske kunne man også have længere tog, der vil vel være rigeligt med trækkraft.
Opgraderingen af ZWS koster jo en hel del, derfor kunne det måske være en fordel midlertidigt at køre med lokomotiv i begge ender og evt. ekstra mandskab på toget til at sikre dørlukning, da det med inkompatibelt ZWS nok ikke vil kunne gøres fra lokomotivet. Tillægsspørgsmålet var så om reglerne kunne tillade dette eller ej.
Tak for jeres svar.
Ja det skal der netop, det er der jo afsat små 50 mio. til dette projektet
De 50 MDKK er en del af finanslov 2014, så pengene er der ikke endnu.
EA's gamles ZWS kan ikke styre dørene på DD-vognene. Derfor er det urealistisk at bruge EA til DD allerede nu.
Jan
Det ok, Jacob.
ME lokomotivet kan overfører 450-500kW til el-varmen af dobbeltdækkervognene og EA kan klare 750kW, så en vogn eller to mere på denne stamme, kunne nok lade sig gøre.
Men med sandwich, skal man også udregne og medtage denne dobbelt kilometerkørsel og dublet til værkstedet.
--
Ja det skal der netop, det er der jo afsat små 50 mio. til dette projektet
De 50 MDKK er en del af finanslov 2014, så pengene er der ikke endnu.EA's gamles ZWS kan ikke styre dørene på DD-vognene. Derfor er det urealistisk at bruge EA til DD allerede nu.
Jan
Synes ellers det var på plads i trafikforliget af d. 12 Juni 2012 og at disse er henlagt i DSB´ 2013 regnskab under henlæggelser.
Jeg må hjem og læse én gang mere på dette.
--
Jeg forstår på flere af de foregående indlæg, at der afsættes 50 mio. kr. til opgradering af ZWS (m.m.?) på EA.
Så er det, jeg tænker, kan det virkelig betale sig for seks lokomotiver, der trods alt har en del år på bagen? At disse lokomotiver som type aldrig helt har løbet investeringen af sig, beretter vel ikke økonomisk set til at hælde flere penge efter dem til en begrænset fremtidsopgave. Lokomotiverne er vel forældede, når man får udbygget kørestrømsnettet til Aarhus. Var det ikke bedre at sælge dem, som de er?
Jeg kan godt forstå din tankegang, men man skal så også medtage, at for mellem 8 og 12 mio kroner pr lokomotiv, får man renoveret et lokomotiv her og nu og som forhåbentligt kan gøre tjeneste i 10 år mere, er en god investering.
Et nyt Siemens Vectron lokomotiv ligger omkring 5 mio. euro. og fra kuglepinden´ blå klatter på kontrakten og til produktion, levering, godkendelser og certificering og uddannelse ville der med garanti gå 2 år og en masse ekstra udgifter til drift, service, vedligehold, som sikkert ville overskygge en forsat dito med EA.
50 mio. er da en "klat" penge, men set i lyset af DSB First underskud og forløb, på op mod en milliard kroner, er dette blot et dryp i en kop lunken kaf´.
--
Synes ellers det var på plads i trafikforliget af d. 12 Juni 2012
Et forlig er en hensigtserklæring - en aftale om hvad man vil støtte i den senere finanslov. Der er ingen penge før forliget udmøntes i et antal paragraffer i finansloven.
og at disse er henlagt i DSB´ 2013 regnskab under henlæggelser.
Jeg skal ikke kunne sige hvordan DSB lige gør det her. Det ville være rimeligt for DSB at de ved forligets indgåelse begynder planlægningen med hvordan de overhovedet vil være i stand til at kunne bruge de penge - bl.a. så trafikministeren kan sætte beløb ind i finansloven, der svarer til hvad DSB rent faktisk kan bruge det pågældende år. Resten følæger så i de følgende år. Der kan principielt ikke flyttes ubrugte penge fra det ene år til det andet.
--
Venligst
Michael Deichmann
Der kan principielt ikke flyttes ubrugte penge fra det ene år til det andet.
Det kommer an på, hvorledes bevillingen er givet.
M.v.h.
Niels
Der kan principielt ikke flyttes ubrugte penge fra det ene år til det andet.
Det kommer an på, hvorledes bevillingen er givet.
Ja.
--
Venligst
Michael Deichmann
Baggrunden her er nok ikke så meget om det kan betale sig, men at man har dem og kan få dem ind i driften relativt hurtigt med en mindre investering. At bestille nye er en årelang proces, og DSB's materielsituation er temmelig akut, og også uoverskuelig pga usikkerheden om hvor mange IC4 man kan få ud at køre hvornår.
Når der er elektrificeret til Esbjerg giver det mulighed for at køre med eltog i flere løb, så dieseltogne kan frigives til andre steder. Men det gælder selvfølgelig kun hvis man har nogen, og af kortsigtede løsninger er der kun EA'erne. Desuden er der ganske givet et politisk krav om at når man nu hænger ledninger op, så skal der altså også køre eltog på strækningen.
Timingen af ombygningen (altså bevilling i 2014 i stedet for i år) har sikkert også med elektrificeringen til Esbjerg at gøre. Man har først rigtig brug for dem når man skal bruge IR4 til at køre her og derfor skal finde noget nyt materiel til regionaltogene til Ringsted.
Der er dog en enkelt ting, der undrer mig. Hvor skal DD-vognene, som EA skal trække, komme fra? I det oprindelige forlig var det aftalt, at der skulle skaffes/købes et antal ekstra vogne (ni så vidt jeg husker) men det er siden blevet aflyst igen. Og det er jo ikke lige frem fordi man har DD-vogne i overskud fra de andre regionaltogslinjer...
er måske det mest interessante.
P.t. kører de som sagt kun nattog, men det vender snart.
De 6 tilbageværensen maskiner skal igennem en renovering, ifølge planen med start i år.
I den forbindelse får de revideret ZWS til kørsel med dobbeltdækkerne. Derefter får de mere end rigeligt at se til!
Et spændende projekt, som jeg håber snart løber af stabelen.
--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums
Timingen af ombygningen (altså bevilling i 2014 i stedet for i år) har sikkert også med elektrificeringen til Esbjerg at gøre. Man har først rigtig brug for dem når man skal bruge IR4 til at køre her og derfor skal finde noget nyt materiel til regionaltogene til Ringsted.
Der er dog en enkelt ting, der undrer mig. Hvor skal DD-vognene, som EA skal trække, komme fra? I det oprindelige forlig var det aftalt, at der skulle skaffes/købes et antal ekstra vogne (ni så vidt jeg husker) men det er siden blevet aflyst igen. Og det er jo ikke lige frem fordi man har DD-vogne i overskud fra de andre regionaltogslinjer...
Ja, det hænger sammen med el til Esbjerg. Det politisk "smarte" er, at DSB får penge til vedligeholdelse via en anlægslov.
Ja, det drejer som at skaffe ER til at køre til Esbjerg. Der er nogle forskellige modeller for de omrokeringer, der kan skaffe disse ER. Fælles for de fleste af dem er dog indsættelse af EA med DD til Ringsted.
Nej, der kommer kun en DD-vogn mere, så reelt set, kommer EA med DD bare til at frigøre et antal ME. Og uanset hvordan DSB får kabalen til at gå op, er der ikke skaffet nye siddepladser (undtagen den ene nye DD-vogn).
Jan
Men det kan måske frigive ME'ere til at øge vedligeholdet? Eller måske EA'erne er billigere i drift? Jeg ved det ikke, optimalt havde man fået de nævnte ekstra DD-vogne.
Når der er elektrificeret til Esbjerg giver det mulighed for at køre med eltog i flere løb, så dieseltogne kan frigives til andre steder. Men det gælder selvfølgelig kun hvis man har nogen, og af kortsigtede løsninger er der kun EA'erne.
Det forstår jeg ikke, men det er jo ikke noget nyt. Mig bekendt er de nuværende tog mellem København og Esbjerg togsæt, der er koblet sammen med andre togsæt mellem København og Kolding.
Et spørgsmål er så, om EA'erne kan frigive ER- el. ET-togsæt, som så kan bruges mellem København og Esbjerg.
Ja, det drejer som at skaffe ER til at køre til Esbjerg. Der er nogle forskellige modeller for de omrokeringer, der kan skaffe disse ER. Fælles for de fleste af dem er dog indsættelse af EA med DD til Ringsted.
Eller måske ligefrem helt til Odense? Er det ikke i Odense og Sønderborg, ER har endestation nu?
ER vender mange forskellige steder; men du kan roligt droppe alle dine håbløse spekulationer og gætterier.
DSB's plan er at erstatte ER-togene mellem Østerport og Ringsted med noget andet, for at frigive ER til kørsel til Esbjerg.
Jan
Når der er elektrificeret til Esbjerg giver det mulighed for at køre med eltog i flere løb, så dieseltogne kan frigives til andre steder. Men det gælder selvfølgelig kun hvis man har nogen, og af kortsigtede løsninger er der kun EA'erne.
Det forstår jeg ikke, men det er jo ikke noget nyt. Mig bekendt er de nuværende tog mellem København og Esbjerg togsæt, der er koblet sammen med andre togsæt mellem København og Kolding.
Et spørgsmål er så, om EA'erne kan frigive ER- el. ET-togsæt, som så kan bruges mellem København og Esbjerg.
Der er to lidt sideløbende planer som begge vil frigive ER-tog til Esbjerg.
Når disse to løsninger så frigiver ER til Esbjerg bliver de MF der kører der i dag frigivet til andre opgaver - så vidt jeg huske er de tiltænkt den sjællandske regionaltog hvor man jo skal afgive DD-vogne til Østerport-Ringsted.
Samlet set kommer der nogle ME'er i overskud...
Ja, det lyder interessant. Det lyder også til, at du har reel viden om projektet. Så tak for dit bidrag herinde.
Jeg har tidligere herinde undret mig over, hvilken planlægning, man kan gå i lag med, når bruttoantallet af EA-ere er seks stk. En hurtig oversigt kunne lyde med de seks: Een til stort eftersyn, een til lille eftersyn/fejlrep., een i operativ reserve og tre i drift. Der er jo ikke nogen "herregård" at skrive driftskøreplaner ud fra.
Eller, hvor er det regnestykket er galt?
Vil umiddelbart gå ud fra, at man kunne regne med fire i drift.
Det er nok til en gang timedrift Østerport-Ringsted plus nattoget. Eller ved ca. et kvarters vendetid i hver ende halvtimedrift København H-Ringsted.
Der er to lidt sideløbende planer som begge vil frigive ER-tog til Esbjerg.
- EA med DD-vogne som regionaltog mellem Østerport og Ringsted som i dag er ER.
- Indkøb af flere Øresundstog som vil erstatte de sidste ER på Kystbanen.
Når disse to løsninger så frigiver ER til Esbjerg bliver de MF der kører der i dag frigivet til andre opgaver - så vidt jeg huske er de tiltænkt den sjællandske regionaltog hvor man jo skal afgive DD-vogne til Østerport-Ringsted.
Samlet set kommer der nogle ME'er i overskud...
Man burde gennemføre begge og hvis der frigives flere ER end der skal bruges til IC trafikken, burde de resterende bruges til regionaltogene på Fyn som man har talt om at samle med i et nyt system, hvor de fra Fredericia skal fortsætte mod Esbjerg.
M. Thomsen
Vil umiddelbart gå ud fra, at man kunne regne med fire i drift.
Det er nok til en gang timedrift Østerport-Ringsted plus nattoget. Eller ved ca. et kvarters vendetid i hver ende halvtimedrift København H-Ringsted.
Tilbage i 2008 sagde maskinomløbet 5 af de 6 i drift om fredagen, i øvrigt kan man godt disponere med 6 maskiner hvis det er, det kræver blot at man har en ME i reserve...
"det kræver blot at man har en ME i reserve..."
Hvilket er ret interessant, da ME ikke kan overholde køreplanerne for togsystemet Østerport - Ringsted og nok heller ikke er så velegnet til CNL-toget.
Og en investering på omkring 8 mio i at renovere et ellok lyder umiddelbart af "for lidt" til at det for alvor "rykker" men samtidig "for meget" til at det er en sund investering, hvis maskinerne kun skal holde ti år. Men det er vel derfor, det er "nye penge" DSB får, og at DSB derfor ikke selv skal betale.
Man bemærker også, at de ER der kører Østerport -Ringsted normalt er ER fra Kystbanen, der tilbagelejes af DSB - og altså de samme togsæt, som man vil frigive ved at indsætte flere ET på Kystbanen. Hvis både EA renovering og flere ET bliver til noget, vil DSB således få flere siddepladser tilført.
Dog næppe på de ikke elektrificerede regionaltogsstræknigner på Sjælland, hvor DD-stammer erstattes med MF.
T
Ja, der er da mange problem i det.
Men hvordan kan det være, at ME ikke er velegnet til nattoget?
Udvalgte forskelle på EA og ME:
Maksimal effekt, traktion: EA: 4000 kW; ME: 2450 kW.
Tjenestevægt: EA: 80 t; ME: 115 t.
Jeg forstår disse tal på den måde, at EA har markant flere kræfter, og skal bruge færre af dem på fremdrift af sig selv.
Er ofte to forskellige ting. EA'eren slipper lettere skinnerne når den har høj last på krogen, den har jo nu enqang kun fire aksler, imod ME'erens seks.
ME kan i praksis klare jobbet, og har også gjort det flere gange ved EA-nedbrud.
--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums
Jeg forstår disse tal på den måde, at EA har markant flere kræfter, og skal bruge færre af dem på fremdrift af sig selv.
Næh. Lidt forenklet: Me har flere kræfter end Ea ved lavere hastigheder, mens Ea kan fremføre et tog hurtigere end Me.
Man må sondre mellem trækkraft og effekt (= trækkraft gange hastighed).
Der var en tråd herinde om hvad ME-erne bruges til.
Så kom jeg til at tænke på, hvad bruges EA-erne til?
Da emnet efterhånden har vokset sig ret omfangsrigt har jeg ikke været motiveret til at læse alle indlæg igennem. Så hvis informationerne er sat på tryk før bekalger jeg. Til gengæld nåede jeg lige en tur rundt om Otto Busses Vej i let regnvejr
Det var muligt at se tre styk EA på sporarealerne.
EA 3022 stod på sporene mellem olietankene og "kinerserbyen" (sammen med to-tre ME.
EA 3001 stod foran værkstedet/skydebroen sammen med en ME.
EA med ulæseligt nummer stod ca. ud for de/det gamle vandtårn(e).
EA 3020 kørte dagens CNL efter at være blevet trukket til spor 7 af MK 625
De resterende to EA'er står sikkert hjemme hos Pia Dyhr Olsen så hun kan tjekke om de er værd at sætte i stand De var ikke til at se på de sporområder som umiddelbart kan ses fra Otto Busses Vej. Men der er jo mange bygninger som kan skjule mange spændende ting. Måske er man allerede i gang med at reparere dem?
Det kunne være mit "maskinoverslag" et sted tidligere i denne tråd bliver eftervist af dine observationer. Du nævnte, at to EA-ere ikke var til at se. Det kunne derfor være de to, jeg benævnte en til stort eftersyn og en til lille eftersyn/fejlretning. De kan ikke ses, da de står indendøre på hus.
Ved hurtig hovedregning er akseltrykket på hhv. ME og EA stort set den samme, jf. tidligere indlæg om vægt og akselantal, nemlig ca. 20 tons. Er det ikke akseltrykket, der indgår i "hjulspins-forholdet"?
Det kunne være mit "maskinoverslag" et sted tidligere i denne tråd bliver eftervist af dine observationer. Du nævnte, at to EA-ere ikke var til at se. Det kunne derfor være de to, jeg benævnte en til stort eftersyn og en til lille eftersyn/fejlretning. De kan ikke ses, da de står indendøre på hus.
Hvis der er to EAer til eftersyn og en på vej til Padborg må det betyde at DSB holder mindst tre EAer i driftsklar stand? Kun til kørsel med CNL 472/473?
Personligt synes jeg det er mere interessant at se/vide hvornår DSB går i gang med opgraderingen af EA til kørsel med dobbeltdækkervognene.
Det kunne være mit "maskinoverslag" et sted tidligere i denne tråd bliver eftervist af dine observationer. Du nævnte, at to EA-ere ikke var til at se. Det kunne derfor være de to, jeg benævnte en til stort eftersyn og en til lille eftersyn/fejlretning. De kan ikke ses, da de står indendøre på hus.
Hvis der er to EAer til eftersyn og en på vej til Padborg må det betyde at DSB holder mindst tre EAer i driftsklar stand? Kun til kørsel med CNL 472/473?
EA 3004, 3007, 3010, 3020 og 3022 burde være i drift.
http://www.oledinesen.dk/danmark-dsb/?album=207&gallery=302
Mvh. Ole
ME har seks aksler, EA kun fire. ME har altså 1/2 gang mere lokomotivvægt på skinnerne, hvilket kan være af afgørende betydning i kritiske situationer.
Selvom moderne loks leveres med en høj ydelse, og moderne teknologi der skal forhindre hjulslip, endte DSB jo i sin tid også med at bestille EG med 6 aksler. Den kunne sagtens have været leveret med fire aksler og en høj ydelse, som de tyske BR 152, 189 eller Taurus-lokomotiver, men det var bare ikke nok.
--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums
Det kunne være mit "maskinoverslag" et sted tidligere i denne tråd bliver eftervist af dine observationer. Du nævnte, at to EA-ere ikke var til at se. Det kunne derfor være de to, jeg benævnte en til stort eftersyn og en til lille eftersyn/fejlretning. De kan ikke ses, da de står indendøre på hus.
Hvis der er to EAer til eftersyn og en på vej til Padborg må det betyde at DSB holder mindst tre EAer i driftsklar stand? Kun til kørsel med CNL 472/473?
EA 3004, 3007, 3010, 3020 og 3022 burde være i drift.Mvh. Ole
Det er helt fint at der er mindst 5 EAer i drift. Men hvis de kun bruges til CNL bliver de vist ikke overanstrengt.
Her til aften (onsdag 11/9 2013) var EA 3004 og 3007 flyttet frem "i lyset" ved siden af 3022. EA 3001 stod stadig standby foran skydebroen mens EA 3020 igen trak CNL 492/493 til/fra Padborg.
Igen: Hvornår går DSB i gang med opgraderingen af EA til dobbeltdækkervognene?