Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Halvårsrapport med bonus til Jesper Lok (Trafikpolitik)

af Information @, 30/8 2013, 16:52 (4112 dage siden)

Jeg har lige læst halvårsrapporten 2013 fra DSB.

http://www.dsb.dk/global/pdf/%c3%85rsrapport/ekstern%20halv%c3%a5rsrapport%202013.pdf

Jeg synes at dette citat fra side 12 er interessant:

"DSB er i årene 2012 til 2015 involveret i en større omstilling. Omstillingen indebærer blandt andet en markant effektivisering via programmet ”Ét Sundt DSB”. Virksomhedens bestyrelse finder det centralt, at DSB’s administrerende direktør har et klart incitament til at forblive i stillingen indtil omstillingen er på plads, og herudover har et klart incitament til at fokusere på de meget store opgaver i en periode, hvor DSB bliver udfordret i mange dimensioner. Til det formål er der aftalt en fastholdelsesbonus svarende til et års løn til eventuel udbetaling i 2015. Det forudsætter, at DSB kommer i mål inden udgangen af 2014 med det økonomiske mål i det strategiske program ”Ét Sundt DSB”. Den administrerende direktør har i
samme forbindelse frasagt sig lønstigninger i 2013 og 2014, og det er aftalt, at direktørens opsigelsesvarsel er forlænget fra 6 til 12 måneder
", citat slut.

Når nu jobbet er så krævende af Jesper Lok skal have en forlænget opsigelse samt en bonus på et års løn i 2015, er det imponerende af Jesper Lok har tid til at påtage sig et eksternt bestyrelsesjob hos Danish Crown. Men det har måske noget med hans kompetencer i at fylde flest mulige passagerer ind på for lidt plads :-)

Halvårsrapport med bonus til Jesper Lok

af BoergeOf61, Randers C, 31/8 2013, 16:55 (4111 dage siden) @ Information
redigeret af BoergeOf61, 31/8 2013, 17:13

Det kan ikke forarge mig, når det nu også fremgår, at fratrædelser kostede 100 mio. kr. i 1. halvår af 2013, og det er 83 mio. kr. mindre end samme periode sidste år.

Til gengæld undrer jeg mig over, hvor citatet øverst på side 2 stammer fra. Jeg håber, der mangler noget.

I forbindelse med en anden debat i dette forum kom jeg til at tænke på, om levende grise kan transporteres med tog. Det kan nemt blive relevant for Danish Crown, når danske svin skal slagtes på tyske slagterier, og Tyskland nu foretrækker godstransport på jernbaner.
Eksterne bestyrelsesposter er ikke usædvanlige blandt administrerende direktører, så vidt jeg ved.

Edit: Det var muligvis mig, der misforstod citatet af Jesper T. Lok:
”Vores kunder skal kunne tage sikkerheden for givet – vi gør det aldrig”.

Jeg læste det på den måde, at DSB aldrig tager sikkerheden for givet, men er ligeglad med den. Senere kom jeg til at tænke på en anden fortolkning, nemlig at DSB ikke tager sikkerheden for givet, og derfor hele tiden holder øje med, om den er god nok. Det er skræmmende, citatet skal forstås på den måde, at DSBs kunder skal kunne tage sikkerheden for givet, mens DSB aldrig tager for givet, at togene skal være sikre.

af Krabsen @, 31/8 2013, 17:45 (4111 dage siden) @ Information

Jeg synes at dette citat fra side 12 er interessant:

"Den administrerende direktør har i samme forbindelse frasagt sig lønstigninger i 2013 og 2014, og det er aftalt, at direktørens opsigelsesvarsel er forlænget fra 6 til 12 måneder"

Når nu jobbet er så krævende af Jesper Lok skal have en forlænget opsigelse

Især interessant hvis man læser det rigtigt..

Formuleringen 'direktørens opsigelsesvarsel er forlænget' betyder normalt, at han nu kan opsige sin stilling med 12 måneders varsel. Altså mindsket mulighed for at rende af pladsen i utide..

af Information @, 1/9 2013, 11:31 (4110 dage siden) @ Krabsen

Formuleringen 'direktørens opsigelsesvarsel er forlænget' betyder normalt, at han nu kan opsige sin stilling med 12 måneders varsel. Altså mindsket mulighed for at rende af pladsen i utide..

Det er ikke korrekt opfattet. Jesper Lok fraskriver sig lønstigninger i 2013 og 2014 mod at få en bonus i 2015 samt, hvis bestyrelsen bliver træt af Jesper Lok (fyrer ham), så får han løn i 12 måneder i stedet for 6 måneder. Ved en evt. opsigelse af Jesper Lok bliver han nok bedt om at rydde skrivebordet med det samme. Men får alligevel løn i 12 måneder i stedet for 6 måneder.

af BoergeOf61, Randers C, 1/9 2013, 11:51 (4110 dage siden) @ Information

Ok. Med min sædvanlige konspirationsteoretiske tankegang kan jeg så tænke, at DSB skal have ny administrerende direktør i 2015, hvor Mærsk-koncernen indirekte får sin andel af DSBs formue.

af Krabsen @, 1/9 2013, 12:45 (4110 dage siden) @ Information

Det er ikke korrekt opfattet.

Det er jeg så ikke enig i - man taler normalt om 'selskabets opsigelsesvarsel' hhv. 'medarbejderens opsigelsesvarsel'. Se f.eks. her

Den præcise mening i dette tilfælde kan ikke læses ud af formuleringen i pressemeddelelsen, men kræver adgang til den originale aftaletekst.

af Information @, 1/9 2013, 13:09 (4110 dage siden) @ Krabsen

Den præcise mening i dette tilfælde kan ikke læses ud af formuleringen i pressemeddelelsen, men kræver adgang til den originale aftaletekst.

Helt enig. Men rent logisk ser det sådan ud:

Jesper Lok afgiver nogle fordele: Ingen lønstigninger i 2013+2014
Jesper Lok får nogle fordele: Bonus i 2015 (måske) og længere tids løn ved bestyrelsens evt. opsigelse af ham.

Jeg har meget svært ved at se at det er en fordel for Jesper Lok, at han skulle have lyst til at blive i firmaet 12 måneder efter sin egen opsigelse. Det er da kun til ledelsens fordel.

Udkastet til DJØF kontrakten som du henviser til skriver i øvrigt dette:

Bemærkninger
Du er som direktør med reference til en administrerende direktør og uden det øverste ansvar for den daglige ledelse omfattet af funktionærloven.

Opsigelsesvarslet for direktører ligger typisk på mellem 6 - 12 måneder, mens direktørens opsigelsesvarsel typisk ligger mellem 3-6 måneder.

Opsiges en direktør, fritstilles denne oftest øjeblikkeligt. Det er dog væsentlig, at du i kontrakten sikrer dig, at du har krav på at blive fritstillet.

Som regnskabschef har jeg selv brugt "finten": Højere løn her og nu eller et længere opsigelsesvarsel fra ledelsens side når jeg måske skulle ud af vagten.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak