Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Togdrømme i Randers

af BoergeOf61, Randers C, 28/8 2013, 09:20 (4114 dage siden) @ jhcn

Randers skal jo have både nyt signalsystem og elektrificering.
Før evt. ny produktion af tog i Randers bør de trafikale forhold nok overvejes.
Noget andet, jeg kan more mig med at tænke, er, at mens Aarhus nu er gang med projektering af en ny letbane, har Randers masser af jernbanespor, som mangler nogle letbanetog. Det kunne være sjovt med en letbane mellem Dronningborg langs fjorden og forbi banegården til Langå.

Togdrømme i Randers

af Nomisdk ⌂, Galten, 30/8 2013, 20:10 (4112 dage siden) @ BoergeOf61

Ja, det kunne være godt hvis der kunne komme gang i noget tog produktion igen i Randers, det tror jeg der vil være mange som ville være glade for.

--
Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
https://www.simontog.dk
[image]

Togdrømme i Randers

af BoergeOf61, Randers C, 30/8 2013, 20:19 (4112 dage siden) @ Nomisdk

Flere ville nok ikke ubetinget blive glade. I dag læste jeg en debat i en gruppe på Facebook om en bilkø fra Skovbakken til Randers Bro vist svarende til omkring 1 km. De trafikale problemer på det sted bliver næppe mindre, hvis krydset ved Randers Bro også skal passeres af et antal nybyggede tog.

Togdrømme i Randers

af Thorbjørn, 30/8 2013, 20:24 (4112 dage siden) @ BoergeOf61

Flere ville nok ikke ubetinget blive glade. I dag læste jeg en debat i en gruppe på Facebook om en bilkø fra Skovbakken til Randers Bro vist svarende til omkring 1 km. De trafikale problemer på det sted bliver næppe mindre, hvis krydset ved Randers Bro også skal passeres af et antal nybyggede tog.

Hvormange færdigbyggede tog vil der være tale om pr. dag? :-);-)

Togdrømme i Randers

af Fysikeren, 30/8 2013, 20:31 (4112 dage siden) @ Thorbjørn

Og det kan vel koordineres således, at de ikke skal leveres i myldretiden. Og er det presserende nok, kan man sikkert godt fikse en levering kl. 3 om natten ;-)

Togdrømme i Randers

af thomash, 30/8 2013, 20:42 (4112 dage siden) @ Thorbjørn

Mindst 10 millioner færdigbyggede togsæt - hvis det skal være så stort et problem. :)

De vil gerne have flere arbejdspladser til Randers, men sq ikke holde i kø i ti minutter. :p

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Togdrømme i Randers

af BoergeOf61, Randers C, 30/8 2013, 20:49 (4112 dage siden) @ thomash

De vil gerne have flere arbejdspladser til Randers, men sq ikke holde i kø i ti minutter. :p

Egentlig en ironisk bemærkning i lyset af, at de fleste, der holder i kø, formentlig er på vej til eller fra arbejde.
I den omtalte debat blev fortalt om 30-45 min. kø, men årsagen var åbenbart ændring af lysreguleringer.

Togdrømme i Randers

af BoergeOf61, Randers C, 30/8 2013, 20:43 (4112 dage siden) @ Thorbjørn

Det ved jeg ikke. Hvor mange tænkes beskæftiget? Jeg tænker omkring 20-50 stk., før det gør en reel forskel for beskæftigelsen, og togene mellem Randers st. og Bombardiers værksted passerer Randers Bro med 2-3 km/t.

Togdrømme i Randers

af UTJ, 30/8 2013, 20:50 (4112 dage siden) @ BoergeOf61

Det ved jeg ikke. Hvor mange tænkes beskæftiget? Jeg tænker omkring 20-50 stk., før det gør en reel forskel for beskæftigelsen, og togene mellem Randers st. og Bombardiers værksted passerer Randers Bro med 2-3 km/t.

Det er jo moderne at køre tog på blokvogn og dette løser jo problemet, for ingen vil vel klage over et stort lastvognstog der stopper trafikken.

Togdrømme i Randers

af Georg Schmidt, 30/8 2013, 20:55 (4112 dage siden) @ BoergeOf61

Mange lysregulerede vejkryds i Randers spærrer vel allerede i dag trafikken op til 30 minutter i timen, så to nybyggede togsæt om måneden der blander sig nogle sekunder betyder sikkert ikke meget.;-)
Mvh
Georg

Togdrømme i Randers

af BoergeOf61, Randers C, 30/8 2013, 21:07 (4112 dage siden) @ Georg Schmidt

Det rejser et andet spørgsmål: Er to nybyggede tog om måneden nok til (gen-)åbning af en fabrik?

Nu tænker jeg ikke på Randers men på aktuelle debatter om dansk beskæftigelse. Jeg er enig i, at to nybyggede tog om måneden ikke gør nogen mærkbar forskel, men tænker, aktivitetsniveauet er højere nu på den tidligere togfabrik. Hvis to tog om måneden er nok til bevarelse af fabrikken i Randers, kunne til en begyndelse overvejes, om kapaciteten til færdiggørelse af IC2- og IC4-togsæt kunne forøges.

Togdrømme i Randers

af jmp, 30/8 2013, 21:13 (4112 dage siden) @ BoergeOf61

Det er DSB selv, der renoverer IC2/IC4 i Randers. De har bare lejet lokalerne af Bombardier.

Jan

Togdrømme i Randers

af BoergeOf61, Randers C, 30/8 2013, 21:35 (4112 dage siden) @ jmp

Så kunne de jo overveje at leje en hal mere og ansætte nogle flere medarbejdere til opgaven.
Der er togsæt nok at tage af, hvis der er modtaget ialt 96 togsæt hvoraf omkring 10 er i drift.

Togdrømme i Randers

af jmp, 30/8 2013, 21:43 (4112 dage siden) @ BoergeOf61

Jada, der er rigtig mange problemer, der kan løses, hvis man vil putte den nødvendige mængde ressourcer i det. Sådan fungerer den virkelige verden desværre ikke.

Jeg har mistet overblikket over, hvor mange genopbyggede prototype-IC4, DSB i Randers har leveret (en tre-fire stykker?). Men faktum er, at ingen af disse genopbyggede sæt er i regelmæssig drift med passagerer. Altså fremdrift lig med nul.

Jan

Togdrømme i Randers

af BoergeOf61, Randers C, 30/8 2013, 21:58 (4112 dage siden) @ jmp

Jada, der er rigtig mange problemer, der kan løses, hvis man vil putte den nødvendige mængde ressourcer i det. Sådan fungerer den virkelige verden desværre ikke.

Det samme kan anføres om visionen om produktion af tog i Danmark.
Udover krydset ved Randers Bro er et spørgsmål, hvordan evt. elektriske togsæt kan tænkes leveret fra en togfabrik i Randers til udlandet.
Hvis kapaciteten til færdiggørelse af IC2 og IC4 ikke kan øges, og elektriske tog ikke kan leveres, har jeg vanskeligt ved at forestille mig et grundlag for togproduktion i Randers.

Jeg har mistet overblikket over, hvor mange genopbyggede prototype-IC4, DSB i Randers har leveret (en tre-fire stykker?). Men faktum er, at ingen af disse genopbyggede sæt er i regelmæssig drift med passagerer. Altså fremdrift lig med nul.

Jeg har også mistet overblikket, men mig bekendt står adskillige togsæt rundt om i landet og venter på tid på værkstederne.

Togdrømme i Randers

af jmp, 30/8 2013, 22:05 (4112 dage siden) @ BoergeOf61

Ved du, hvad du selv taler om? Det virker som om, du lever i en fantasiverden uden sans for virkeligheden!

Der er leveret mange hundrede elektriske togsæt fra Randers (S-tog, ER), selv elektriske lokomotiver er bygget i Randers. Og for det ikke skal være løgn har en del (er?) en del af tidligere RHJ elektrificeret med henblik på korte prøveture.

Elektrisk materiel kan transporteres med ikke-elektrisk trækkraft!

Jan

Togdrømme i Randers

af BoergeOf61, Randers C, 30/8 2013, 22:53 (4112 dage siden) @ jmp

Ja, men det er ikke optimalt. Jeg tænker på fx. Twindexx til Østeuropa el. Zefiro til Vesteuropa. Det er nok for usikkert at satse på DSB som kunde.

Togdrømme i Randers

af LasseG, 31/8 2013, 11:02 (4111 dage siden) @ BoergeOf61

Ja, men det er ikke optimalt. Jeg tænker på fx. Twindexx til Østeuropa el. Zefiro til Vesteuropa. Det er nok for usikkert at satse på DSB som kunde.

Du ved godt at nyt materiale ikke kører fra fabrikken selvom det kan, det er typisk ikke godkendt og skal derfor slæbes hen til en teststrækning hvor det kan blive testkørt med henblik på godkendelse først.

Lidt billeder fra transport til/fra Randers:
http://gregand.dk/billedegalleri/show-pic.php?show=785
http://gregand.dk/billedegalleri/show-pic.php?show=812

Eksempelvis er Wegberg-Wildenrath heller ikke forbundet med omverden med EL, her er en kort elektrificeret strækning som forbindelsesled, det virker ikke til at Siemens har noget problem med det?

http://www.railcolor.net/index.php?nav=1000006&file=siem_21285_105&action=image

Togdrømme i Randers

af Tolpen, 3/9 2013, 10:23 (4108 dage siden) @ LasseG

Transportomkostninger i forhold til togleverancer er altså ikke rigtig et problem. Når Siemens kan bygge tog til Rusland på fabrikken i Tyskland og få disse ombord på såvel flodpramme som jernbanefærger, så er det altså ikke sværere end det. Og et lyskryds i Randers bliver næppe diemsionerende for togproduktionen dér...

Udfordringen i Randers bliver nok mere de danske timepriser for håndværkerne "på gulvet". Her kan man næppe komkurrere med de tyske fabrikker, hvor der givetvis også er en større samlebåndsproduktion.

Men der kunne givetvis sagtens foretages andre ting i Randers. Eksempelvis selve monteringen af togene, som det også skete med Y-togene fra serie 7 (1983-1984)

Der er trods alt 15 nye Øresundtog og 200-300 nye "fremtidens el tog" at byde på bare herhjemme.

T

Togdrømme i Randers

af BoergeOf61, Randers C, 3/9 2013, 10:26 (4108 dage siden) @ Tolpen

Der er trods alt 15 nye Øresundtog og 200-300 nye "fremtidens el tog" at byde på bare herhjemme.

De nye Øresundstog er nyt for mig, og de 200-300 nye "fremtidens el-tog" tror jeg endnu ikke på.

Togdrømme i Randers

af LasseG, 3/9 2013, 10:42 (4108 dage siden) @ BoergeOf61

De nye Øresundstog er nyt for mig, og de 200-300 nye "fremtidens el-tog" tror jeg endnu ikke på.

http://ing.dk/artikel/her-er-danmarks-naeste-intercity-eltog-159359
http://ing.dk/artikel/her-er-kabalen-der-giver-dsbs-pendlere-2000-ekstra-siddepladser-1...

I øvrigt må vi ikke glemme at 4g s-tog er færdig monteret i Randers så der er massere af muligheder :)

Togdrømme i Randers

af BoergeOf61, Randers C, 3/9 2013, 11:08 (4108 dage siden) @ LasseG

Ok.

I den ene artikel står bl.a. "Siddepladserne har ladet vente på sig, fordi DSB ikke ønskede at leve op til politikernes løfte om at investere i flere dobbeltdækkervogne." og "I nærmeste fremtid underskriver DSB en kontrakt med togproducenten Bombardier om levering af 15 nyproducerede øresundstog til levering i 2015."

I den anden artikel står bl.a. "Købskontrakten er ikke skrevet under endnu, men hvis det går, som Transportministeriet ønsker, skal en gammel kending i spil som Danmarks nye elektriske intercitytog."

Hvor er nyheden om, kontrakten er underskrevet? I den anden artikel henvises endda til Transportministeriets ønsker, mens den første artikel fortæller, at DSB ikke ønskede at leve op til et andet af Transportministeriets ønsker. Beklager, jeg læser det som visioner, som måske - måske ikke - bliver ført ud i livet.

I øvrigt må vi ikke glemme at 4g s-tog er færdig monteret i Randers så der er massere af muligheder :)

Jeg var heller ikke opmærksom på disse S-tog, men var derimod opmærksom på dels et formodet stort behov for tog i Østeuropa i forbindelse med de seneste års store opgradering af jernbanenet, og det forhold, at flere europæiske højhastighedstog efterhånden må nærme sig tid for udskiftning. Disse muligheder er tydeligvis ikke udnyttet i Randers. Generelt er mit indtryk fortsat, at Danmark er langt bagefter i forhold til jernbaner, og nu mest ønsker togproduktion i Randers som følge af en blanding af nostalgi og et nutidigt ønske om arbejdspladser.

Togdrømme i Randers

af LasseG, 3/9 2013, 11:12 (4108 dage siden) @ BoergeOf61

at Danmark er langt bagefter i forhold til jernbaner, og nu mest ønsker togproduktion i Randers som følge af en blanding af nostalgi og et nutidigt ønske om arbejdspladser.

Såvidt jeg ved er det ikke den danske stat der ejer fabrikken men Bombardier, så det er vel dem der beslutter at have en produktion i Randers og hvad der skal produceres på dette sted?

Togdrømme i Randers

af BoergeOf61, Randers C, 3/9 2013, 11:18 (4108 dage siden) @ LasseG

Enig. Derfor kan drømmene ikke bruges til ret meget, og nostalgi har en tendens til at være præget af selektiv hukommelse mere end tanker med nutiden som udgangspunkt.

Togdrømme i Randers

af UTJ, 30/8 2013, 22:22 (4112 dage siden) @ jmp

Så er DSB som togleverandør jo lige så succesfuld som Ansaldo :-(

Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik

De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak