Flotte jernbaneruter (Generelt)
I denne tråd gav jeg tidligere mit bud på ”togrejse” til Tyskland, Rhinen. Og p.g.a. en tilfældighed + lidt penge, er det lige blevet til 5 dage hertil.
Og ER man til tog, oplevelser, afslapning, mad og vin ER det altså stedet. Men ha´ ”generalen” med på ideen, køb eventuelt aflad, der er masser af sko- og tøjbutikker i f. eks. MAINZ og KOBLENZ !
Døgnet rundt bortset fra dyb nat – passeres begge sider af Rhinen af ca. 30 til 50 tog I TIMEN!!! Den højre side (KAUB, RÜDESHEIM) mest af godstog eller ”umleiter” samt regionaltog. Den venstre side (BINGEN) mest af passagerførende tog samt regionaltog. Meeeen, der smutter ofte et par temmelig mange godstog imellem. På en god morgen eller eftermiddag var bommene slet ikke oppe i over 20 minutter på højre side; først den ene vej, så den anden vej, så samme vej igen og, og, og. Op til 7 tog ved en bomnedlukning.
Og det er ALLE slags tog:
- Godstog med kun containervogne, godstog med beholder(tank)vogne, heltog fra forskellige firmaer (speditører), kultog, almindelige blandede godstog med forskellige typer af vogne og næsten alle med 40 til 50 vogne.
- Nærtrafiktog med lokomotivfremførte tog, togsæt i alle former og fra firmaer, elektriske- som diesel, normalt timedrift og i myldertiderne ½ drift (FRANKFURT-KÖLN, KÖLN-MAINZ).
- Passagerførende tog med ICE i alle udformninger samt lokomotivfremførte IC-tog og nok ikke mindst lokomotivfremførte internationale EC tog fra Frankrig (SNCF materiel), fra Østrig (ÖBB materiel) samt blandinger af materielforvaltere.
Lokomotivtyperne er mangfoldige, selvfølgelig masser af DB SAMT alle de forskellige operatører der nu engang kører der – og det er mange. Ud over disse også fra Svejts. Og der er også diesler, Class 66, VOSH lokomotiver og, og, og. Det hele fås i mange farver!
Også er det nemt. Fat en stol, bestil det der skal drikkes, sæt stativet op evt. med en fjernbetjening. Ka´ det være nemmere?
Det eneste man lige skal tænke på er, IKKE at få et værelse ud til banen og hvis da med GODE isolerende vinduer. Hold da op hvor godstog larmer over sporskifter og transversalller. Mit værelse (”skal være opmærksom på, at der kan komme lidt støj fra den nærliggende jernbane”) var 15 meter fra banen!!! DET var lige i overkanten syntes selv jeg.
Ud over banerne er der jo selvfølgelig alle seværdighederne langs og omkring Rhinen, OBEL i Rüsselsheim, Tekniske museum i SINSHEIM og alle borgene, SINSHEIM skal opleves, kampvogne, lokomotiver, hollandske gadeorgler (der spiller for fulde omdrejninger), gamle og nye fly (Concorde og Konkordski), biler, racerbiler, knallerter, motorcykler, traktorer. Det er for resten dér der afholdes spor 1 træf hvert år.
Nedenunder lidt stemningsbilleder fra Rhinen med tog, lige downloaded for brug her. M.h.t. lokomotivtyper må læserne selv finde ud af dette. UNDTAGEN det sidste, næsten hele turen værd, BR 103 113!!
--
Steffen Dresler