Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gæt en havnebane - Muus' Pakhus (+ 1 foto) (Billedegætterier)

af Niels Munch, 22/8 2013, 20:13 (4110 dage siden) @ Jacob D.

[image]

"Muus’ pakhus, Englandskajen
Elias B. Muus’ pakhus blev opført i 1885, samtidig med udvidelsen af Odense havn, som i 1886 åbnede det betydelig større Østre havnebassin med større dybde. Det store pakhus er opført i røde sten med skifertag og i seks etagers højde. Bygningen har en svær tømmerkonstruktion, som viser, at den var beregnet til at bære en stor vægt. Den bevaringsværdige bygnings skæbne er usikker med den nye lokalplan for Odense havn og drømmene om et multihus på havnens midtermole.
Englandskajen, som i dag næsten er ryddet for bygninger og anlæg, fik ikke sit navn ved en tilfældighed. Den lagde også plads til DFDS og de faste afgange til England, som begyndte med dampskibet S/S Lolland, der sejlede fast på Newcastle fra 1886."

Kilde: http://www.odense.dk/web4/cyklisternesby/cycle%20city%20odense/~/media/SUBSITES%20OG%20... .


[image]
Brolæggere i arbejde. I baggrunden Muus's pakhus. Englandskaj. www.odensebilleder.dk - Billednr. 44934. Datering: Ca. 1930. Foto: Fyns Social Demokrat.


Billedet kan ses i højere opløsning på www.odensebilleder.dk, ligesom der findes en del andre ældre fotos fra "Odense Havn" til sammenligning med de aktuelle billeder i denne tråd.

Fin billedgætter!

M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige. Pris 90 kr.

Læs mere
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak