Gæt en havnebane (Billedegætterier)
Som sagt, gæt en havnebane
af Jacob D., 21/8 2013, 15:07 (4112 dage siden)
Som sagt, gæt en havnebane
af Sune, Tønder, 21/8 2013, 15:23 (4112 dage siden) @ Jacob D.
Sikkert skudt helt ved siden af men hvad med Aalborg???
--
Sune Nielsen
Tønder
af jaer, 21/8 2013, 15:25 (4112 dage siden) @ Jacob D.
En større by med eventyrlig fortid, og et i øvrigt glimrende øl-bryggeri.
/Jan
af Stig Lund-Hansen, 21/8 2013, 16:00 (4112 dage siden) @ jaer
Nemlig! Det er Englandskajen, og til venstre lå Christian Radich og Georg Stage for et par dage siden.
af Niels, Aarhus, 21/8 2013, 19:52 (4111 dage siden) @ Stig Lund-Hansen
Hej
Den eventyrlige fortid og Englandskajen er jeg helt med på
Helt til højre ser man nemlig en moderne hvid beboelsesblok - og hvis man ser rigtig godt efter, kan man lige ane kanten af endnu en hvid boligblok - dér har jeg boet i tre et halvt år i nr. 6, 4. th
Vh.
Niels
--
Niels
af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 22/8 2013, 10:12 (4111 dage siden) @ Niels
- Jamen der er da ikke kommet så meget nybyggeri til mellem Spanien og Jægergårdsgade forhåbenligt?!
- Så er det i hvertfald for længe siden jeg har taget en promenade hen af havnen i Aarhus.
Og det må jo næsten betyde at det tidl. Vestkraft er helt væk?
--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf
af Niels, Aarhus, 22/8 2013, 13:18 (4111 dage siden) @ mhv_vsvt
Hej Michael
Du har fuldstændig ret i dine betragtninger omkring havnen i Århus - bortset fra, at Vestkraft i Aarhus hedder Midtkraft - men det er slet heller ikke Aarhus vi er i!
Du har garanteret tjekket min profil, og fundet ud af, at jeg bor i Aarhus - men det gjorde jeg ikke mellem 1/9 2009 og 1/5 2013 - da boede jeg i en anden stor dansk by - også med en tidligere omfattende havnebane.
Du snakker om at tage en promenade på havnen - pudsigt nok var min adresse i den by vi ser et billede fra, Promenadebyen 6. Nu får du altså ikke mere hjælp
Venlig hilsen
Niels H
Aarhus (Tidl. O.....)
--
Niels
af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 22/8 2013, 13:29 (4111 dage siden) @ Niels
Du snakker om at tage en promenade på havnen - pudsigt nok var min adresse i den by vi ser et billede fra, Promenadebyen 6. Nu får du altså ikke mere hjælp
- Nej jeg har godt set át der andetsteds er blevet afsløret at der er Odense vi er i, men jeg må indrømme at de der træ-P-båse villedte mig.
Og som sagt så kunne jeg heller ikke få de huse til at passe med Aarhus.
--
Absolut amatørfotograf
af Niels, Aarhus, 22/8 2013, 13:37 (4111 dage siden) @ mhv_vsvt
Og som sagt så kunne jeg heller ikke få de huse til at passe med Aarhus.
Du har fuldstændig ret - man kunne godt i et kort øjeblik tro, at det var noget af alt det nye byggeri, der skyder op overalt på Aarhus Havn.
Du ramte i øvrigt også uforvarende plet, da du skrev, at så måtte det meste af det gamle Midt(Vest)kraft være væk. Det er det rent faktisk - hele den store kedelbygning med skorstenen, kulgården og kulkranerne ved kajen er væk og kun turbinehallen + lidt fjernvarmeanlæg og administration er tilbage.
I turbinehallen ligger nu "Filmbyen"
Den nye havnebane, der går på en bro over Spanien (det er et vejnavn ) passerer hen over Midkrafts gamle grund - bl.a. der hvor kulgården lå.
Venlige århusianske hilsener
Niels
--
Niels
af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 21/8 2013, 17:07 (4111 dage siden) @ Jacob D.
- Det er et af de gamle havnebane-spor som ligger ved Korn-siloerne på Aarhus Havn, på den gamle Korn-kaj og hvor det gamle skibsværft ligger!
Ok det kan være at de der P-båse i Højre side de snyder mig, og husene længere fremme kan jeg heller ikke rigtig placere der.
--
Absolut amatørfotograf
af disavelo , Herning, 21/8 2013, 22:03 (4111 dage siden) @ mhv_vsvt
Jeg så også Georg Stage i søndags, da jeg kørte rundt på havnen i en Volvo DSB bus fra 1957.
Venlige hilsner
Søren
af Morten Beck, Græsted, 22/8 2013, 10:58 (4111 dage siden) @ Jacob D.
Har aldrig været der, men kunne det være Odense?.
--
Venlig hilsen
Morten Beck
af Carsten Weye Jensen , 22/8 2013, 11:50 (4111 dage siden) @ Morten Beck
Som tidligere nævnt er det Englandskajen, og det er i Odense.
Der er et udmærket streetview af det på Googlemaps.
af Jacob D., 22/8 2013, 16:54 (4111 dage siden) @ Carsten Weye Jensen
Det er nemlig rigtigt. Vi er i Odense.
Her følger lidt billeder fra samme sted. Alle billederne er fra den 2/6 2013
af Niels Munch, 22/8 2013, 20:13 (4110 dage siden) @ Jacob D.
"Muus’ pakhus, Englandskajen
Elias B. Muus’ pakhus blev opført i 1885, samtidig med udvidelsen af Odense havn, som i 1886 åbnede det betydelig større Østre havnebassin med større dybde. Det store pakhus er opført i røde sten med skifertag og i seks etagers højde. Bygningen har en svær tømmerkonstruktion, som viser, at den var beregnet til at bære en stor vægt. Den bevaringsværdige bygnings skæbne er usikker med den nye lokalplan for Odense havn og drømmene om et multihus på havnens midtermole.
Englandskajen, som i dag næsten er ryddet for bygninger og anlæg, fik ikke sit navn ved en tilfældighed. Den lagde også plads til DFDS og de faste afgange til England, som begyndte med dampskibet S/S Lolland, der sejlede fast på Newcastle fra 1886."
Kilde: http://www.odense.dk/web4/cyklisternesby/cycle%20city%20odense/~/media/SUBSITES%20OG%20... .
Brolæggere i arbejde. I baggrunden Muus's pakhus. Englandskaj. www.odensebilleder.dk - Billednr. 44934. Datering: Ca. 1930. Foto: Fyns Social Demokrat.
Billedet kan ses i højere opløsning på www.odensebilleder.dk, ligesom der findes en del andre ældre fotos fra "Odense Havn" til sammenligning med de aktuelle billeder i denne tråd.
Fin billedgætter!
M.v.h.
Niels
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/8 2013, 20:54 (4110 dage siden) @ Niels Munch
Popgruppen TV-2 har skrevet en sang, der hedder "Kalundborgbåden". To af sangens eneste vers' seks linier lyder:
"På Kalundborgbådens agterdæk forefindes morskabsautomater".
Det er brugen af ordet "forefindes", der slog mig, da jeg fotograferede på Odense havn, der er oversået med disse skilte, der, så vidt jeg kunne se, er opsat lang tid efter, at der har kørt jernbanekøretøjer på havnen. Så enten er man meget glade for sine jernbanespor eller også har man bare valgt en lidt indirekte måde at advare eventuelle cyklister på.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Muus' pakhus, Odense havn, mandag den 5. august 2013. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
af Niels Munch, 22/8 2013, 21:28 (4110 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Ingen højvandsvarsler, kære Thomas?
Odense Havn, stormflod ved kajkanten. Digerne på Nordfyn blev flere steder gennembrudt, og i Odense Havn kunne man næsten ikke se forskel på Englandskajen og havnebassinet.
www.fynskebilleder.dk - Billedenr.: 51737. Datering: 01-1954. Fotograf: ukendt.
www.fynskebilleder.dk kan ligeså anbefales som billedkilde til bl.a. ældre fotos fra "Odense Havn".
M.v.h.
Niels
af h087 , køge, 22/8 2013, 22:01 (4110 dage siden) @ Niels Munch
og sporplansudsnit 1953/63
sporplansudsnit 2000
der er sket noget
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
af Niels Munch, 5/2 2017, 16:18 (2847 dage siden) @ Niels Munch
O. 1920 havde Englandskaj besøg af danske ubåde og deres støtteskib:
Odense Havn. Skibet 'Grønsund'. Ubåd med nummer 10 på tårnet er TRITON. Ubåd med nummer 12 på tårnet er GALATHEA. På indersiden af 'Grønsund' ligger endnu 3 ubåde. Datering: Ca. 1920. Fotograf: E. Biering. www.odensebilleder.dk - billednr. 11799 (billedet er klikbart).
På Englandskajen Muus' pakhus og et par godsvogne. GRØNSUND blev i øvrigt bygget i 1883 og blev blandt andet anvendt til fiskeriinspektion og øvelsesskib for kadetter. I 1917 blev skibet ombygget til værksteds- og depotskib for bl.a. ubådene. GRØNSUND blev det første dieselelektriske skib i verden. Udgået af flåden: 5. juli 1950. Se skibsdata her: http://www.navalhistory.dk/Danish/Skibene/G/Groensund(1883).htm .
I tirsdags henad kl. 16 havde Englandskaj besøg af mig:
Odense Havn, Englandskaj den 31.01.2017 (nm).
Skibet, der nu ligger ud for Muus' Pakhus, er færgen "Harald Blåtand", opr. "ENDELAVE", se http://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=186&n=3 - i drift fra 1982.
Der er stadig gamle havnespor i asfalten under de parkerede biler samt langs pakhuset.
M.v.h.
Niels
DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.
Læs mere