Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sporonbygning i Varde (Jernbanen i dag)

af Poul Andersen, 29/7 2013, 11:57 (4205 dage siden)

På tiden foretages en større sporombygning på Varde st. hvor togvejssporene 1,2 og 3 samt diverse sporskifter fornyes. Samtidig bliver de gamle ubrugte sidespor til den tidligere godsekspedion og det tidligere øldepot fjernet.
Sporombygningen har nogle dage medført at adgangen til ARRIVA´s (Vestbanens) værksted var afbrudt, og Vestbanen var således isoleret fra både værksted og det øvrige jernbanenet.
Til varetagelse af driften var to stk. AR 2045 og (VNJ) AR 2052 til rådighed.

Hermed lidt billeder taget den 27. juli.[image][image][image][image]

Mvh.
Poul.

Sporonbygning i Varde

af belidk, Hadsten, 29/7 2013, 13:16 (4204 dage siden) @ Poul Andersen

Hej Poul.
Dejlige billeder og se fra min gamle by og se hvordan udviklingen skrider frem, håber der kommer flere som projektet skrider frem

Hilsen

Benny

Sporombygning i Varde - status d. 7. aug.

af Poul Andersen, 7/8 2013, 20:58 (4195 dage siden) @ belidk

[image]
[image][image][img]
[image]

Fra på mandag den 12. august, kører togene igen normalt igennem Varde, og man er ved at lægge sidste hånd på arbejdet.
Som det kan ses, har den gamle jerndragerbro over Varde Å fået en ny mørk farve og perronen ved det tidligere Arnbjerg T. er fjernet.

Mvh.
Poul.

Sporombygning i Varde - status d. 7. aug.

af h087 ⌂, køge, 7/8 2013, 21:41 (4195 dage siden) @ Poul Andersen

:-)

hej

og her udsnit af Varde 1949 - 1959 hvor sporombygningen foregård
[image]

og hele planen i jpeg 1100 + jpeg 2000 + pdf
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=712.msg1816#msg1816

mener også jeg har noget nyere - ser lige efter

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

Sporombygning i Varde - Arnbjerg trinbræt (+2 fotos)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 12/8 2013, 21:22 (4190 dage siden) @ Poul Andersen

[image]

perronen ved det tidligere Arnbjerg T. er fjernet.

For en god ordens skyld må vi vel hellere bringe et par billeder af trinbrættet som det så ud sidste år i april.

[image]
Arnbjerg trinbræt set i retning mod Struer, 21. april 2012 (thr)

[image]
Arnbjerg trinbræt set i retning mod Esbjerg, 21. april 2012 (thr)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Sporombygning i Varde - Arnbjerg trinbræt (+2 fotos)

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 12/8 2013, 22:08 (4190 dage siden) @ T. Rithmester

Ved "Arnbjerg Trinbræt" ligger nogle skinner i midten og længere henne er monteret nogle udvendige skinnestumper. Hvilken funktion har disse skinner ? :-|

Sporombygning i Varde - Arnbjerg trinbræt (+2 fotos)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 12/8 2013, 22:16 (4190 dage siden) @ Steen Nielsen

Ved "Arnbjerg Trinbræt" ligger nogle skinner i midten og længere henne er monteret nogle udvendige skinnestumper. Hvilken funktion har disse skinner ? :-|

Det ligner tvangsskinner for broen over Varde Å.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Sporombygning i Varde - Arnbjerg trinbræt (+2 fotos)

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 12/8 2013, 22:20 (4190 dage siden) @ BlackThorneDK

Jeg har vist ikke været der i området siden jeg kørte på Interrail i 1980-erne, men forklaringen lyder fornuftig :-D

Sporombygning i Varde - Arnbjerg trinbræt (+2 fotos)

af Poul Andersen, 13/8 2013, 05:17 (4190 dage siden) @ BlackThorneDK

Ved "Arnbjerg Trinbræt" ligger nogle skinner i midten og længere henne er monteret nogle udvendige skinnestumper. Hvilken funktion har disse skinner ? :-|


Det ligner tvangsskinner for broen over Varde Å.

Det er helt rigtigt, idet de nye tvangsskinner er ført noget længere ud på begge sider af broen.

Mvh.
Poul.

Sporombygning i Varde - Arnbjerg trinbræt (+2 fotos)

af Jens V, 13/8 2013, 12:15 (4189 dage siden) @ Poul Andersen

Det ligner tvangsskinner for broen over Varde Å.


Det er helt rigtigt, idet de nye tvangsskinner [...]

...som vi krakilere kalder beskyttelsesskinner, fordi tvangskinner er noget, som findes i sporskifter... :-)

Fra banenorm "Belastnings- og beregningsforskrift for spor-bærende broer og jord-konstruktioner" (BN1-59-4)

Der skal monteres beskyttelsesskinner på nye sporbærende broer, såfremt en af følgende betingelser er opfyldt:
1. Broen er længere end 75 m,
2. Væsentlige dele af broens bærende konstruktion er beliggende over SO-planet, og hvor denne kan blive alvorligt beskadiget eller ødelagt af påkørsel af et afsporet tog,
3. Broer hvor sporet på broen, eller umiddelbart op til broen, ligger med en kurveradius R < 300m (også gældende for overgangskurver).
Beskyttelsesskinner og indsporingskonstruktioner skal udføres i henhold til gældende normaltegninger for den aktuelle sporoverbygning.
Beskyttelsesskinner kan udelades, såfremt afstanden mellem centerlinje spor og nærmeste bærende konstruktionsdel er mere end 4000 mm, eller såfremt sporkassen på broen er beliggende i et betontrug, med en højde på minimum 550 mm over SO, og som kan virke som fenderværk.
Beskyttelsesskinnerne skal forsynes med indsporingskonstruktion. Start og slutpunkt for indsporingskonstruktionerne skal være minimum 30 m før hhv. efter broens landfæster.

Sporombygning i Varde - Arnbjerg trinbræt (+2 fotos)

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 13/8 2013, 23:56 (4189 dage siden) @ Jens V

hmm fænker lige højt ... det vist særdeles teoretisk at disse beskyttelsesskinner skulle forhindre noget som helst.

Med baggrund i min faglige viden er det dog således, at hvis toget falder på gulvet under langsom kørsel ville disse beskyttelsesskinner måske kunne hindre togets sidelæns kørsel.

kan være der er folk i etaten der har en forkromet besvarelse og forklaring.

Sporombygning i Varde - Arnbjerg trinbræt (+2 fotos)

af Poul Andersen, 14/8 2013, 08:15 (4189 dage siden) @ hjeriksen

[image][image]

Hermed et par billeder mere der viser ledeskinnerne på broen over Varde Å.

Mvh.
Poul.

Sporombygning i Varde - Varde Å - det gamle arrangement

af h087 ⌂, køge, 14/8 2013, 08:57 (4189 dage siden) @ Poul Andersen

Hej :-)

og her det gamle arrangement

[image]

[image]

[image]

mvh
h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Sporombygning i Varde - nu på "pladsen"

af Poul Andersen, 18/8 2013, 17:32 (4184 dage siden) @ Poul Andersen

[image]

Efter endt sporombygning af togvejssporene 1, 2 og 3 og genoptagelsen af normal toggang igennem Varde, er turen nu kommet til spor 4 samt sporene 5, 6 og 7 på den nordlige del af "pladsen".

Mvh.
Poul.

Sporombygning i Varde - nu på "pladsen"

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 20/8 2013, 06:02 (4183 dage siden) @ Poul Andersen

Et virkeligt fint billede.

Det viser med meget stor tydelighed hvad, hvorfor og hvordan det er gået galt for banen i Danmark.

Grundlæggende er holdningen - miin og håber det gælder alle i dette forum - så er alle der bor i dette lang hverken IDIOTER, FATSVAGE eller på anden måde udenfor pædagogisk rækkevidde.

Se godt på billedet i det forrige indlæg - 3 skriver TRE sty sporspærringstavler er synlige ser man efter så er der også en i englænderen med ryggen til.

Nogen vil sikkert finde alverdens SR, TIB og A S CDEf forkortede regler frem for at forsvare tåbeligheden -

overvej følgende;

  • Bliver sikkerheden bedre ved 3 skilte med få meters mellemrum - NEJ det gør den ikke tværtimod - det har den modsatte virkning
  • Alle klager over tidpres på jobbet, dette er en tidsrøver af format - skilte op skilte rykke rundt, skilte i vejen for arbejdet o.s.v.
  • Hvis der skulle trille et tog ind i det første skilt - stoppes det så af det næste skilt eller.

Nej vi ser et eksempel på ligegyldighed på jobbet, manglen profecionalisme, misforstået sikkerhed m.v. - ALTSÅ ikke billedet af et moderne veldreven virksomhed der har ansvaret for infrastrukturen - den slags smitter i virksomheden breder sig som ringe i vandet og medfører meget store regninger til skatteyderne eller mindre udført anlæg og reperation af infrastrukturen.

Håber nogen får øjnene op for dette bag et skrivebord i etaten og letter bagdelen - tager fat og retter op.

rederiet Banedanmark og DSB har ikke behov for at deres omdømme fortsætter nedturen.......................

Sporombygning i Varde - nu på "pladsen"

af Poul Andersen, 20/8 2013, 08:43 (4183 dage siden) @ hjeriksen

Et virkeligt fint billede.

Det viser med meget stor tydelighed hvad, hvorfor og hvordan det er gået galt for banen i Danmark.

Grundlæggende er holdningen - miin og håber det gælder alle i dette forum - så er alle der bor i dette lang hverken IDIOTER, FATSVAGE eller på anden måde udenfor pædagogisk rækkevidde.

Se godt på billedet i det forrige indlæg - 3 skriver TRE sty sporspærringstavler er synlige ser man efter så er der også en i englænderen med ryggen til.

Nogen vil sikkert finde alverdens SR, TIB og A S CDEf forkortede regler frem for at forsvare tåbeligheden -

overvej følgende;

  • Bliver sikkerheden bedre ved 3 skilte med få meters mellemrum - NEJ det gør den ikke tværtimod - det har den modsatte virkning
  • Alle klager over tidpres på jobbet, dette er en tidsrøver af format - skilte op skilte rykke rundt, skilte i vejen for arbejdet o.s.v.
  • Hvis der skulle trille et tog ind i det første skilt - stoppes det så af det næste skilt eller.

Nej vi ser et eksempel på ligegyldighed på jobbet, manglen profecionalisme, misforstået sikkerhed m.v. - ALTSÅ ikke billedet af et moderne veldreven virksomhed der har ansvaret for infrastrukturen - den slags smitter i virksomheden breder sig som ringe i vandet og medfører meget store regninger til skatteyderne eller mindre udført anlæg og reperation af infrastrukturen.

Håber nogen får øjnene op for dette bag et skrivebord i etaten og letter bagdelen - tager fat og retter op.

rederiet Banedanmark og DSB har ikke behov for at deres omdømme fortsætter nedturen.......................

Det er Leonhard Weis og Årslev Rail der arbejder med sporombygningen i Varde !!!.

Mvh.
Poul.

Sporombygning i Varde - nu på "pladsen"

af Svend, 20/8 2013, 09:34 (4183 dage siden) @ Poul Andersen
redigeret af Svend, 20/8 2013, 09:55

Det er Leonhard Weis og Årslev Rail der arbejder med sporombygningen i Varde !!!

... og de har blot sat standsignaler op, så ingen uforvarende [uforvaret] kører ind i "englænderen" fra nogen af siderne, så længe den er under bygning. Det er vel kun de færreste, som kan hidse sig op over det ;-)

--
Svend

Sporombygning i Varde - nu på "pladsen"

af JensenJ @, Fredericia, 20/8 2013, 12:39 (4182 dage siden) @ Svend

Det er Leonhard Weis og Årslev Rail der arbejder med sporombygningen i Varde !!!


... og de har blot sat standsignaler op, så ingen uforvarende [uforvaret] kører ind i "englænderen" fra nogen af siderne, så længe den er under bygning. Det er vel kun de færreste, som kan hidse sig op over det ;-)

De har opsat standsignaler jf. normerne der ligger til grundlag for den jernbanesikkerhedsplan som en kontormedarbejder har siddet og fremstillet, og som en anden kontormedarbejder i Banedanmark efterfølgende har godkendt.

Så jeg givef hjeriksen ret i hans betragtninger - arbejdet på jorden er snart den mindste del af sådanne projekter.

Se i øvrigt dette link: http://politiforbundet.dk/nyheder/maaltal-iskold-offentlig-sektor!.aspx
Byt selv Politiet ud med Banedanmark, DSB eller andre jernbaneselskaber...

Med venlig hilsen Jens

Sporombygning i Varde - nu på "pladsen"

af Svend, 20/8 2013, 12:54 (4182 dage siden) @ JensenJ

Der er åbenbart mere end én, som kan hidse sig op over bagateller :-)

.... men det er dog næppe "en af dem inde på kontoret" der har fastsat jernbanesikkerhedsreglerne ud fra dum- og uvidenhed! At give udtryk for sådan noget peger netop i retning af ...... Nå, jeg tror det er bedst at stoppe her.

[image]

--
Svend

Sporombygning i Varde - nu på "pladsen"

af JensenJ @, Fredericia, 20/8 2013, 13:13 (4182 dage siden) @ Svend

.... men det er dog næppe "en af dem inde på kontoret" der har fastsat jernbanesikkerhedsreglerne ud fra dum- og uvidenhed! At give udtryk for sådan noget peger netop i retning af ......

Jeg gjorde blot opmærksom på at man i et sådant projekt ikke 'bare opsætter et par standsignaler', for du var tilsyneladende ikke klar over forarbejdet. :-)

Med venlig hilsen Jens

Sporombygning i Varde - nu på "pladsen"

af Niels Munch, 20/8 2013, 14:31 (4182 dage siden) @ JensenJ

Byt selv Politiet ud med Banedanmark, DSB eller andre jernbaneselskaber...

Hold venligst lokalbanerne udenfor denne generalisering.

V.h.
Niels

Sporombygning i Varde - nu på "pladsen"

af JensenJ @, Fredericia, 20/8 2013, 21:36 (4182 dage siden) @ Niels Munch

Byt selv Politiet ud med Banedanmark, DSB eller andre jernbaneselskaber...


Hold venligst lokalbanerne udenfor denne generalisering.

Nja, lokalbanerne er underlagt de samme krav om dokumentation, risikovurdering, intern kontrol m.v. fra Trafikstyrelsen/EU, så de er vel (ufrivilligt) med i suppen.

Med venlig hilsen Jens

Sporombygning i Varde - nu på "pladsen"

af Niels Munch, 20/8 2013, 22:08 (4182 dage siden) @ JensenJ

Byt selv Politiet ud med Banedanmark, DSB eller andre jernbaneselskaber...


Hold venligst lokalbanerne udenfor denne generalisering.


Nja, lokalbanerne er underlagt de samme krav om dokumentation, risikovurdering, intern kontrol m.v. fra Trafikstyrelsen/EU, så de er vel (ufrivilligt) med i suppen.

Ja, men læg nu mærke til, hvad jeg svarede på.

V.h.
Niels

Sporombygning i Varde - nu på "pladsen"

af Gjæst, 20/8 2013, 19:22 (4182 dage siden) @ hjeriksen

Grundlæggende er holdningen - miin og håber det gælder alle i dette forum - så er alle der bor i dette lang hverken IDIOTER, FATSVAGE eller på anden måde udenfor pædagogisk rækkevidde.

Kan vi ikke blive fri for den slags indlæg?

Sporombygning i Varde - Arnbjerg trinbræt (+2 fotos)

af JensenJ @, Fredericia, 18/8 2013, 20:23 (4184 dage siden) @ hjeriksen

hmm fænker lige højt ... det vist særdeles teoretisk at disse beskyttelsesskinner skulle forhindre noget som helst.

Noget andet teori:

Før sporombygningen, var ind- og udkørselshastighederne i Varde højere end efter sporombygningen.
Fra syd spor 1: før 75 km/t, nu 60 km/t.
Fra syd spor 2+3: før 60 km/t, nu 40 km/t.
Kurven nord ud af Varde, ved broen over Varde Å, kunne tidligere befares med 60 km/t gennemkørende - nu 40 km/t.
Der er altså lagt helt nye spor, og resultatet er lavere hastighed efterfølgende.

Der er tilsvarende eksempler fra andre sporombygninger rundt omkring i landet - f.eks. Langå-banen.

Det bunder sandsynligvis i nye normer, men det undrer mig at landets største infrastrukturforvalter ikke formår at tilpasse det nye spor og signalanlæg, således at man i det mindste kunne fastholde de tidligere hastigheder.

Hver gang vilkårene for jernbanen bliver ringere, bliver konkurrencen med andre transportformer sværere.

Er der nogen med indsigt i denne mærkværdige logik der kan give en god forklaring?

Med venlig hilsen Jens

Sporombygning i Varde - Arnbjerg trinbræt (+2 fotos)

af Poul Andersen, 18/8 2013, 21:24 (4184 dage siden) @ JensenJ

Ligeledes underligt, at der i Guldager stadig er LA på 40 km/t. trods sporombygning af spor 1 og renovering af sporskifterne !.

En længerevarende LA på 40 km/t. i Tistrup p.g.a. udskiftning af sportømmer i sporskifterne, manglende skærver og justering, har åbenbart slet ikke været omfattet af sporombygningsprojektet, idet nævnte LA fortsat eksisterer !

Banedanmark gør ellers meget for at fortælle om alle de fordele man opnår når der foretages de store sporombygninger rundt om i landet.
- Virkeligheden er tilsyneladende en anden.

Mvh.
Poul.

Avatar

OT: LA mellem Handbjerg og Struer

af T. Rithmester ⌂, Struer, 18/8 2013, 22:56 (4184 dage siden) @ Poul Andersen

Ligeledes underligt, at der i Guldager stadig er LA på 40 km/t. trods sporombygning af spor 1 og renovering af sporskifterne !.

Så vidt jeg kan se er der også hastighedsbegrænsning på 75 km/t lige øst for overgang 135 mellem Handbjerg og Struer. Blev den strækningen ikke genåbnet i oktober eller november sidste år ?
Så det er åbenbart ikke alt der bliver godt ved en renovering ;-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

OT: LA mellem Handbjerg og Struer

af Jimmy, 19/8 2013, 02:19 (4184 dage siden) @ T. Rithmester

Hej Thomas.

Du kan tro vi der kører på denne strækning heller ikke kan forstå hvorfor denne hastighedsnedsættelse stadig er der.

Der er også en LA ude i Rønbjerg på grund af sporskiftearbejde?????

Ligeledes har vi på Herningbanen, 100 km. gennem Tvis, 100 km. de sidste kilometer ind til Aulum fra nord. 80 km. det sidste stykke ind til Herning.

Fra syd må man kun kører 90 km. den sidste kilometer ind til Herning station.

I Hjerm halter man igennem med 60 km. På grund af slidt sporskifte, der åbenbart ikke er udsigt til at blive lavet foreløbig.

Og i Holstebro har man skiftet nogle skinnestykker i nogle sporskifter, men stadig må man kun kører 40 km.??????

Jo Danmark er virkelig et land der forstår at drive jernbaner :-D :-D

OT: Hastigheder i Sydjylland !.

af Poul Andersen, 19/8 2013, 07:46 (4184 dage siden) @ Jimmy

Også i det sydjyske, er Banedanmark "faldet i søvn", efter sporombygninger på flere af strækningerne for få år siden.

På Sønderborgbanen køres stadig kun 75 km/t. (tidligere hastighed p.g.a. sporets tilstand) fra Tørsbøl og flere km. frem af retlinet spor inden man når de mange skarpe kurver ved Rinkenæs. Normal hastighed er 100 km/t.

Fra ca. Sejstrup og til Ribe køres fortsat de 80 km/t. som hastigheden blev nedsat til p.g.a. sporets tilstand nogle år før sporombygningen. Normal hastighed er 100.km/t.

Efter sporombygning af flere mindre delstrækninger mellem Lunderskov og Esbjerg, er der ikke ændret i hastighed og ATC profil, hvilket betyder at der på det spritnye spor køres 120/140 km/t. mens der på det ældre køres 160/180 km/t.

- Rigtig skønt når der skal indhentes forsinkelser :-D

Mvh.
Poul.

OT: LA mellem Handbjerg og Struer

af Morten P, 19/8 2013, 16:17 (4183 dage siden) @ Jimmy

Denne LA med de 75km/t ved handbjerg er LA til ovk 131 i Handbjerg fra den ene side, dette gør sig også gældende fra den anden. Nogle kloge hoveder i Banedanmark har pludselig fundet ud af denne overkørsel er meget "farlig" fordi den viser ovk sikret i ovk signal mens der er 2 gule i uorden "bomme nedad" disse slukker først meget kort tid efter når bomme er helt nede. Man kan jo undre sig hvorfor man har gjort dette, for der er jo massevis af ovk i landet som har denne lidt ældre opbygning. tænk bare på nogle af de ovk på 75km/t banerne hvor det er mere end lige de viser ovk sikret på ned ad.....

Alt LA mellem Holstebro og Herning er ikke blevet hævet selv om man ombyggede i 2010, det blev faktisk kun værre..
Der blev projekteret efter gammel norm med ballast "skuldre" for at spare penge, hvor man så ved senere lejlighed kunne hæve hastigheden. Men det fandt man ud af i trafikstyrelsen, så afslag på at hæve hastigheden. Hvis man skulle have fjernet alle disse LA skulle der have været flere skærver på fra starten. Men nu er tiden gået og alle har sikkert glemt disse forhold.

Men der er jo ikke meget ved at f.eks projektere samtidig indkørsel på en station og spare 30 sek pr. tog hvis man lidt længere henne af strækningen har en masse LA.

Mvh Morten

OT: LA mellem Handbjerg og Struer

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 19/8 2013, 07:46 (4184 dage siden) @ T. Rithmester

Så vidt jeg kan se er der også hastighedsbegrænsning på 75 km/t lige øst for overgang 135 mellem Handbjerg og Struer. Blev den strækningen ikke genåbnet i oktober eller november sidste år ?
Så det er åbenbart ikke alt der bliver godt ved en renovering ;-)

Åbenbart ikke - Vejen Station blev sporombygget for 4 år siden - alt lavet nyt, men her er også stadig LA på 120 km/t pga. sporets tilstand...

OT: LA mellem Handbjerg og Struer

af Poul Andersen, 19/8 2013, 07:53 (4184 dage siden) @ Henrik Hansen

Så vidt jeg kan se er der også hastighedsbegrænsning på 75 km/t lige øst for overgang 135 mellem Handbjerg og Struer. Blev den strækningen ikke genåbnet i oktober eller november sidste år ?
Så det er åbenbart ikke alt der bliver godt ved en renovering ;-)


Åbenbart ikke - Vejen Station blev sporombygget for 4 år siden - alt lavet nyt, men her er også stadig LA på 120 km/t pga. sporets tilstand...

Før sporombygningen i Vejen, var der i jf. TIB en fast hastighedsnedsættelse (FH)på 120 km/t. igennem Vejen (senere blev denne til en LA på 40 km/t. p.g.a. sporenes tilstand).
Efter sporombygningen blev hastigheden i Vejen i jf. TIB 160 km/t. og LA på 40 km/t. blev ændret til LA 120 km/t. og sådan har det været siden !

Mvh.
Poul.

Sporombygning i Varde - Arnbjerg trinbræt (+2 fotos)

af JensenJ @, Fredericia, 19/8 2013, 13:09 (4183 dage siden) @ JensenJ

Hver gang vilkårene for jernbanen bliver ringere, bliver konkurrencen med andre transportformer sværere.
Er der nogen med indsigt i denne mærkværdige logik der kan give en god forklaring?

Nu har Banedanmark spærret for skinnekørende trafik til Esbjerg havn indtil videre.
Denne gang begrundet i manglende trafikale regler efter ombygning på Esbjerg station og ny overkørsel på havnebanen.

Så er det lige jeg tænker, om det ikke er Banedanmark selv der skal fremstille de trafikale regler for kørsel på station og havnebane. En havnebane som man netop har investeret et milliombeløb i til vindmølletransporter, men som nu ligger ubenyttet hen på grund af regelrytteri.

Banedanmark trænger vist til en gevaldig kulegravning og opstramning, for det er da ikke jernbanedrift det går op i længere. Og hvad koster alt dette papirrytteri egentligt samfundet grundet den ineffektive infrastruktur Banedanmark leverer?

Med venlig hilsen Jens

Avatar

Esbjerg havnebane

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/8 2013, 13:45 (4183 dage siden) @ JensenJ

Nu har Banedanmark spærret for skinnekørende trafik til Esbjerg havn indtil videre.
Denne gang begrundet i manglende trafikale regler efter ombygning på Esbjerg station og ny overkørsel på havnebanen

Hvad mon det er for en overkørsel? Jeg gik ad havnebanen fra stationen til havnen for 15 dage siden og jeg synes ikke, jeg så nogen "ny" overkørsel.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Esbjerg havnebane søndag den 4. august 2013. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Esbjerg havnebane

af Poul Andersen, 19/8 2013, 13:53 (4183 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu har Banedanmark spærret for skinnekørende trafik til Esbjerg havn indtil videre.
Denne gang begrundet i manglende trafikale regler efter ombygning på Esbjerg station og ny overkørsel på havnebanen


Hvad mon det er for en overkørsel? Jeg gik ad havnebanen fra stationen til havnen for 15 dage siden og jeg synes ikke, jeg så nogen "ny" overkørsel.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Esbjerg havnebane søndag den 4. august 2013. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Estrupvej er ændret fra en "rigtig" overkørsel med halvbom og aut. tænd/sluk til et simpelt gadesignalanlæg der kræver manuel betjening.

- Igen et tilbageskridt for brugerne af havnebanen !.

Mvh.
Poul.

Avatar

Esbjerg havnebane

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/8 2013, 14:07 (4183 dage siden) @ Poul Andersen

Estrupvej er ændret fra en "rigtig" overkørsel med halvbom og aut. tænd/sluk til et simpelt gadesignalanlæg der kræver manuel betjening

Kære Poul

Tak for det.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Esbjerg havnebane

af L.H. Jensen, 19/8 2013, 22:33 (4183 dage siden) @ Poul Andersen

Nu har Banedanmark spærret for skinnekørende trafik til Esbjerg havn indtil videre.
Denne gang begrundet i manglende trafikale regler efter ombygning på Esbjerg station og ny overkørsel på havnebanen

Estrupvej er ændret fra en "rigtig" overkørsel med halvbom og aut. tænd/sluk til et simpelt gadesignalanlæg der kræver manuel betjening.

- Igen et tilbageskridt for brugerne af havnebanen !.

Mvh.
Poul.

Jo, ja, det er der ingen tvivl om.

Men er det ikke ret ligegyldigt?

Der er jo alligevel ingen trafik på havnebanen.

For at års tid siden tillod jeg mig her i dette forum at forudse, at det ville gå sådan - altså at der efter nogle få medie-oversolgte vindmøllevinge-transporter atter ville blive meget stille på havnebanen.

Det udløste megen hån og hovedrysten, men hvem fik ret ...?

Ikke at jeg på nogen måde finder anledning til at glædes herover - tværtimod.
Men sådan er det altså!

vh
LH

Esbjerg havnebane

af Poul Andersen, 20/8 2013, 08:37 (4183 dage siden) @ L.H. Jensen

Du må have misforstået et eller andet, for det har aldrig været planen at møllevingetransporterne skulle fortsætte i det uendelige, idet der skulle køres det antal møllevinger der var i ordre på daværende tidspunkt.
Forøvrigt blev der kørt næsten det dobbelte antal tog til Esbjerg Havn, efter man var løbet ind i vejmæssige problemer ved Kombiterminalen i Taulov.

Mvh.
Poul.

Sporombygning i Varde - Arnbjerg trinbræt (+2 fotos)

af Poul Andersen, 19/8 2013, 13:48 (4183 dage siden) @ JensenJ

Hver gang vilkårene for jernbanen bliver ringere, bliver konkurrencen med andre transportformer sværere.
Er der nogen med indsigt i denne mærkværdige logik der kan give en god forklaring?


Nu har Banedanmark spærret for skinnekørende trafik til Esbjerg havn indtil videre.
Denne gang begrundet i manglende trafikale regler efter ombygning på Esbjerg station og ny overkørsel på havnebanen.

Så er det lige jeg tænker, om det ikke er Banedanmark selv der skal fremstille de trafikale regler for kørsel på station og havnebane. En havnebane som man netop har investeret et milliombeløb i til vindmølletransporter, men som nu ligger ubenyttet hen på grund af regelrytteri.

Banedanmark trænger vist til en gevaldig kulegravning og opstramning, for det er da ikke jernbanedrift det går op i længere. Og hvad koster alt dette papirrytteri egentligt samfundet grundet den ineffektive infrastruktur Banedanmark leverer?

Med venlig hilsen Jens

Hvad der er ændret på Esbjerg station til/fra Esbjerg Havn er svært at se i de nyligt udsendte rettelsesblade og i øvrigt er der rangérinstrukser for både Esbjerg station og Esbjerg Havn.
M.h.t. den nye overkørsel, så lykkedes det faktisk at betjene denne uden problemer i jf. det udsendte cirkulære i.f.m. de mange kørsler med møllevinger sidste efterår, men det er måske afdelingen for fluekn..... der nu pludselig keder sig gevaldigt.

Mvh.
Poul.

Sporombygning i Varde - Arnbjerg trinbræt (+2 fotos)

af Morten P, 19/8 2013, 16:28 (4183 dage siden) @ JensenJ

Hej

Det er de nye normer for etablering af sporskifere som gør at hasitgheden bliver lavere, nu er f.eks spsk 101 og til 103a/b mere eller mindre presset ind på ingen plads, det rigtige ville jo have været at rykke de hele længere mod syd (dyrere) så kan den skarpsindige selv gætte udfaldet. Det samme gør sig gældende i nordenden med de 40km/t ærgeligt men sandt i denne nogenlunde skarpe kurve.

BDK vil helst ikke have sporskiftere placeret med overhøjde eller krumme, dette gør dem lidt dyrere og disse bliver også mere slidt (ved godt at en Lint ikke slider meget) men i projekteringsforløbet er der jo ingen som tænker sådan, især ikke når der skal betales i den anden ende.

Det med sporskiftere i Kurve, kan man jo se på ombygningen af Ravnstrup sidste år, her blev spsk rykket ind, og forsyndet med 2 nye drev pr spsk. de resterende "små" landstationen beholdte deres spsk, ene og alene fordi, hvis man rørte ved dem skulle der 2 nye drev på pr spsk jf. norm.

Et andet eks. er Kibæk hvor der er placeret nyt spsk i den ene ende (herning enden)
Her er der kun nu 40km/t fordi man ikke ville betale for at korte perronen lidt op og flytte en Dværg. denne løsning havde måske givet en langt bedre placering af perronovergangen, men men de kære penge. Så et kortere spsk ilagt.

Mvh
Morten

Sporombygning i Varde - Arnbjerg trinbræt (+2 fotos)

af Poul Andersen, 19/8 2013, 20:01 (4183 dage siden) @ Morten P

Hej

Det er de nye normer for etablering af sporskifere som gør at hasitgheden bliver lavere, nu er f.eks spsk 101 og til 103a/b mere eller mindre presset ind på ingen plads, det rigtige ville jo have været at rykke de hele længere mod syd (dyrere) så kan den skarpsindige selv gætte udfaldet. Det samme gør sig gældende i nordenden med de 40km/t ærgeligt men sandt i denne nogenlunde skarpe kurve.

BDK vil helst ikke have sporskiftere placeret med overhøjde eller krumme, dette gør dem lidt dyrere og disse bliver også mere slidt (ved godt at en Lint ikke slider meget) men i projekteringsforløbet er der jo ingen som tænker sådan, især ikke når der skal betales i den anden ende.

Det med sporskiftere i Kurve, kan man jo se på ombygningen af Ravnstrup sidste år, her blev spsk rykket ind, og forsyndet med 2 nye drev pr spsk. de resterende "små" landstationen beholdte deres spsk, ene og alene fordi, hvis man rørte ved dem skulle der 2 nye drev på pr spsk jf. norm.

Et andet eks. er Kibæk hvor der er placeret nyt spsk i den ene ende (herning enden)
Her er der kun nu 40km/t fordi man ikke ville betale for at korte perronen lidt op og flytte en Dværg. denne løsning havde måske givet en langt bedre placering af perronovergangen, men men de kære penge. Så et kortere spsk ilagt.

Mvh
Morten

Tak for oplysningerne.
Men det ændre ikke ved den underlige hastighedsnedsættelse til 60 km/t. til spor 1 (gennemkørselssporet), som reelt er den fra tidligere LA til senere FH nedsatte hastighed p.g.a. sporets tilstand. Den oprindelige hastighed var 100 km/t., senere nedsat til 75 km/t. efter bortfald af bevogtning af perronovergangen.

Mvh.
Poul.

Sporombygning i Varde - Arnbjerg trinbræt (+2 fotos)

af Woodi, 13/8 2013, 13:50 (4189 dage siden) @ T. Rithmester

Helt frisk billede må man sige, spandene fra Thermitsvejsning står og køler af endnu. ;-)

--
[image]

Sporombygning i Varde - status d. 7. aug.

af belidk, Hadsten, 13/8 2013, 15:36 (4189 dage siden) @ Poul Andersen

Hvor er det bare lækkert at kunne følge med i udviklingen...og dejligt med de gode billeder Poul,,,en sand for nøjelse..tak:-)

Sporombygning i Varde - status d. 31. aug.

af Poul Andersen, 1/9 2013, 10:53 (4171 dage siden) @ belidk

[image]

Sporombygningen nærmer sig afslutningen. Der mangler kun svejsning og justering samt genetablering af gangveje ved ARRIVA´s opstillingsspor.
Spor 4, samt sporene 5,6 og 7 er ombygget i nordenden, idet disse spor tidligere er ombygget i sydenden.
"Kransporet" har mistet tilslutningen til spor 7, og bliver sikkert sammen med kranen nedlagt.

Mvh.
Poul.

Sporombygning i Varde - status d. 31. aug.

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 1/9 2013, 16:57 (4170 dage siden) @ Poul Andersen

Hvorfor "overlever" sidesporene i Varde ? Det er jo normal kotyme at fjerne alle spor hvor der er en mulighed for gods-læsning, så arealer kan sælges til anden side.

Sporombygning i Varde - status d. 31. aug.

af Poul Andersen, 1/9 2013, 17:09 (4170 dage siden) @ Steen Nielsen

Hvorfor "overlever" sidesporene i Varde ? Det er jo normal kotyme at fjerne alle spor hvor der er en mulighed for gods-læsning, så arealer kan sælges til anden side.

Sporene 5 og 6 anvendes af ARRIVA til opstilling af togsæt.
Spor 7 har forbindelse til enderampen (militær betydning p.g.a. Varde Kaserne)
- Dette er vel "overlevelsen".

Mvh.
Poul.

Sporombygning i Varde - afsluttet.

af Poul Andersen, 19/10 2013, 12:05 (4122 dage siden) @ Poul Andersen

Så lykkedes det at blive færdig med sporombygning af "pladsen", så ARRIVA igen kunne parkere deres tog på opstillingssporene.

Hermed et par billeder af det afsluttede arbejde.[image][image]

Mvh.
Poul.


Danske privatbaner

Læs historien om:
Haderslev Amts Jernbaner
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak