Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

hvor står disse mælkejunger - jernbaneoverkørsel (Billedegætterier)

af h087 ⌂, køge, 16/8 2013, 17:02 (4116 dage siden)

:-) :-) :-) ;-) ;-) ;-) ;-) :-D :-D :-D :-D

På hvilken strækning ved hvilken overskærring står disse mælkejunger - og hvis man også kan fortælle bondens navn - så ........ ;-) :-D :-)
foto JFØ (Jens Frederik Østrup ) arkiv ØSJK, fra før :-( man i København kunne få frisk mælk fra ....... :-D :-D :-D :-D :-D ;-) ;-) ;-) ;-)
[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

hvor står disse mælkejunger - jernbaneoverkørsel - hint 1

af h087 ⌂, køge, 16/8 2013, 20:10 (4116 dage siden) @ h087

:-) ;-) :-D

bag på billedet står der

overskæring ved gård ca 600m syd for overskæring ved vej mellem N......

mvh
h087

--
med venlig hilsen

hvor står disse mælkejunger - jernbaneoverkørsel - hint 2

af h087 ⌂, køge, 17/8 2013, 01:47 (4116 dage siden) @ h087

bag på billedet står der

overskæring ved gård ca 600m syd for overskæring ved vej mellem N...... og A.....

mvh
h087

--
med venlig hilsen

hvor står disse mælkejunger - jernbaneoverkørsel - hint 3

af h087 ⌂, køge, 17/8 2013, 14:44 (4116 dage siden) @ h087

bag på billedet står der

overskæring ved gård ca 600m syd for overskæring ved vej mellem N...... og A..... - S.....

mvh
h087

--
med venlig hilsen

hvor står disse mælkejunger - jernbaneoverkørsel - hint 4

af h087 ⌂, køge, 18/8 2013, 20:49 (4114 dage siden) @ h087

bag på billedet står der

overskæring nr ... ved gård ca 600m syd for overskæring ved vej mellem N...... og A..... - S..... - H....... l.......

mvh
h087

--
med venlig hilsen

hvor står disse mælkejunger - jernbaneoverkørsel - hint 4

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 18/8 2013, 20:54 (4114 dage siden) @ h087

Selv en Enigma kan ikke afkode stedet :-D

bag på billedet står der

overskæring nr ... ved gård ca 600m syd for overskæring ved vej mellem N...... og A..... - S..... - H....... l.......

mvh
h087

--
Mvh

Michael J.
[image]

hvor står disse mælkejunger - jernbaneoverkørsel - hint 5

af h087 ⌂, køge, 18/8 2013, 21:17 (4114 dage siden) @ Michael Julsrud

:-)

bag på billedet står der

overskæring nr ... ved gård ca 600m syd for overskæring nr ... ved vej mellem N...... og A..... - S..... - H....... l.......

følgende tal og bogstaver indgår hvor der er ...
228889
aadeeeefghiinnnnnoprrrrstuuvø

:-) ;-)

mvh
h087

--
med venlig hilsen

hvor står disse mælkejunger - jernbaneoverkørsel - hint 5

af Gæst, 18/8 2013, 21:46 (4114 dage siden) @ h087

I nærheden af Allinge-Sandvig

hvor står disse mælkejunger - jernbaneoverkørsel - hint 6

af h087 ⌂, køge, 19/8 2013, 19:01 (4113 dage siden) @ Gæst

:-) Hej

hvis et par hundrede kilometer kan betegnes som i "nærheden" - så jo - er det i "nærheden" :-D, men vi skal nok lige over nogle vande for at komme til stedet

:-)

bag på billedet står der

overskæring nr ... ved gård ca 600m syd for overskæring nr ... ved vej mellem N...... og A..... - S..... - H....... l.......

følgende tal og bogstaver indgår hvor der er ...
228889
aadeeeefghiinnnnnoprrrrstuuvø

:-) ;-)

og så lidt flere hint
stræknings/længdeprofilen - den er dog fra 1943
[image]

og i disse 4 overskæringer er dem der er afmærket på profilet med ovk numre) ( men måske ikke vist i rækkefølge ;-) ) - og 2 af dem fjernbetjenes !!

alle foto 26/6 1976 : Jens Frederik Østrup/arkiv ØSJK

[image]

[image]

[image]

[image]

mvh
henning h087

mvh
h087

--
med venlig hilsen

af Georg Schmidt, 19/8 2013, 21:01 (4113 dage siden) @ h087

Og grusvejen gik langs banen et stykke inden jungerne, herlige billeder.
Mvh
Georg

af Niels, Aarhus, 19/8 2013, 21:01 (4113 dage siden) @ h087

Hej Henning

Jeg er ret sikker på, at de sidste billeder af overskæringen har været vist her i forum tidligere.
Jeg er også ret sikker på, at vi befinder os på strækningen mellem Aarhus og Langå - nærmere betegnet omkring Hinnerup.
Jeg tror, at N...... står for Norring, men hvad resten står for er jeg ikke kommet frem til endnu - men det vågner jeg nok op en gang i nat og er kommet i tanke om:-D

Venlig hilsen

Niels H.

--
Niels

af Gjæst, 19/8 2013, 21:32 (4113 dage siden) @ Niels

Jeg er også ret sikker på, at vi befinder os på strækningen mellem Aarhus og Langå - nærmere betegnet omkring Hinnerup.

På længdeprofilet ses at banen er dobbeltsporet, og at den skærer Lilleaa på en bro. Lilleå kunne jeg finde nær Hinnerup og nær Hadsten.

af Niels, Aarhus, 19/8 2013, 21:44 (4113 dage siden) @ Gjæst

Hej Gjæst

Banen skærer Lilleåen flere steder. På længdeprofilet kan man også se Haldum Bæk nævnt, og så er området noget mere indsnævret - og i det område ligger Norring - men om jeg kan finde de andre stednavne - nej- G. F..... ka' jeg ej! Hjælp!:-D

Nu går jeg i seng - jeg skal nå 6.54 fra Aarhus til Odense med to sammenkoblede IC4 - så jeg skal være klar til at iværksætte nødplanen for ikke at komme for sent på arbejde:-D

Fortsat god jagt.

Vh.

Niels H.

--
Niels

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/8 2013, 21:10 (4113 dage siden) @ h087

Kære Henning

Herlige billeder. Vi er på en strækning, som var ret dyr i drift, inden den blev udstyret med automatisk linieblok og automatiske bomme og det skete, som jeg husker det, godt et år efter billederne blev taget. Så måske er det faktisk derfor billederne blev taget?

Vi er på en strækning, hvor der på tidspunktet for billedets optagelse kører MA-lyntog og derfor virker mælkejungerne også noget malplacerede. For som de står der, ser det ud som om de står og venter på, at den lille privatbaneskinnebus lige om lidt standser ved overkørslen og tager mælkejungerne med til nærmeste mejeri. Men dét gør den altså ikke.

På den pågældende strækning solgtes der 6-tursbilletter. Det var edmonsonske papbilletter og hvis ikke togbetjenten/togføreren huskede at billettere en, ja så kørte man gratis, selv om man faktiske var i besiddelse af gyldig rejsehjemmel (billetten kunne så bruges en anden god gang, idet der på bagsiden var plads til, at togpersonalet skulle "stemple" ét ud af seks felter med deres billetstempeltang ("Makomattang")). Så det gjaldt om, at togpersonalet ikke fandt én. Det svarede lidt til det gamle trick med altid at køre "retur på en returbillet" - blev billetten ikke klippet, var turen gratis og billetten kunne bruges til næste rejse.

En sommernat i 1977 sad to venner og jeg og småkedede os i en større by. I stedet for at begyndte at sprøjte os i armen, hænge på gadehjørnerne eller slå gamle damer ned, skillede vi sammen til en 6-tursbillet og kørte fra nævnte større by til en endnu større by ca. 100-150 tarifkilometer sydpå, skiftede hurtigt tog og kørte tilbage til udgangspunktet. Vi havde en kupé for os selv både ud og hjem og hele vejen tur/retur hang vi med hovederne ud af vinduet for at iagttage alle de forskellige arbejder, der var i gang langs strækningen, idet den som ovenfor nævnt kort tid efter blev forsynet med automatiske bomme.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af Georg Schmidt, 19/8 2013, 21:35 (4113 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja, disse 6-rejsers var meget populære på denne strækning. Den "anonyme" teknik blev selvfølgelig brugt af de unge mennesker der kørte på strækningen mellem de to største byer. I en større by på strækningen var der desværre to tgf som havde den særlige evne at "affotografere" kupeerne, og pludselig vendte han tilbage lidt længere oppe af strækningen, og så var det hele ødelagt.:-D
Mvh
Georg

af Niels, Aarhus, 19/8 2013, 21:59 (4113 dage siden) @ h087

Hej

Jeg kom ikke i seng alligevel - her er et bud på teksten:

" - overskæring nr 288 ved gård ca 600m syd for overskæring nr 289 ved vej mellem Norring og Aarhus - Søften - Hinnerup landevej..?"

God nat:-D

Vh.

Niels H.

--
Niels

af h087 ⌂, køge, 19/8 2013, 23:52 (4113 dage siden) @ Niels

Hej alle :-)

håber ikke at jeg har holdt alle oppe :-) ;-) :-P :-D
men Niels svar er helt korrekt, samt andre var der også med nogle "ungdomsbekendelser" og en der var i "nærheden" :-D
tak til alle der deltog
håber så ikke at det gjorde noget at der blev indlagt lidt tal-og bogstavspusleri :-D
og der har været billeder før fra Søften (Georg Schmidt)
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=16331
samt ( et for tiden populært emne ) "ungdomsbekendelser" - og godt for det - så har man nemlig ikke glemt at man har været ung - med de "ting" ungdommes år nu engang dengang medførte - :-D ;-)

og her så profil uden sletning og billeder med tekst
alle foto 26/6 1975 : Jens Frederik Østrup / arkiv ØSJK
samt billedetekster af JFØ i kursiv

længdeprofil
[image]

overkørsel 285
overskæring ved vejen mellem Søften og Kvorttrup
[image]

overkørsel 286 ( fjernbetjenes fra overkørsel 285 )
Overskæring ved vejen mellem Søften og Ristrup
"det må så være der hvor der på profilet står Søften - Sabro"
[image]

overkørsel 288 ( fjernbetjenes fra overkørsel 289 )
overskæring ved gård ca 600 m syd for overskæring ved vej mellem Norring og Aarhus - Søften - Hinnerup landevej
[image]

overkørsel 289
overskæring ved vej mellem Norring og Aarhus - Søften - Hinderup landevej
[image]

og billederne viser jo noget om hvordan der så ud for 38 år siden
gad vide om de er lukket/nedlagt og erstattet af broer ????
vil prøve at se om jeg har nogle strækningssporplaner fra nyere tid et eller andet sted i kasserne

mvh
henning h087

lidt eller meget ot (seriøst/useriøst)
dem med at forvente en skinnebus til optagning af mælkejunger
mener at de britiske jernbaner havde noget med en pæl hvorpå man kunne ophænge postsække og med en eller anden anordning kunne forbipasserende tog uden at skulle holde "snuppe" postsækkene i farten.
tænkte så om hvis man nu havde en sådan til mælkejunger - ville det så været blevet til skummetmælk :-D
og så er det med at dukke sig eller grave grave :-D :-D

--
med venlig hilsen

af Georg Schmidt, 20/8 2013, 01:05 (4113 dage siden) @ h087

Hej
Rigtig skønne billeder du viser fra overkørslerne mellem Mundelstrup og Hinnerup. Jeg burde jo næsten have kendt stedet og lygteplaceringen på bommene havde jeg ligesom set før et sted. Den 13/4 1978 blev automatiske helbomanlæg på de fire overkørsler 285, 286, 288 og 289 taget i brug, samme dag blev også det automatiske linieblokanlæg mellem Mundelstrup og Hinnerup ibrugtaget. Mange år senere blev de fire overkørsler erstattet af to broer, og i dag er den første overkørsel man møder nord for Århus ovk 300 i den store kurve mellem Hinnerup og Hadsten. Fra FC nord i Århus har jeg indenfor årene 1980-2006 med afbrydelser passet denne strækning masser af gange og 72-anlægget virker nærmest uopslideligt.:-)

Hilsen Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak