Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Venstre vil skrotte halvdelen af IC4 togene

af Gjæst, 15/8 2013, 09:00 (4127 dage siden) @ Information

Dette skriver ing.dk i dag på sin hjemmeside:
http://ing.dk/artikel/venstre-overvejer-skrotte-halvdelen-af-ic4-togene-160955

Indtil videre er det blot et oplæg til nærmere undersøgelse hvilket tydeligt står i artiklen.

I praksis har DSB næppe heller forventet at få alle IC4-sæt ud at køre blandt andet med baggrund i den anstrengte reservedelssituation. Men ligefrem på forhånd at skrotte halvdelen af dem er nok at overdrive.

Det rigtige vil være at undersøge nærmere hvilke sæt det betaler sig at opgradere og hvilke ikke, men lur mig om ikke DSB allerede har dannet sig en mening om dette.

Avatar

Venstre vil skrotte halvdelen af IC4 togene

af BoergeOf61, Randers C, 15/8 2013, 09:25 (4127 dage siden) @ Information

Det var de længe om. De næste spørgsmål er bare, hvad det betyder for samme partis bekymring for DSBs gæld, og om DSB kan opretholde og helst øge sin kapacitet uden ekstra omkostninger. Venstre vil jo nok ikke støtte øgede omkostninger til anskaffelse af andet materiel.

Avatar

Venstre vil skrotte halvdelen af IC4 togene

af BoergeOf61, Randers C, 15/8 2013, 12:02 (4127 dage siden) @ BoergeOf61

Faktisk var forslaget lige så relevant for fem år siden, og Venstre og andre partier kunne have taget emnet op for ti år siden. Kontrakten blev underskrevet for 13 år siden, og alle tog skulle være leveret for 7 år siden. Et spørgsmål, jeg endnu ikke har fået et godt svar på, er: Hvorfor fik IC4-skandalen pludselig opmærksomhed for få år siden, da togene var forsinket mindst fem år?

Senest skrottede Holland og Belgien nogle tog kun få måneder efter, de skulle være sat i drift. Deutsche Bahn har vist også droppet fejlbehæftede tog under et halvt år efter, de skulle være sat i drift.

Avatar

Venstre vil skrotte halvdelen af IC4 togene

af mss ⌂, 15/8 2013, 12:45 (4127 dage siden) @ BoergeOf61

Senest skrottede Holland og Belgien nogle tog kun få måneder efter, de skulle være sat i drift. Deutsche Bahn har vist også droppet fejlbehæftede tog under et halvt år efter, de skulle være sat i drift.

Mig bekendt er der ikke skrottet nogle tog, men NS har trukket sig fra samarbejdet om de nye Ansaldobreda-tog, der naturligvis er fulde af fejl. Det betyder at nogle, måske leverandøren, kommer til at stå med en stribe tog de ikke kan bruge til noget.
Tyskerne har ikke trukket sig fra nogle køb i mange år, trods til dels meget omfattende problemer med diverse ICE-tog. ICE-TD'erne kørte rigtigt nok kun et halvt års tid i den drift de blev anskaffet til, men har jo siden fundet andre opgaver -dog uden aktivering af den ubrugelige kurvestyring, den er droppet.

Jeg synes heller ikke at det giver mening at smide penge efter alle IC4. Siden beslutningen om køb af dobbeltdækkervogne er behovet ændret, og der er ingen tvivl om at IC3 kommer til at trække hovedlæsset i IC-driften til de elektriske afløsere er på banen. På grundlag af det forhåndenværende materiel, må DSB lave en REALISTISK beregning af det reelle behov for IC2 og IC4, og så henstille resten.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Avatar

Venstre vil skrotte halvdelen af IC4 togene

af BoergeOf61, Randers C, 15/8 2013, 13:46 (4127 dage siden) @ mss

Mig bekendt er der ikke skrottet nogle tog, men NS har trukket sig fra samarbejdet om de nye Ansaldobreda-tog, der naturligvis er fulde af fejl. Det betyder at nogle, måske leverandøren, kommer til at stå med en stribe tog de ikke kan bruge til noget.

Det er da vist en strid om ord, om det kan kaldes skrotning. Blev Fyra ikke droppet i både Nederlandene og Belgien?

ICE-TD'erne kørte rigtigt nok kun et halvt års tid i den drift de blev anskaffet til, men har jo siden fundet andre opgaver -dog uden aktivering af den ubrugelige kurvestyring, den er droppet.

Jeg syntes bare, jeg engang læste om en anden togtype, hvor Deutsche Bahn var oppe at markere med en holdning om, at hvis leverandøren ikke fik løst nogle problemer inden for en kort tidshorisont, ville de finde en anden leverandør.

Siden beslutningen om køb af dobbeltdækkervogne er behovet ændret, (...)

Det kan diskuteres. I realiteten blev IC4 ikke bestilt til løsning af den opgave, strategien "Gode tog til Alle" foreskrev. Der var behov for bedre regionaltog på Sjælland, men der blev afgivet ordre på tog til løsning af IC3-togenes opgaver. På den anden side er der nu snart behov for en afløser for MR og evt. ME.

Det giver dog ingen antydning af, hvorfor IC4-togenes fremtid ikke var et tema for 5-10 år siden.

Avatar

Venstre vil skrotte halvdelen af IC4 togene

af mss ⌂, 15/8 2013, 15:24 (4127 dage siden) @ BoergeOf61

Mig bekendt er der ikke skrottet nogle tog, men NS har trukket sig fra samarbejdet om de nye Ansaldobreda-tog, der naturligvis er fulde af fejl. Det betyder at nogle, måske leverandøren, kommer til at stå med en stribe tog de ikke kan bruge til noget.


Det er da vist en strid om ord, om det kan kaldes skrotning. Blev Fyra ikke droppet i både Nederlandene og Belgien?

Det er da rigtigt, NMBS droppede først ud, og i juni fulgte NS trop. Det havde jeg overset.

ICE-TD'erne kørte rigtigt nok kun et halvt års tid i den drift de blev anskaffet til, men har jo siden fundet andre opgaver -dog uden aktivering af den ubrugelige kurvestyring, den er droppet.


Jeg syntes bare, jeg engang læste om en anden togtype, hvor Deutsche Bahn var oppe at markere med en holdning om, at hvis leverandøren ikke fik løst nogle problemer inden for en kort tidshorisont, ville de finde en anden leverandør.

Det førte til at Siemens leverer et ekstra sæt af 407'eren (den nyeste variant af ICE-3) "gratis" til DBAG. Toget er stadig i godkendelsesfasen.

Siden beslutningen om køb af dobbeltdækkervogne er behovet ændret, (...)


Det kan diskuteres. I realiteten blev IC4 ikke bestilt til løsning af den opgave, strategien "Gode tog til Alle" foreskrev. Der var behov for bedre regionaltog på Sjælland, men der blev afgivet ordre på tog til løsning af IC3-togenes opgaver. På den anden side er der nu snart behov for en afløser for MR og evt. ME.

Bestillingen skulle frigive IC3 til regionaltogskørsel, men det kommer aldrig til at ske. MR bør nok ikke indgå i den endelige behovsberegning, de regnes for at være nedslidte. Hvorvidt ME'erne bliver afløst eller moderniseret skal jeg ikke kunne sige, men pga. dobbeltdækkerstammerne skal der ihvertfald regnes med lokomotivtrukne tog de næste mange år.

Det giver dog ingen antydning af, hvorfor IC4-togenes fremtid ikke var et tema for 5-10 år siden.

Fordi man dengang stadig regnede med at problemerne kunne løses. Man kunne/ville ikke erkende hvor mange og hvor graverende fejlene var.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Avatar

Venstre vil skrotte halvdelen af IC4 togene

af BoergeOf61, Randers C, 15/8 2013, 15:33 (4127 dage siden) @ mss

Bestillingen skulle frigive IC3 til regionaltogskørsel, men det kommer aldrig til at ske.

Netop. Med andre ord passede bestillingen ikke direkte til behovet.

MR bør nok ikke indgå i den endelige behovsberegning, de regnes for at være nedslidte.

Netop derfor bør de indgå i den endelige behovsberegning - som en togtype, der skal afløses.

Hvorvidt ME'erne bliver afløst eller moderniseret skal jeg ikke kunne sige, men pga. dobbeltdækkerstammerne skal der ihvertfald regnes med lokomotivtrukne tog de næste mange år.

Det skal jo så også ind i den endelige behovsberegning. Min frygt er, at de opgaver, der nu løses af MR og ME, forsvinder fra behovsberegningen, så både DSB og Folketinget glemmer regionaltogene.

Fordi man dengang stadig regnede med at problemerne kunne løses. Man kunne/ville ikke erkende hvor mange og hvor graverende fejlene var.

Hvad er ændret?

Venstre vil skrotte halvdelen af IC4 togene

af Woodi, 15/8 2013, 20:07 (4127 dage siden) @ BoergeOf61

Tyskerne havde på et tidspunkt gevaldige problemer, med 'Talent-2' togsættene fra Bombardier og bestemt godkendelses proceduren fra EBA.

Desuden er EU ved at fremkomme med et nyt Jernbaneregulativ, til øget liberalisering af nettet, herunder også grænseoverskridende trafik i et større perspektiv og desuden også større udrulning af TEN-T aftalerne, - alt dette skal holdes op mod DSB´ kontakt, der udløber til næste år og desuden kendes heller ikke den klare udstrækning, af trængselskommissionens færdige anbefalinger og dennes effekt.

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak