Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny trafik- og transportminister (Trafikpolitik)

af Information @, 9/8 2013, 11:58 (4133 dage siden)

Ingen tvivl om at (næsten) alle på dette begavede forum ved at der er kommet en ny trafikminister - eller egentlig er det en transportminister. Her er lidt fra dagens aviser om Pia Dyhr Olsen.

http://politiken.dk/politik/ECE2043023/transportminister-begynder-med-et-tweet-dejligt-...

http://jyllands-posten.dk/politik/ECE5800882/olsen-dyhr-foeler-sig-ikke-opgraderet/

http://www.b.dk/politiko/sf-minister-partiet-er-styrket-efter-rokaden

Da hun var i opposition til den forrige regering var hun ret aktiv på trafik - transportområdet. Så hun ved lidt hvad ministerposten indeholder.

Nu må vi se om hun bliver bedre end den afgående minister.

Ny trafik- og transportminister

af Tonny B. Andersen, 9/8 2013, 12:35 (4133 dage siden) @ Information

Uden at vide meget om hvad hun står for, så vil jeg da mene, at en SF-minister må være en der går ind for offentlig transport, og dermed kan være en fordel mht banen og udvikling med gods på banen.
En af de, i mine øjne positive beslutninger den nuværende regering har taget, det er da at banen mellem Bramming og Grindsted bare henligger i stedet for at blive inddraget til andre formål. Netop for at man skal kunne genskabe/renoverer strækningen, hvis behovet igen skulle være der.

Avatar

Ny trafik- og transportminister

af BoergeOf61, Randers C, 9/8 2013, 14:15 (4133 dage siden) @ Information

Det bliver spændende.
Selv kunne jeg godt ønske en bestyrelsesrokade mellem DSB og SAS, mere opmærksomhed på samarbejde mellem danske og andre europæiske togselskaber, og, afledet af en anden debat, åbning af butikker og spisesteder på København H svarende til de, der findes i Kastrup Lufthavn.

Det vil også være et fremskridt, hvis den nye transportminister beder DSBs bestyrelse fokusere mere på togdrift og mindre på sund økonomi, nogenlunde som SAS sjovt nok gør.

Det sker nu nok ikke.

Ny trafik- og transportminister

af KimC, 9/8 2013, 15:44 (4133 dage siden) @ BoergeOf61

Det vil også være et fremskridt, hvis den nye transportminister beder DSBs bestyrelse fokusere mere på togdrift og mindre på sund økonomi, nogenlunde som SAS sjovt nok gør.

Det sker nu nok ikke.

Da Jesper Lok tiltrådte var der forventninger om at han ville være en anderledes leder, end dem der tidligere var gået gennem svingdørene. Det ser ud til at DSB har banket ham på plads, fremfor omvendt.

Avatar

Ny trafik- og transportminister

af BoergeOf61, Randers C, 9/8 2013, 15:50 (4133 dage siden) @ KimC

Jesper Lok er to niveauer under Transportministeren...

Ny trafik- og transportminister

af UTJ, 9/8 2013, 16:42 (4133 dage siden) @ BoergeOf61

Det vil også være et fremskridt, hvis den nye transportminister beder DSBs bestyrelse fokusere mere på togdrift og mindre på sund økonomi, nogenlunde som SAS sjovt nok gør.

Det er dog en luftig påstand.

"sjovt nok" så er orden i økonomien en forudsætning for en veldrevet virksomhed. Men måske er SAS's økonomiske grundlag tættere på forretningen end DSB's, for sidstnævnte lever jo i høj grad af tilskud og dermed i mindre grad i indtægterne fra en veldrevet virksomhed. DSB beskæftiger sig i overordentlig grad med togdrift af tog som står stille og det er vel først når (hvis?) DSB slipper af med håbløse projekter (og ikke samler andre op på vejen) at fokus flytter over på kerneydelsen.

Avatar

Ny trafik- og transportminister

af BoergeOf61, Randers C, 9/8 2013, 17:54 (4133 dage siden) @ UTJ

Men måske er SAS's økonomiske grundlag tættere på forretningen end DSB's, for sidstnævnte lever jo i høj grad af tilskud og dermed i mindre grad i indtægterne fra en veldrevet virksomhed.

Ja, DSB får betaling fra staten for drift af nogle togstrækninger i henhold til en kontrakt.

DSB beskæftiger sig i overordentlig grad med togdrift af tog som står stille og det er vel først når (hvis?) DSB slipper af med håbløse projekter (og ikke samler andre op på vejen) at fokus flytter over på kerneydelsen.

Foreløbig har DSBs økonomi tydeligvis højere prioritet end selskabets togdrift. At det må være skiftende transportministres valg antydes af bestyrelsens sammensætning. Fritz Schurs kollega hos DSB hedder som bekendt Peter Schütze, og er administrerende direktør i Nordea Danmark.

Ny trafik- og transportminister

af Fysikeren, 9/8 2013, 19:00 (4133 dage siden) @ BoergeOf61

Men måske er SAS's økonomiske grundlag tættere på forretningen end DSB's, for sidstnævnte lever jo i høj grad af tilskud og dermed i mindre grad i indtægterne fra en veldrevet virksomhed.


Ja, DSB får betaling fra staten for drift af nogle togstrækninger i henhold til en kontrakt.

Hvilket, såvidt jeg kan se i regnskabet, udgør 44% af indtægterne ved passagertrafik. De øvrige 56% kommer fra billetsalg.

Avatar

Ny trafik- og transportminister

af BoergeOf61, Randers C, 9/8 2013, 19:06 (4133 dage siden) @ Fysikeren

Det er meget sandsynligt. I princippet er DSB leverandør til staten. Faktisk kan jeg komme i tanker om flere private virksomheder, som får mindst lige så stor en del af sin omsætning fra den offentlige sektor.

Edit: Vigtigere for dette emne er, at DSB også ejes af staten.

Ny trafik- og transportminister

af AVZ, 13/8 2013, 17:43 (4129 dage siden) @ BoergeOf61


Foreløbig har DSBs økonomi tydeligvis højere prioritet end selskabets togdrift. At det må være skiftende transportministres valg antydes af bestyrelsens sammensætning. Fritz Schurs kollega hos DSB hedder som bekendt Peter Schütze, og er administrerende direktør i Nordea Danmark.

Peter Schütze er ikke længere direktør i Nordea Danmark, pensioneret i 2011/2012. I hvert fald før han fik posten i DSB.

Avatar

Ny trafik- og transportminister

af BoergeOf61, Randers C, 13/8 2013, 21:38 (4129 dage siden) @ AVZ

Peter Schütze er ikke længere direktør i Nordea Danmark, pensioneret i 2011/2012. I hvert fald før han fik posten i DSB.

Ok. Det vidste jeg ikke, men har nu fundet ud af, han fratrådte fra Nordea pr. 1. juni 2011, og indtrådte som bestyrelsesformand i DSB i maj samme år.

Jeg har ikke fundet troværdige informationer om SAS' bestyrelsesformand Fritz Schur. Jeg formoder, Peter Schütze erhvervsmæssigt er i en noget tungere vægtklasse, og DSBs strategi sjovt nok passer bedre til en konkurstruet koncern, end SAS' strategi gør, mens SAS' strategi passer bedre til fastholdelse af kunder, end DSBs strategi gør.

Ny trafik- og transportminister

af UTJ, 9/8 2013, 16:44 (4133 dage siden) @ BoergeOf61

Selv kunne jeg godt ønske en bestyrelsesrokade mellem DSB og SAS, mere opmærksomhed på samarbejde mellem danske og andre europæiske togselskaber, og, afledet af en anden debat, åbning af butikker og spisesteder på København H svarende til de, der findes i Kastrup Lufthavn.

1) Mon ikke DSB's ansatte vil "være glade" hvis de får en Schur-løsning mht. personaleomkostningerne.

2) Man kan da blot lade togene til fra Jylland udgå og ankomme til CPH og dermed lukke Hovedbanegården ned - så er butikkerne og restauranterne der jo.........

Avatar

Ny trafik- og transportminister

af BoergeOf61, Randers C, 9/8 2013, 17:31 (4133 dage siden) @ UTJ

1) Mon ikke DSB's ansatte vil "være glade" hvis de får en Schur-løsning mht. personaleomkostningerne.

Formentlig lige så glade, som SAS' ansatte er.
Forskellene er mere tydelige i relation til kunderne.
- SAS har bestilt nye fly, mens DSB angiveligt har afvist tilbud om køb af nye vogne.
- SAS har åbnet mere end 50 nye ruter, mens DSB har annonceret enmandsbetjening på flere strækninger.
- SAS tilbyder gratis kaffe til alle rejsende og har forbedret sit udvalg af mad ombord, mens DSB har fundet ud af, at salgsvognene i togene har underskud.
- SAS har jævnligt kampagnetilbud med relativt lave priser, mens der er tvivl om DSBs udbud af Orange billetter.

2) Man kan da blot lade togene til fra Jylland udgå og ankomme til CPH og dermed lukke Hovedbanegården ned - så er butikkerne og restauranterne der jo.........

Ja - fortrinsvis efter sikkerhedskontrol, som kræver køb af en flybillet. I øvrigt er det ikke kun togene til og fra Jylland men også togene til og fra Tyskland via Rødby, der skal have ny endestation.

Ny trafik- og transportminister

af bl, Greve, 13/8 2013, 17:58 (4129 dage siden) @ BoergeOf61

SAS køber ikke nye fly, de leverer nogle fly tilbage efter leasingkontraktens udløb og leaser andre ind i stedet.

--
Bjarne Larsen
moderator
[image]

Avatar

Ny trafik- og transportminister

af BoergeOf61, Randers C, 13/8 2013, 21:23 (4129 dage siden) @ bl

Det har jeg ikke læst. Jeg sigtede til bl.a. DRs og Ingeniørens nyhed i juni om en kontrakt på leasing af 18 nye Airbus-fly. Jeg vil ikke linke til Berlingskes og Politikens betalingssider.

Ny trafik- og transportminister

af Fysikeren, 9/8 2013, 19:28 (4133 dage siden) @ UTJ

Forskellene er vel også, at passagerne i Kastrup kommer noget længere tid i forvejen end ved Hovedbanegården. Den længere ventetid, enddog bag en sikkerhedskontrol, gør det mere oplagt med spisesteder og butikker her.

Har du brug for, som en del af et længere togskift på København H, at få noget at spise, har du jo spisesteder lige udenfor.

Ny trafik- og transportminister

af UTJ, 9/8 2013, 21:42 (4133 dage siden) @ Fysikeren

Forskellene er vel også, at passagerne i Kastrup kommer noget længere tid i forvejen end ved Hovedbanegården. Den længere ventetid, enddog bag en sikkerhedskontrol, gør det mere oplagt med spisesteder og butikker her.

Har du brug for, som en del af et længere togskift på København H, at få noget at spise, har du jo spisesteder lige udenfor.

Du har ualmindelig ret.

Måske skulle Hovedbanegården skifte navn til København T (T for Tivoli), for der er ganske mange restauranter og forlystelser i nærheden som slet ikke findes mage i lufthavnen.........

Avatar

Ny trafik- og transportminister

af BoergeOf61, Randers C, 9/8 2013, 21:55 (4133 dage siden) @ UTJ

Måske skulle Hovedbanegården skifte navn til København T (T for Tivoli), for der er ganske mange restauranter og forlystelser i nærheden som slet ikke findes mage i lufthavnen.........

Ikke hele året.

Fra minister-bilen: Trængsel er vigtigere end billetpriser

af Gjæst, 10/8 2013, 15:43 (4132 dage siden) @ PD Hansen

Tja, som bilist med egen chauffør har Pia Olsen Dyhrs fokus utvivlsomt ændret sig sådan at prisen for kollektiv transport nu er mindre vigtig end stort set alt andet.

Man kan så overveje hvilken betydning hendes fokus på "trængsel" får for mennesker som benytter kollektiv transport i Danmark. Det bliver forhåbentligt interessant at følge.

Avatar

Fra minister-bilen: Trængsel er vigtigere end billetpriser

af BoergeOf61, Randers C, 10/8 2013, 16:02 (4132 dage siden) @ Gjæst

Man kan så overveje hvilken betydning hendes fokus på "trængsel" får for mennesker som benytter kollektiv transport i Danmark. Det bliver forhåbentligt interessant at følge.

Mennesker, som benytter kollektiv transport i nogle egne af Danmark, beklager sig også over trængsel. Priserne er ret ligegyldige, hvis der ikke er plads i togene.

Fra minister-bilen: Trængsel er vigtigere end billetpriser

af Gjæst, 10/8 2013, 16:24 (4132 dage siden) @ BoergeOf61

Man kan så overveje hvilken betydning hendes fokus på "trængsel" får for mennesker som benytter kollektiv transport i Danmark. Det bliver forhåbentligt interessant at følge.


Mennesker, som benytter kollektiv transport i nogle egne af Danmark, beklager sig også over trængsel. Priserne er ret ligegyldige, hvis der ikke er plads i togene.

Min slet skjulte pointe var at det "interessante" bliver om Pia Olsen Dyhr overhovedet opdager eller erkender den trængsel som passagerer i den kollektive transport oplever. På det punkt adskiller hun sig næppe fra tidligere transport- hhv. trafikministre.

ContecRail
Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak