Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

hvor ligger/lå denne overskæring (Billedegætterier)

af h087 ⌂, køge, 6/8 2013, 17:12 (4126 dage siden)

:-)

man var lidt hurtig med den forrige
så.......
denne overskærring ved jeg så ikke om den eksisterer endnu, men mindst én her på forummet bevæger sig i denne by og omegn

[image]
foto : JFØ 1975 om sommeren

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

hvor ligger/lå denne overskæring

af KimC, 6/8 2013, 17:21 (4126 dage siden) @ h087

Den er lidt speciel. Den er skitet som flersporet overkørsel, umiddelbart kan kun ses et spor. Men Ovk signalerne for vejtrafikken mod fotografen står langt fra det spor vi kan se, så muligheden er for at der er et spor mere, og afstanden mellem disse spor er større end normalt ved parallele spor. Det taler for en forgreningsstation. Signalerne for vejtrafikken er lidt usædvanlige, normalt synes jeg kun man ser dem med en lampe.

af Johnni Christensen, 6/8 2013, 18:02 (4126 dage siden) @ h087

Gætter på en forgreningsstation i det sønderjyske, som indtil 2006 havde store godsmængder at eksportere.

Johnni

af BoergeOf61, Randers C, 6/8 2013, 18:02 (4126 dage siden) @ h087

gætter på Toldbodgade nær Bombardier i Randers, men er langt fra sikker.

af h087 ⌂, køge, 6/8 2013, 18:15 (4126 dage siden) @ BoergeOf61

naiiijjjj - det er i begge tilfælde lidt langt væk, men kan bekræfte at der er to spor, der hvor vejen topper anes et spor

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen

af Poul Andersen, 6/8 2013, 19:31 (4126 dage siden) @ h087

I-signalets udformning viser det er en privatbanestation.
Hvis billedet er taget i 1975 har den ene strækning været lukket i 8 år og den anden strækning (delstrækning) lukkes om 2 år.

Mvh.
Poul.

af Jens V, 6/8 2013, 19:45 (4126 dage siden) @ Poul Andersen

I-signalets udformning viser det er en privatbanestation.
Hvis billedet er taget i 1975 har den ene strækning været lukket i 8 år og den anden strækning (delstrækning) lukkes om 2 år.

Og begge strækninger hed noget med H - men ikke "H" for det samme. Lidt før overkørslen er der stadig jernbane...

af Carsten, 6/8 2013, 22:44 (4126 dage siden) @ Jens V

Hou og Horsens?

mvh

Carsten

af h087 ⌂, køge, 6/8 2013, 19:46 (4126 dage siden) @ Poul Andersen
redigeret af h087, 6/8 2013, 19:58

korrekt
foriøvrigt ligger/lå der også et griseslagteri i byen, som også bærer et dyrenavn, flere købmænd, forsamlingshus, remise, biograf, hyggelige værtshuse og min moster og onkel boede der også, lige op ad stationen, desværre var jeg ikke fotogenangrebet, når man med familien var på besøg flere gange i 50-60 erne !! S..... o... !!!!!!!!!!!!!!!!

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen

af Torben Villumsen, Odder, 6/8 2013, 20:46 (4126 dage siden) @ h087

De 2 lamper i overkørselssignalerne har/havde hver sit elkabel - 2 kunder ved ..... Elværk. Byen havde 2 øldepoter der blev betjent af banen.
På venstre side ligger (stadigvæk) trælasthandel, der også blev betjent af banen.
På begge strækninger kørte Scania skinnebusser.

af Torben Villumsen, Odder, 6/8 2013, 20:48 (4126 dage siden) @ Torben Villumsen

Hej.
Vejen hedder Lundevej ;-)

af KimC, 7/8 2013, 06:33 (4126 dage siden) @ Torben Villumsen

På begge strækninger kørte Scania skinnebusser.

Hov! - Jeg skulle have været med toget til Horsens!

af h087 ⌂, køge, 7/8 2013, 11:31 (4126 dage siden) @ KimC

hej - så er vi vist ved at have indkredst stedet - så mangler vi bare bynavnet - og måske en der kan evt fortælle om hvorfor der er 2 lamper i advarselssignalet, mener efter hvad jeg kan huske at der nornalt kun er 1 lampe i sådanne !!??

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen

af Iver, 7/8 2013, 11:34 (4126 dage siden) @ h087

Byen kan jo næsten ikke være andet end Odder.

hvor ligger/lå denne overskæring - løsningen : Odder

af h087 ⌂, køge, 7/8 2013, 11:41 (4126 dage siden) @ Iver

korrekt, det er overkørslen lige syd for Odder station og strækningen forrest i billedet er/var til Horsens (HOJ) nedlagt 1967 og bagerst strækningen til Hou (HHJ) nedlagt 1977, så mangler vi bare lige det om advarselsignalet med 2 lamper !

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen

af KimC, 7/8 2013, 17:42 (4125 dage siden) @ h087

så mangler vi bare lige det om advarselsignalet med 2 lamper !

Ja, jeg har sådan en fornemmelse af at de advarselssignaler iagttager trafikken...;)
Ideen er sådan set god nok hvis de blinker på skift, så der altid er en rød lampe tændt ad gangen, når altså overkørslen er sikret.
Helt grundlæggende er det jo ikke så smart at de almindelige advarselslys er slukket halvdelen af tiden når ovk er sikret.

Er den slags advarselssignaler set andre steder i landet?

af morten t, 8/8 2013, 11:09 (4125 dage siden) @ h087

Den foreste må være til hov og bagerste til Horsens.

af T. Rithmester ⌂, Struer, 7/8 2013, 15:49 (4126 dage siden) @ h087

og måske en der kan evt fortælle om hvorfor der er 2 lamper i advarselssignalet, mener efter hvad jeg kan huske at der nornalt kun er 1 lampe i sådanne !!??

Torben Villumsen giver svaret på dette, der var tale om to forskellige baner, og derved to forskellige kunder ved elselskabet.
Her i Jylland kan vi jo sørme ikke dele vores strøm ;-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

hvor ligger/lå denne overskæring lidt ot

af h087 ⌂, køge, 7/8 2013, 16:01 (4126 dage siden) @ T. Rithmester

:-) :-) :-) ;-)

hej og tak
tænkte på om den ene var for højreorienterede
og den anden for venstreorienterede
og hvis begge så radikal
:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

mvh
h087

--
med venlig hilsen

hvor ligger/lå denne overskæring lidt..... Meget OT

af T. Rithmester ⌂, Struer, 7/8 2013, 16:53 (4125 dage siden) @ h087

:-) :-) :-) ;-)

hej og tak
tænkte på om den ene var for højreorienterede
og den anden for venstreorienterede
og hvis begge så radikal

Henning altså, du ved da at hvis nu signalet lyste for en radikal, ja så lyste skiftevis den højre og den venstre ;-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

af KimC, 7/8 2013, 18:03 (4125 dage siden) @ T. Rithmester

Torben Villumsen giver svaret på dette, der var tale om to forskellige baner, og derved to forskellige kunder ved elselskabet.

Ja, det lyder Jysk. Men det ser jo ud til at man har et elektrisk sikringsanlæg, med daglyssignaler i Odder da det her billed bliver taget. De bruger jo også strøm. Var HOJ ikke med i dette sikringsanlæg, eller havde man også eksotiske løsninger på det problem?

af h087 ⌂, køge, 7/8 2013, 18:15 (4125 dage siden) @ KimC

noget der også undre mig, der er 2 store skabe ( betjeningsskabe ? ) og signalet står stadig på HOJ, som skulle være nedlagt 1967, hvornår blev skinnerne taget op, og hvis ikke - benyttede HHJ sig så af sporet ??

og ifølge min husker, mindes jeg ikke at have set 2 lamper i andre overkørselssignaler - meen jeg har jo ikke set dem alle - men andre stationer har jo også haft forskellige banestrækninger DSB/Privatbane (fx Køge med DSB/ØSJS og DSB/KRB) ind over overkørsler - og der har jeg ikke på de fotos jeg har set, set denne opstilling med 2 lamper !

måske Niels Munch, Per Hauberg, Georg Schmidt eller andre ved noget om dette specielle arrangement i Odder !!??

mvh
h087

--
med venlig hilsen

af Gæst, 7/8 2013, 18:36 (4125 dage siden) @ h087

Øh, er det ikke HHJ i forgrunden? Hvis signalet er et I-signal, er det da HHJ i forgrunden.

af Torben Villumsen, Odder, 7/8 2013, 19:28 (4125 dage siden) @ Gæst

Hej.

Signalet i forgrunden, er indkørselssignal for toget fra Hou. Det fra Horsenssiden stod lidt før overkørslen, og er derfor ikke med på billede.
På arealet til højre for overkørslen ligger i dag garageanlægget for Arriva Busser. Garageanlægget er bygget sammen med remiserne der nu benyttes af DSB/Aarhus Nærbane.
Træbygningen i baggrunden tilhørte Odder Andels Svineslagteri.
Torben

af h087 ⌂, køge, 7/8 2013, 19:30 (4125 dage siden) @ Gæst

som jeg ser billedet ( på foto står der sydenden af Odder )
her sporplan af Odder fra Signalposten 19 årgang nr 4
Tegning : Hans Gram Alkjær
[image]

den røde pil foto retning
og der ser ud til at der har været 3 spor over vejen
med mindre at det er svineslageriet på den anden side af overskæringen
og foto er taget fra anden side, således at stationen ligger til højre
det er meget lang tid siden (forrige årtusinde) jeg har været i Odder
[image]

hvis sporplanen vendt
[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen

af Torben Villumsen, Odder, 7/8 2013, 19:48 (4125 dage siden) @ h087

Hej.

Det hjalp at du vente tegningen. De 3 spor er: Det nærmest fotografen Houbanen, Det midterste Horsensbanen og det sidste spor, er sporet til Odder Trælast. Slagteriet lå før overskæringen.
Torben

af h087 ⌂, køge, 7/8 2013, 20:09 (4125 dage siden) @ Torben Villumsen

Hej
jeg siger tak for udredningen
giver også bedre forståelse mht betjeningsskabene placeret på stationsområdet

så mange tak :-)

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen

af KimC, 7/8 2013, 21:42 (4125 dage siden) @ Torben Villumsen

Odder station ser ved første øjekast ud til at være bygget til at spor 1 var "gennemkørselsspor", forberedt på direkte tog Århus - Horsens via Odder, mens banen til Hou er tilsluttet som sidebane.
Men, HOJ banen er tegnet tykkere ind, indtil ca. foran stationsbygningen. Har spor 1 været et delt spor mellem HHJ og HOJ? To perronspor til en station med forbindelse i tre retninger synes i underkanten.

af h087 ⌂, køge, 7/8 2013, 21:58 (4125 dage siden) @ KimC

mon ikke at der har været gennemkørende Aarhus - Odder - Hou - og i andre tilfælde
Aarhus - Odder med ankomst i samme spor som afgang til Odder - Hou, bare med skift i Odder, eller at der ikke var HOJ tog samtidigt med HHJ tog ?
men ellers ligger der en HHJ tjenestekøreplan 1969 ( efter at HOJ er nedlagt i 1967 - og så har der jo været 2 perronspor ) her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=643.0
husk at der skal tilmeldes og registreres som bruger på www.rundremisen.dk for at åbne arkivet

mch
henning h087

--
med venlig hilsen

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 8/8 2013, 12:42 (4125 dage siden) @ h087

mon ikke at der har været gennemkørende Aarhus - Odder - Hou

- Det kan jeg bekræfte at der har været, jeg var godt nok kun 4 år i 1977 men ville altid kigge på Oddergrisen på Rosenhøj Trinbrædt som lille, til stor irretation for min mor i øvrigt - jeg var aldrig til at drive væk fra trinbrædtet.

Men jeg erindrer at der i enten i de første Lynetter eller Daddel-æskerne stod Hou som Endestation.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

af Torben Villumsen, Odder, 8/8 2013, 16:28 (4124 dage siden) @ h087

Hej.
Som jeg husker det, så kørte toget til Horsens altid fra spor 1 syd, og toget til Århus kørte fra henholdsvis spor 1 nord eller spor 2 alt efter længden på toget, toget til Hou var derfor næsten altid fra spor 2 - når der samtidig var tog til Horsens. Ankomne tog fra Århus ankom næsten altid i spor 2. undtaget dog når der ikke var forbindelse til Horsens, så benytte man både spor 1 og 2 efter behov.
Godstog og postførende tog til og fra Århus benytte altid spor 1. På perronerne 1 og 2 var der opsat skilte - der kunne vippes op - med angivelse af hvor toget kørte hen. På et tidspunkt efter Horsensbanens lukning og inden man lukke Houbanen, blev Houbanens indkørsel flyttet over til det gl. Horsensspor - hvorfor ved jeg ikke. Det betød dog at alle tog til og fra Hou skulle benytte spor 1.

Torben

af KimC, 7/8 2013, 20:11 (4125 dage siden) @ T. Rithmester

Forresten er der kun en klokke pr mast. Hvem mon betalte strømmen til den klokke?
Eller har man også der haft to elektromagneter, der allernådigst slog på samme klokke?

af cslundsten, 7/8 2013, 22:31 (4125 dage siden) @ T. Rithmester

Kunne det ikke tænkes at man ganske enkelt har købt hvert sit overkørselsanlæg - i stedet for at skulle dele udgiften til et specialbygget anlæg som kunne håndtere 2 uafhængige spor?

Carsten Lundsten

af BS49, Hc, 18/8 2013, 18:49 (4114 dage siden) @ h087

Vejsignaler med 2 røde lys har været sjældne, men netop HOJ havde yderligere 3 stk i Horsens - fælles med havnebanen - nemlig Andreas Flensborgs gade, Sønderbrogade (m/trinbræt) og Sankt Helenevej. HOJ styrede de yderste og havnebanen de inderste lys, uafhængigt. Her var der ingen ringeklokker, så med hensyn til denne detalje kender jeg ikke svaret. Jeg har en svag erindring, muligvis forkert, om at HV og HBS havde et sådant signal ved hovedvejen ved Lund station frem til dobbeltsporet blev opgivet. Til gengæld er jeg sikker på at der var flere af typen - en 3-4 stykker - i Thisted, hvor TFJ og DSB fulgtes ad ud af byen.
Sandsynligvis er tanken bag, at det har været det enkleste med to anlæg i stedet for en kompliceret sikring med relæer, så den ene bane ikke kunne afbryde den andens signaler i utide - fremfor forskellig strømafregning.

af Mikael P, Stockholm, 21/8 2013, 22:55 (4111 dage siden) @ h087

Hej
Hvis jeg husker ret, fra min teoriundervisning, for en herrens masse år siden
betød 1½ Andreaskors og 1 lampe dobbeltsporet jernbane, mens 2 lamper angav 2 forskellige baner, på mit spørgsmål,fortalte kørelæreren at det var fordi bilisterne skulle vide at der kunne komme 2 tog i samme retning lige efter hinanden, jf. HV/HBS,HOJ//HBS m.fl.

Venlig hilsen
Mikael

af Mikael P, Stockholm, 21/8 2013, 22:58 (4111 dage siden) @ Mikael P

Jeg mente naturligvis HOJ/HHJ tilsidst.
Mik

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak