Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spørgsmål vedr. vingehjul (Generelt)

af Erling Larsen, Frederiksberg, 4/8 2013, 12:16 (4110 dage siden)

Jeg har nogle spørgsmål vedr. Vingehjulet som sad på DSBs rutebiler.

1. Hvor mange størrelser fandtes der?
Jeg havde indtryk af at der kun var én, men opdagede at jeg havde to forskellige.

2. Er det korrekt, at vingehjulet på et tidspunkt har været benyttet uden krone på DSBs busser?
Jeg har ikke selv kunne verificere dette.

3. Er det lille vingehjul på billedet fra en DSB rutebil eller evt fra privatbane?

Pfh.tak :-)
[image]

Spørgsmål vedr. vingehjul

af Jens Møller, København S, 4/8 2013, 17:07 (4110 dage siden) @ Erling Larsen

Det store vingehjul med krone blev anvendt af Statsbanernes Rutebiltjeneste og det lille af visse privatbaner til både busser og lokomotiver. Bl.a. var Lollandsbanens og flere af Skagensbanes marcipanbrød og andre lokomotiver forsynet med det lille vingehjul. Jeg kan ikke forestille mig, at DSB har anvendt et vingehjul uden krone på til deres busser.

Er der i øvrigt nogle, som har kendskab til, hvilket firma der fremstillede disse vingehjul? Scandia i Randers måske?

Venlig hilsen

Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

af Erling Larsen, Frederiksberg, 4/8 2013, 17:38 (4110 dage siden) @ Jens Møller

Tak for dit svar, Jens.

Jeg kunne heller ikke få det til at passe, at Statsbanerne skulle have kørt uden krone, da jeg aldrig har set bevis for det. Men man har jo efterhånden lært, at man ikke skal være afvisende overfor noget, hvis man ikke er helt sikker.
Mht det lille vingehjul, så kan jeg godt se nu, at det er fuldstændig identisk med de som sidder på bl.a. Skagensbanens marcipanbrød. Så det var rart at få det på plads :-)
Jeg vil mene det er meget sandsynligt at Scandia selv fremstillede disse vingehjul, da de jo stod for fremstillingen af vognkassen til marcipanbrødet. Men skal ikke kunne sige det med sikkerhed.

af Jens Møller, København S, 4/8 2013, 19:22 (4110 dage siden) @ Erling Larsen

Nu var det jo så ikke Scandia i Randers, som stod for bygningen af vognkasserne til marcipanbrødene, men alene Frichs.

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

af Erling Larsen, Frederiksberg, 4/8 2013, 19:53 (4110 dage siden) @ Jens Møller

Ja selvfølgelig.
Jeg burde i øvrigt lige have gennemlæst mit indlæg en ekstra gang, for det var nu de firkantede jeg mente og udelukkende baseret på at Frichs og Scandia jo havde et tæt samarbejde på dette tidspunkt.
Men som der ellers er skrevet, så var vingehjulet ikke påsat fra fabrikkens side, hvilket bl.a. kan ses her.:

http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=168&bid=214

af BoergeOf61, Randers C, 4/8 2013, 17:56 (4110 dage siden) @ Jens Møller

Jeg synes da, vingehjulet på denne bus ligner det lille.

[image]

af Erling Larsen, Frederiksberg, 4/8 2013, 18:38 (4110 dage siden) @ BoergeOf61

Jamen det gør det skam også, de er identiske bortset fra længden.
Det lille er ca. 63 cm. fra spids til spids, hvor det store, som også ses på dit billede, er 80 cm.

af BoergeOf61, Randers C, 4/8 2013, 19:14 (4110 dage siden) @ Erling Larsen

Er disse ikke en anelse større?

[image]

af Steff, 4/8 2013, 18:49 (4110 dage siden) @ BoergeOf61

Go´aften!

Dansk landkylling og jordbærgrød og så til tasterne, slet ikke dårligt, vel?

Jeg er ikke ekspert udi vingehjul overhovedet, men jeg synes dog, at vingehjulene på privatbane marcipanbrødene synes mindre, end det viste fra en bus?

[image]
LJ M 31 og 32 i Maribo august 1967.

Om det var Scandia eller Frichs, der fremstillede vingehjulene, skal jeg ikke kunne sige, men på fabriksbilledet af LJ marcipanbrød LJ M 31, er der ingen vingehjul. Om dette/disse så er monteret senere ved banens foranstaltning, er jo en mulighed.

Og igen, det KUNNE da være, der var flere størrelser vingehjul til busserne, alt afhængig af hvilken type (og dermed plads) der var tilrådighed? Men igen, mine gæt. Men jeg ser frem til en eventuel konklusion:-)

Fortsat god dag

Steffen

--
Steffen Dresler

af Niels Munch, 4/8 2013, 19:35 (4110 dage siden) @ Steff

Om dette/disse så er monteret senere ved banens foranstaltning, er jo en mulighed.

Mig bekendt blev intet privatbane togmateriel leveret med vingehjul; de blev alle eftermonteret og mig bekendt anskaffet via rutebilleverandørerne.

Og igen, det KUNNE da være, der var flere størrelser vingehjul til busserne, alt afhængig af hvilken type (og dermed plads) der var tilrådighed?

Ja, mindst 2, og bemærk, at LNJs havde en anderledes udformning.

Der er masser af eksempler i denne tråd: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?mode=thread&id=3324 .

M.v.h.
Niels

af Børge Paasch ⌂ @, Danmark, 14/2 2015, 02:32 (3552 dage siden) @ Steff

Det er et tilfælde hvis vingerne og hjulet hører sammen da vingerne er efterligning danske vinger, og kronen efterligner en svensk krone, men inter er helt korrekt, da man får ballade med Danmarks Jernbane Museum, bare det ligner nogenlunde. I sin tid blev jeg bedet om at fjerne et vingehjulet, da jeg kom lidt for tæt på deres logo, selv om det udarbejdet ca.1½ inden jeg så det Musemmet havde fremstillet. Det lignede på flere punkter, men vingerne var var lidt bredere og lidt længere.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak