Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flotte jernbaneruter, mit valg! (Generelt)

af Steff, 31/7 2013, 18:30 (4133 dage siden) @ cmb

Uha, flotteste jernbaneruter?

Jamen, det er vel hvordan man ”ser” på det ikke sandt (ha-ha). Så det er meget individuelt, hvad man synes om.

Min ”yndlingsstrækning”, hvis man kan sige det sådan, er et sted hvor der er naturskønt, der er kultur at mærke/se, der er historie, der sker noget jernbanemæssigt at se og høre og der er kulinariske muligheder.
Så uden den store eftertanke rammer jeg som Georg Schmidts første indlæg helt sikkert på Rheinstrækningen fra Köln og ned til Mainz, alternativt Koblenz – Trier (Mosel).

Begrundelse:
Der ER jo skønt (synes jeg) med gennemskæringen ned i floddalen med vinmarker, gamle slotte, hyggelige små vinbyer, flodens store snogninger og mange kraftige vandhvirvler, det historiske, Loreley, Niderwald Denkmal m. fl., slotte med masser af historie og lidt oppe en af det daværende 3. riges gigantbyggerier med skoler/kaserner, Köln Dom, den gamle regeringsby Bonn, Deutsches Eck (Rhein/Mosel), Mainz og Wiesbaden med kasinoer og man kan blive ved. Den livlige (døgnet rundt) flodtrafik med tungtlastede bulk- eller olie flodskibe og ikke at forglemme ”Die Weisse Flotte” (Köln-Düsseldorfer rederiet). Jernbanemæssigt den venstre Rheinbred (ned) med EC, IC, ICE og Re trafik konstant og den højre side (op) med normalt 4 til 5 store godstog i timen samt Re. Og nu med traktion fra forskellige operatører foruden DB.
Man kan nyde det hele fra floden, tage et par timeres sejltur eller en hel dag og nyde et glas Rhinskvin (eller to) og spise noget egnstypisk. Man kan også sætte sig ved en af de talrige udendørs restauranter langs hele floden. Går det helt galt svinge et par gange op og ned af Drosselgasse i Rüdesheim og tage sejlbanen op til Niderwald (1872) og se Mutter Germania true Frankrig, eller bare nyde udsigten. Før sejlbanen var det for resten en tandhjulsjernbane! Om vinteren masser af Glühwein istedet for Rheinwein.

For ikke så mange siden op til slutningen af 1960´erne kørte der de pragtfulde TEE tog og Bingerbrück blev passeret af 5 tog, Rheingold, Rheinpheil, Rembrant m. fl. indenfor 1½ time – oh hvilken fryd. Modsatte side trampede så BR 50, BR 52 op og ned med almindelige godstog eller larmende tomme kulvogne fra Rhur distriktet. Nu er det containertog der larmer.

Bw Bingerbrück var et kæmpestort dampdepot langt op i tiden, men da dampen holdt, blev el-lokomotiverne stationerede i Frankfurt M, Mainz eller Köln. Hele familien af E10, E40, E41 og E50.


Lidt stemning fra før og nu:

[image]
Bw Bingerbrück set fra luften i ca. 1930´erne, udsnit. Sporene til højre fører til Traben-Trabach (Mosel) og videre til Trier (Mosel). I øvrigt havde det daværende ”Deutsche Schlaff- und Speisewagengesellschaft” (DSG) deres lager af vine og spiritus i Traben-Trabach, altid et besøg værd (byen altså;-) ). (Foto postkort, ukendt fotograf saml. F. Weiss).


[image]
Bingen med Bingerbrück set fra luften i ca. 1930´erne, udsnit. Rhinen med Rüdesheim (højre side) ses til venstre i billedet på den anden side af floden. (Foto postkort, ukendt fotograf saml. F. Weiss).


[image]
Højre side, Rüdesheim, Rheinstrasse ca. 1950. (Postkort, ukendt fotograf, saml. F. Weiss).


[image]
Samme motiv 2005. Øverst oppe Niderwald Denkmal og til højre derfor sejlbanen. Foto S. G. Dresler.


[image]
TEE Rheingold med E10.12, udsigtsvogn og ”Pukkel type” spisevogn og de gængse kupe- og storrumsvogne 1967, venstre side, toget kører mod Mainz. Foto Steffen Dresler.


[image]
Godstog mod Rüdesheim 2005. Foto Steffen Dresler.

God rejselyst!

Steffen

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak