Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flotte jernbaneruter (Generelt)

af 1993matias ⌂, KH, 30/7 2013, 20:01 (4134 dage siden)

Hej med jer,

Jeg har for nyligt kørt ad Bergensbanen (Oslo-Bergen, kan varmt anbefales). Det er jo fantastisk at se landskabet ændre sig på få timer, fra frugtbar dal til højfjeld, og så endda fra et tog! Jeg har i den forbindelse fået blod på tanden, og har lyst til endnu en sådan tur. Min tanker flyver hen til Tibet-banen, men det er en pænt dyr tur...
Derfor spørger jeg her: Er der nogen af jer, der kan anbefale en flot togtur i Europa og omegn? Der er jo selvfølgelig Schweiz, men det kunne jo være meget interessant med en lidt mere useædvanlig tur. Det er en bonus, hvis materiellet er specielt i forhold til Skandinavien (noget man ikke ser hver dag på disse kanter) :-D

Alle forslag modtages med åbne arme, hellere for mange end for få! Og andre togrejsetips er også velkomne!

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Avatar

Flotte jernbaneruter

af BoergeOf61, Randers C, 30/7 2013, 20:45 (4134 dage siden) @ 1993matias

Der findes flere især britiske hjemmesider og bøger om togrejser.
Mit forslag til litteratur er 'Europe by Rail', som kan købes på Amazon.co.uk.

Det er ofte billigst at købe togbillet til en etape for sig, fordi hvert togselskab har sine tilbud. Dog har Deutsche Bahn (DB) tilbud, som også omfatter Danmark, og billige britiske togbilletter kan købes på uafhængige salgssider som thetrainline.com.
Alternativt kan Interrail overvejes.

Desværre kan jeg ikke lige komme i tanker om specielt smukke ruter. Jeg har selv en drøm om en togrejse fx. til Malaga. Det længste, jeg har rejst med tog, er fortsat Randers - Manchester fordelt på to dage med en overnatning på hotel undervejs. Den rute har jeg rejst flere gange, og der benyttes fire togtyper, som ikke kører planmæssigt i Danmark.

Flotte jernbaneruter

af Georg Schmidt, 30/7 2013, 22:41 (4134 dage siden) @ 1993matias

En tur på venstre Rhinstrækning mellem Koblenz og Mainz er også en oplevelse.
[image]
Lige syd for Koblenz.
[image]
Kurven ind til Hirzenach.
[image]
[image]
Indkørsel til St Goar.
[image]
[image]
Loreley Klippen over for St Goar.
[image]
Blik mod Oberwesel, på modsatte bred ses en tunnelportal på højre rhinstrækning.
[image]
Oberwesel med de to tårne hvor mange jernbanebilleder er taget i årenes løb.
[image]
Overfor Kaub med borgen midt i Rhinen.
[image]
[image]
Der er altid stor skibstrafik.
[image]
Indkørsel til Bingerbrück.
[image]
Bingerbrück, derfra bliver landskabet mere kedeligt.
[image]
Vi kører nordpå igen her kurven ved Hirzenach.
[image]
Nordenden af St Goar hvor vi må ned på 70 km/t rundt hjørnet.
[image]
IC 112 har nået Koblenz 21/6 1990, men har stadig 5 timers kørsel til Hamburg Altona.
Mvh
Georg

Avatar

Flotte jernbaneruter

af Gert, Aalborg, 30/7 2013, 23:54 (4134 dage siden) @ Georg Schmidt

Min absolutte favorit er "Nilgiri Hill Railway" i Indien.
Der ud over og lidt tættere på, så er der mange fine oplevelser i de Østrigske smalsporsbaner.

Gert

Flotte jernbaneruter

af L.H. Jensen, 31/7 2013, 09:51 (4134 dage siden) @ Gert

Min absolutte favorit er "Nilgiri Hill Railway" i Indien.
Der ud over og lidt tættere på, så er der mange fine oplevelser i de Østrigske smalsporsbaner.

Gert

Ja, verden er fuld af spændende jernbaneoplevelser ...
Jeg vil da ikke undlade bl.a. at anbefale følgende strækninger:
- Kiruna-Narvik (Malmbanen mellem Sverige og Norge)
- de Walisiske smalsporsbaner, først og fremmest Ffestiniog
- Settle-Carlisle i det vestlige England
- veteranbanerne på de to bevarede delstrækninger af "Chemin de fer du Vivarais" i det centrale Frankrig
- Chemin de fer de la Mure i nærheden af Grenoble (Frankrig)

og mangen mange andre :-)

God fornøjelse!

mvh
LHJ

Flotte jernbaneruter

af A. F. Jensen, 31/7 2013, 11:56 (4133 dage siden) @ L.H. Jensen

Hej,

jeg kan kun være enig i Malmbanen mellem Kiruna og Narvik, det er en fantastisk bane.

Den smalsporede Mariazellerbahn i Østrig hører til blandt de flotteste, især delstrækningen fra Laubenbachmühle til Mariazell. Togene er også en oplevelse i sig selv; overvejende klassiske persontog trukket af ældgamle ellokomotiver og kobbelstangs-dieselloks. Afløsning i form af nye eltogsæt er dog på vej.

Rhätische Bahn i Schweiz har et meget omfattende og imponerende strækningsnet i Alperne. Banen over Bernina-passet mod Italien må kandidere til en af de flotteste.

Gotthard-strækningen i Schweiz vil jeg også fremhæve.


Mvh

Anders

Flotte jernbaneruter

af jol, 31/7 2013, 12:22 (4133 dage siden) @ A. F. Jensen

Hvad med en tur ned igennem Grejsdalen, lang Limfjorden på Thybanen er heller ikke at foragte.

Flotte jernbaneruter

af A. Nissen, 31/7 2013, 12:23 (4133 dage siden) @ A. F. Jensen

Helt enig med den foregående forfatter om RhB i CH.

Ud over den nævnte over Bernina-passet kan jeg varmt anbefale banen over Albula-passet med de mange vendetunneller på begge sider af slugterne.

Og så er der (endnu) RhB-vogne med "rigtige" vinduer, dvs. ruder der kan trækkes ordentligt ned, så man se rigtigt fremad og nedad. Find en ledig kupé, så der ikke er gamle damer, der får træk i håret. De forstår jo ikke, hvad det drejer sig om, vel? :-D

Turen fra Filisur mod Chur fører kort efter Filisur over Europas højeste jernbanebro. Det er der, hvor banen kommer ud af en tunnel for derefter at køre lige ud på broen.
Man kan se det fra toget og/eller vandre dertil fra Filisur. Der er kiggeplatforme til formålet.

Vi fandt ud af, at den billetmæssige billigste måde er, at købe et tre-døgns klippekort. Gælder til 2. klasse og har prismæssigt intet at gøre med de meget dyre Glazier-expresrejser. Klippekortet gælder til hele Rhb-nettet på døgn, man selv vælger ved at klippe kortet på normal vis. Bo f.eks. i Davos (ferieboliger) eller i Filisur - så kan man nå de to nævnte baner og også korte bane fra Davos til Filisur, hvor der er skifte til de to andre baner. Mellem Davos og Filisur kan man afbryde rejsen i Wiesen, der er et "bedested" for tognørder og hvor man kan gå hen til en af de øvrige, billedskønne højbroer og gå på gangstien langs den. Husk at se det gamle indkørselssignal ved brofæstet.
Man kan nemt få timer til at gå på Filisur Station med at se de mange tog og krydsninger samt Glazier-expresserne. Der er en god stationscafe og rigtige ding-dong klokker på perronen.
God tur - jeg ved du bliver ret tilfreds med den.

Flotte jernbaneruter

af esni, Frederikssund, 31/7 2013, 18:24 (4133 dage siden) @ A. F. Jensen


Gotthard-strækningen i Schweiz vil jeg også fremhæve.

Tilbage i 1961, da jeg var 5 år gammel rejste jeg og min familie til Rom med toget. Nattog til Basel, togskifte, og derefter via Gotthard til Rom (Toget hed vist Holland-Italien Express)

Jeg husker det som der var smuk morgensol på alle strømme ned af bjergene, og så kom det lange gys igennem Gotthard.

Mange år senere rejsxte jeg og min kone fra Zurich til Chassio med toget - vejret ikke nær så smukt, men stadig en god tur.

Læg i øvrigt mærke til hvor forskelligt landskab og byggestil er på de 2 sider af tunnellen

Flotte jernbaneruter

af esni, Frederikssund, 3/8 2013, 23:43 (4130 dage siden) @ esni

Furka Bergstrecke er på min ønskeliste - den er blandt andet kendt for at en af broerne pakkes sammen hver efterår og hejses på plads hvert forår.

Desuden skulle man komme meget tæt på Rhonegletcheren

Flotte jernbaneruter

af Information @, 4/8 2013, 10:57 (4130 dage siden) @ esni

Furka Bergstrecke er på min ønskeliste - den er blandt andet kendt for at en af broerne pakkes sammen hver efterår og hejses på plads hvert forår.

Desuden skulle man komme meget tæt på Rhonegletcheren

Helt korrekt. Men prisen for at se Rhonegletcheren er temmelig heftig da det er en interesseforening uden offentlig støtte. Se lidt priser her - godt gemt på deres hjemmeside:

http://old.furka-bergstrecke.ch/ger/index.php

Blot CHF 200,00 for en tur/retur Realp - Oberwald og CHF 121,00 for en enkelttur. Begge på 1. klasse.

Her er hjemmesiden: http://www.dfb.ch/index.php?id=erleben

Flotte jernbaneruter

af Georg Schmidt, 31/7 2013, 13:53 (4133 dage siden) @ 1993matias

Bergensbanen er naturligvis i ren særklasse og dermed også turen fra Myrdal ned til Flåm. En anden strækning i Norge der også har flotte scenerier er turen fra Dombås og ned til Åndalsnes. Især det sidste stykke før Åndalsnes er flot med høje fjelde på hver side, et sted får man også en tur rundt gennem fjeldet for at komme længere ned. Har man mod på det kan jeg anbefale busturen fra Fauske til Narvik, på denne tur er der masser af flotte udsigter at opleve.
Vi kan nok efterhånden ikke sige os helt fri for at have været på stederne før i disse tider med Google og Tuben, men at være der fysisk kan nu aldrig overgås af noget medie.;-)

Mvh
Georg

Flotte jernbaneruter

af cmb, 31/7 2013, 16:10 (4133 dage siden) @ 1993matias

Foreslår toget fra Lviv til Uzgorod (Ukraine), fra lavlandet og op igennem Karpaterne - det er yderst flot!
Toget er meget billigt.
Man kan komme til/fra Lviv (som i sig selv er et besøg værd) med bus, tog, fly.
Man kan komme til/fra Uzgorod via Kosice (Slovakiet) med bus og tog, og derfra til Danmark med fly via Prag.

Flotte jernbaneruter, mit valg!

af Steff, 31/7 2013, 18:30 (4133 dage siden) @ cmb

Uha, flotteste jernbaneruter?

Jamen, det er vel hvordan man ”ser” på det ikke sandt (ha-ha). Så det er meget individuelt, hvad man synes om.

Min ”yndlingsstrækning”, hvis man kan sige det sådan, er et sted hvor der er naturskønt, der er kultur at mærke/se, der er historie, der sker noget jernbanemæssigt at se og høre og der er kulinariske muligheder.
Så uden den store eftertanke rammer jeg som Georg Schmidts første indlæg helt sikkert på Rheinstrækningen fra Köln og ned til Mainz, alternativt Koblenz – Trier (Mosel).

Begrundelse:
Der ER jo skønt (synes jeg) med gennemskæringen ned i floddalen med vinmarker, gamle slotte, hyggelige små vinbyer, flodens store snogninger og mange kraftige vandhvirvler, det historiske, Loreley, Niderwald Denkmal m. fl., slotte med masser af historie og lidt oppe en af det daværende 3. riges gigantbyggerier med skoler/kaserner, Köln Dom, den gamle regeringsby Bonn, Deutsches Eck (Rhein/Mosel), Mainz og Wiesbaden med kasinoer og man kan blive ved. Den livlige (døgnet rundt) flodtrafik med tungtlastede bulk- eller olie flodskibe og ikke at forglemme ”Die Weisse Flotte” (Köln-Düsseldorfer rederiet). Jernbanemæssigt den venstre Rheinbred (ned) med EC, IC, ICE og Re trafik konstant og den højre side (op) med normalt 4 til 5 store godstog i timen samt Re. Og nu med traktion fra forskellige operatører foruden DB.
Man kan nyde det hele fra floden, tage et par timeres sejltur eller en hel dag og nyde et glas Rhinskvin (eller to) og spise noget egnstypisk. Man kan også sætte sig ved en af de talrige udendørs restauranter langs hele floden. Går det helt galt svinge et par gange op og ned af Drosselgasse i Rüdesheim og tage sejlbanen op til Niderwald (1872) og se Mutter Germania true Frankrig, eller bare nyde udsigten. Før sejlbanen var det for resten en tandhjulsjernbane! Om vinteren masser af Glühwein istedet for Rheinwein.

For ikke så mange siden op til slutningen af 1960´erne kørte der de pragtfulde TEE tog og Bingerbrück blev passeret af 5 tog, Rheingold, Rheinpheil, Rembrant m. fl. indenfor 1½ time – oh hvilken fryd. Modsatte side trampede så BR 50, BR 52 op og ned med almindelige godstog eller larmende tomme kulvogne fra Rhur distriktet. Nu er det containertog der larmer.

Bw Bingerbrück var et kæmpestort dampdepot langt op i tiden, men da dampen holdt, blev el-lokomotiverne stationerede i Frankfurt M, Mainz eller Köln. Hele familien af E10, E40, E41 og E50.


Lidt stemning fra før og nu:

[image]
Bw Bingerbrück set fra luften i ca. 1930´erne, udsnit. Sporene til højre fører til Traben-Trabach (Mosel) og videre til Trier (Mosel). I øvrigt havde det daværende ”Deutsche Schlaff- und Speisewagengesellschaft” (DSG) deres lager af vine og spiritus i Traben-Trabach, altid et besøg værd (byen altså;-) ). (Foto postkort, ukendt fotograf saml. F. Weiss).


[image]
Bingen med Bingerbrück set fra luften i ca. 1930´erne, udsnit. Rhinen med Rüdesheim (højre side) ses til venstre i billedet på den anden side af floden. (Foto postkort, ukendt fotograf saml. F. Weiss).


[image]
Højre side, Rüdesheim, Rheinstrasse ca. 1950. (Postkort, ukendt fotograf, saml. F. Weiss).


[image]
Samme motiv 2005. Øverst oppe Niderwald Denkmal og til højre derfor sejlbanen. Foto S. G. Dresler.


[image]
TEE Rheingold med E10.12, udsigtsvogn og ”Pukkel type” spisevogn og de gængse kupe- og storrumsvogne 1967, venstre side, toget kører mod Mainz. Foto Steffen Dresler.


[image]
Godstog mod Rüdesheim 2005. Foto Steffen Dresler.

God rejselyst!

Steffen

--
Steffen Dresler

Flotte jernbaneruter

af KimC, 31/7 2013, 21:11 (4133 dage siden) @ 1993matias

Der er også nogen perler her i landet.

Bryryp - Vrads, den er kort, men naturen er betagende.
Harboøre - Thyborøn, en meget særpræget strækning efter danske forhold, udsigten fra toget er flot.
Folk der ikke har været i Lemvig tror at Bjergbanen i det "flade" Westjylland er en vittighed. Det er den ikke; den er også kort, men turen værd.
Rødekro - Aabenraa, igennem skov, over vandløb, forbi søer. Den er jo nedlagt, men man kan heldigvis opleve størstedelen med skinneecykel.

Flotte jernbaneruter

af Jan Lundstrøm, 31/7 2013, 21:54 (4133 dage siden) @ KimC

Hej,

mine favoritter er Centovallibahn på grænsen mellem Schweiz og Italien mellem Locarno og Domodossola og Rhätische Bahn's Albula-strækning.

Jan:-)

Flotte jernbaneruter

af Bent Jensen, 31/7 2013, 22:26 (4133 dage siden) @ Jan Lundstrøm

Jeg vil foreslå Tauernbahn fra Salzburg til Villach i Østrig.

Bent Jensen

Avatar

Flotte jernbaneruter

af Futfar, Kajerød, 3/8 2013, 14:50 (4130 dage siden) @ 1993matias

Ganske vist temmelig langt fra Europa, men her et par foreslag i Canada:

The Rocky Mounteneer har 4 forskellige ruter i det vestlige Canada, British Columbia og Alberta, der kun kører i sommerhalvåret, og kun i dagslys, med hotelophold, og det kører i, velnok, det mest spektakulære bjerglandskab på kloden. Superluksus i alle henseender, og dermed også i den tunge prismæssige ende. Der findes også turistklasse, men det er vist heller ikke helt billigt

Via Rail's "The Canadien", kører to gange ugentligt Vancouver-Toronto/Toronto-Vancouver. Også her er der mulighed for at vælge mellem forskellige klasser på den ca. 4.700 km lange tur, men jeg kan anbefale at man tager turen på "den fine klasse", for så har man - ud over egen kupe, (1-4 personer), også eget bad/toilet.

I begge ovenstående tilfælde, god tur, men husk et solidt kreditkort:-P.

PS. Og så skal man jo både der over og hjem:-D

--
Med venlig hilsen Futfar.

Flotte jernbaneruter

af Niels Bak, 4/8 2013, 12:07 (4129 dage siden) @ Futfar

Via har af og til udsalg med 25 eller 50 % rabat. Det gør det noget mere overkommeligt.

Flotte jernbaneruter

af 1993matias ⌂, KH, 3/8 2013, 23:37 (4130 dage siden) @ 1993matias

Jeg takker for alle de fine forslag. Det har rigtig nok givet stof til eftertanke :-)
Men er der ikke nogle interessante strækninger i Balkan og Østeuropa? Nogle fine bjergbaner måske? Der var en af jer, der nævnte noget i Ukraine, det lyder jo meget interessant. Hvad med en tur ned gennem Italien? Milano-Rom med højhastighedstog, videre til Napoli, nattog til Sicilien og så futte rundt på øen i et par dage? :-D

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Avatar

Flotte jernbaneruter

af BoergeOf61, Randers C, 3/8 2013, 23:56 (4130 dage siden) @ 1993matias

Du kan jo prøve de ruter, du har lyst til.
Deutsche Bahn har specialtilbud til det meste af Østeuropa og Italien.
I Italien kører to selskaber med højhastighedstog: Statslige Trenitalia og private Italo.
To gode engelsksprogede hjemmesider om togrejser i Europa er Seat61.com og britiske Rail Europe.
Bemærk, at deres rejseforslag er fra London, så de skal lige tilpasses til danske forhold. Togene fra London kører til Paris el. Bruxelles. Fra Danmark kan Bruxelles nås med skift i Köln el. Amsterdam, og Paris kan nås med skift i Köln el. Frankfurt.

Flotte jernbaneruter

af Niels Munch, 4/8 2013, 08:43 (4130 dage siden) @ 1993matias

Apropos Sicilien, så skulle du prøve Circumetnea .

M.v.h.
Niels

Avatar

Flotte jernbaneruter

af Ove, Struer, 4/8 2013, 09:21 (4130 dage siden) @ 1993matias

Lidt utroligt aåt ingen har nævnt Brocken banen endnu men så gør jeg det da. Tag til Wernigerode og kør op på toppen af Bloksbjerg(Brocken) med damplokomotiv og så se europas største aktive dampdepot samtidig. Turen er fantastisk smuk og materiellet er flot, der er ikke ret mange andre steder hvor man kan stå på åbne endeperonner det meste af turen.

Flotte jernbaneruter

af ottoemil @, Rødovre, 4/8 2013, 11:51 (4130 dage siden) @ Ove

Enig!
Harzer Schmalspurbahnen er fantastiske, især strækningen til Brocken.
Billederne er fra 2010.

[image]
I nogle tog kan 'særligt interesserede' få plads i en åben vogn lige bag lokomotivet.

[image]
Toget ankommer til Brocken

[image]
Drei Annen Hohne

[image]
Schierke

[image]
Wernigerode Westerntor

v.h.
Ottoemil

Flotte jernbaneruter - med billeder

af Information @, 4/8 2013, 10:47 (4130 dage siden) @ 1993matias

Jeg takker for alle de fine forslag. Det har rigtig nok givet stof til eftertanke :-)
Men er der ikke nogle interessante strækninger i Balkan og Østeuropa? Nogle fine bjergbaner måske? Der var en af jer, der nævnte noget i Ukraine, det lyder jo meget interessant. Hvad med en tur ned gennem Italien? Milano-Rom med højhastighedstog, videre til Napoli, nattog til Sicilien og så futte rundt på øen i et par dage? :-D

På denne hjemmeside er der en lang liste over jernbanerejser optaget gennem de sidste mange år:

http://www.swr.de/eisenbahn-romantik/archiv/folgen/-/id=2249894/ybxnbz/index.html

Mange af udsendelserne (men ikke alle :-( ) kan ses på din computerskærm. Der er jernbanerejser fra stort set hele verden, også fra Balkan og Italien. Men pas på, der kan hurtigt gå en ½ nat med at se på disse flotte optagelser.

Flotte jernbaneruter

af Hedegaard, 4/8 2013, 13:22 (4129 dage siden) @ 1993matias

Personligt har jeg altid holdt af togrejser i Tjekkiet og Slovakiet.
Udover de smukke landskaber, så er det et sandt mekka for jernbanefotografer.
http://www.youtube.com/watch?v=uETYHbe6j6o&feature=related

I Balkan vil jeg anbefale ruten Beograd - Bar.
Hvis man har penge nok kan man i visse perioder reservere plads på Tito's luksustog, som netop betjener denne rute.
http://www.youtube.com/watch?v=Ygpa1isUYz8

Flotte jernbaneruter

af Steff, 24/8 2013, 19:04 (4109 dage siden) @ 1993matias

I denne tråd gav jeg tidligere mit bud på ”togrejse” til Tyskland, Rhinen. Og p.g.a. en tilfældighed + lidt penge, er det lige blevet til 5 dage hertil.
Og ER man til tog, oplevelser, afslapning, mad og vin ER det altså stedet. Men ha´ ”generalen” med på ideen, køb eventuelt aflad, der er masser af sko- og tøjbutikker i f. eks. MAINZ og KOBLENZ;-) !

Døgnet rundt bortset fra dyb nat – passeres begge sider af Rhinen af ca. 30 til 50 tog I TIMEN!!! Den højre side (KAUB, RÜDESHEIM) mest af godstog eller ”umleiter” samt regionaltog. Den venstre side (BINGEN) mest af passagerførende tog samt regionaltog. Meeeen, der smutter ofte et par temmelig mange godstog imellem. På en god morgen eller eftermiddag var bommene slet ikke oppe i over 20 minutter på højre side; først den ene vej, så den anden vej, så samme vej igen og, og, og. Op til 7 tog ved en bomnedlukning.

Og det er ALLE slags tog:
- Godstog med kun containervogne, godstog med beholder(tank)vogne, heltog fra forskellige firmaer (speditører), kultog, almindelige blandede godstog med forskellige typer af vogne og næsten alle med 40 til 50 vogne.

- Nærtrafiktog med lokomotivfremførte tog, togsæt i alle former og fra firmaer, elektriske- som diesel, normalt timedrift og i myldertiderne ½ drift (FRANKFURT-KÖLN, KÖLN-MAINZ).

- Passagerførende tog med ICE i alle udformninger samt lokomotivfremførte IC-tog og nok ikke mindst lokomotivfremførte internationale EC tog fra Frankrig (SNCF materiel), fra Østrig (ÖBB materiel) samt blandinger af materielforvaltere.

Lokomotivtyperne er mangfoldige, selvfølgelig masser af DB SAMT alle de forskellige operatører der nu engang kører der – og det er mange. Ud over disse også fra Svejts. Og der er også diesler, Class 66, VOSH lokomotiver og, og, og. Det hele fås i mange farver!

Også er det nemt. Fat en stol, bestil det der skal drikkes, sæt stativet op evt. med en fjernbetjening. Ka´ det være nemmere?

Det eneste man lige skal tænke på er, IKKE at få et værelse ud til banen og hvis da med GODE isolerende vinduer. Hold da op hvor godstog larmer over sporskifter og transversalller. Mit værelse (”skal være opmærksom på, at der kan komme lidt støj fra den nærliggende jernbane”) var 15 meter fra banen!!! DET var lige i overkanten syntes selv jeg.

Ud over banerne er der jo selvfølgelig alle seværdighederne langs og omkring Rhinen, OBEL i Rüsselsheim, Tekniske museum i SINSHEIM og alle borgene, SINSHEIM skal opleves, kampvogne, lokomotiver, hollandske gadeorgler (der spiller for fulde omdrejninger), gamle og nye fly (Concorde og Konkordski), biler, racerbiler, knallerter, motorcykler, traktorer. Det er for resten dér der afholdes spor 1 træf hvert år.

Nedenunder lidt stemningsbilleder fra Rhinen med tog, lige downloaded for brug her. M.h.t. lokomotivtyper må læserne selv finde ud af dette. UNDTAGEN det sidste, næsten hele turen værd, BR 103 113!!
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak