Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Særtogskøreplaner

af Poul Nørbæk, Viborg, 13/1 2011, 13:22 (5067 dage siden)

Jeg er dybt misundelig på alle jer der er i Besidelse af Køreplaner for særtog og andet godt på banerne. Jeg bor desværre et sted (Viborg) hvor der kun kører sporvogne. Hvor kan man finde særtogsplaner? Jeg har søgt alle de steder jeg har kunnet komme i tanke om så please tell me

Særtogskøreplaner

af Svend, 13/1 2011, 17:15 (5066 dage siden) @ Poul Nørbæk

Jeg er dybt misundelig på alle jer der er i Besidelse af Køreplaner for særtog og andet godt på banerne. Jeg bor desværre et sted (Viborg) hvor der kun kører sporvogne. Hvor kan man finde særtogsplaner? Jeg har søgt alle de steder jeg har kunnet komme i tanke om så please tell me

Du skal kende nogen som er ansat ved Banedanmark eller en jernbanevirksomhed (DSB, Arriva ...) , som har adgang til at printe den eller de toganmeldelser ud, som er interessant(e) for dig.

--
Svend

Særtogskøreplaner

af Svend Jensen, 14/1 2011, 05:12 (5066 dage siden) @ Poul Nørbæk

Der er desværre ofte en tendens til at disse planer hemmeligholdes indenfor en ganske snæver kreds af "venner". Jeg har selv samme problem som dig. Det er kun ganske sjældent en af dem der ved noget poster et særtog her eller på andre fora. Jeg har virkelig forsøgt at skrive og argumentere for hvorfor det er uheldig og forsøgt at spørge ud i æteren hvorfor det skal være sådan, men ingen har indtil nu kunnet give mig et svar. Man får bare en eller anden historie fra de varme lande om at man ikke har tid eller at der ikke er så mange særtog eller andet. Der kunne være så mange train-spottere, men det er en sport forbeholdt dem som kender nogen der kender nogen. Man får først at vide at toget var der når nogen har været ude at se det og taget billeder af det. Jeg kan kun anbefale at spørge dig frem på dette forum, hvor folk virkelig er flinke, og gerne mere specifikt, f.eks. om der kører noget den og den dag. Jeg har indtil videre flere gange været heldig. F.eks. fik jeg hints om særtog til Århus i denne uge og sidste uge, hvilket jeg var meget taknemmelig for (tak til Andersj og Allan Støvring!!!).

Et andet hint kan være at starte med godstogskøreplanen, det er da trods alt mere spændende end de almindelige Arriva-skinnebusser, der kører ude på dine kanter. Her finder du godskøreplanen for første halvår af 2011: http://www.bane.dk/publikationer.asp?artikelID=9322

Særtogskøreplaner

af Svend, 14/1 2011, 05:37 (5066 dage siden) @ Svend Jensen

Alene bare i går (torsdag den 13.01.2011) er der blevet udsendt knap 90 toganmeldelser på stort og småt. Gad vide hvor mange der i det hele taget ønsker at følge med i dette virvar af til- og aflysninger?

Det meste af det er ganske uinteressant, men hvis man har en meget god bekendt, som har adgang til systemet og samtidig har meget tid i overskud, kan det da godt være, at man kan være heldig fra tid til anden at få fat i noget interessant. Dette skal kombineres med at kunne indhente informationer om det gågældende tog så også kører til tiden.

--
Svend

Særtogskøreplaner

af hrn, 14/1 2011, 06:28 (5066 dage siden) @ Svend

Hvis en jernbane operatør for en bestilling på en transport som skal beskyttes mod terror og lign. er det måske ikke videre smart at alle og enhver kan se togsanmeldelserne vel.

Det sker faktisk ind i mellem at der køres våben og eller ammunition på jernbane og disse transporter køres på en toganmeldelse.

Faktisk er det ikke tilladt at videregive disse oplysninger idet det kan påvirke sikkerheden omkring transporten.

Så derfor er de lidt hemmelige....

Særtogskøreplaner

af Svend Jensen, 14/1 2011, 06:43 (5066 dage siden) @ hrn

Hej hrn, jeg har svært ved at se, hvorfor dit svar skal være i en så nedladende tone, men lad nu det ligge. Det er da sikkert rigtigt, at der er nogle transporter, der skal hemmeligholdes af den ene eller den anden grund, men det er så få så få ud af de mange der er. Jeg tror næppe det er hele forklaringen på, hvorfor det skal være så hemmeligt det hele. Jeg tror der er en tradition, som for nogle er meget svær at bryde, og den tradition bygger på et eller andet jeg ikke helt kan gennemskue. Der er jo nogle få der faktisk af og til tipper os andre her på forummet trods mange andres hemmelighedskræmmeri.

Særtogskøreplaner

af HRN, 14/1 2011, 07:08 (5066 dage siden) @ Svend Jensen

Hej hrn, jeg har svært ved at se, hvorfor dit svar skal være i en så nedladende tone, men lad nu det ligge. Det er da sikkert rigtigt, at der er nogle transporter, der skal hemmeligholdes af den ene eller den anden grund, men det er så få så få ud af de mange der er. Jeg tror næppe det er hele forklaringen på, hvorfor det skal være så hemmeligt det hele. Jeg tror der er en tradition, som for nogle er meget svær at bryde, og den tradition bygger på et eller andet jeg ikke helt kan gennemskue. Der er jo nogle få der faktisk af og til tipper os andre her på forummet trods mange andres hemmelighedskræmmeri.

Kære Svend

Det er ikke negativt ment............

Men for ikke at "komme til" at videre give "måske" mindre heldige oplysninger og da det vil kræve unødigt personale at "sortere" TA er det nemmeste ikke at lægge det ud offentligt, terrorlovgivningen gælder faktisk her.

Der findes også operatører der ikke er interessede i, af konkurrence hensyn, at deres TA deles rundt til uvedkommene...

Mvh
HRN

Særtogskøreplaner

af Filip Gram, 14/1 2011, 09:32 (5066 dage siden) @ Svend Jensen

Det er da sikkert rigtigt, at der er nogle transporter, der skal hemmeligholdes af den ene eller den anden grund, men det er så få så få ud af de mange der er. Jeg tror næppe det er hele forklaringen på, hvorfor det skal være så hemmeligt det hele. Jeg tror der er en tradition, som for nogle er meget svær at bryde, og den tradition bygger på et eller andet jeg ikke helt kan gennemskue.

TA må ikke videreformidles til 3. part. Sådan er det. Det kan diskussionen her ikke ændre på. Om det er latterligt eller ej, vil jeg ikke forholde mig til, jeg accepterer at reglerne er som de er.
Jeg er til tider også i kontakt med sådanne planer og jeg kunne ikke drømme om at dele dem, selv til fotografer jeg kender, simpelthen af den årsag at man ikke må.
Såfremt du vitterligt vil til bunds i dette og evt. have ændret reglerne således at der kommer "offentlige" TA og "hemmelige" TA, så tag det med BDK og ikke på et tilfældigt forum. - Det ændre jo ikke noget.

Der er jo nogle få der faktisk af og til tipper os andre her på forummet trods mange andres hemmelighedskræmmeri.

Og dem om det. Jeg vil bare ikke bakke op om det! Bare fordi andre kører spritkørsel, betyder det ikke at jeg også må.

Jeg håber du forstår opfordringen i dette indlæg og ikke blot opfatter det som "affejende".

/Filip

Særtogskøreplaner

af Svend, 14/1 2011, 07:59 (5066 dage siden) @ hrn

Hvis en jernbane operatør for en bestilling på en transport som skal beskyttes mod terror og lign. er det måske ikke videre smart at alle og enhver kan se togsanmeldelserne vel.

Det sker faktisk ind i mellem at der køres våben og eller ammunition på jernbane og disse transporter køres på en toganmeldelse.

Faktisk er det ikke tilladt at videregive disse oplysninger idet det kan påvirke sikkerheden omkring transporten.

Der er sjældent noget som er hemmeligt i toganmelselserne - det meste er tvivialiteter som f eks at et Øresundstog er aflyst eller et godstog er omlagt.

Forskellen mellem toganmeldelser og de informationer, man helt legalt kan finde på Banedanmarks hjemmeside om kørsel med plantog (tjenestekøreplanerne), er at man i en toganmeldelse kan se, hvem (navn) der har bestilt den og hvorfor. Det er en af årsagerne til at den ikke skal offentliggøres.

Hvilken type gods det enkelte godstog kører med (det må være her du snakker om terror) kan sjældent udledes af toganmeldelsen; disse oplysninger skal udledes af togenes vognlister, som naturligvis slet ikke skal offentliggøres (mest af konkurrencehensyn).

--
Svend

Særtogskøreplaner, tjenstlige dokumenter?

af Steff, 14/1 2011, 08:39 (5066 dage siden) @ Svend

Kære alle

Jeg kan udmærket godt se, at det for jernbaneinteresserede fotografer og andre, kan være ønskværdigt at have særtogsplaner og andet tilrådighed.
Jeg erkender også at ”viden er magt” og at mange personer med adgang til bl.a. særtogsplaner, af en eller anden personlig årsag, ikke ønsker at dele dem med andre af bl.a. hobbymæssige årsager (jeg er den eneste der har fotograferet dette eller hint).
Når dette så er sagt kommer vi ind på det TJENSTLIGE aspekt med at videregive informationer af TJENSTLIG karakter til 3. person. Altså personer, der ikke har adgang til eller brug for disse informationer for at kunne udføre deres pålagte tjeneste.
Hvordan DSB, andre operatører og Bane Danmark nu ser på begrebet ”TJENESTEKØREPLAN” og ”SÆRTOGSKØREPLAN” har jeg ikke kendskab til nu. Men begrebet TJENESTEKØREPLAN betyder vel, at det er for TJENESTEN og det samme gælder vel stadigt for en SÆRTOGSPLAN.
Derfor bør ”man” vel undersøge om hvilken politik og eventuelle restriktioner TK og særtogsplaner eventuelt er belagt med. For ER det TJENSTLIGT og BELAGT MED RESTRIKTIONER at videregive informationer, kan man jo blive tiltalt for brud og det kan jo så i sidste ende have ansættelsesretlige konsekvenser, ”if the shit hits the fan”. Altså, tænke sig om FØR end man udskriver og udlevere et tjenstligt stykke papir til 3. person, med mindre dette er påført og tilladt.
Af samme årsag er et ”nej” vel også et ”nej” hvis begrundelsen er tjenstlig, ikke sandt? Og så skal ”ikke tjenstlige” (os uden tjenstlig og dermed lovlig adgang) acceptere dette og lade være med at plage. Og det selvom andre har gjort eller gør det.

--
Steffen Dresler

Særtogskøreplaner

af Svend Jensen, 14/1 2011, 06:39 (5066 dage siden) @ Svend

Men det er jo ikke sådan, at nogen har en forventning om, at dem der har adgang til systemet gennemgår alt hver dag, så kunne de sikkert ikke lave andet, men der er mange af dem, der har adgang, som alligevel kigger for dem deres egen skyld, fordi de gerne selv vil ud og spotte, og så ville der bare være rigtig mange herinde, der ville blive rigtig glade for et tip.

Særtogskøreplaner

af ljbanen, 14/1 2011, 06:44 (5066 dage siden) @ Svend Jensen

Når vi ved noget og må vidregive det skal vi nok give oplysningerne her.

Særtogskøreplaner

af Svend Jensen, 14/1 2011, 07:15 (5066 dage siden) @ ljbanen

Tak Jan, jeg sætter mere pris på det, end du aner :)

Særtogskøreplaner

af Jens Møller, København S, 31/3 2011, 18:50 (4989 dage siden) @ Svend Jensen

Hvis jeg har bestilt et særtog fra X til Y i een eller anden anledning, vil jeg da forbeholde mig ret til at en særtogsplan ikke bare uden videre offentliggøres. Flyspottere må da nøjes med øjenvidneberetninger fra X lufthavn til Y lufthavn. Hvor længe tror du at en ansat i kontroltårnet i en lufthavn vil beholde sit arbejde, hvis den pågældende lækker div. planer om at nu skal flyvemaskine type det og det med kendingsnummer eet eller andet på en prøvefart til een eller anden destination. Hvad er vigtigst; at een eller flere flyspottere får alle tider for en sådan prøveflyvning, eller at flyvningen kan forløbe i fuld diskretion; jeg hælder mest til det sidste! Hvis så heldet er med een eller anden tilfældig flyspotter, som lige er på rette tid og sted og får taget nogle billeder, er det jo kun godt for den pågældende, men sådan må det nu en gang være. Og det gælder tilsvarende for jernbanen!

--
Jens MO-Møller
[image]

Særtogskøreplaner

af sideshowjesper, 16/1 2011, 10:21 (5064 dage siden) @ Svend Jensen

Sad og kiggede i planerne, og undrede mig?

Nogend er kan give et kvalificeret bud på, hvorfor CFL stadig står til at køre til FA havn, når de rent faktisk kun kører til Tauvlov ?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak