Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB Bi 78053 (Billedegætterier)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/7 2013, 10:56 (4158 dage siden)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

DSB Bi 78053

af Holger Sørensen, Hedehusene, 13/7 2013, 11:36 (4158 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hh 13.07

Hej!

2 m3 kølekontainer.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

DSB Bi 78053

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/7 2013, 17:14 (4158 dage siden) @ Holger Sørensen

2 m3 kølekontainer.

Kære Holger

Ja, det er lige hvad det er. Dem ser man jo ikke så mange af mere. I dag var jeg rundt og fotografere de sørgelige rester af godsbanearealerne i Aalborg.

Den sydligste tredjedel af pakhuset står der stadig (de nordligste totredjedele er revet ned). Pakhuset anvendes af entreprenøren til oplag af byggematerialer.

Og det var her inde i det dødsdømte pakhus, jeg stødte på Bi 78053. Hvorfor den står der, hvorfor den har overlevet og hvilken historie, den har haft, siden den ophørte sit oprindelige virke, ved jeg ikke.

Bedste hilsner

Thomas

[image]
Aalborg, sydlige ende af pakhuset. Set fra nord mod syd. Der var fire spor i pakhuset og hvert spor havde sin egen blå port. Fra højre blå port til spor 32, spor 33, spor 36 og (næsten skjult) spor 37. På et tidspunkt er spor 36 og 37 blevet fyldt op og der er etableret betongulv. Hvorfor og hvornår denne indgribende ændring i pakhusets funktion er sket, ved jeg ikke. Bi 78053 ses for porten til spor 36. Kørevejen foran portene til spor 32 og 33 kunne hæves, når der skulle udskiftes godsvogne i pakhuset.

[image]
[image]
[image]
DSB Bi 78053 Aalborg, pakhuset, lørdag 13. juli 2013. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

DSB Bi 78053

af Holger Sørensen, Hedehusene, 13/7 2013, 17:32 (4158 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hh 13.07

Hej!

Den er påskrevet "Kantinen", så den har nok været anvendt til noget intern transport på Godsterminalen. Så den burde på Jernbanemuseet, hvis de ikke har èn i forvejen.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

DSB Bi 78053

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 13/7 2013, 17:46 (4158 dage siden) @ Holger Sørensen

Køretøjet burde helt afgjort komme på museum.
Apropos, så ser det ud til at de sidste fem sektioner af bygninen, der er tilbage, også bliver brugt som kantine.
(Vognen kunne måske bruges til at holde øllene kolde ? :-) ).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

DSB Bi 78053

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/7 2013, 19:16 (4140 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

2 m3 kølekontainer.

Kære Holger

Ja, det er lige hvad det er. Dem ser man jo ikke så mange af mere. I dag var jeg rundt og fotografere de sørgelige rester af godsbanearealerne i Aalborg.

Den sydligste tredjedel af pakhuset står der stadig (de nordligste totredjedele er revet ned). Pakhuset anvendes af entreprenøren til oplag af byggematerialer.

Og det var her inde i det dødsdømte pakhus, jeg stødte på Bi 78053. Hvorfor den står der, hvorfor den har overlevet og hvilken historie, den har haft, siden den ophørte sit oprindelige virke, ved jeg ikke.

Bedste hilsner

Thomas

[image]
Aalborg, sydlige ende af pakhuset. Set fra nord mod syd. Der var fire spor i pakhuset og hvert spor havde sin egen blå port. Fra højre blå port til spor 32, spor 33, spor 36 og (næsten skjult) spor 37. På et tidspunkt er spor 36 og 37 blevet fyldt op og der er etableret betongulv. Hvorfor og hvornår denne indgribende ændring i pakhusets funktion er sket, ved jeg ikke. Bi 78053 ses for porten til spor 36. Kørevejen foran portene til spor 32 og 33 kunne hæves, når der skulle udskiftes godsvogne i pakhuset.

[image]
[image]
[image]
DSB Bi 78053 Aalborg, pakhuset, lørdag 13. juli 2013. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Lidt mere om isolerede køletransportbeholdere litra Bi. Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Fra DSBs årshæfte 1961-1962. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

DSB Bi 78053, reddet for eftertiden

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 16/8 2013, 20:11 (4123 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hejsa

I dag har Limfjordsbanen afhentet kølecontaineren. Morten Larsen var "fører" på det sidste "gods" fra den gamle terminal :-D

[image]

[image]

--
Mvh

Michael J.
[image]

DSB Bi 78053, reddet for eftertiden

af UTJ, 16/8 2013, 21:51 (4123 dage siden) @ Michael Julsrud

Hejsa

I dag har Limfjordsbanen afhentet kølecontaineren. Morten Larsen var "fører" på det sidste "gods" fra den gamle terminal :-D

[image]

[image]

Jeg håber at I passer godt på den. Den er mest museal og værdifuld som den er nu, uden såkaldt opfriskende opmaling.

DSB Bi 78053, fabriksplade

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 8/1 2018, 10:01 (2518 dage siden) @ UTJ

[image]

--
Mvh

Michael J.
[image]

Indsend billeder
Motorfordon för Järnvägar
Motorfordon för Järnvägar

I 1925 udgav Aktiebolaget Hässleholms Werkstäder i Hässleholm en brochure med en oversigt med tekst og billeder over alle de forskellige typer af motordræsiner, som firmaet kunne levere. Brochuren er i pdf-format og fylder 6 Mb.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak