Jeg har ingen jernbane men jeg har en (Billedegætterier)
Sten - som jeg måske tror er et jernbane levn.
Er der nogle her der kan be-/afkræfte dette og i øvrigt fortælle mig om den er fredet ?
af Christina Christensen , Oksbøl, 8/7 2013, 20:04 (4159 dage siden)
Sten - som jeg måske tror er et jernbane levn.
Er der nogle her der kan be-/afkræfte dette og i øvrigt fortælle mig om den er fredet ?
af Christina Christensen, Oksbøl, 8/7 2013, 20:11 (4159 dage siden) @ Christina Christensen
Der er i øvrigt et indhak længere nede som går rundt om. Jeg kan se stenen har været hvid og tallene røde.
af Krabsen , 8/7 2013, 20:21 (4159 dage siden) @ Christina Christensen
Se, hvis nu den står på sit oprindelige sted, så har du en perfekt opgave til nørderne, nemlig: Hvor er vi?
(Vent endelig med at røbe det..)
I øvrigt - stenen er ikke fredet, men har formentlig overlevet banens nedlæggelse ved et rent tilfælde..
af Jens V, 8/7 2013, 20:39 (4159 dage siden) @ Krabsen
Se, hvis nu den står på sit oprindelige sted, så har du en perfekt opgave til nørderne, nemlig: Hvor er vi?
(Vent endelig med at røbe det..)I øvrigt - stenen er ikke fredet, men har formentlig overlevet banens nedlæggelse ved et rent tilfælde..
Nu har Christina jo skrevet "Oksbøl" i sin signatur..., og hvis jeg læser stenen rigtigt, står der 13,8... i km 13,9 ligger den ene af stationsgrænserne til en station, der begynder med H.
af Christina Christensen, 8/7 2013, 21:02 (4159 dage siden) @ Jens V
Fortsæt endelig :)
Jeg synes det er enormt spændende - selvom den faktisk står lidt i vejen for mit haveprojekt.
Jeg spurgte Varde Kommune hvad jeg skulle stille op med stenen, men har fået at vide den ikke må fjernes.
Kunne så læse mig frem til på forsvarets hjemmeside at der i 41 blev bygget mere jernbane mod vest og det er her jeg tænker stenen hører til. Bortset fra at der ingen jernbane er på mit fortov og jeg er ikke sikker på om der overhovedet har været noget her. Men det lyder til at I kan bekræfte at det ér et jernbane-levn :)
af T. Rithmester , Struer, 8/7 2013, 21:10 (4159 dage siden) @ Christina Christensen
Bortset fra at der ingen jernbane er på mit fortov og jeg er ikke sikker på om der overhovedet har været noget her. Men det lyder til at I kan bekræfte at det ér et jernbane-levn :)
For at være lyseslukkeren så mener jeg også stenene har været brugt som kilometersten ved vejene, alà de moderne plastic stolper langs vejene, hvilket jo passer meget godt med placeringen på din jernbane.... øøøh fortorv
Men uanset hvad så er den da dekorativ, specielt malet op, så kan du ikke inkorporere den i dit have projekt ?
--
Med venlig hilsen
Thomas D. Rithmester
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/7 2013, 21:55 (4159 dage siden) @ T. Rithmester
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 8/7 2013, 22:11
Jeg spurgte Varde Kommune hvad jeg skulle stille op med stenen, men har fået at vide den ikke må fjernes
Nej, for det er sandsynligvis vejmyndighedens ejendom, på samme måde som plastic-kilometer-stenene er det i dag
For at være lyseslukkeren så mener jeg også stenene har været brugt som kilometersten ved vejene
Enig. De findes faktisk stadig mange steder og er for det meste malet hvide med røde tal på samme måde som "jernbanekilometersten" er det.
Den viste sten er dog lidt speciel, idet det ser ud til, at den har et ekstra "lag" (en form for fremhævning), som tallene er trykt ind i. Jeg mindes ikke at have set jernbanekilometersten, hvor det var tilfældet. Men lader mig naturligvis gerne nedlægge af en rygende pistol.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Jens V, 8/7 2013, 21:10 (4159 dage siden) @ Christina Christensen
Fortsæt endelig :)
Men det lyder til at I kan bekræfte at det ér et jernbane-levn :)
Det kunne helt klart være en jernbane-kilometersten, men hvis den står i en fortorvskant, kan den måske have været brugt som husnummer? Det ses relativt ofte. Den nuværende Vestbanen har km 13,8 lidt øst for Oksbøl. Er vi i nærheden?
af Christina Christensen, Oksbøl, 8/7 2013, 21:21 (4159 dage siden) @ Jens V
Jeg bor vest for stationen :) Altså ud mod blåvand hvor der også blev lagt en jernbane ud i sin tid, den er dog fjernet efter krigen. Der er kun sporet tilbage ud til lejeren, men den drejer fra uden om Oksbøl på syd siden, og går ikke gennem byen.
Min gade var den gamle primære vej gennem oksbøl, der er dog efter krigen anlagt en ny da trafikken blev for tung.
af Winther, Karlskov, 8/7 2013, 21:51 (4159 dage siden) @ Christina Christensen
God aften
Hvis du bor på den gamle hovedvej ca 800 m vest for jernbane overskærringen
ved stationen, er du løkkelige ejer af en kilometersten der tilhører vejvæsenet,
da 13,0 km er ved overkørslen og 10,0 km sten står i vestkanten af Billum.
Her er et link til en side hvor du kan finde nye og gamle kort, luftfoto, og en masse andre oplysninger.
http://arealinformation.miljoeportal.dk/distribution/
Mvh.
Bent
af Christina Christensen, Oksbøl, 8/7 2013, 22:50 (4159 dage siden) @ Winther
Tak for det Bent :) Så blev mit lille mysterie da løst .
Jeg har aldrig set kilometersten af denne type før, for almindelige landeveje.
Jeg må se om jeg frisker den op eller lader min nye hæk skærme den ind :)
af Holger Sørensen, Hedehusene, 12/7 2013, 22:37 (4155 dage siden) @ Christina Christensen
Hedehusene, 12.07
Hej!
Det er helt klart en vejkilometersten, som vi har set flere af under vores ture i det vestjyske. Og som jegforstår passer det godt med at den har stået i kanten af den gamle vej fra Oksbøl mod Ho. Den har så af en eller anden grund overlevet, da de normalt bliver fjernet når der opsættes nye markeringer, og ender deres dage som skærver.
Så det er et klenodie Du har, så pas godt på den. Alternativet er jo at donere den til Jeres fremragende egnsmuseum, men behold den dog hvis det er muligt.
Hvis den står i vejen for Dit haveprojekt kan Du jo eventuelt flytte den nærmere skellet (det gør ikke så meget at den flyttes lidt; det er de ofte også blevet i forbindelse med vejomlægninger m.m.). Eller lave et lille blomsterbed omkring den. Men jeg synes Du skal få den hævet så man kan se indhakket, og så få den malet hvid med røde tal og indhak.
Jeg har selv en kilometersten fra Hedehusene, der "kun" er 100 meter forkert i forhold til hvor jeg bor, så det er jo ren historie og nostalgi fra en forsvunden epoke.
God fornøjelse, jeg skal kigge efter den (om muligt) næste gang jeg kommer igennem Oksbøl.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
af PrebenSk, Varde, 8/7 2013, 21:27 (4159 dage siden) @ Jens V
Det kunne helt klart være en jernbane-kilometersten, men hvis den står i en fortorvskant, kan den måske have været brugt som husnummer? Det ses relativt ofte. Den nuværende Vestbanen har km 13,8 lidt øst for Oksbøl. Er vi i nærheden?
Vestbanen har kun kilometersten ( i dag kilometertavler) for hver halve kilometer, og typen var tidligere denne
af Jens V, 8/7 2013, 21:42 (4159 dage siden) @ PrebenSk
Vestbanen har kun kilometersten ( i dag kilometertavler) for hver halve kilometer, og typen var tidligere denne
...som husnummer
Asaabanen 1914-1968. Pris 180 kr.
Læs merePrisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Ekstraregning skræmmer: Lynetteholms-metro kommer på slankekur
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt