IC4 forsvundet fra Vendsyssel (Generelt)
Er der nogle der ved hvorfor IC4 ikke længere er at finde i Vendsyssel? Sidste afgang blev kørt i går eller mandags og drifts-togsætene (undt. et enkelt) er kørt fra Frederikshavn til Aarhus i materieltog.
af andersj, Aalborg, 3/7 2013, 21:07 (4179 dage siden)
redigeret af andersj, 3/7 2013, 21:21
Er der nogle der ved hvorfor IC4 ikke længere er at finde i Vendsyssel? Sidste afgang blev kørt i går eller mandags og drifts-togsætene (undt. et enkelt) er kørt fra Frederikshavn til Aarhus i materieltog.
af MYMXnord, Frederikshavn, 3/7 2013, 22:01 (4179 dage siden) @ andersj
Ved intet hvorfor, men kan oplyse at jeg så et IC4 omkring Aalborg vestby mandag
--
af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 3/7 2013, 23:11 (4179 dage siden) @ andersj
Man tør vel ikke at køre et sådant upålideligt tog uden togfører
--
Thomas Rasmussen
af Karl Høst, 7/7 2013, 12:17 (4176 dage siden) @ Thomas Rasmussen
Forstår ikke helt problemet. IC4 kører da enmandsbetjent Aarhus Esbjerg flere gange om dagen
af C. F. Andersen, 7/7 2013, 18:22 (4175 dage siden) @ Karl Høst
Det skulles måske at der er opsat kamera og skærme op på stationerne, så lkf kan se alle dørene
af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 9/7 2013, 14:55 (4174 dage siden) @ C. F. Andersen
Det er der såmænd også på Vendsysselbanen. Har kun set det i Lindholm men det er sikkert også på de andre stationer.
--
Thomas Rasmussen
af Jørn Dreyer, 4/7 2013, 05:38 (4179 dage siden) @ andersj
Tillykke
af JakobBC, 4/7 2013, 09:30 (4179 dage siden) @ andersj
I mandags så jeg MZ1425 med 2x IC2 ved brabrand i nordlig gående retning.
af andersj, Aalborg, 4/7 2013, 09:34 (4179 dage siden) @ JakobBC
I mandags så jeg MZ1425 med 2x IC2 ved brabrand i nordlig gående retning.
I går kørte en ME også op til Aalborg med 3xIC4 til hensættelse.
af John L, 5/7 2013, 01:37 (4178 dage siden) @ andersj
I mandags så jeg MZ1425 med 2x IC2 ved brabrand i nordlig gående retning.
I går kørte en ME også op til Aalborg med 3xIC4 til hensættelse.
Åh det gør ondt at hører, at ME har været i "byen"- kunne have været godt med lidt billeder! :)
af Muncken, 5/7 2013, 06:48 (4178 dage siden) @ John L
Igår så jeg 3 måger på et tag i varde... Drifttog bliver ikke trukket, de kører selv. Mvh
af Svend, 5/7 2013, 09:43 (4178 dage siden) @ Muncken
Igår så jeg 3 måger på et tag i varde... Drifttog bliver ikke trukket, de kører selv.
Ja, vi kom vist et pænt stykke bort fra emnet
Gad vide om der er noget der kender årsagen til, at der ikke længere er indsat IC4-materiel nord for Aalborg (for at komme tilbage på sporet igen)
--
Svend
af andersj, Aalborg, 5/7 2013, 09:54 (4178 dage siden) @ Svend
Igår så jeg 3 måger på et tag i varde... Drifttog bliver ikke trukket, de kører selv.
Ja, vi kom vist et pænt stykke bort fra emnet
Gad vide om der er noget der kender årsagen til, at der ikke længere er indsat IC4-materiel nord for Aalborg (for at komme tilbage på sporet igen)
De kommer igen i næste uge, alt var ikke klart til enmandsbetjeningen, uden at gå i detaljer med hvad det var.
af Henrik Hansen , Vejen, 5/7 2013, 11:03 (4178 dage siden) @ andersj
De kommer igen i næste uge, alt var ikke klart til enmandsbetjeningen, uden at gå i detaljer med hvad det var.
Det kan man jo så vælge at funderer over eller ej... - måske manglende klistermærker med telefonnummeret til servicecenteret
Et ligger dog temmeligt sikkert, nemlig at DSB overhovedet ikke har styr på sin egen virksomhed for tiden, det virker som alt efterhånden kommer som en overraskelse for ledelsen.
Et er at melde ud omkring enmandsbetjening og de dermed følgende serviceforringelser, noget andet når man heller ikke har styr på om sit materiel er godkendt til opgaven - det ligner amatørarbejde...
af Fysikeren, 5/7 2013, 11:55 (4178 dage siden) @ Henrik Hansen
Et er at melde ud omkring enmandsbetjening og de dermed følgende serviceforringelser, noget andet når man heller ikke har styr på om sit materiel er godkendt til opgaven - det ligner amatørarbejde...
Hvem siger, at de ikke havde styr på det? Det kan jo ligge som en del af beslutningen, at materiellet skal tilpasses enmandsbetjening.
af Henrik Hansen , Vejen, 5/7 2013, 12:34 (4178 dage siden) @ Fysikeren
Et er at melde ud omkring enmandsbetjening og de dermed følgende serviceforringelser, noget andet når man heller ikke har styr på om sit materiel er godkendt til opgaven - det ligner amatørarbejde...
Hvem siger, at de ikke havde styr på det? Det kan jo ligge som en del af beslutningen, at materiellet skal tilpasses enmandsbetjening.
Den normalt fungerende virksomhed, ville nok vælge at foretage tilpasningen INDEN man vælger at overgå til en anden driftform, og ikke efterfølgende.
Det som sker nu, underbygger kun at DSBs ledelse mangler personer med en vis jernbanemæssige kompetance.
Ét er et søkort at forstå, et andet skib at føre.
af John L, 5/7 2013, 18:31 (4177 dage siden) @ andersj
Igår så jeg 3 måger på et tag i varde... Drifttog bliver ikke trukket, de kører selv.
Ja, vi kom vist et pænt stykke bort fra emnet
Gad vide om der er noget der kender årsagen til, at der ikke længere er indsat IC4-materiel nord for Aalborg (for at komme tilbage på sporet igen)
De kommer igen i næste uge, alt var ikke klart til enmandsbetjeningen, uden at gå i detaljer med hvad det var.
Er ME med igen eller kan de selv drive herop ad...?
I så fald de bliver trukket af ME eller MZ, er der nogle datoer/tidspunkter, hvor man ved de ankommer? :)
God weekend
af andersj, Aalborg, 5/7 2013, 20:04 (4177 dage siden) @ John L
Igår så jeg 3 måger på et tag i varde... Drifttog bliver ikke trukket, de kører selv.
Ja, vi kom vist et pænt stykke bort fra emnet
Gad vide om der er noget der kender årsagen til, at der ikke længere er indsat IC4-materiel nord for Aalborg (for at komme tilbage på sporet igen)
De kommer igen i næste uge, alt var ikke klart til enmandsbetjeningen, uden at gå i detaljer med hvad det var.
Er ME med igen eller kan de selv drive herop ad...?
I så fald de bliver trukket af ME eller MZ, er der nogle datoer/tidspunkter, hvor man ved de ankommer? :)God weekend
ME'en blev kun brugt til de 3 "nye" IC4 togsæt der er blevet hensat i Aalborg, og venter på opgradering i Randers. Driftssættene kan køre for egen kraft i dobbeltraktion.
af John L, 5/7 2013, 20:47 (4177 dage siden) @ andersj
Igår så jeg 3 måger på et tag i varde... Drifttog bliver ikke trukket, de kører selv.
Ja, vi kom vist et pænt stykke bort fra emnet
Gad vide om der er noget der kender årsagen til, at der ikke længere er indsat IC4-materiel nord for Aalborg (for at komme tilbage på sporet igen)
De kommer igen i næste uge, alt var ikke klart til enmandsbetjeningen, uden at gå i detaljer med hvad det var.
Er ME med igen eller kan de selv drive herop ad...?
I så fald de bliver trukket af ME eller MZ, er der nogle datoer/tidspunkter, hvor man ved de ankommer? :)God weekend
ME'en blev kun brugt til de 3 "nye" IC4 togsæt der er blevet hensat i Aalborg, og venter på opgradering i Randers. Driftssættene kan køre for egen kraft i dobbeltraktion.
Okay! Tak for svar. Det var nedtur! Så lige en chance for at opleve den i Aalborg. Ikke meget spændende materiel vi har her i byen :/ Men tak for svaret.
af Gert, Aalborg, 5/7 2013, 21:50 (4177 dage siden) @ John L
Jeg synes da ellers at vi har IC4 nok parkeret i lange rækker.............
Gert
af John L, 5/7 2013, 22:21 (4177 dage siden) @ Gert
Jeg synes da ellers at vi har IC4 nok parkeret i lange rækker.............
Gert
Gert, jeg giver dig skam helt ret! Er dog mest til de gode gamle travere såsom ME,MZ, MY,MX osv. De kan desuden også køre... :)
af Morten Larsen, Nørresundby, 7/7 2013, 06:53 (4176 dage siden) @ andersj
redigeret af Morten Larsen, 7/7 2013, 07:44
I mandags så jeg MZ1425 med 2x IC2 ved brabrand i nordlig gående retning.
I går kørte en ME også op til Aalborg med 3xIC4 til hensættelse.
1xMP + 2xMG.
Det er MP 08 + MG 72 + MG 73, der blev tilføjet til den "italienske grædemur" i Aalborg, som nu tæller - talt fra nord:
MG 17, MG 08, MG 20, MG 15, MP 08, MG 72, MG 73.
--
Mvh Morten L.
af Morten Larsen, Nørresundby, 12/7 2013, 10:27 (4171 dage siden) @ Morten Larsen
I>
Det er MP 08 + MG 72 + MG 73, der blev tilføjet til den "italienske grædemur" i Aalborg, som nu tæller - talt fra nord:
MG 17, MG 08, MG 20, MG 15, MP 08, MG 72, MG 73.
MP 09 er idag også tilføjet til rækken.
--
Mvh Morten L.
af Morten Larsen, Nørresundby, 17/7 2013, 11:21 (4166 dage siden) @ Morten Larsen
I>
Det er MP 08 + MG 72 + MG 73, der blev tilføjet til den "italienske grædemur" i Aalborg, som nu tæller - talt fra nord:
MG 17, MG 08, MG 20, MG 15, MP 08, MG 72, MG 73.
MP 09 er idag også tilføjet til rækken.
Idag 17/7-13 er MG 74 + MG 76 også føjet til "stakken" i Aalborg (af ME 1521, der kører solo retur til Aarhus kl. 12.32).
--
Mvh Morten L.
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/7 2013, 15:10 (4159 dage siden) @ Morten Larsen
I>
Det er MP 08 + MG 72 + MG 73, der blev tilføjet til den "italienske grædemur" i Aalborg, som nu tæller - talt fra nord:
MG 17, MG 08, MG 20, MG 15, MP 08, MG 72, MG 73.
MP 09 er idag også tilføjet til rækken.
Idag 17/7-13 er MG 74 + MG 76 også føjet til "stakken" i Aalborg (af ME 1521, der kører solo retur til Aarhus kl. 12.32).
Og i dag ser "grædemuren", set fra Aalborgtårnet, således ud. Klik på billedet for højere opløsning.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
"Den italienske grædemur" i Aalborg 24. juli 2013 kl. 13.10. Til venstre Aalborg kommandpost/FC Aalborg. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 24/7 2013, 16:05 (4159 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Og i dag ser "grædemuren", set fra Aalborgtårnet, således ud. Klik på billedet for højere opløsning.
Tak for overblikket, Thomas
Vi må håbe, at det ikke bliver til den italienske "graffitimur", for deres øvrige "kvaliteter" til trods, så er IC4 på mange måder forførende flot - de indkøbere, der på den måde lod sig forføre af nogle nydelige tegninger for efterhånden mange år siden, har om ikke andet givet os nogle pæne tog at kigge på (men dog ikke til at køre med - endnu).
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 24/7 2013, 16:07 (4159 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Efter forlydender på "de rustne sidespor", så er Frederikshavn i "fare" for også at få en "Italiensk grædemur"
I>
Det er MP 08 + MG 72 + MG 73, der blev tilføjet til den "italienske grædemur" i Aalborg, som nu tæller - talt fra nord:
MG 17, MG 08, MG 20, MG 15, MP 08, MG 72, MG 73.
MP 09 er idag også tilføjet til rækken.
Idag 17/7-13 er MG 74 + MG 76 også føjet til "stakken" i Aalborg (af ME 1521, der kører solo retur til Aarhus kl. 12.32).
Og i dag ser "grædemuren", set fra Aalborgtårnet, således ud. Klik på billedet for højere opløsning.Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
"Den italienske grædemur" i Aalborg 24. juli 2013 kl. 13.10. Til venstre Aalborg kommandpost/FC Aalborg. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
--
Mvh
Michael J.
af andersj, Aalborg, 24/7 2013, 16:15 (4159 dage siden) @ Michael Julsrud
Efter forlydender på "de rustne sidespor", så er Frederikshavn i "fare" for også at få en "Italiensk grædemur"
Der er allerede en mini-mur af 3 driftssæt der står indtil de har fundet papiret hvor der står at de godt må køre mellem Frederikshavn og Aalborg. I øjeblikket er dette papir desværre blevet væk.
af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 24/7 2013, 21:51 (4158 dage siden) @ andersj
Efter forlydender på "de rustne sidespor", så er Frederikshavn i "fare" for også at få en "Italiensk grædemur"
Der er allerede en mini-mur af 3 driftssæt der står indtil de har fundet papiret hvor der står at de godt må køre mellem Frederikshavn og Aalborg. I øjeblikket er dette papir desværre blevet væk.
Her i Frederikshavn er der for alvor risiko for, at det bliver til en "italiensk graffitimur" - her har klatsmørerene desværre omtrent frit spil. Således fik meget af spormateriellet og Contec's lokomotiver, der blev brugt ved sporfornyelsen på Vendsysselbanen i 2012/2013, nogle meget uskønne "hilsener" med sig heroppe nordfra - det eneste positive der kan siges i den forbindelse er, at det set fra operatørernes synspunkt er gang gratis rustbeskyttelse.
Efter den megen og kun lidet positive omtale af IC4, så kunne man desværre frygte, at klatsmørerne ikke ville holde sig tilbage med deres uskønne "ydgydelser" på disse fine tog - især hvis de blev opstillet på "færgesporene" lige ud til Kragholmen, ligesom B- og især Bg-vognene blev det, dengang de blev udrangeret.
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/9 2013, 22:50 (4106 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Den italienske grædemur i Aalborg, der primært har beslaglagt det lange spor 90 i Aalborg, har nu fået en lillebror. Langt - langt - væk fra "alting" har man nu "smidt" et IC4-sæt i spor 97 i sydenden af Aalborg station. Den lokomotivfører, der har haft som opgave at parkere togsættet her, har sandsynligvis kunnet beregne sig ekstra tjenestetid for at traske tilbage til stationen.
Morten Larsen kan sikkert fortælle os nummeret på dette "nye" togsæt i Aalborg. Så vidt jeg kan se, er det sæt 13.
Togsættet er parkeret på et tidspunkt efter torsdag aften 12. september og før fredag aften den 13. september 2013.
Klik på billederne for højere opløsning.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Ukendt IC4-togsæt i Aalborg i spor 97 set fra nord (Ny Kærvej), fredag den 13. september 2013. Fra venstre mod højre ses spor 96, der syd for sporskiftet hedder spor 97, spor 21, spor 22, spor 23 (nordgående hovedspor), spor 24 (sydgående hovedspor) og - nord for den viste transversal - spor 25, der var togvejsspor til/fra postterminalen.
Ukendt IC4-togsæt i Aalborg i spor 97 set fra syd (Over Kæret), fredag den 13. september 2013. I forgrunden ses fra venstre mod højre spor 29 (udtræksspor), spor 24 (sydgående hovedspor), spor 23 (nordgående hovedspor) og spor 98, der er havnebanen til Aalborg Øst. Bemærk at godstogssporene spor 21 og 22 er spærret med signal 16.1.2. "Stop". De to godstogsspor er nu ikke mere spærret, end at jeg er sikker på, at jeg samme aften så en MR/MRD, der havde fået lov til at benytte nordenden af spor 21 eller 22 for en kort bemærkning. Desværre nåede jeg ikke at få et billede af "fænomenet". Men det er da interessant, at Banedanmark tillader benyttelse af spor, der er ("midlertidigt") spærret/nedlagt/lagt i mølpose, eller hvad Banedanmark nu foretrækker at kalde det. Foran spidsen af togsættet ses Aalborgs U-signal. I baggrunden ses broen for Ny Kærvej og syd for denne ses Aalborgs SI-signal.
Alle fotos: Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
af Poul Andersen, 15/9 2013, 10:00 (4106 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
MG 04, 11 og 13 kom til Aalborg d. 13. sept., trukket dertil af MZ 1425.
At man hensætter et togsæt på dette øde sted, er ganske uforståeligt.
Mvh.
Poul.
af jmp , Vejle, 15/9 2013, 11:03 (4106 dage siden) @ Poul Andersen
Disse tre togsæt (04,11,13) er prototypetogsæt (NT++), som alle har været til genopbygning i Randers; men alligevel bare bliver hensat.
Ingen af de genopbyggede protypesæt er endnu indsat i ordinær drift.
Jan
af Morten Larsen, Nørresundby, 15/9 2013, 11:30 (4106 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Morten Larsen, 15/9 2013, 12:03
Den italienske grædemur i Aalborg, der primært har beslaglagt det lange spor 90 i Aalborg, har nu fået en lillebror. Langt - langt - væk fra "alting" har man nu "smidt" et IC4-sæt i spor 97 i sydenden af Aalborg station. Den lokomotivfører, der har haft som opgave at parkere togsættet her, har sandsynligvis kunnet beregne sig ekstra tjenestetid for at traske tilbage til stationen.
Morten Larsen kan sikkert fortælle os nummeret på dette "nye" togsæt i Aalborg. Så vidt jeg kan se, er det sæt 13.
Togsættet er parkeret på et tidspunkt efter torsdag aften 12. september og før fredag aften den 13. september 2013.
Jep Thomas - jeg havde selv morgenvagten på lokalbordet i Ab da de ankom
MZ1425 + MG04 + MG11 + MG13 ankom til Ab fredag den 13/9-13, kl. 11:35 (-60), som M6111 (Ar-Ab). Direkte efter ankomst skubbede MZ1425 hele stammen ud i spor 97, for hensættelse af MG13. MZ1425 kørte herefter til afgang i spor 2, efterlod MG04 + MG11 i spor 90, hvorefter MG04 og MG11 selv kørte til parkering side om side i nordenden af spor 21 og 22 (nede foran FC), efter de havde flyttet MP09 over i spor 20.
Grunden til spor 97 blev valgt - efter forudgående aftale med "leverandøren", var den simple grund af efterhånden manglende sporplads til hensatte MG/MP i Aalborg.
Så ingen lokomotivfører led overlast, ved en gåtur fra spor 97 og ind på stationen
Klik på billederne for højere opløsning.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Ukendt IC4-togsæt i Aalborg i spor 97 set fra nord (Ny Kærvej), fredag den 13. september 2013. Fra venstre mod højre ses spor 96, der syd for sporskiftet hedder spor 97, spor 21, spor 22, spor 23 (nordgående hovedspor), spor 24 (sydgående hovedspor) og - nord for den viste transversal - spor 25, der var togvejsspor til/fra postterminalen.
Ukendt IC4-togsæt i Aalborg i spor 97 set fra syd (Over Kæret), fredag den 13. september 2013. I forgrunden ses fra venstre mod højre spor 29 (udtræksspor), spor 24 (sydgående hovedspor), spor 23 (nordgående hovedspor) og spor 98, der er havnebanen til Aalborg Øst. Bemærk at godstogssporene spor 21 og 22 er spærret med signal 16.1.2. "Stop". De to godstogsspor er nu ikke mere spærret, end at jeg er sikker på, at jeg samme aften så en MR/MRD, der havde fået lov til at benytte nordenden af spor 21 eller 22 for en kort bemærkning. Desværre nåede jeg ikke at få et billede af "fænomenet". Men det er da interessant, at Banedanmark tillader benyttelse af spor, der er ("midlertidigt") spærret/nedlagt/lagt i mølpose, eller hvad Banedanmark nu foretrækker at kalde det. Foran spidsen af togsættet ses Aalborgs U-signal. I baggrunden ses broen for Ny Kærvej og syd for denne ses Aalborgs SI-signal.Alle fotos: Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
Så har du forhåbentligt set forkert, Thomas - for spor 21 + 22 ér spærret (pga for stor sporvidde)og benyttes derfor naturligvis ikke, hvorimod nordenden af spor 90 ofte bruges til at vende ankomne togsæt fra nord, der skal tilbage mod Frederikshavn(Spor 90 ligger side om side, med spor 21).
Status på hensatte MG/MP i Aalborg pr. 14/9-13:
Set fra nord mod syd, talt fra venstre mod højre:
Spor 103: (MG 58 - driftsklar reservestamme, Ab)
Spor 104 MG 74
Spor 92: MG 17, MG 08, MG 20, MG 15, MP 08, MG 72, MG 73 + i sydenden af Ab, spor 97: MG 13
Spor 21: MG 04
Spor 22: MG 11
Spor 20: MP 09
--
Mvh Morten L.
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/9 2013, 10:59 (4105 dage siden) @ Morten Larsen
De to godstogsspor er nu ikke mere spærret, end at jeg er sikker på, at jeg samme aften så en MR/MRD, der havde fået lov til at benytte nordenden af spor 21 eller 22 for en kort bemærkning.
Så har du forhåbentligt set forkert, Thomas - for spor 21 + 22 ér spærret (pga for stor sporvidde)og benyttes derfor naturligvis ikke, hvorimod nordenden af spor 90 ofte bruges til at vende ankomne togsæt fra nord, der skal tilbage mod Frederikshavn(Spor 90 ligger side om side, med spor 21).
Kære Morten
Jeg bøjer mig. Jeg må konstatere, at den daglige løbetur over jernbanen via Ny Kærvej åbenbart sker med så høj en hastighed, at jeg ikke fik "talt rigtigt".
Status på hensatte MG/MP i Aalborg pr. 14/9-13:
(.....)
Spor 21: MG 04
Spor 22: MG 11
Til gengæld kan jeg så konstatere, at spor 21 og 22 trods for stor sporvidde godt kan bruges til henstilling af togsæt.
Bedste hilsner
Thomas
af Morten Larsen, Nørresundby, 16/9 2013, 12:23 (4105 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
De to godstogsspor er nu ikke mere spærret, end at jeg er sikker på, at jeg samme aften så en MR/MRD, der havde fået lov til at benytte nordenden af spor 21 eller 22 for en kort bemærkning.
Så har du forhåbentligt set forkert, Thomas - for spor 21 + 22 ér spærret (pga for stor sporvidde)og benyttes derfor naturligvis ikke, hvorimod nordenden af spor 90 ofte bruges til at vende ankomne togsæt fra nord, der skal tilbage mod Frederikshavn(Spor 90 ligger side om side, med spor 21).
Kære MortenJeg bøjer mig. Jeg må konstatere, at den daglige løbetur over jernbanen via Ny Kærvej åbenbart sker med så høj en hastighed, at jeg ikke fik "talt rigtigt".
Status på hensatte MG/MP i Aalborg pr. 14/9-13:
(.....)
Spor 21: MG 04
Spor 22: MG 11
Til gengæld kan jeg så konstatere, at spor 21 og 22 trods for stor sporvidde godt kan bruges til henstilling af togsæt.Bedste hilsner
Thomas
Naturligvis ikke - jeg præciserer lige min beskrivelse lidt:
Spor 21 er spærret fra PU G21 til PU L21 ("hovedtogvejsdelen")
Spor 22 er spærret fra PU G22 til PU L22 ("hovedtogvejsdelen").
De nordlige ender af spor 21 og 22 (nord for PU L21 og L22) er ikke spærret, og kan derfor bruges til eksempelvis henstiling af togsæt. Ydermere skal de ikke spærrede dele af spor 21 og spor 22 krydses, for at "vende togsæt i nordenden af spor 90", til/fra spor 0, 1, 2 og 3.
--
Mvh Morten L.
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/9 2013, 12:39 (4105 dage siden) @ Morten Larsen
Til gengæld kan jeg så konstatere, at spor 21 og 22 trods for stor sporvidde godt kan bruges til henstilling af togsæt.
Naturligvis ikke - jeg præciserer lige min beskrivelse lidt:
Spor 21 er spærret fra PU G21 til PU L21 ("hovedtogvejsdelen")
Spor 22 er spærret fra PU G22 til PU L22 ("hovedtogvejsdelen").De nordlige ender af spor 21 og 22 (nord for PU L21 og L22) er ikke spærret, og kan derfor bruges til eksempelvis henstiling af togsæt. Ydermere skal de ikke spærrede dele af spor 21 og spor 22 krydses, for at "vende togsæt i nordenden af spor 90", til/fra spor 0, 1, 2 og 3.
Kære Morten
Mange tak for det. For udenforstående linker jeg til en sporplan, der måske skaber lidt overblik. Den er dog kun ajourført frem til 13. december 1984.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7341176/www.randers-aalborg.dk/Km%20248%2C4%20Aalbo...
Bedste hilsner
Thomas
af Morten Larsen, Nørresundby, 2/10 2013, 13:04 (4089 dage siden) @ Morten Larsen
Status på hensatte MG/MP i Aalborg pr. 14/9-13:
Set fra nord mod syd, talt fra venstre mod højre:
Spor 103: (MG 58 - driftsklar reservestamme, Ab)
Spor 104 MG 74
Spor 92: MG 17, MG 08, MG 20, MG 15, MP 08, MG 72, MG 73 + i sydenden af Ab, spor 97: MG 13
Spor 21: MG 04
Spor 22: MG 11
Spor 20: MP 09
Ny status på "grædemuren i Aalborg" pr. 2/10-13:
30/9-13 afhentede DSB ME 1521 følgende togsæt i Aalborg: MG 15 + MG 20 + MG 08 + MP 08.
2/10-13 blev MG 74 + MG 13 (sidstnævnte i spor 97, i sydenden af Aalborg, på Thomas´ billede) flyttet til spor 92.
--
Mvh Morten L.
af Uffe Olsen, 2/10 2013, 15:11 (4089 dage siden) @ Morten Larsen
Hej
Siden igår har de stået Langå
Hilsen
Uffe Olsen
af Morten Larsen, Nørresundby, 3/10 2013, 06:09 (4088 dage siden) @ Uffe Olsen
Hej
Siden igår har de stået Langå
Hilsen
Uffe Olsen
Ja, de blev mandag trukket fra Aalborg til Langå, hvor de "afventede" ekstrabetjening af Randers Kmp. Igår eftermiddags blev de så kørt til Randers.
--
Mvh Morten L.
af Fysikeren, 16/9 2013, 15:59 (4105 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Undrer mig over det "høje" U-signal, der vel er signalet mod syd? Ellidshøj station har jo F-signal, så der er vel ikke brug for en ekstra grøn til at vise kør igennem?
af jmp , Vejle, 16/9 2013, 17:05 (4105 dage siden) @ Fysikeren
Det samme kan ses i Lunderskov på U-signalerne mod Vamdrup og Vejen.
Jeg tror, at det er ud fra en betragtning om, at der før eller siden ville blive brug for den ekstra grønne lampe. Det bliver så nu overhalet af signalprogrammet.
Og så lige en detalje. Da U-signalet i Aalborg blev taget i brug, var næste ekspeditionssted Skalborg, som dog også havde F-signal.
Jan
af jaer, 16/9 2013, 17:11 (4105 dage siden) @ Fysikeren
Signalet på Mortens billede er ikke et U-signal men SU-signal, og det kan vise to grønne.
U-signalet på Aalborg station (gælder begge ender) er udstyret med to grønne lanterner,men ingen af dem kan vise "Kør igennem".
Det er historiske årsager, at de står der. Mod syd havde man planer om at etablere linjeblok og fjernstyring, dengang (omkring 1965-70) sikringsanlægget blev bygget. Rent faktisk findes der henvisninger i de sikringstekniske planer for Aalborgs anlæg til nogle AM-signaler syd for Aalborg. Og så var to grønne meget naturligt.
/Jan
af jmp , Vejle, 16/9 2013, 17:26 (4105 dage siden) @ jaer
U-signalet på Aalborg station (gælder begge ender) er udstyret med to grønne lanterner,men ingen af dem kan vise "Kør igennem".
Men hvis I-signalet fra syd i Nørresundby/Lindholm havde kunnet vise kør med høj hastighed, så ville der vel blive vist to grønne på Aalborgs nordlige U-signal?
Jan
af jaer, 16/9 2013, 18:54 (4104 dage siden) @ jmp
U-signalet på Aalborg station (gælder begge ender) er udstyret med to grønne lanterner,men ingen af dem kan vise "Kør igennem".
Men hvis I-signalet fra syd i Nørresundby/Lindholm havde kunnet vise kør med høj hastighed, så ville der vel blive vist to grønne på Aalborgs nordlige U-signal?Jan
Det er vel en logisk antagelse.
Der er to begrænsninger på grund af sporet og broen. På broen tillades maksimalt 60 km/t, og i kurven umiddelbart nord for broen, altså Lindholms sydende, må der maksimalt køres 40 km/t (lille kurveradius).
/Jan
af Henrik Hansen , Vejen, 16/9 2013, 18:41 (4104 dage siden) @ jaer
Det er historiske årsager, at de står der. Mod syd havde man planer om at etablere linjeblok og fjernstyring, dengang (omkring 1965-70) sikringsanlægget blev bygget. Rent faktisk findes der henvisninger i de sikringstekniske planer for Aalborgs anlæg til nogle AM-signaler syd for Aalborg. Og så var to grønne meget naturligt.
Aalborgs udkørselssignalet mod Hobro var/er tilsluttet en U-hytte (U1246) til brug for en 1954 linieblok. I U-hytten er foretaget nogle 'kunstgreb' således at signalet vil fungerer som et almindelig U-signal. Forbindelse til den øverste grønne lampe er bl.a. fjernet i U-hytten.
Den tegning jeg har set er fra 1971 og er påført teksten 'Aut. Linieblok Eh-Ab' - så man var åbenbart temmelig langt med planerne tilbage i 1971.
af L.H. Jensen, 16/9 2013, 23:31 (4104 dage siden) @ jaer
Signalet på Mortens billede er ikke et U-signal men SU-signal, og det kan vise to grønne.
U-signalet på Aalborg station (gælder begge ender) er udstyret med to grønne lanterner,men ingen af dem kan vise "Kør igennem".
Det er historiske årsager, at de står der. Mod syd havde man planer om at etablere linjeblok og fjernstyring, dengang (omkring 1965-70) sikringsanlægget blev bygget. Rent faktisk findes der henvisninger i de sikringstekniske planer for Aalborgs anlæg til nogle AM-signaler syd for Aalborg. Og så var to grønne meget naturligt.
/Jan
Hmmm ..., det var just også min første antagelse, altså at det er SU-signalet, vi ser, men efter at have konsulteret TIB (omend den meget skematiske sporplan giver et vist "fortolkningsrum" - forhåbentlig dog ikke for lokomotivførererne ...) - må jeg nok mene, at det rent faktisk er U-signalet, vi ser ...
Og forklaringen på den øverste lampe giver du jo selv sammen med Henrk Hansen (i andet indlæg)
vh
LH
af jaer, 17/9 2013, 06:33 (4104 dage siden) @ L.H. Jensen
Er det samme billede vi taler om?
Jeg henviser til Mortens billede, og de viser nordenden af spor 21, 22 og 90, og der ses SU-signalet. Billederne, som Thomas har taget, er fra sydenden af stationen, og de viser U-signalet.
/Jan
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/4 2014, 12:28 (3884 dage siden) @ jaer
U-signalet på Aalborg station (gælder begge ender) er udstyret med to grønne lanterner,men ingen af dem kan vise "Kør igennem".
Det er historiske årsager, at de står der. Mod syd havde man planer om at etablere linjeblok og fjernstyring, dengang (omkring 1965-70) sikringsanlægget blev bygget. Rent faktisk findes der henvisninger i de sikringstekniske planer for Aalborgs anlæg til nogle AM-signaler syd for Aalborg. Og så var to grønne meget naturligt
Og ikke nok med, at der er to grønne lanterner i Aalborgs U-signal mod syd. Den øverste, altså den som ikke kan lyse, og vel derfor ingen pære har i sig, er ledningsmæssigt forbundet "på normal vis". Sådan ser det i hvert fald ud, når man betragter U-signalet bagfra.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
af Georg Schmidt, 16/9 2013, 23:43 (4104 dage siden) @ Fysikeren
Området ved U-sinalet 1980.
Mvh
Georg
af Information , 5/7 2013, 12:48 (4178 dage siden) @ andersj
Er der nogle der ved hvorfor IC4 ikke længere er at finde i Vendsyssel? Sidste afgang blev kørt i går eller mandags og drifts-togsættene (undt. et enkelt) er kørt fra Frederikshavn til Aarhus i materieltog.
Hvis eller man kan stole på Tommy O. Jensen (og det plejer man at kunne) skriver han i "Jernbanen" nr. 2/2013 side 11, spalte 2 følgende:
"Det planlægges at indsætte IC4 i de fleste regionaltog i Vendsyssel fra august og mellem Slagelse og København i myldretiden i løbet af efteråret, citat slut.
Så der er nogen der har noget at glæde sig til