Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Tog 588 Bns i Jylland søndage i 1980'erne (Billedegætterier)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/6 2013, 20:07 (4170 dage siden) @ Egif

Kunne også være manglende attester til styrevogn af det jyske lkf-personale

Jeg har tidligere trættet jer med min karriere som togbetjent og togfører 1980-1986 i København, Aarhus og Aalborg.

Parallelt hermed havde jeg en "karriere" som discjockey 1979-1990, primært i det jyske. Skarpe hjerner vil sikkert mene, at de to karrierer var uforenelige. Og det var de vel også set i bagklogskabens ulideligt klare lys.

Begge karrierer forløb dog nogenlunde tilfredsstillende - omend en "betænksom" kollega i Aalborg mente, at da jeg blev forfremmet fra togbetjent til togfører (i lønramme 10), måtte jeg jo nok opgive den musiske karriere. (Han havde selv sluppet harmonikaen, da han blev forfremmet til togfører). Ak ja, det var den gang Tjenestemandslovens § 10 blev tolket lidt anderledes end i dag.

Nå, men til sagen: For at få de to karrierer til at hænge sammen, var det altafgørende for mig, at jeg kunne bytte vagter med mine arbejdskolleger. Jeg skulle jo have fri fra DSB hver fredag aften og lørdag aften (og de tilhørende nætter og efterfølgende morgener og formiddage og middage). Og det var noget af et puslespil. Bl.a. byttede jeg fast vagter med en kollega fra Aalborg, der hver onsdag havde en bibeskæftigelse med at køre til Aarhus og sælge ost på Aarhus havn (!). Jeg sørgede for, at han havde fri hver onsdag - til gengæld kørte han tit ture for mig fredag og lørdag aftener.

Søndag gik jeg, når jeg ikke havde fri, på arbejde, men ofte byttede jeg mig til den vagt der gik fra kl. ca. 14.23 til kl. 23.13 og som bestod i at være togfører på tog 127 Aalborg-Frederikshavn, tog 588 Frederikshavn-Aarhus og tog 1163 Aarhus-Aalborg.

Så jeg har været togfører et utal af gange på tog 588 Frederikshavn-Aarhus søndage og kan kun bekræfte, at grunden til, at der ikke blev kørt med betjent Bns i Jylland, skyldtes, at der ikke var økonomi i at holde et antal jysk-fynske lokomotivførere indøvet i det aktuelle materiel på de pågældende strækninger.

Og når fotografen bag de to billeder fra Hobro i 1982 eventuelt meddeler den aktuelle dag for billederne optagelse, vil jeg slå op i min notesbog og tjekke, om det eventuelt har været mig, der var togfører den pågældende søndag aften.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak