Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Letbane i Aalborg bliver måske kun en samling busser (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/6 2013, 21:01 (4181 dage siden)

Set fra et ferrovialt synspunkt er det "trist", at en lokalpolitiker kan stille spørgsmålstegn ved, om den kollektive trafik skal køre på gummihjul eller på jernhjul.

At det så - i det konkrete tilfælde - samfundsøkonomisk måske er bedst og billigst på gummihjul, lader vi ligge. Vi befinder os trods alt på jernbanen.dk og ikke på gummihjul.dk.

Link til Nordjyske Stiftstidende i dag:

http://nordjyske.dk/nyheder/letbane-er-ikke-urealistisk/a1c5bbf6-4b0c-4899-ac22-a213a5b...

Kan nogen finde den nævnte "nye" foranalyse på nettet? Jer har surfet lidt efter den, men synes ikke umiddelbart at kunne finde den.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Letbane i Aalborg bliver måske kun en samling busser

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/6 2013, 23:23 (4181 dage siden) @ andersj

http://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/media/letbane/projektbeskrivelse_-_foranalyse_a...

Kære Anders

Jo, den kender jeg godt. Men det er kun oplægget. Selve den færdige foranalyse afleveres af Cowi i sommeren 2013 og det er den åbenbart blevet på det seminar, der er omtalt i avisartiklen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Letbane i Aalborg bliver måske kun en samling busser

af Peter Sloots, 23/6 2013, 12:51 (4180 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ha - de tror da vel ikke, at vi vil forlade vores cykel eller behagelige biler for at tage plads i rædselsfulde busser?

Alt andet er da bedre end bustransport: Gang, cykling, bil- sporvejs- og jernbane-befordring.

PS

Avatar

Letbane i Aalborg bliver måske kun en samling busser

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/6 2013, 12:02 (4179 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kan nogen finde den nævnte "nye" foranalyse på nettet? Jer har surfet lidt efter den, men synes ikke umiddelbart at kunne finde den.

Rapporten, der dog kun er et resumé, er i dag lagt på nettet:

http://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/default.aspx?m=2&i=410

Jf. side 17 vil letbanen koste ca. 1 milliard kroner - busløsningen ca. det halve.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Letbane i Aalborg bliver måske kun en samling busser

af Niels Bak, 25/6 2013, 09:57 (4178 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Med det store forbehold, at jeg ikke kender Aalborg særlig godt, så er byen nok nede i en størrelse, hvor det godt kan være, at en letbane bliver til overkill i forhold til transportbehovene og trafiksituationen.

Men der er jo ikke nogen absolut grænse, og der kan sagtens være lokale forhold, der trækker både i den ene og den anden retning. Glæder mig til at læse rapporten.

Avatar

Letbane i Aalborg bliver måske kun en samling busser

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 25/6 2013, 13:33 (4178 dage siden) @ Niels Bak

Med det store forbehold, at jeg ikke kender Aalborg særlig godt, så er byen nok nede i en størrelse, hvor det godt kan være, at en letbane bliver til overkill i forhold til transportbehovene og trafiksituationen.

Men der er jo ikke nogen absolut grænse, og der kan sagtens være lokale forhold, der trækker både i den ene og den anden retning. Glæder mig til at læse rapporten.

Hej Niels

Prøv at tage med linie 2 ud til Aalborg Øst på en almindelig hverdag - om morgenen og om eftermiddagen kører den ene osende bybus efter den anden lige i halen på hinanden - ofte tages ikke flere passagerer op efter Aalborg Station på vej østover, fordi bybussen allerede inden ankomsten til stationen var fyldt til sidste siddeplads - og efter stationen også til sidste ståplads. Der mangler kun høns og geder, så minder det om bustransport i et u-land.
Efter den ordinære linie 2 kører ofte en ekstrabus til at samle dem op, der blev sprunget over i første omgang, og efter ekstrabussen endnu en ekstrabus for at samle de sidste op.
Og så tager det desuden op til en halv time at køre de 6.5 km ud til universitetet - det giver en gennemsnitshastighed på 13 km/t - en hestevogn med Lotte Hyphest foran i luntetrav kunne i 1800-tallet uden tvivl have gjort det ligeså hurtigt/langsomt.
Det dur ganske enkelt ikke her i år 2013.
Aalborg er desuden en by i vækst, så det er snart på tide at arkivere den købstadsprægede provinsialisme og begynde at forberede sig på fremtiden.
Og set i det perspektiv er osende og skrumplende bybusser en anakronisme, der hører en anden tid til - de har haft deres tid og har forlængst bevist, at de har deres begrænsning - og den er forlængst overskredet.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Letbane i Aalborg bliver måske kun en samling busser

af re20000, 25/6 2013, 22:51 (4178 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Prøv at tage med linie 2 ud til Aalborg Øst på en almindelig hverdag - om morgenen og om eftermiddagen kører den ene osende bybus efter den anden lige i halen på hinanden - ofte tages ikke flere passagerer op efter Aalborg Station på vej østover, fordi bybussen allerede inden ankomsten til stationen var fyldt til sidste siddeplads - og efter stationen også til sidste ståplads. Der mangler kun høns og geder, så minder det om bustransport i et u-land.
Efter den ordinære linie 2 kører ofte en ekstrabus til at samle dem op, der blev sprunget over i første omgang, og efter ekstrabussen endnu en ekstrabus for at samle de sidste op.
Og så tager det desuden op til en halv time at køre de 6.5 km ud til universitetet - det giver en gennemsnitshastighed på 13 km/t - en hestevogn med Lotte Hyphest foran i luntetrav kunne i 1800-tallet uden tvivl have gjort det ligeså hurtigt/langsomt.
Det dur ganske enkelt ikke her i år 2013.
Aalborg er desuden en by i vækst, så det er snart på tide at arkivere den købstadsprægede provinsialisme og begynde at forberede sig på fremtiden.
Og set i det perspektiv er osende og skrumplende bybusser en anakronisme, der hører en anden tid til - de har haft deres tid og har forlængst bevist, at de har deres begrænsning - og den er forlængst overskredet.

Alt sammen gode argumenter, så giv nu ikke op for tidligt!
På den anden side er Københavnerne endnu ikke sluppet af med deres to mest belastede buslinier, 5A og 350 S, der kører ad de meget trafikerede Nørrebrogade og Amagerbrogade, hvor det allerede for 40 år siden var oplagt at selv sporvogne var for lidt til at klare trafikken.

Nold

Letbane i Aalborg bliver måske kun en samling busser

af Niels Bak, 26/6 2013, 01:59 (4177 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Med det store forbehold, at jeg ikke kender Aalborg særlig godt, så er byen nok nede i en størrelse, hvor det godt kan være, at en letbane bliver til overkill i forhold til transportbehovene og trafiksituationen.

Men der er jo ikke nogen absolut grænse, og der kan sagtens være lokale forhold, der trækker både i den ene og den anden retning. Glæder mig til at læse rapporten.


Hej Niels

Prøv at tage med linie 2 ud til Aalborg Øst på en almindelig hverdag - om morgenen og om eftermiddagen kører den ene osende bybus efter den anden lige i halen på hinanden - ofte tages ikke flere passagerer op efter Aalborg Station på vej østover, fordi bybussen allerede inden ankomsten til stationen var fyldt til sidste siddeplads - og efter stationen også til sidste ståplads. Der mangler kun høns og geder, så minder det om bustransport i et u-land.
Efter den ordinære linie 2 kører ofte en ekstrabus til at samle dem op, der blev sprunget over i første omgang, og efter ekstrabussen endnu en ekstrabus for at samle de sidste op.
Og så tager det desuden op til en halv time at køre de 6.5 km ud til universitetet - det giver en gennemsnitshastighed på 13 km/t - en hestevogn med Lotte Hyphest foran i luntetrav kunne i 1800-tallet uden tvivl have gjort det ligeså hurtigt/langsomt.
Det dur ganske enkelt ikke her i år 2013.
Aalborg er desuden en by i vækst, så det er snart på tide at arkivere den købstadsprægede provinsialisme og begynde at forberede sig på fremtiden.
Og set i det perspektiv er osende og skrumplende bybusser en anakronisme, der hører en anden tid til - de har haft deres tid og har forlængst bevist, at de har deres begrænsning - og den er forlængst overskredet.

Tak for svaret. Jeg kom efter jeg havde skrevet indlægget til at tænke på, at en plusfaktor på letbanesiden er vigtigheden af at puste til Aalborg som Nordjyllands vækstlokomotiv. Ny infrastruktur er ikke altid lige effektivt til at sparke gang i væksten i områder, der ikke har den i forvejen, men giver ofte endnu mere dynamik i områder, der i forvejen er i vækst og "klar" til at udnytte investeringen. Det vil man muligvis også se i Aalborg-området, og det er vigtigt for hele regionen. For uden et Aalborg i vækst så vil udkantsområderne i regionen rundt om virkelig komme i problemer.

Avatar

Letbane i Aalborg kan blokere for fritlægning af Østerå

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/11 2013, 09:52 (4032 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I disse kommunalvalgstider kan vi vil godt tåle lidt lokal jernbanepolitik?

I Aalborg er det stadig uklart, om der i det hele taget kommer en letbane eller om det kun bliver til nogle "superbusser" (gab!) Der går endnu et par år, inden VVM-redegørelsen er klar.

Men ender det med en letbaneløsning, hvilket jeg personligt håber på, og tænker man sig i den forbindelse ikke rigtig grundigt om, forpasser man muligheden for fritlægningen af åen (Østerå) midt gennem byen.

I Aalborg strides to modsatrettede hensyn: Handelsstanden vil gerne have, at bybusserne fragter kunderne helt ind midt i byen og sætter dem af lige uden for butikkerne - dvs. på Østerå. Andre vil gerne have bybusserne ud af centrum og fritlægge Østerå, hvorved der vil fremkomme et bymiljø, der, hvis man planlægger og gennemfører det på en fornuftig måde, vil kunne komme på højde med eller endog overgå det fine å- og bymiljø, der er genskabt i Aarhus' centrum.

Udfordringen i Aalborg er at sammentænke letbanen og åfritlægningen. Gør man ikke det fra starten, vil en letbane gennem centrum blokere for en åfritlægning i årtier.

Men idéen har trange vilkår. Nordjyske Stiftstidende kan i dag berette, at der stadig ikke er flertal for at jage bybusserne ud af centrum - in casu Boulevarden, der er forlængelsen af Østerå.

Nedenfor ses projektets illustration af letbanen på Boulevarden i Aalborg. Og nederst et billede fra dengang Østerå/Nytorv endnu ikke var blevet overdækket.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]

Letbane i Aalborg kan blokere for fritlægning af Østerå

af ThomasTT, 18/11 2013, 13:22 (4032 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I disse kommunalvalgstider kan vi vil godt tåle lidt lokal jernbanepolitik?

I Aalborg er det stadig uklart, om der i det hele taget kommer en letbane eller om det kun bliver til nogle "superbusser" (gab!) Der går endnu et par år, inden VVM-redegørelsen er klar.

Men ender det med en letbaneløsning, hvilket jeg personligt håber på, og tænker man sig i den forbindelse ikke rigtig grundigt om, forpasser man muligheden for fritlægningen af åen (Østerå) midt gennem byen.

I Aalborg strides to modsatrettede hensyn: Handelsstanden vil gerne have, at bybusserne fragter kunderne helt ind midt i byen og sætter dem af lige uden for butikkerne - dvs. på Østerå. Andre vil gerne have bybusserne ud af centrum og fritlægge Østerå, hvorved der vil fremkomme et bymiljø, der, hvis man planlægger og gennemfører det på en fornuftig måde, vil kunne komme på højde med eller endog overgå det fine å- og bymiljø, der er genskabt i Aarhus' centrum.

Udfordringen i Aalborg er at sammentænke letbanen og åfritlægningen. Gør man ikke det fra starten, vil en letbane gennem centrum blokere for en åfritlægning i årtier.

Men idéen har trange vilkår. Nordjyske Stiftstidende kan i dag berette, at der stadig ikke er flertal for at jage bybusserne ud af centrum - in casu Boulevarden, der er forlængelsen af Østerå.

Nedenfor ses projektets illustration af letbanen på Boulevarden i Aalborg. Og nederst et billede fra dengang Østerå/Nytorv endnu ikke var blevet overdækket.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]

Har man aldrig overvejet at bruge limfjordsbanen? Den fører ud til det nye hospital i Aalborg gennem et område, hvor der med stor sandsynlighed vil komme yderligere byudvikling. Det kunne skabe en fin lokalbane til lufthavnen og også forbinde vendsyssel direkte med store arbejdspladser i Aaborg og dermed mindske antallet af biler over fjorden

Letbane i Aalborg kan blokere for fritlægning af Østerå

af Krabsen @, 18/11 2013, 14:34 (4032 dage siden) @ ThomasTT

Jo det har man.

Men tidsmæssigt vil den grundet linieføringen ikke kunne konkurrere med (selv myldretids)busser til Universitets- og sygehusområdet.

Letbane i Aalborg kan blokere for fritlægning af Østerå

af ThomasTT, 18/11 2013, 16:17 (4032 dage siden) @ Krabsen

Jo det har man.

Men tidsmæssigt vil den grundet linieføringen ikke kunne konkurrere med (selv myldretids)busser til Universitets- og sygehusområdet.

ok, 10 km. Det er svært at forstå. Selv med lav hastighed burde det ikke tage mere end 10 minutter.

Men det var nu heller ikke som alternativ til bussen, der kommer forbi mange stop, men et alternativ til opgraderingen af bussen til letbane. For den samme halve milliard kunne man formentlig både elektrificere og renovere limfjordsbanen

Letbane i Aalborg kan blokere for fritlægning af Østerå

af Krabsen @, 18/11 2013, 17:01 (4032 dage siden) @ ThomasTT

Jo det har man.

Men tidsmæssigt vil den grundet linieføringen ikke kunne konkurrere med (selv myldretids)busser til Universitets- og sygehusområdet.


ok, 10 km. Det er svært at forstå. Selv med lav hastighed burde det ikke tage mere end 10 minutter.

Og så står man i Gistrup og har mindst 15-20 minutters gang til sit bestemmelsessted.
Til sammenligning har bussen ca. 6 km fra centrum, kører hver 5. minut eller hyppigere og standser 7-8 steder gennem universitetsområdet.

Men det var nu heller ikke som alternativ til bussen, der kommer forbi mange stop, men et alternativ til opgraderingen af bussen til letbane.

Er det ikke det samme? Bortset fra at letbane-planen giver mulighed for fortsat busdrift i samme trace.

For den samme halve milliard kunne man formentlig både elektrificere og renovere Limfjordsbanen.

Skal den kunne bruges med blot tilnærmelsesvis samme kapacitet som busserne er ordet 'renovere' lidt malplaceret. Så skal du sammenligne med en komplet nyanlæggelse af en dobbeltsporet bane, ny bro under motorvej, 2-3 nye vejbroer osv.

Jeg ville nyde det - endnu mere hvis man havde beholdt havnebanen, så der kunne laves en ringbane Aalborg - Aalborg øst - Grønlandshavnen - Rørdal.
Eller havnebanen til Nørresundby C..

Men må erkende, at det ikke har gang på jord..

Letbane i Aalborg kan blokere for fritlægning af Østerå

af ThomasTT, 19/11 2013, 15:23 (4031 dage siden) @ Krabsen

Jo det har man.

Men tidsmæssigt vil den grundet linieføringen ikke kunne konkurrere med (selv myldretids)busser til Universitets- og sygehusområdet.


ok, 10 km. Det er svært at forstå. Selv med lav hastighed burde det ikke tage mere end 10 minutter.


Og så står man i Gistrup og har mindst 15-20 minutters gang til sit bestemmelsessted.
Til sammenligning har bussen ca. 6 km fra centrum, kører hver 5. minut eller hyppigere og standser 7-8 steder gennem universitetsområdet.

Men det var nu heller ikke som alternativ til bussen, der kommer forbi mange stop, men et alternativ til opgraderingen af bussen til letbane.


Er det ikke det samme? Bortset fra at letbane-planen giver mulighed for fortsat busdrift i samme trace.

For den samme halve milliard kunne man formentlig både elektrificere og renovere Limfjordsbanen.


Skal den kunne bruges med blot tilnærmelsesvis samme kapacitet som busserne er ordet 'renovere' lidt malplaceret. Så skal du sammenligne med en komplet nyanlæggelse af en dobbeltsporet bane, ny bro under motorvej, 2-3 nye vejbroer osv.

Jeg ville nyde det - endnu mere hvis man havde beholdt havnebanen, så der kunne laves en ringbane Aalborg - Aalborg øst - Grønlandshavnen - Rørdal.
Eller havnebanen til Nørresundby C..

Men må erkende, at det ikke har gang på jord..

Nej, man står da ikke i Gistrup! Hovedsigtet er jo ikke universitetet, men det nye hospital, nordjyllands største arbejdsplads, der kommer til at ligge vest for universitetet med front ud mod Hadsund landevej og... limfjordsbanen.
Sporet kan bruges som det, dog bør det lige til sidst bøjes 200 meter over mod vejen over ren mark. Det kan næppe koste mere end en brugt cykel.

Det skal nok komme, selvom det tager sin tid. Stikbanen ud til lufthavnen - der blev vedtaget relativt få år efter det gamle spor derud blev taget op - viser jo, at der er ved at komme en ny indstilling til banen. Den ene forbedring avler den næste. Der er stort potentiale i en bane, der over så kort afstand gennem centrum kan forbinde lufthavn med deres største arbejdsplads.

problemet er måske snarere, at Aalborg kommune måske ikke umiddelbart er interesseret i at lette fjordkrydsninger. Man drømmer jo om at få et par tusind millioner milliarder til endnu en motorvejsforbindelse.

Letbane i Aalborg kan blokere for fritlægning af Østerå

af Krabsen @, 23/11 2013, 17:18 (4027 dage siden) @ ThomasTT

Jo det har man.

Men tidsmæssigt vil den grundet linieføringen ikke kunne konkurrere med (selv myldretids)busser til Universitets- og sygehusområdet.


ok, 10 km. Det er svært at forstå. Selv med lav hastighed burde det ikke tage mere end 10 minutter.


Og så står man i Gistrup og har mindst 15-20 minutters gang til sit bestemmelsessted.
Til sammenligning har bussen ca. 6 km fra centrum, kører hver 5. minut eller hyppigere og standser 7-8 steder gennem universitetsområdet.

Men det var nu heller ikke som alternativ til bussen, der kommer forbi mange stop, men et alternativ til opgraderingen af bussen til letbane.


Er det ikke det samme? Bortset fra at letbane-planen giver mulighed for fortsat busdrift i samme trace.

For den samme halve milliard kunne man formentlig både elektrificere og renovere Limfjordsbanen.


Skal den kunne bruges med blot tilnærmelsesvis samme kapacitet som busserne er ordet 'renovere' lidt malplaceret. Så skal du sammenligne med en komplet nyanlæggelse af en dobbeltsporet bane, ny bro under motorvej, 2-3 nye vejbroer osv.


Nej, man står da ikke i Gistrup! Hovedsigtet er jo ikke universitetet, men det nye hospital, nordjyllands største arbejdsplads, der kommer til at ligge vest for universitetet med front ud mod Hadsund landevej og... limfjordsbanen.
Sporet kan bruges som det, dog bør det lige til sidst bøjes 200 meter over mod vejen over ren mark.

Og det er jo så det, det ikke kan.

Som jeg skrev: sammenlign med en nyanlæggelse, dobbeltspor osv. incl ny motorvejsbro


Og hvis vi alligevel skal investere svarende til en nyanlæggelse bør vi ikke af rent nostalgiske grunde bruge en forældet linieføring, men anlægge hvor det er mest hensigtsmæssigt.

problemet er måske snarere, at Aalborg kommune måske ikke umiddelbart er interesseret i at lette fjordkrydsninger. Man drømmer jo om at få et par tusind millioner milliarder til endnu en motorvejsforbindelse.

Hvad i alverden har det - bortset fra den barnagtige overdrivelse - med sagen at gøre?

Letbane i Aalborg kan blokere for fritlægning af Østerå

af Krabsen @, 18/11 2013, 17:17 (4032 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu tror jeg ikke, at nogle ud over de sentimentale seriøst tænker på muligheden for at 'fritlægge' Østerå i Aalborg.
Blandt andet af den årsag, at Østerå (i modsætning til Aaboulevarden i Aarhus) jo ikke løber under asfalten, men er omlagt til udløb henne på den anden side af musikhuset - hvor der også er/har været planer om delvis frilægning.

Naturligvis kan man lægge åløbet tilbage, men så er det et ret langt stykke gennem hele centrum, der skal retableres, stort set fra Kjærs Mølle. Så selv Godsbanen, spor 43 bliver påvirket (Der er jo en grund til, at det hedder Ågade:-) )

Desuden har ingen formentlig den store lyst til at pille mere end højst nødvendigt i vandføringen i Aalborgs undergrund - slet ikke efter at pumperne ved musikhus-byggeriet nærmest tørlagde søen i Øster Anlæg. Mere end een rådgiver (og forsikringsselskab!) fik onde drømme ved tanken om konsekvenserne, hvis vandårerne i stedet havde tørlagt midtbyen incl. funderingen under bl.a. Jens Bang stenhus..

Avatar

Letbane i Aalborg bliver måske kun en samling busser

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/1 2014, 19:21 (3965 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I følge Nordjyske Stiftstidende 21. januar 2014 speeder Aalborg Kommune nu processen op. Man regner med at byrådet i juni 2014 træffer beslutning om, om man vil satse på en regulær letbane eller "nøjes" men en bus-løsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Letbane i Aalborg bliver måske kun en samling busser

af Lue., 24/1 2014, 22:05 (3965 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu har Aalborg jo før skrottet jernbanen til fordel for busserne, så mon ikke de kan finde på det igen.

Letbane i Aalborg bliver måske kun en samling busser

af Erik Kjærgaard, 25/1 2014, 01:18 (3964 dage siden) @ Lue.

Undskyld lue.
Hvornår har Aalborg skrottet jernbanen, som De skriver i f.t. bustrtafik.
Giv venligst bevis herfor.

Letbane i Aalborg bliver måske kun en samling busser

af Lue., 25/1 2014, 01:34 (3964 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Man havde da travlt både i Aalborg og Nørresundby med at få nedlagt Aalborg privatbaner til fordel for busdrift. Især Nørresundbys borgmester på daværende tidspunkt så det som sin personlige opgave at få nedlagt privatbanerne. Der var også et byråds medlem der havde meget travlt med at få dem nedlagt, vedkommende var samtidig direktør for Aalborg rutebilstation.

Taget fra bogen (Jernbanen i Aalborg gennem 125 år)

Man kunne allerede dengang have haft et virkeligt godt net af nærbaner i og omkring Aalborg med den ønskede kommunen/byrådet som bekende ikke. Man ville heller have gummihjul.

Avatar

Finansiering af Aalborg letbane

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/2 2014, 10:52 (3935 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I følge Nordjyske Stiftstidende 21. januar 2014 speeder Aalborg Kommune nu processen op. Man regner med at byrådet i juni 2014 træffer beslutning om, om man vil satse på en regulær letbane eller "nøjes" men en bus-løsning.

[image]

Politikerne(?) i Aalborg er "festlige". Letbanen i Aalborg er anslået til at ville komme til at koste ca. 1,1 milliard kroner.

Nordjyske Stiftstidende i dag:

"Og selv om det lyder som mange penge, er håbet naturligvis, at Aalborg kan få del i de 28,5 mia. kr, regeringen for nyligt afsatte til den nye togfond".

Man skal vist have fulgt utroligt dårligt med i de politiske forhandlinger om togfonden, hvis "man" tror, at den indeholder så meget som én krone til letbanen i Aalborg.

Det fremgår i øvrigt ikke af avisartiklen, hvem (politikerne?) det er, der tror, at der er penge at hente i togfonden til letbanen i Aalborg. Elendig journalistik.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak