Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

CFL T66 (Generelt)

af sideshowjesper, 18/6 2013, 21:55 (4165 dage siden)

Hejsa

Jeg har desværre ikke så meget tid til tog, som jeg godt kunne tænke mig, så finder det lidt svært at følge med til tider. Derfor vil jeg lige høre dette forum om noget.

For 1½ - 2 år siden kom der en T66 fra Sverige til Danmark, som kørte i CFL regi. Som jeg husker det var der store planer om at den skulle køre i fast rute mellem Malmø og Padborg, og snart skulle en søster maskine også komme.

Jeg erindrer at den nåede at køre nogle Lauritzen tog (vidst for TXL som ik selv havde loks), men kan ellers ikke huske den skulle har kørt andet end Cement og spånplade i fast rute.
Det sidste jeg hørte var den var røget retur til Sverige.

1. Hvorfor blev det transit tog ikke til noget.
2. Er der nogle planer for om den overhovedet kommer retur til DK
3. Er det ikke rigtigt der på et tidspunkt var tale om 2 T66 ?
4. Tør man gætte på om det er fordi CFL snart ik har mere at køre med, at den er røget til Sverige !? :-(

CFL T66

af OD, Od ⌂, 18/6 2013, 22:26 (4165 dage siden) @ sideshowjesper

4. Tør man gætte på om det er fordi CFL snart ik har mere at køre med, at den er røget til Sverige !? :-(

Maskinen røg mig bekendt til Sverige for at erstatte Ma 825 der kolliderede med en gravemaskine. T66K 714 pendler pt. mellem Värnamo og Göteborg Skandiahamnen med Båramo containertoget.
Her holder maskinen i Värnamo og venter på at overtage toget fra TMX 1024:
http://www.oledinesen.dk/materiel-se/?album=41&gallery=41&pid=7572

T66K 714 med GT 49240 kort efter Värnamo:
http://www.oledinesen.dk/materiel-se/?album=41&gallery=41&pid=7573

Begge billeder er taget fredag den 14/6-13.

Mvh. Ole

Avatar

CFL T66 - NRFAB TMX 1024

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 19/6 2013, 22:26 (4164 dage siden) @ OD, Od

[image]

STAB TMX 1024 med GT 49211 mellem Skillingaryd og Klevshult den 14/6-13.

Teknisk set er det nu NRFAB TMX 1024.

--
[image]

CFL T66 - NRFAB TMX 1024

af OD, Od ⌂, 20/6 2013, 10:22 (4164 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

STAB TMX 1024 med GT 49211 mellem Skillingaryd og Klevshult den 14/6-13.


Teknisk set er det nu NRFAB TMX 1024.

Korrekt! Kom lige fra Nässjö, så der var gået lidt for meget STAB i den :-)

CFL T66

af Johnni Christensen, 19/6 2013, 06:33 (4165 dage siden) @ sideshowjesper

1. Hvorfor blev det transit tog ikke til noget.

Jeg kan ikke huske planerne for transit, men Lauritzen-togene blev overtaget af 185´ere da de blev godkendt til kørsel i Danmark.

4. Tør man gætte på om det er fordi CFL snart ik har mere at køre med, at den er røget til Sverige !? :-(

Det tror jeg ikke. CFL Cargo har fået en del lokomotiver af 1800 klassen op fra Luxemburg - for tiden er der vist 3 stk i drift i Danmark, sammen med et par MX´ere og en MY´er. De ATC-udstyrede lokomotiver kan klare alle de små tog selv, og ellers bliver der spændt en 1800 bagved på de større tog.
Desuden mistede CFL deres kørsel med cement til Taulov til Railcare (de kører heldigvis også med MY ;-) ), og det har selvfølgelig medvirket til at der ikke har været så stort behov for 66´eren...

Johnni

CFL T66

af Tolpen, 19/6 2013, 09:23 (4165 dage siden) @ Johnni Christensen

Godsmængderne er generelt faldet op mod 15% i Europa fra 2011 til 2012(både vej og bane), så en række planer om flere godstog er sat på stand-by.
Når indtægterne falder skal omkostningerne følgelig også reduceres. En leaset T66 er dyr (mellem 25.000 og 30.000 euro pr måned), så CFLDK har i første omgang videreudlejet T66 714 til deres svenske søsterselskab, og det forventes at maskinen leveres tilbage til sin ejer (leasingselskabet Beacon Rail Leasing Limited) senere i år, idet BRLL har flere forespørgsler på leje af "Skandinaviske class 66", end man har lokomotiver pt. (BRLL er mig bekendt den eneste udlejer af Class 66 i Sverige/Norge)

Dette forhindrer ikke CFL eller andre i at leje maskinen igen, hvis behovet opstår. Maskinen vil fortsat være udstyret med DK/SE ATC som den eneste class 66 (derfor litra T66K)

T

CFL T66

af hansenph, 20/6 2013, 19:08 (4164 dage siden) @ Stephan Aller

Som her.
CFL Mx 1029 + T66, Grejsdal 4/9-2011

[image]

Mvh
Poul Henning Hansen

CFL T66

af OD, Od ⌂, 20/6 2013, 22:33 (4163 dage siden) @ Tolpen

Godsmængderne er generelt faldet op mod 15% i Europa fra 2011 til 2012(både vej og bane), så en række planer om flere godstog er sat på stand-by.
Når indtægterne falder skal omkostningerne følgelig også reduceres. En leaset T66 er dyr (mellem 25.000 og 30.000 euro pr måned), så CFLDK har i første omgang videreudlejet T66 714 til deres svenske søsterselskab, og det forventes at maskinen leveres tilbage til sin ejer (leasingselskabet Beacon Rail Leasing Limited) senere i år, idet BRLL har flere forespørgsler på leje af "Skandinaviske class 66", end man har lokomotiver pt. (BRLL er mig bekendt den eneste udlejer af Class 66 i Sverige/Norge)

Dette forhindrer ikke CFL eller andre i at leje maskinen igen, hvis behovet opstår. Maskinen vil fortsat være udstyret med DK/SE ATC som den eneste class 66 (derfor litra T66K)

T

Men maskinen kom i første omgang stadig til Sverige som afløsning for den ødelagte Ma, at CFLDK så efterfølgende fandt ud af, at de godt kan leve uden den - som det ser ud nu - er en anden snak :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak