Dagens vogn
Er der nogen, der kan være mig behjælpelig med identifikation af denne vogn? Jeg fotograferede den på et sidespor på Holbæk banegård den 18. juli 1993, men fik af en eller anden grund ikke set nærmere på den.
Med venlig hilsen,
Aleman
Er der nogen, der kan være mig behjælpelig med identifikation af denne vogn? Jeg fotograferede den på et sidespor på Holbæk banegård den 18. juli 1993, men fik af en eller anden grund ikke set nærmere på den.
Med venlig hilsen,
Aleman
Hvis jeg husker rigtigt så er det en tidligere TKVJ C-vogn, som via KSB kom til DSB som specialvogn.
Mvh.
Michael
Til Michael Julsrud.
Tak for oplysningerne. Har du vognnumre til nærmere opklaring af spørgsmålet?
Med venlig hilsen,
Aleman
Hej igen
Tror jeg har opklaret hvilken vog det er:
1916 TKVJ C27
1926 Oml. til TKVJ C25
1934 Til KSB C 15
1948 Til DSB Cyp 4655
1955 Værkstedsvogn for signaltjenesten nr. 13
1958 DSB specialvogn 513
1984 DSB tjenestevogn 950 0 513
1999 Tisl DSB Museumstog
Mvh.
Michael
Fandt lige et par billeder mere i arkivet.
Mvh.
Michael
Til Michael.
Det var dog en særdeles broget historie, den vogn har haft - og det er dejligt, at den er bevaret for eftertiden. Tak for hjælpen.
Mvh Aleman
Det var så lidt, altid morsomt at "lege" detektiv på den slags.
Ja den har haft en noget omtumlet tilværelse. Mon ikke den en dag ender i Lunderskov hos KLK, så kan de nemlig oprangere en ren TKVJ stamme bestående af:
TKVJ Nr. 12
TKVJ Ec 91
TKVJ D 62
TKVJ C 21
TKVJ C 26
TKVJ C 27
Mvh.
Michael
Lidt tættere på 513 (Hjemsted: Kalundborg)
Ole-Jørn
Til Ole Jørn.
Tak for billedet. Nu er der jo nærmest ingen undskyldning for ikke at bygge vognen i model - og så med to forskellige hjulsæt.
Med venlig hilsen,
Aleman.
Lidt hjælp til modelbygningen, hvis det da skal være i specialvognsudgaven.
God fornøjelse
Ole-Jørn
Til Ole Jørn.
Tak for tegningerne - nu skal jeg overveje hvilken udgave, jeg vil bygge. Jeg hælder mest til TKVJ- eller KSB-udgaven. Under alle omstændigheder er det dejligt at få klarhed over de mindre mysterier.
Med venlig hilsen,
Aleman
Hej
Fandt lige et billede af 513 fra Holbæk, taget i 89.
Hvis jeg skulle bygge den, vil det blive som TKVJ vogn,
så fandt lige et billede af dens "søstervogn" TKVJ C 21 taget i Lunderskov i 87
Den er ved at blive lakeret så derfor ser den lidt "mat" ud.
Nu jeg var igang så sad der et billede af TKVJ D62 på samme side, så her er et billede af den også.
Mvh
Holger Cordtz
spec. vogn 513 i Holbæk den 27/6-89 Foto: Holger Cordtz
TKVJ C 21 i Lunderskov den 9/5 -87 Foto: Holger Cordtz
TKVJ D 62 i Lunderskov den 9/5- 87 Foto: Holger Cordtz
Jeg kan også bidrage med et enkelt billede af Specialvogn 513.
--
Tak endnu en gang for hjælpen og de mange, inspirerende billeder. Når jeg ser Holger Cordtz's billede af vognen, er jeg også mest tilbøjelig til at vælge denne udgave som model.
Med venlig hilsen,
Aleman
Jeg havde sør'me også lidt fotos med relevans til "dagens vogn", først et par "søstervogne":
Specialvogn 699 (Hjemsted Horsens), Svendborg 25.07.1962 (nm).
Må være ex Cyp 4654, ex KSB C 10, ex TKVJ C 24.
Værkstedsvogn nr. 5 (Spec. 795) Vordingborg 1959 (foto JB-P, arkiv nm).
Må være ex Cyp 4653, ex KSB C 5, ex TKVJ C 23.
Så yderligere et par billeder af Specialvogn 513 i Holbæk:
Specialvogn 513 i Holbæk påskedag 1970 (nm).
Specialvogn 513 i Holbæk, 24.10.1981 (nm).
På den måde fik vi vist dokumenteret alle TKVJ-personvogne, der kom til KSB og senere til DSB.
Bedste hilsener
Niels
Kære Niels Munch.
Tak for, at du offentliggør disse dejlige billeder. Det er spændende at følge denne vogns historie. Et spørgsmål hertil: Er den brun på det sidste billede - eller er det filmen/belysningen, der driller?
I eftermiddag var jeg for øvrigt på præcis det samme sted i Svendborg, hvor det første billede er taget. Bedrøveligt er ordet - ja, frøavlsbygningen i baggrunden er der stadig (nu med plejehjem og penthouse-lejligheder), men resten er omdannet til motorgade, rundkørsler og brakmark. Kun en glemt stopbom minder i dag om, at der her lå en større godsbanegård.
Med venlig hilsen,
Aleman
Kære Aleman,
Er kun glad for, at mine billeder finder anvendelse.
Da jeg fotograferede Specialvogn 513 i Holbæk 1981 så den ret nymalet ud - faktisk i "godsvogns-brun" således, som den også genfindes på nogle fotos tidligere i denne tråd.
Bedste hilsener
Niels
Hejsa
Jo den har været brun en periode, hvilket også ses på et af Holgers og et af mine billeder. Dog var den på de billeder noget falmet.
Mvh.
Michael
Kære Niels Munch, Michael Julsrud og andre, der har hjulpet med identifikationen.
Det er en stor fornøjelse at få serveret billeder, tegninger og oplysninger så hurtigt af jer, så endnu en gang tak for indsatsen.
Med venlig hilsen,
Aleman
Kære Aleman,
Er kun glad for, at mine billeder finder anvendelse.
Da jeg fotograferede Specialvogn 513 i Holbæk 1981 så den ret nymalet ud - faktisk i "godsvogns-brun" således, som den også genfindes på nogle fotos tidligere i denne tråd.
Nogle må have skældt ud (over den godsvognsbrune farve) - det var jo mens designkrigen rasede - for da Jernbanemuseet overtog vognen var den på forunderlig vis grå igen. Dog er endeperronskærmene stadig i denne afskyelige olivenbrun-brune farve. Og kradser man lidt i skærmene kommer KSB's grønne farve frem, som skærmene havde helt frem til DSB-tiden. Om de nåede at blive sorte inden DSB overmalede de lakerede vogne er lidt uklart, for da DSB malede vognene røde, fik endeperronerne også en gang rød maling (altså den mørkerødbrunlige farve, fra før 1971). Den ene af de tre tidligere TKVJ-vogne var i øvrigt forsøgsvogn for overmaling af lakeret teaktræ og havde to forskellige behandlinger, som tydeligt kan ses på s/h-fotos, men det er jo lide en anden historie.
Det er da i sandhed en vogn med en broget historie. Forstår jeg det ret, så var endeperronerne grønne i KSB-tiden, mens vognkassen var lakeret?
Med venlig hilsen,
Aleman
Det er da i sandhed en vogn med en broget historie. Forstår jeg det ret, så var endeperronerne grønne i KSB-tiden, mens vognkassen var lakeret?
Ja
Hvis jeg husker rigtigt så er det en tidligere TKVJ C-vogn, som via KSB kom til DSB som specialvogn.
Mvh.
Michael
Tak til alle, der hjalp med identifikationen af denne vogn. Ved gennemgang af mine billeder fandt jeg dette, der viser den fra den modsatte side, altså stadigvæk i Holbæk, den 18. juli 1993.
Venlig hilsen,
Aleman
Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.
Læs merePrisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Ekstraregning skræmmer: Lynetteholms-metro kommer på slankekur
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt