Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En lørdagsgætter (Billedegætterier)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/5 2013, 16:28 (4202 dage siden)

Her har vi en jernbane med to spor. Skærveballast og betonmonobloksveller. Strækningshastigheden er under 200 km/t. Jeg undlader at omtale, hvilket rullende materiel der befarer banen lige som omtale af køreplan også udelades, idet en sådan omtale vil gøre det alt for let at gætte, hvor vi er.

Så vidt jeg ved, indgik strækningen ikke i regeringens overvejelser om elektrificering i forbindelse med Togfonden DK. Der har aldrig kørt hverken indenlandske eller udenlandske sovevognsløb på strækningen, der i øvrigt fyldte rundt sidste år.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

En lørdagsgætter

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 26/5 2013, 16:40 (4202 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mon ikke der skulle være en plads med møllevinger lige i nærheden ? :-)

--
Mvh

Michael J.
[image]

En lørdagsgætter

af andersj, Aalborg, 26/5 2013, 16:47 (4202 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Denne runde fødselsdag kunne meget vel være 40 år.

En lørdagsgætter

af Morten V @, Kolding, 26/5 2013, 17:34 (4202 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ml Lejre og Vipperød. Der har der aldrig været indenlandske nattog (af det jeg ved af i hvert fald) og der er man igang med at lave dobbeltspor, hvilket kan forklare den nye ballast og rusten på skinnerne.

En lørdagsgætter

af Fysikeren, 26/5 2013, 18:30 (4202 dage siden) @ Morten V

Der er vist ikke helt dobbeltspor endnu mellem Lejre og Vipperød; strækningen fra Lejre til Hvalsø får dog indenfor de næste tre måneder.

Bortset fra det, så er banen inkluderet i regeringens plan Togfonden DK, hvor den skal elektrificeres i 2022. Om det så realiseres er en anden sag.

En lørdagsgætter

af Lars, 26/5 2013, 19:28 (4202 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der er god plads mellem sporene, mon der er en perron eller lignende bag (eller under) fotografen?

--
mvh
Lars
Esbjerg

En lørdagsgætter

af andersj, Aalborg, 26/5 2013, 19:50 (4202 dage siden) @ Lars

Der er god plads mellem sporene, mon der er en perron eller lignende bag (eller under) fotografen?

Der har aldrig været station der, og det ene spor har ikke ligget der fra begyndelsen.

En lørdagsgætter

af Johnni Christensen, 26/5 2013, 20:17 (4202 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Eneste bane åbnet i 1887 (15/11) er Ribe-Tønder.

Johnni

En lørdagsgætter

af Jørn Dreyer, 27/5 2013, 06:00 (4202 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ved at kigge på kørefladen på skinnerne, kan man jo se at der ikke kører mange tog om nogen overhovedet. Men jeg er helt blank for hvor det skulle være.

En lørdagsgætter

af Poul Andersen, 27/5 2013, 09:56 (4202 dage siden) @ Jørn Dreyer

Et gæt kunne være, mellem Roskilde og Lejre.

Mvh.
Poul.

En lørdagsgætter - lidt tættere på løsningen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/5 2013, 10:15 (4202 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

Tiden er inde til at løfte sløret for løsningen på denne lille - og måske lidt drilske - lørdagsgætter. (Som jo i øvrigt er udstyret med en forkert overskrift fra min side - der er jo reelt tale om en søndagsgætter).

Nå, men til sagen. Inden "løsningen" afsløres, skal vi dvæle lidt ved dette udsagn:

Så vidt jeg ved, indgik strækningen ikke i regeringens overvejelser om elektrificering i forbindelse med Togfonden DK

Så vidt jeg kan finde ud af (jeg lader mig gerne retlede) findes der ingen dobbeltsporede strækninger, der ikke enten er elektrificerede eller indgår i regeringens elektrificeringsplaner. Men nu brugte jeg jo heller ikke ordet "dobbeltsporet";-).

Og mens "man" så lige tænker lidt over det, holder Michael Julsrud og "andersj" sig pænt tilbage;-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

En lørdagsgætter

af Andreas Andersen @, Danmark, 27/5 2013, 10:15 (4202 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er vigesporet på Limfjordsbanen til Grønlandshavnen. Tæt på Siemens vingefabrik.

En lørdagsgætter

af andersj, Aalborg, 27/5 2013, 10:30 (4201 dage siden) @ Andreas Andersen

Det er vigesporet på Limfjordsbanen til Grønlandshavnen. Tæt på Siemens vingefabrik.

Jeps, der er tale om det nyeste af de to vigespor på Aalborg-Aalborg Ø. Her et et billede fra det oprindelige vigespor:[image]

En lørdagsgætter

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/5 2013, 10:40 (4201 dage siden) @ andersj

Jeps, der er tale om det nyeste af de to vigespor på Aalborg-Aalborg Ø. Her et et billede fra det oprindelige vigespor:[image]

Så fik vi det opklaret.

Må jeg vise vindmøllevingebilledet på havnebaner.dk?

Kan der i øvrigt kastes lidt lys over, hvornår og hvorfor der blev etableret et ekstra omløbsspor?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

En lørdagsgætter

af andersj, Aalborg, 27/5 2013, 10:53 (4201 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så fik vi det opklaret.

Må jeg vise vindmøllevingebilledet på havnebaner.dk?

Kan der i øvrigt kastes lidt lys over, hvornår og hvorfor der blev etableret et ekstra omløbsspor?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Det må du gerne. Det er HV3 en kold december dag i 2009.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak