Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ny trafikterminal i støbeskeen i Fr.havn (Generelt)

af MYMXnord, Frederikshavn, 9/5 2013, 14:02 (4151 dage siden)

Nye trafik terminal tanker i Frederikshavn omkring banegården og Kragholmen.
Bl.a. nedlæggelse af en del af godsareal på Kragholmen

Sakset fra indlægget:
"En ny trafikterminal, etableret øst for nuværende banegårdsbygning, har tidligere ikke været mulig på grund af jernbanesidesporene til den sydlige del af Frederikshavn havn. Imod forventning er Bane Danmark, Forsvaret og Frederikshavn Havn nu villige til at nedlægge to af fire jernbanesidespor til havnen, hvorfor der senest er skitseret et løsningsforslag umiddelbart øst og syd for eksisterende banegård. Løsningsforslaget er udarbejdet i samarbejde med Bane Danmark, DSB, NT, Vejdirektoratet og ejendomsudviklingsselskabet"

Kilde:
http://www.kanalfrederikshavn.dk/vis/nyhed/ny-trafikterminal-i-stoebeskeen-i-frhavn/

--
[image][image]

Avatar

Ny trafikterminal i støbeskeen i Fr.havn

af BoergeOf61, Randers C, 9/5 2013, 14:09 (4151 dage siden) @ MYMXnord

Det ville da være bedre, hvis færgehavnen kunne bruges som udgangspunkt for en ny trafikterminal. Sidste år blev der endda etableret en midlertidig togforbindelse til Sverige.

Avatar

Ny trafikterminal i støbeskeen i Frederikshavn

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 9/5 2013, 16:26 (4151 dage siden) @ BoergeOf61
redigeret af Carsten B. Thomsen, 9/5 2013, 16:47

Det ser rigtig spændende ud, selvom det betyder et farvel til sporet til den nedlagte havnestation (og Flådestationen) og til omløbsmuligheden mellem Spor 3 og sporene øst herfor.
Det er desuden godt tænkt, at det ville være et godt sted at placere en dagligvarehandel - der er mange, der passerer forbi på E45, og personligt savner jeg (og sikkert også mange andre bus- og togpendlere) meget en indkøbsmulighed på vejen hjem fra stationen (eftersom at dette hjem og mange andre hjem her i det frederikshavnske ligger nord for stationen).

Jeg undrer mig bare lidt over, hvad der blev af tankerne om at omlægge E45 fra at sno sig forbi banegården og igennem Nordbyen, til i stedet at gå via Kragholmen - dette ville binde stationsområdet meget bedre sammen med midtbyen, som det jo er afskåret fra pga. den megen trafik på E45. Dertil kommer, at ventetiden i lyskrydset tilmed er irriterende lang for den trafik, der skal over eller ind på E45.

Dengang jeg i 1990'erne var medlem af Bymiljøgruppen i Frederikshavn rumsterede der nogle spændende planer om at forlænge Kirkepladsen helt ned til havnen - hvor en omlægning af E45 til Kragholmen var en forudsætning for dette.
På denne brede rambla kunne der være torvemarked á la Barcelona, og dette ville mere eller mindre være en genetablering af tidligere tiders Langelinie.
Denne rambla ville gå lige forbi en ny rutebilsstation, som skulle anlægges på stationsforpladsen, og der blev indgået en aftale med DSB om at afvente med større ændringer på den nuværende stationsbygning og stationsområdet, indtil alle aftaler var faldet på plads og finansiering fundet. Men det er indtil videre ikke blevet til noget, især fordi beboerne langs Kragholmen naturligvis ikke er interesseret i at få den tunge trafik på E45, så derfor ser stationsbygningen og især stationsområdet fortsat mere eller mindre ud som dengang banegården blev anlagt.

Så der strandede de planer mere eller mindre, og DSB har gennem tiden af egen drift måttet gennemføre de småændringer af stationsbygningen, som ændringerne i DSB's koncepter har medført (bl.a. nedlæggelse af restauranten, nedlæggelse af billetsalget og etablering af 7-Eleven, samt etablering af aflukkket ventesal i det tidligere billetsalg, m.v.).

Det foreliggende forslag er derfor muligvis det bedste, der kan gøres, hvis der skal ske ændringer af området, uden at skulle omlægge E45 til Kragholmen - istedet må jernbanesporene så holde for, nu hvor "krøllen" (S-svinget) på E45 hen forbi stationsområdet åbenbart ikke kan inddrages. Asfalt er åbenbart mere "helligt" end jernbanespor, og det er jo helt i tidens ånd nu til daws.
Men spændende ser det ud, og det er et supergodt "genbrug" af de eksisterende bygninger og indkørsler, og det kan forhåbentlig "levendegøre" de dele af stationområdet, som idag mere eller mindre står og forfalder lidt (især P-pladsen øst for stationsbygningen).
Samtidig vil asfaltørkenen, der udgør den nuværende busterminal, sikkert kunne inddrages til andet formål - hvilket der også var planer om i ovennævnte projekt fra 1990'erne.

Desuden så er der så vidt jeg ved kun tre sidespor til havnen (det var der i hvert fald så sent som i tirsdags), og kun sporet til havnestationen (og som for nyligt er blevet lettere amputeret i forbindelse med Forsyningens igangværende store kloakprojekt) vil i bogstaveligste forstand ligge i vejen for projektet.
Sidesporet til Stena Scanrail's leje har netop vist sig at være "nice to have" i forbindelse med påsejlingen af Jernbanebroen over Limfjorden - man kunne så ønske sig, at det spor i højere grad var "need to have", så ingen kunne finde finde på at pille ved det (dvs. pille det op).
Men heldigvis ser hverken dette spor eller det (meget) længe ubenyttede spor til vores flotte Kattegat Silo ud til at blive berørt af det foreliggende projekt.

Det ville da være bedre, hvis færgehavnen kunne bruges som udgangspunkt for en ny trafikterminal. Sidste år blev der endda etableret en midlertidig togforbindelse til Sverige.

Der har før været planer om at sporet til den nedlagte havnestation i stedet kunne bruges til omladning af løstrailere til trailer-heltog, for der er temmelig meget lastbiltrafik via Frederikshavn Havn, idet både Stena's sverigesfærger og Stena's norgesrute har mange lastbiler med, foruden godsfærgen Stena Scanrail, som ofte er fyldt til sidste plads (og det er ikke med jernbanevogn, desværre).
Togforbindelsen til Sverige er ikke midlertidig, men derimod permanent - problemet er bare, at den ikke bliver brugt, idet jernbanetransitgods med vold&magt skal føres ad den store omvej via flaskehalsen henover Fyn/Sjælland/Øresund, sådan at de dyre anlægsinvesteringer dér kan tjene sig hjem.
Al konkurrence fra de mere direkte forbindelser via Frederikshavn og Hirtshals er derfor uønsket - disse genveje til Sverige og Norge benytter lastbilstrafikken sig i stedet af - dummere er vognmændene jo heller ikke ;-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Avatar

Ny trafikterminal i støbeskeen i Frederikshavn

af BoergeOf61, Randers C, 9/5 2013, 16:50 (4151 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Togforbindelsen til Sverige er ikke midlertidig, men derimod permanent - problemet er bare, at den ikke bliver brugt, idet jernbanetransitgods med vold&magt skal føres ad den store omvej via flaskehalsen henover Fyn/Sjælland/Øresund, sådan at de dyre anlægsinvesteringer dér kan tjene sig hjem.

Det er en strid om ord. Jeg tænkte den togforbindelse, hvor Stena Scanrail sejlede tomme togsæt mellem Frederikshavn og Göteborg. Mig bekendt sejler Stena Scanrail med lastbiler på ruten.

Ny trafikterminal i støbeskeen i Frederikshavn

af Svend, 9/5 2013, 20:23 (4151 dage siden) @ BoergeOf61

Så vidt jeg er orienteret er det kun sporene til den den nedlagte færgestation, der bliver nedlagt/fjernet. Sporene til jernbanefærgelejet vil stadig være der ligesom de lange godsspor (hovedspor). Der vil desuden stadig være mulighed for at læsse gods på Frederikshavn station, hvis nogen skulle komme på de tanker.

--
Svend

Avatar

Ny trafikterminal i støbeskeen i Frederikshavn

af MYMXnord, Frederikshavn, 9/5 2013, 19:48 (4151 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Carsten

Meget enig med dig - som lokale ser man ofte turister og gæster "lede" efter busstationen, og området rundt banegården er ikke gennemtænkt.

På den anden side virker det som om tanken med Stena Scanrail aldrig helt har hverken opnået eller fåeet den attention som bl.a. politikkerne og lokale ønskede.
se:
http://www.jernbaneklub.dk/jernbanen/2002/blad6-2002stenarailferry.pdf
allerede i 2002 en artikkel om Kragholmen.

At DSB og Bane Danmark idag ser positivt på planen er vel helt naturligt. DSB har ingen godstransport og skal - efter politikernes ønske- satse på time drift de kommende år. Bane Danmark synes positivt stemt for at mange gods spor fjernes.
Så faktum er - godstrafik på bane er ikke i fokus hverken her eller andre steder i DK.
Vi har dog set at en "alternativ" rute til det eksisterende net kan være en god satsning når både broer og spor ødelægges. Her tænker jeg på Hector Rails uheld i Sønderjylland før jul, samt den lokale jernbanbro over Limfjorden.
I begge tilfælde tror jeg man var glade for den alternative rute over henholdsvis Tønder og Gøteborg via Stena Scanrail.
Men naturligvis kan vi jo ikke opretholde sådanne alternative ruter i tilfælde af uheld.
Så umiddelbart helt enige med alle om at den nye trafikterminal gør byen mere attraktiv for lokale og turister- trods det faktum at det går ud over gods spor på Kragholm

--
[image][image]

Ny trafikterminal i støbeskeen i Frederikshavn

af andersj, Aalborg, 9/5 2013, 20:59 (4151 dage siden) @ MYMXnord

Hej Carsten

Meget enig med dig - som lokale ser man ofte turister og gæster "lede" efter busstationen, og området rundt banegården er ikke gennemtænkt.

På den anden side virker det som om tanken med Stena Scanrail aldrig helt har hverken opnået eller fåeet den attention som bl.a. politikkerne og lokale ønskede.
se:
http://www.jernbaneklub.dk/jernbanen/2002/blad6-2002stenarailferry.pdf
allerede i 2002 en artikkel om Kragholmen.

At DSB og Bane Danmark idag ser positivt på planen er vel helt naturligt. DSB har ingen godstransport og skal - efter politikernes ønske- satse på time drift de kommende år. Bane Danmark synes positivt stemt for at mange gods spor fjernes.
Så faktum er - godstrafik på bane er ikke i fokus hverken her eller andre steder i DK.
Vi har dog set at en "alternativ" rute til det eksisterende net kan være en god satsning når både broer og spor ødelægges. Her tænker jeg på Hector Rails uheld i Sønderjylland før jul, samt den lokale jernbanbro over Limfjorden.
I begge tilfælde tror jeg man var glade for den alternative rute over henholdsvis Tønder og Gøteborg via Stena Scanrail.
Men naturligvis kan vi jo ikke opretholde sådanne alternative ruter i tilfælde af uheld.
Så umiddelbart helt enige med alle om at den nye trafikterminal gør byen mere attraktiv for lokale og turister- trods det faktum at det går ud over gods spor på Kragholm

Der bliver heller ikke plads til ret meget godstrafik når DSB indfører halvtimesdrift Aalborg-Frederikshavn senere på året.

Ny trafikterminal i støbeskeen i Frederikshavn

af Svend, 9/5 2013, 22:05 (4151 dage siden) @ andersj

Der bliver heller ikke plads til ret meget godstrafik når DSB indfører halvtimesdrift Aalborg-Frederikshavn senere på året.

Vel ikke døgnet rundt alle ugens syv dage ;-)

--
Svend

Ny trafikterminal i støbeskeen i Fr.havn

af Ulrich Albrechtsen, Thisted banegård, 9/5 2013, 19:01 (4151 dage siden) @ BoergeOf61

Hej forum !

Jeg er helt enig med Børge !

Ideen om at samle bus, statsbane, privatbane, færgerne til Gøteborg, Oslo og Læsø, er slet ikke dum !
Jeg sælger rigtig mange rejser til Stena Line, kombineret med bus/tog, men (desværre) tager de fleste x-bussen,
da stoppestedet er tættest på, og jernbanen bliver fravalgt... :-(

Et godt forbillede kunne være Helsingborg !

Håber Kommunen og de øvrige aktører kan se disse visionære planer !

Mvh.

Ulrich / Thisted banegård

Avatar

Ny trafikterminal i støbeskeen i Frederikshavn

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 10/5 2013, 10:42 (4150 dage siden) @ Ulrich Albrechtsen
redigeret af Carsten B. Thomsen, 10/5 2013, 11:02

Hej forum !

Jeg er helt enig med Børge !

Ideen om at samle bus, statsbane, privatbane, færgerne til Gøteborg, Oslo og Læsø, er slet ikke dum !
Jeg sælger rigtig mange rejser til Stena Line, kombineret med bus/tog, men (desværre) tager de fleste x-bussen,
da stoppestedet er tættest på, og jernbanen bliver fravalgt... :-(

Et godt forbillede kunne være Helsingborg !

Håber Kommunen og de øvrige aktører kan se disse visionære planer !

Mvh.

Ulrich / Thisted banegård

Netop det foreliggende projekt vil forhåbentlig kunne skabe mere synergi mellem de forskellige transportformer. Afstanden til færgelejerne er dog uforandret - med tung oppakning, og i regn og blæst er gåturen ned til færgehavnen ikke nogen udpræget fornøjelse - men det lukrerer byens taxavognmænd jo på, så derfor har de rimeligt godt styr på togtiderne :-)

I har fået jer en fin trafikterminal i Thisted, og denne samtænkning af bus- og togtransport ses også i bl.a. Viborg og i Vejle.
I Aalborg er der derimod en temmelig lang og kringlet vej mellem stationen og busterminalen - her har man valgt at have en parkeringsplads foran stationen, frem for at lave et fælles stoppested for f.eks. Linie 2 og Linie 12, så de mange pendlere til universitetet ikke skal løbe 3-400 meters hækkeløb hen til Linie 12, mellem parkerede biler, og mellem vejtræer, lygtepæle og skilte, som "sjovt" nok skal anbringes lige midt i det smalle fortov, så en barnevogn ofte skal bruge cykelstien for at komme udenom, og mellem vildtvoksende dynger af ulovligt parkerede cykler foran Kennedy Arkaden, samt de andre fodgængere på den sparsomme plads.
Lindholm Station er derimod til topkarakter, så i Aalborg Kommune kan man også finde ud af at gøre det "rigtigt".
I Hjørring bliver det derimod nok lidt vanskeligere - pladsen syd for Parallelvej er godtnok noget trang, men der foreligger et forslag fra sidste år, som betyder et farvel til parkeringspladserne og desværre også til den meget fine cykelparkering sammesteds.
I Hjørring har stationen og rutebilsstationen altid vendt ryggen til hinanden, adskilt af mure og af den til tider temmelig tætte trafik på Parallelvej, og det har hidtil været en gordisk knude. Især eftersom at Hjørring Kommune fattes penge, men også på grund af "uafklaretheden", så har kommunen intet foretaget sig i og omkring rutebilsstationen, som nu på snart 15. år ser sådan her ud. Men kan håbe på, at det kan blive bedre, sådan at Hjørring bedre kan være bekendt at få gæster udefra.

Med det foreliggende forslag vil der her i Frederikshavn kunne opnås en god synergi - og her vil det også være en stor fordel for byens mange udenbys og udenlandske gæster (og for os lokale), at bus- og togtrafik "spiller sammen" og er let at finde.
Tankerne har rumlet i en del år - bl.a. i 2010 og 2011 blev der løftet lidt af sløret for, hvad der rumlede.
Os cyklister må så håbe på, at overdækning af cykelparkeringen er med i planerne - og måske endda også at etablere et aflåst cykelrum til dem, der pendler til byen, så cyklen kan stå sikkert og tørt natten over (og det er ikke gjort med en "afskærmning" med trådnet om en del af de åbne/halvåbne cykelparkeringer - det skal være en "rigtig" bygning).
Det spændende bliver så, hvornår planen eventuelt bliver sat i værk - lad os håbe, at Plan- og Miljøudvalget eventuelt får tingene til at falde på plads allerede i den indeværende uge, sådan at der kan arbejdes videre med projektet.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Avatar

Ny trafikterminal i støbeskeen i Frederikshavn

af BoergeOf61, Randers C, 10/5 2013, 12:27 (4150 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Forholdene i fx. Randers, Aarhus og Kolding er endnu værre end i Hjørring. I Randers er der vist 1.300 m. mellem busterminalen og jernbanestationen.

Avatar

Ny trafikterminal i støbeskeen i Frederikshavn

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/5 2013, 14:05 (4150 dage siden) @ BoergeOf61

I gamle dage var det også slemt i Hillerød, hvor busstationen lå hvor Galleriernes P-hus ligger idag. Der var ca. 500m gåtur og jeg er ikke sikker på at alle buslinierne kørte op forbi togstationen når de kørte ud (for så kan man sige det havde mindre betydning). Idag er Busterminalen ved siden af togstationen.
Jeg tror faktisk det har været ret almindeligt i tidernes morgen da rutebilerne var private og ikke kunne få plads ved stationerne og måtte finde et ledigt areal andetsteds.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ny trafikterminal i støbeskeen i Frederikshavn

af andersj, Aalborg, 10/5 2013, 18:55 (4150 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

I Hjørring bliver det derimod nok lidt vanskeligere - pladsen syd for Parallelvej er godtnok noget trang, men der foreligger et forslag fra sidste år, som betyder et farvel til parkeringspladserne og desværre også til den meget fine cykelparkering sammesteds.
I Hjørring har stationen og rutebilsstationen altid vendt ryggen til hinanden, adskilt af mure og af den til tider temmelig tætte trafik på Parallelvej, og det har hidtil været en gordisk knude. Især eftersom at Hjørring Kommune fattes penge, men også på grund af "uafklaretheden", så har kommunen intet foretaget sig i og omkring rutebilsstationen, som nu på snart 15. år ser sådan her ud. Men kan håbe på, at det kan blive bedre, sådan at Hjørring bedre kan være bekendt at få gæster udefra.

Nyere tegning findes her: http://www.hjoerring.dk/lib/file.aspx?fileID=11835

Man går i gang med at rive den østlige del af banegårdsbygningen ned til september (dvs. genetablere personalefaciliteter for DSB 7-Eleven, DSB Stationsservice og Nordjyske Jernbaner samt lager og kontor) og regner med at have busterminalen i drift til sommeren 2014. Det virker lidt optimistisk, da det vil tage rigtig lang tid at få ombygget banegården, opført en ny gavl og rive bygningen ned (kælder+stueetage).

Ny trafikterminal i støbeskeen i Fh .... og i Hjørring

af Svend, 10/5 2013, 19:19 (4150 dage siden) @ andersj

.

I Hjørring har stationen og rutebilsstationen altid vendt ryggen til hinanden, adskilt af mure og af den til tider temmelig tætte trafik på Parallelvej, og det har hidtil været en gordisk knude. Især eftersom at Hjørring Kommune fattes penge, men også på grund af "uafklaretheden", så har kommunen intet foretaget sig i og omkring > Nyere tegning findes her: http://www.hjoerring.dk/lib/file.aspx?fileID=11835


Man går i gang med at rive den østlige del af banegårdsbygningen ned til september (dvs. genetablere personalefaciliteter for DSB 7-Eleven, DSB Stationsservice og Nordjyske Jernbaner samt lager og kontor) og regner med at have busterminalen i drift til sommeren 2014. Det virker lidt optimistisk, da det vil tage rigtig lang tid at få ombygget banegården, opført en ny gavl og rive bygningen ned (kælder+stueetage).

Hirtshalsbanens spor 13 bliver godt nok kort. Hvis/når der også skal etableres sporstopper, bliver der jo knap plads til et enkelt Desiro-togsæt - og hvad med perronen?

--
Svend

Avatar

Ny trafikterminal i støbeskeen i Fr.havn

af Per Hauberg, 10/5 2013, 15:51 (4150 dage siden) @ Ulrich Albrechtsen

Hej Ulrich

Uden en højhastighedsversion af TFJ/FFJ, -tror du så ikke det stadig er smartest med krydsbussen. Der er godt nok langt fra Ti til Fh nedenom...

vh

Per

Ny trafikterminal i støbeskeen i Fr.havn

af ivar, 9/5 2013, 19:32 (4151 dage siden) @ BoergeOf61

Jeg tror det kommer til at knibe med pladsen i færgehavnen, der er trangt nok i forvejen

Ny trafikterminal i støbeskeen i Fr.havn

af UD&SE, 10/5 2013, 18:56 (4150 dage siden) @ ivar

Gode Debattører

Som ny må man lige stikke en finger i jorden ... men til den overordnede Debat om en evt. kommende Trafikterminal i Frederikshavn må jeg give ivar ret .....

Et er vores Busterminal i flere år har været helt ude i hampen, men det som der er tale om er en ændring af hjertet af Frederikshavn.

Jeg har boet i Frederikshavn siden 1964 og fulgt udviklingen også da man kørte med tog helt til Sessan Færgerne ....

Omlægningen af banen i 70'erne ....

Jeg er dybt bekymret for hvad man vil med den tunge trafik omkring en evt. Trafikterminal og forstår slet ikke hvad man vil bruge plads til som en Dagligvarer butik.

Jeg er født ind i DSB .. begge mine Bedstefædre var hos samme og problemet med banen nord for Limfjorden har min helt store interesse ...

Til daglig er jeg udpræget Maritim Fotograf .. men også Tog har min Interesse ...

Tegningen på Kanal Frederikshavn er misvisende og en om'er ... det holder næppe.

Med venlig hilsen

UD&SE - Keld i Frederikshavn

Ny trafikterminal i støbeskeen i Fr.havn

af UD&SE, 10/5 2013, 23:48 (4150 dage siden) @ MYMXnord

Seneste nyt om Ny trafikterminal i støbeskeen i Fr.havn

I følge Frederikshavn Kommunes Hjemmeside har Plan og Miljø udvalget valgt at udsætte sagen om en evt. kommende Trafikterminal til et møde 17. maj 2013 Kl. 10:00

Man vil kunne læse dagsorden ... på mødet fredagen før på samme Hjemmeside ...

Som jeg har nævnt det kort tidligere er jeg ny her i Forum .

Jeg er ud af Gl. DSB Familie og har fået det ind fra mine Bedstefædre, den ene på Kontoret ved DSB i Aarhus den anden og nok så vigtige min Farfar som startede som Fyrbøder og senere kørte i mange år som Lokomotivføret han var født før 1900 og kørte naturligvis under Krigen .. 1940-45 og nåede at få nogle gode år med MY til han måtte trække sig grundet sygdom.

Dette er grunden til min interesse for DSB og Banen ... Mange DSB folk havde kun ligesindede som venner og bekendte ... min Farfar var ingen undtagelse og byen var Aarhus. Så jov jeg er vokset op med DSB ... og min Farfar af den Gamle Skole, her gik livet efter hans Lommeur ..

Kartoffeltoget Kørte 12:00 - Kaffen. 15:00 etc.

Jeg har følgende Hjemmeside med både Skibsbilleder og nogle Bane Billeder i øvrigt født i Aarhus i 1952 og kommer der med stor glæde også på Banen ... :-)

www.gydum.com

Ps: Men altså pt. er Plan og Miljø i Frederikshavn nok gået i tænkeboks, Frederikshavns Kommune har netop medtaget et meget - meget stort beløb af Vejdirektoratet, jeg tror det var 6 Millioner til at sikre en bedre vej for de nye store Vogntog som MAMUTH LASTBILERS adgang til Skagen Havn og Frederikshavn Havn .. gad vide om ikke det også spiller ind ....

Med venlig hilsen

UD&SE / Keld i Frederikshavn

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak