Strømforsyning mm til jernbanenettet (Jernbanen i dag)
Inspireret af en artikel i Ingeniøren fra 5.4., må man måske sige at det er noget af et komplekst system.
S-banen fra 30erne kører 15.000 V jævnstrøm, som vel var "state of the arts" dengang?, og nyeste generation kører stadig på dette net, men omdanner jævnstrømmen til vekselstrøm,mens el-lokos på fjertrafikken jo kører 50hz 25kv vekselstrøm, og de 2 nærmeste nabolande Tyskland og Sverige kører16.2til 16.7 hz og 1.5 kv, og nogle lokos jo så er udstyret med begge systemer..
Men det virker jo alligevel.
Var der iøvrigt ikke noget med at da Storebæltsforbindelsen skulle etableres, så var vestdanmark i modfase med Østdanmar, og vest koblet til det tyske og norrske elnet, og øst koblet til det svenske ditto, så det var evt nødvendigt at have et strømløst stykke i tunnelen for at det hele ikke skulle gå i sort, og blev dette ikke ændret?
Hilsen Ole