Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Strømforsyning mm til jernbanenettet (Jernbanen i dag)

af gamle ole, 4/5 2013, 16:07 (4313 dage siden)

Inspireret af en artikel i Ingeniøren fra 5.4., må man måske sige at det er noget af et komplekst system.
S-banen fra 30erne kører 15.000 V jævnstrøm, som vel var "state of the arts" dengang?, og nyeste generation kører stadig på dette net, men omdanner jævnstrømmen til vekselstrøm,mens el-lokos på fjertrafikken jo kører 50hz 25kv vekselstrøm, og de 2 nærmeste nabolande Tyskland og Sverige kører16.2til 16.7 hz og 1.5 kv, og nogle lokos jo så er udstyret med begge systemer..
Men det virker jo alligevel.
Var der iøvrigt ikke noget med at da Storebæltsforbindelsen skulle etableres, så var vestdanmark i modfase med Østdanmar, og vest koblet til det tyske og norrske elnet, og øst koblet til det svenske ditto, så det var evt nødvendigt at have et strømløst stykke i tunnelen for at det hele ikke skulle gå i sort, og blev dette ikke ændret?


Hilsen Ole

Strømforsyning mm til jernbanenettet

af esni, Frederikssund, 4/5 2013, 16:16 (4313 dage siden) @ gamle ole

Var der iøvrigt ikke noget med at da Storebæltsforbindelsen skulle etableres, så var vestdanmark i modfase med Østdanmar, og vest koblet til det tyske og norrske elnet, og øst koblet til det svenske ditto, så det var evt nødvendigt at have et strømløst stykke i tunnelen for at det hele ikke skulle gå i sort, og blev dette ikke ændret?


Hilsen Ole

Vestdanmark er koblet sammen med Tyskland strømforsyningsmæssigt.

Østdanmark er koblet sammen med Sverige

De 2 net er fritløbende i forhold til hinanden

Derfor sker sammenkoblingen med High Voltage DC forbindelser

For jernbanen betyder det ganske rigtigt at der er en LAANG neutralsektion på Sprogø

Strømforsyning mm til jernbanenettet

af gamle ole, 4/5 2013, 18:35 (4313 dage siden) @ esni

Interessant. Så de 2 systemer er stadig adskilt. Og den "strødøde" strækning der er lang ligger vel så op ad bakke, så der vel skal tilløb til når man kommer østfra med el-tog?

Ole

Strømforsyning mm til jernbanenettet

af re20000, 5/5 2013, 00:04 (4313 dage siden) @ gamle ole

Og den "strødøde" strækning der er lang ligger vel så op ad bakke, så der vel skal tilløb til når man kommer østfra med el-tog?

Ole

Den ligger på Sprogø, et stykke efter, man er kommet op. Den er vist 8 - 10 meter. det er langt men ikke noget problem hvis toget er i bare lidt bevægelse.

Strømforsyning mm til jernbanenettet

af LasseG, 5/5 2013, 00:12 (4313 dage siden) @ re20000

Og den "strødøde" strækning der er lang ligger vel så op ad bakke, så der vel skal tilløb til når man kommer østfra med el-tog?

Ole


Den ligger på Sprogø, et stykke efter, man er kommet op. Den er vist 8 - 10 meter. det er langt men ikke noget problem hvis toget er i bare lidt bevægelse.

Jeg har nu ellers hørt nogle lokomotivfører som ikke mener det er den bedste placering, særligt når man kommer ud af røret med en slæber og i forvejen ikke har meget fart på. Stykket skulle eftersigende ligge på det stejleste stykke af forbindelsen, desværre noget jeg aldrig har fundet ud af om det er rigtigt?

Strømforsyning mm til jernbanenettet

af gamle ole, 5/5 2013, 11:49 (4313 dage siden) @ LasseG

Ja det lyder ikke så smart, men hvis der bare er tale om 8-10m og en (relativ) svag stigning skulle det jo nok ku gå.


Ole

Strømforsyning mm til jernbanenettet

af Egif, 5/5 2013, 13:33 (4312 dage siden) @ gamle ole

Selve det strømløse område er måske ikke længere end de 8-10 meter , men længe før det kommer der en udkoblings-balise (ligger midt i sporet) som sikrer at El-lokomotivets hovedafbryder afbrydes inden det strømløse område passeres , og efter det passeres en indkoblings-balise (også midt i sporet) som tillader indkobling af hovedafbryderen igen (der går dog en 10-15 sek før det resulterer i reel trækkraft)..

Så det er faktisk et stykke på 200 meter plus de 10-15 sek hvor der er manglende trækkraft og det kan i den grad mærkes når man i forvejen er på vej op fra bunden af Storebælt med et 2000 tons godstog , hvordan det forholder sig med ER4 skal jeg ikke kunne udtale mig om..

Stigningen er på dette stykke stadig ret stejl , og fortsætter indtil det planer ud på "toppen" af lavbroen , hvor det efter min mening havde været mere hensynsfuldt at lægge denne neutral-sektion..

Strømforsyning mm til jernbanenettet

af Krabsen @, 5/5 2013, 12:32 (4312 dage siden) @ re20000

Og den "strødøde" strækning der er lang ligger vel så op ad bakke, så der vel skal tilløb til når man kommer østfra med el-tog?

Ole


Den ligger på Sprogø, et stykke efter, man er kommet op. Den er vist 8 - 10 meter. det er langt men ikke noget problem hvis toget er i bare lidt bevægelse.

Hvordan kan det være, at det ikke giver sig udslag i udfald af strøm i toget? Nok har det sikkert et batteri, men for at kunne håndtere totalt strømudfald uden glimt må det have en vis kapacitet..
Eller er der noget jeg ikke ved - som f.eks. at strøm til brug i toget dannes ud fra en cykel-dynamo eller to, monteret på hjulene - og dermed er der hvis bare toget ruller.. :-P

Strømforsyning mm til jernbanenettet

af Stig Bang-Mortensen, 6/5 2013, 11:42 (4312 dage siden) @ Krabsen

Det er fordi der sker en kontrolleret nedlukning og omskiftning til dynamodrift om du vil, inden hovedafbryderen bliver koblet ud.

Strømforsyning mm til jernbanenettet

af esni, Frederikssund, 4/5 2013, 16:18 (4313 dage siden) @ gamle ole

Inspireret af en artikel i Ingeniøren fra 5.4., må man måske sige at det er noget af et komplekst system.
S-banen fra 30erne kører 15.000 V jævnstrøm, som vel var "state of the arts" dengang?, og nyeste generation kører stadig på dette net, men omdanner jævnstrømmen til vekselstrøm,mens el-lokos på fjertrafikken jo kører 50hz 25kv vekselstrøm, og de 2 nærmeste nabolande Tyskland og Sverige kører16.2til 16.7 hz og 1.5 kv, og nogle lokos jo så er udstyret med begge systemer..

Hilsen Ole

S-toget er 1500 V - ikke 15000 Volt - og det var ikke state of the art i 30'erne

Og 1500 V er i praksis 1650 V og det har det sikkert altid været

Strømforsyning mm til jernbanenettet

af tgpedersen, 4/5 2013, 16:46 (4313 dage siden) @ esni

Inspireret af en artikel i Ingeniøren fra 5.4., må man måske sige at det er noget af et komplekst system.
S-banen fra 30erne kører 15.000 V jævnstrøm, som vel var "state of the arts" dengang?, og nyeste generation kører stadig på dette net, men omdanner jævnstrømmen til vekselstrøm,mens el-lokos på fjertrafikken jo kører 50hz 25kv vekselstrøm, og de 2 nærmeste nabolande Tyskland og Sverige kører16.2til 16.7 hz og 1.5 kv, og nogle lokos jo så er udstyret med begge systemer..

Hilsen Ole


S-toget er 1500 V - ikke 15000 Volt - og det var ikke state of the art i 30'erne

For nærbaner var det.
http://de.wikipedia.org/wiki/S-Bahn_Hamburg
1200 V jænstrøm

Og 1500 V er i praksis 1650 V og det har det sikkert altid været

S-tog 1500 V jævnstrøm
Øvrige el-tog Danmark 25 kV 50 Hz
Sverige, Tyskland 15 kV 16,7 Hz (ikke 1.5 kV = 1500 V)

Strømforsyning mm til jernbanenettet

af gamle ole, 4/5 2013, 18:22 (4313 dage siden) @ tgpedersen

Tak. Som sagt lige en 0-tast der var adfærdsvanskelig.


Ole

Strømforsyning mm til jernbanenettet

af gamle ole, 4/5 2013, 18:20 (4313 dage siden) @ esni

Ups. Ja der var en tyrkfejl med et 0, men tak for info


Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak