Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gennemgående tog fra Regionstog (Trafikpolitik)

af Anders Madsen, 3/5 2013, 13:05 (4231 dage siden)

Region Sjælland ønsker at lade Regionstog transportere pendlerne helt fra Nakskov og Nykøbing Sjælland til hovedstaden:

http://www.dr.dk/P4/Sjaelland/Nyheder/RegionSjaelland/2013/05/02/161739.htm

I radionyhederne på P4-Sjælland har Banedanmark afvist forslaget pga. trafiktætheden på skinnerne og pladsproblemer på Hovedbanegården. Men afviser dog ikke at det kan komme på tale, når dobbeltsporet på strækningen på Nordvestbanen er færdig og når den nye bane København-Ringsted er færdig.

Gennemgående tog fra Regionstog

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 3/5 2013, 14:51 (4231 dage siden) @ Anders Madsen

- Det kan man ikke komme igang med for tidligt, der har jo været gennemgående fra Nykøbing Sj til København engang, og den gang blev det stoppet med en begrundelse om at togene kørte for langsomt og optog for meget plads på strækningen, men med det nye dobbeltspor der ser jeg ingen hindring.

Men jeg forstår aldrig hvorfor man ikke har opgraderet Lokalbane IC2-erne (1997 udgaven - ikke spaghetti-udgaven) så de kan køre sammen med IC3 og IR4, så de kunne indsættes som direkte tog fra hhv. Nakskov og Nykøbing Sj.

Regionstog har en masse IC2 (1997) på lollandsbanen, og Løven, Hercules og Orion står bare i reserve i Holbæk.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Gennemgående tog fra Regionstog

af Nicolaj, 3/5 2013, 16:33 (4231 dage siden) @ mhv_vsvt

Jeg kørte så sent som for få uger siden, med IC2-tog på Tølløsebanen - og et af de krydsende tog var også med IC2.

Gennemgående tog fra Regionstog

af Johnni Christensen, 3/5 2013, 17:52 (4231 dage siden) @ Nicolaj

For 10 år siden kørte jeg med ME og klapstamme fra Nakskov til Ringsted.
Hvorfor kan DSB ikke køre de gennemgående tog længere? Det er jo blot at forlænge toget fra Nykøbing F...
Hvordan er muligheden for ME (DSB MF) på Odsherredbanen?

Johnni

Gennemgående tog fra Regionstog

af Anders Madsen, 3/5 2013, 20:24 (4231 dage siden) @ Johnni Christensen

For 10 år siden kørte jeg med ME og klapstamme fra Nakskov til Ringsted.
Hvorfor kan DSB ikke køre de gennemgående tog længere? Det er jo blot at forlænge toget fra Nykøbing F...

Det er korrekt, men det er et spørgsmål om økonomi, hvis DSB skal stå for trafikken. DSB forlangte det dobbelte for at køre tog til Nakskov i 2003. Det er uddybet i dette indlæg:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=46885

Materialemæssige kan DD-vogne heller ikke passere tunnelen i Radsted ved Sakskøbing, da vognene er for høje, så løbene til Nakskov skal gennemføres med andre togsæt, hvis DSB skal stå for kørslen. Lige nu og her er vi på Sydhavsørene bare interesseret i blot at få en direkte forbindelse Nakskov - København om morgenen. Det mangler vi i voldsom grad.

Gennemgående tog fra Regionstog

af Svend, 3/5 2013, 20:38 (4231 dage siden) @ Anders Madsen

Så er det bare om at arbejde for, at et af DSBs regionaltog udgår fra Nakskov om morgenen. Hvilket tog drejer det sig om og hvor mange passagerer er det, der skal hele vejen til København?

--
Svend

Gennemgående tog fra Regionstog

af Anders Madsen, 4/5 2013, 10:08 (4230 dage siden) @ Svend

Så er det bare om at arbejde for, at et af DSBs regionaltog udgår fra Nakskov om morgenen. Hvilket tog drejer det sig om og hvor mange passagerer er det, der skal hele vejen til København?


Det drejer sig konkret om afgangen fra Nakskov kl. 05.48, der er i København kl. 08.18. Der er omkring 15-20 daglige pendlere fra Nakskov. Derudover er Maribo en stor pendlerby, hvor mange stiger på toget.

Det afgørende er at skabe gode og hurtige forbindelser til København - uden omstigning i Nykøbing F. Det vil muligvis gavne bosætningen og tiltrække flere pendlere. Jeg tror, at det er hensigten fra Region Sjælland.

Gennemgående tog fra Regionstog

af LasseG, 3/5 2013, 23:27 (4231 dage siden) @ Anders Madsen

For 10 år siden kørte jeg med ME og klapstamme fra Nakskov til Ringsted.
Hvorfor kan DSB ikke køre de gennemgående tog længere? Det er jo blot at forlænge toget fra Nykøbing F...


Det er korrekt, men det er et spørgsmål om økonomi, hvis DSB skal stå for trafikken. DSB forlangte det dobbelte for at køre tog til Nakskov i 2003. Det er uddybet i dette indlæg:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=46885

Materialemæssige kan DD-vogne heller ikke passere tunnelen i Radsted ved Sakskøbing, da vognene er for høje, så løbene til Nakskov skal gennemføres med andre togsæt, hvis DSB skal stå for kørslen. Lige nu og her er vi på Sydhavsørene bare interesseret i blot at få en direkte forbindelse Nakskov - København om morgenen. Det mangler vi i voldsom grad.

Det mest oplagte ville vel være ICE-TD, et sæt om morgen i 24006 som kobles med det andet sæt i Nf og om eftermiddagen kan lokal sættet fra 32 fortsætte til Nakskov, tidligere har dette passet med maskinløbet at sættet fra 32 først skulle bruges i 24006 næste dag.

Gennemgående tog fra Regionstog

af Fysikeren, 6/5 2013, 10:54 (4228 dage siden) @ LasseG

Men hvad med Lollandsbanens egne omløb? De har jo en regelmæssig halvtimedrift med omløb på to timer. Skal et eftermiddagstog erstattes af et ICE-tog, så mangler der jo et togsæt i Nakskov en time senere. På samme måde opstår der et problem om morgenen med de lokale omløb.

Så spørgsmålet er, om der er plads på skinnerne til, at et gennemgående tog til København køres som ekstra tog, eller også skal DSB's tog køre en dobbelttur hver myldretid

Gennemgående tog fra Regionstog

af andersj, Aalborg, 6/5 2013, 12:19 (4228 dage siden) @ Fysikeren

Men hvad med Lollandsbanens egne omløb? De har jo en regelmæssig halvtimedrift med omløb på to timer. Skal et eftermiddagstog erstattes af et ICE-tog, så mangler der jo et togsæt i Nakskov en time senere. På samme måde opstår der et problem om morgenen med de lokale omløb.

Så spørgsmålet er, om der er plads på skinnerne til, at et gennemgående tog til København køres som ekstra tog, eller også skal DSB's tog køre en dobbelttur hver myldretid

Det vil vel være sådan at en ICE/IC3/Dobbeltdækker stamme er stationeret i Nykøbing F, og dermed skal køre enten tom eller med passagere til Nakskov om morgenen og tilbage igen om aftenen. Nøjagtig som de ICL der skal køre København-Skagen til sommer kommer til at returnere til Frederikshavn for tankning og klargøring.

Gennemgående tog fra Regionstog

af tgpedersen, 4/5 2013, 15:53 (4230 dage siden) @ mhv_vsvt

- Det kan man ikke komme igang med for tidligt, der har jo været gennemgående fra Nykøbing Sj til København engang, og den gang blev det stoppet med en begrundelse om at togene kørte for langsomt og optog for meget plads på strækningen, men med det nye dobbeltspor der ser jeg ingen hindring.

Men jeg forstår aldrig hvorfor man ikke har opgraderet Lokalbane IC2-erne (1997 udgaven - ikke spaghetti-udgaven) så de kan køre sammen med IC3 og IR4, så de kunne indsættes som direkte tog fra hhv. Nakskov og Nykøbing Sj.

Regionstog har en masse IC2 (1997) på lollandsbanen, og Løven, Hercules og Orion står bare i reserve i Holbæk.

Det I trænger til i Odsherred er en bane/dæmning/bro/tunnel Nyk.Sj. - Hundested.

Gennemgående tog fra Regionstog

af UTJ, 4/5 2013, 16:05 (4230 dage siden) @ tgpedersen

Det I trænger til i Odsherred er en bane/dæmning/bro/tunnel Nyk.Sj. - Hundested.

....med afstikker Højby-Trustrup, for vi kan da ikke nøjes med én kattegatforbindelse!

Gennemgående tog fra Regionstog

af tgpedersen, 4/5 2013, 16:17 (4230 dage siden) @ UTJ

Det I trænger til i Odsherred er en bane/dæmning/bro/tunnel Nyk.Sj. - Hundested.


....med afstikker Højby-Trustrup, for vi kan da ikke nøjes med én kattegatforbindelse!

(sshh - det ved jeg da godt, men de andre er nogen forfærdelige forsigtigpetere; de er sikkert fra Sjælland)

Højt sagde han: 'Nej, nu synes jeg vi skal klappe brødet og spise hest til!'.

Gennemgående tog fra Regionstog

af Frank Poulsen, 9/5 2013, 11:28 (4225 dage siden) @ mhv_vsvt

Jeg har lige et nysgerrigt spørgsmål til dette. Du skriver de har 3 x IC2 sæt holdende reserve i Holbæk. Og så af omveje kom jeg til at tænke på noget. Så vidt jeg har læst mig til gennem lidt hurtig søgen her til formiddag, så kan de mekanisk kobles med IC3 sættene, men ikke elektronisk pga. computersystemer. Men når det nu minder så meget om IC3 sættene, så har jeg et tillægsspørgsmål jeg ikke umiddelbart har kunnet finde svar på. Må de køre gennem Storebæltstunnellen?

MVH
Frank Poulsen

Gennemgående tog fra Regionstog

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 9/5 2013, 12:28 (4225 dage siden) @ Frank Poulsen

- Det tror jeg ikke pt. da de ikke har nødbremse-overstropning (eller hvad de nu hedder) men det var jo en ting der bl. a kunne sættes i under en evt. opgradering så de var fuldt ud kompatible med IC3 og IR4.

Men på den anden side, det er jo ikke i bælt-trafikken de skulle anvendes, det var jo kun som Gennemgående materiel lokalt på Sjælland de skulle bruges, et eks. på mulig oprangering (Kh - Hk < Nsj/Kb) = IC2*IC3*IC3.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Gennemgående tog fra Regionstog

af Frank Poulsen, 9/5 2013, 23:32 (4225 dage siden) @ mhv_vsvt

Tak for svar. Nu var det heller ikke i forbindelse med de direkte tog til kbh. jeg tænkte, men andre mærkelige tanker jeg har i mit hoved ;) hehe.

Kan du eller andre fortælle mig lidt om antal siddepladser og maxhastighed i dem? Det synes jeg heller ikke rigtig at kunne finde nogle steder.

MVH
Frank Poulsen

Gennemgående tog fra Regionstog

af gamle ole, 3/5 2013, 18:05 (4231 dage siden) @ Anders Madsen

Så er det jo næsten som "i gamle dage" med gennemgående tog fra LJ, ØSJS, OHJ, GDS, HFHJ og HHGB.

Ole

Gennemgående tog fra Regionstog

af Hedegaard, 3/5 2013, 19:57 (4231 dage siden) @ Anders Madsen

Tænk engang hvis politikerne havde fredet Slagelse - Næstved. Så kunne Regionstog have haft et godt og robust lokalnet på tværs af sydvestsjælland. Så ville man kunne have haft gennemgående tog mellem Nykøbing Sj og Næstved.

Hvad angår gennemgående tog til og fra København, så er der vel ingen der forhindrer Regionstog i at indkøbe et styrevognstog med tilhørende lokomotiv. I modsætning til DSB skal de jo ikke dele togene undervejs, så et almindeligt lokomotivtrukket tog burde da være nok.

Gennemgående tog fra Regionstog

af Fysikeren, 3/5 2013, 20:22 (4231 dage siden) @ Hedegaard

Tænk engang hvis politikerne havde fredet Slagelse - Næstved. Så kunne Regionstog have haft et godt og robust lokalnet på tværs af sydvestsjælland. Så ville man kunne have haft gennemgående tog mellem Nykøbing Sj og Næstved.

Det kan de da stadig, toget skal bare køre over Ringsted, noget der næppe forværer grundlaget ;)

Gennemgående tog fra Regionstog

af Poul Andersen, 3/5 2013, 21:26 (4231 dage siden) @ Fysikeren

Det er altid spændende, men også bekymrende når de kære politikkere kloger sig i jernbanedrift.

Det er ikke "bare" at lade Regionstog (RT) køre de nævnte tog fra Nykøbing Sj. og Nakskov til København.

P.t. har RT jo kun det personale og materiel der reelt er nødvendig for at klare trafikken på hjemmebanerne, og materiellet er ikke teknisk sikkerhedsudrustet til at køre på BDK strækninger, udover de specielle bestemmelser der anvendes i.f.m. kørslen Tølløse - Holbæk og Nykøbing F. - Nykøbing F. Vest.

Og hvem skal så afholde de ekstra udgifter som denne kørsel vil medføre ?. Vel næppe staten, når RT er finanseret af Region Sjælland, som igen via Finansministeriets bloktilskud til Regionen udregnet efter antal privatbanekilometer, modtager et beløb til de strækninger som RT driver og befarer i dagligdagen.

- Disse forhold har den gode Regionsrådsformand hvis ikke taget højde for !.

Mvh.
Poul.

Gennemgående tog fra Regionstog

af Niels Bak, 4/5 2013, 10:34 (4230 dage siden) @ Poul Andersen


Og hvem skal så afholde de ekstra udgifter som denne kørsel vil medføre ?. Vel næppe staten, når RT er finanseret af Region Sjælland, som igen via Finansministeriets bloktilskud til Regionen udregnet efter antal privatbanekilometer, modtager et beløb til de strækninger som RT driver og befarer i dagligdagen.

- Disse forhold har den gode Regionsrådsformand hvis ikke taget højde for !.

Mvh.
Poul.

Nej, men samtidig synes jeg ikke det er et argument vi skal finde os i. Hvis ellers gennemgående tog er en god ide, og det kun er de politiske og tilskudsmæssige strukturer, der står i vejen, så må der gøres noget ved dem. Det er et spørgsmål om politisk vilje. Det samme er det at gøre op med kasse- og territorietænkning hos banedanmark og DSB.

Til gengæld er jeg enig i, at det næppe er muligt før den nye Ringstedbane er færdig. Der er i myldretiden ikke plads til flere tog, og det duer heller ikke at udskifte et af dobbeltdækkerne med stor kapacitet med et andet tog med mindre kapacitet. Folk står op i forvejen på de mest belastede afgange.

Gennemgående tog fra Regionstog

af Niels Bak, 4/5 2013, 10:41 (4230 dage siden) @ Niels Bak

Og så fik jeg lige læst den oprindelige artikel også, hvor den kære regionsrådsformand i den grad får stillet til skue, at han overhovedet ikke har sat sig ind i sagen. Kort fortalt mener han at problemet er at DSB kører med for få tog på DSB's skinner.

Det er da muligt, men jeg kan nu ikke se hvorfor DSB skal sende en masse tog ind på de få meter skinner de ejer rundt omkring på gamle godsbanearealer mm. :-P

Han mener nu nok Banedanmarks skinner, men har så her tydeligvis heller ikke læst nogen af de relevante rapporter om kapacitet mm.

Om det er ham eller DR Sjælland der er ophavsmand til at navngive DSB's direktør forkert fremgår til gengæld ikke af artiklen...

Gennemgående tog fra Regionstog

af fætter.guf, 4/5 2013, 11:56 (4230 dage siden) @ Niels Bak

Der er mange ting som den kære regionsformand, og i øvrigt mange af hans ligningsfæller, ikke har sat sig ind i.
Jeg ser nu heller ikke hans indlæg som andet end en provokation, og er nemt måde at høste opmærksomhed på

Mange af de "det gør vi da bare bedre end DSB"-ting som han fremfører vil være mere end svært at gennemføre her og nu, foreksempel:
Manglende materiel ( der skal bruges mere end Regionstog har i forvejen), manglende personale ( flere tog mere personale), manglende kanaler i myldertiden til København( skulle DSB afgive kanaler for at Regionstog skulle kunne køre?!), for slet ikke at tale om ATC anlæg i togene, for regionsformanden havde vel ikke tænkt at togene skulle trille til hovedstaden med 70 km/t, hvilket Trafikstyrelsen helt sikkert ikke ville give tilladelse til under alle omstændigheder.

Derfor kan sådan en indlæg kun være for at råbe folketinget op for at få bedre forhold, da han ikke selv har magt til at gøre andet.

På sigt får DSB eller et andet selskab alligevel mulighed for at køre flere tog til København, når udvidelserne på Nordvestbanen og den nye Køgebane er lavet, men det varer jo nogle år endnu.

God weekend derude

Lars

Gennemgående tog fra Regionstog

af Svend, 4/5 2013, 12:18 (4230 dage siden) @ fætter.guf

På sigt får DSB eller et andet selskab alligevel mulighed for at køre flere tog til København, når udvidelserne på Nordvestbanen og den nye Køgebane er lavet, men det varer jo nogle år endnu.

Det ender det sikkert med, men det bliver på bekostning af noget andet. Københavns Hovedbanegård bliver jo ikke udvidet og det er begrænset, hvor mange tog man kan lade køre direkte mod Lufthavnen.

--
Svend

Gennemgående tog fra Regionstog

af tgpedersen, 4/5 2013, 16:19 (4230 dage siden) @ Svend

På sigt får DSB eller et andet selskab alligevel mulighed for at køre flere tog til København, når udvidelserne på Nordvestbanen og den nye Køgebane er lavet, men det varer jo nogle år endnu.


Det ender det sikkert med, men det bliver på bekostning af noget andet. Københavns Hovedbanegård bliver jo ikke udvidet og det er begrænset, hvor mange tog man kan lade køre direkte mod Lufthavnen.

Eller
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=63667

Gennemgående tog fra Regionstog

af tgpedersen, 5/5 2013, 13:32 (4229 dage siden) @ Svend

Eller
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=63667


Ja, naturligvis kan man grave sig ind under København (én etage under metroen). Alt kan lade sig gøre :-D ;-)

Der er vist bedre plads over. Metroen ligge nede i kalken.

For det tilfælde du skulle have misforstået kortskitserne: jeg foreslår ikke en ekstra etage på København H. Citytunnelen skal tilsluttes eksisterende perronspor og tunnelrampen bygges i eksisterende sporterræn mellem Kbh H og Vesterport.

Gennemgående tog fra Regionstog

af re20000, 5/5 2013, 13:49 (4229 dage siden) @ tgpedersen

Det må da så skulle udføres som tandhjulsbane?

Nold

Gennemgående tog fra Regionstog

af tgpedersen, 5/5 2013, 18:07 (4229 dage siden) @ re20000

Det må da så skulle udføres som tandhjulsbane?

Jeg skal have tunnelrampen til at dykke ned under Boulevardbanen(s østlige spor) cirka ved denne sidstes sydlige tunnelmunding (fordi indtil da er der plads mellem sporene). Afstanden dertil fra den nordlige ende af Hovedbanens perroner er ca. 500 m (check selv:
https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004a452b0d27ababe6e9&msa...
). Lad os regne med en hældning på 14 promille (Storebælttunnelsen har 15,6 promille og den anvendes af godstog, det skal en Citytunnel ikke); det giver en højdeforskel på 7 m på 500 m. Det skulle være tilstrækkeligt til komme under Boulevardbanen.

Gennemgående tog fra Regionstog

af gamle ole, 4/5 2013, 15:31 (4230 dage siden) @ Hedegaard

Ja, og som behandlet i tidlige tråde: direkte tog fra L/F til Fyn/Jylland, vel at mærke UDEN om Ringsted.

Ole

Gennemgående tog fra Regionstog

af Svend, 4/5 2013, 16:47 (4230 dage siden) @ gamle ole

Ja, og som behandlet i tidlige tråde: direkte tog fra L/F til Fyn/Jylland, vel at mærke UDEN om Ringsted.

Det burde være den nemmeste sag af verden at omdanne cykelstien ("Blodsporet") fra Slagelse til Næstved til jernbane ......hvis man vil.

--
Svend

Gennemgående tog fra Regionstog

af gamle ole, 4/5 2013, 18:27 (4230 dage siden) @ Svend

Ja, og den er vist endda ved at gro til i ukrudt der kommer op gennem asfalten, men så kan man ikke se hundelortene fra hundelufterne der vist er de eneste der benytter stien.:-D

Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak