Ved at boge fænomentet for Sjælland, ser det ud til at der også var varierende gtade af driftsfælleskab mellem:
.....
ØSJS KRB ???
.....
Dine spørgsmålstegn tyder vel på, at du ønsker en form for svar?
Om samarbejdet mellem KRB og ØSJS ved jeg næppe mere, end hvad der kan læses i litteraturen, herunder såvel den gamle som den nye KRB-bog.
ØSJS’ direktør Ejnar Nielsen varetog også direktørposten for KRB, da denne i 50’erne blev uden egen direktør, og en privatbanetjenestemand placeret på Køge Vest varetog de daglige forretninger på KRB. Det er mit indtryk, at vedligeholselsesarbejderne på KRBs materiel, herunder også de par rutebiler, der var, foretoges i Hårlev, ligesom ØSJS nu og da, især efter branden, udlånte materiel. Men man skal huske, at KRB var et selvstændigt A/S (med en anden bestyrelse og aktionærkreds end ØSJS) lige til likvidationen.
Da KRB lukkede, stiftede kommunerne Ringsted, Skovbo og Køge “I/S Køge-Ringsted kommunale Rutebilselskab” (KRKR) med Østbanen som “entreprenør”. Busserne finansieredes af kommunerne. Ved etableringen af Vestsjællands Trafikselskab (VT) i 1981, opløstes KRKR, og Østbanen blev entreprenør direkte for VT. Østbanen overtog tillige busserne for et nærmere aftalt beløb, som banen afdrog over 10 år til nævnte 3 kommuner, sidste afdrag i 1991.
Jeg kom til ØSJS i 1985, hvor Køge-Ringsted busruterne stadig i daglig tale kaldtes "Ringstedbanen", og fik således lejlighed til at følge de "sidste rester" af KRB/KRKR administrativt til dørs.
M.v.h.
Niels