Jernbanetunnel til Bornholm
af Svend, 30/4 2013, 10:31 (4235 dage siden) @ M. Hedemann
Det helt spørgsmål på Bornholm og i Skåne er, om sporvidden skal være 1000 mm eller 1067 mm
(Jeg mener det har været den 1. april, men jeg kigger lige i kalenderen en gang mere)
--
Svend
Jernbanetunnel til Bornholm
af BoergeOf61, Randers C, 30/4 2013, 12:19 (4234 dage siden) @ Svend
Den skal jo nok være normalsporet, som vist er 1435 mm.
Jernbanetunnel til Bornholm
af Svend, 30/4 2013, 15:40 (4234 dage siden) @ BoergeOf61
Den skal jo nok være normalsporet, som vist er 1435 mm.
Dobbeltsporet højhastighedsbane til Nexø med afstikker til Allinge?
--
Svend
Jernbanetunnel til Bornholm
af BoergeOf61, Randers C, 30/4 2013, 17:11 (4234 dage siden) @ Svend
redigeret af BoergeOf61, 30/4 2013, 17:35
Det ved jeg intet om.
Jeg tænker bare, at tanken om en jernbanetunnel til Bornholm næppe er meget mere urealistisk end boring af en jernbanetunnel gennem Alperne, som jo er påbegyndt. Det er 'kun' tyve år siden, den borede jernbanetunnel under den engelske kanal åbnede.
Edit: Jeg tænkte på denne tunnel: http://www.alptransit.ch/en/home.html.
Jernbanetunnel til Bornholm
af Fysikeren, 30/4 2013, 18:41 (4234 dage siden) @ BoergeOf61
En tunnel til Bornholm er teknisk realistisk. Økonomisk derimod, tror jeg, at det ser mere sort ud. Meget afhænger dog af, om en tunnel skal bores (meget dyrt) eller kan sprænges ud.
Jernbanetunnel til Bornholm
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 30/4 2013, 19:36 (4234 dage siden) @ Fysikeren
En tunnel til Bornholm er teknisk realistisk. Økonomisk derimod, tror jeg, at det ser mere sort ud. Meget afhænger dog af, om en tunnel skal bores (meget dyrt) eller kan sprænges ud.
Det kunne jo også være en sænketunnel.
--
Venligst
Michael Deichmann
Jernbanetunnel til Bornholm
af esni, Frederikssund, 30/4 2013, 19:48 (4234 dage siden) @ Fysikeren
En tunnel til Bornholm er teknisk realistisk. Økonomisk derimod, tror jeg, at det ser mere sort ud. Meget afhænger dog af, om en tunnel skal bores (meget dyrt) eller kan sprænges ud.
En tunnel til Bornholm vil kun give mening økonomisk hvis den indgår i et anlæg fra Sverige til Tyskland eller Polen.
Sverige-Bornholm-Tyskland vil blive en større omvej end linier gennem resten af Danmark
Sverige-Bornholm-Polen vil kun give mening, hvis man forventer en voldsom stigning i trafik til Østeuropa
Summa Summarum: En offentlig stripklup i Vatikanet er mere sandsynlig.
Jernbanetunnel til Bornholm
af BoergeOf61, Randers C, 30/4 2013, 20:14 (4234 dage siden) @ esni
I tidens løb er truffet mange beslutninger, som ikke var specielt fornuftige. Et eksempel er en fast forbindelse over Fehmern.
Jernbanetunnel til Bornholm
af UTJ, 30/4 2013, 20:27 (4234 dage siden) @ BoergeOf61
I tidens løb er truffet mange beslutninger, som ikke var specielt fornuftige. Et eksempel er en fast forbindelse over Fehmern.
Ja, den vil først vise sig fornuftig nogle år efter den er færdig
Jernbanetunnel til Bornholm
af BoergeOf61, Randers C, 30/4 2013, 20:33 (4234 dage siden) @ UTJ
I princippet giver det vist mere mening at bruge korridoren over Storebælt, hvis færgen over Fehmern Bælt ikke kan bruges. Det minder om argumenter mod en tunnel mellem Sverige og Bornholm.
Jernbanetunnel til Bornholm
af UTJ, 1/5 2013, 07:06 (4234 dage siden) @ BoergeOf61
I princippet giver det vist mere mening at bruge korridoren over Storebælt, hvis færgen over Fehmern Bælt ikke kan bruges. Det minder om argumenter mod en tunnel mellem Sverige og Bornholm.
Det er en omvej og effekten af en forbindelse mellem København og nærmeste større by er vel i bund og grund fornuftig - samtidig får den flagrende del af Slesvig, nemlig Femern hurtig forbindelse til København. Og med lidt behændighed kan man også skabe god og hurtig forbindelse til Lübeck og Kiel.
Jernbanetunnel til Bornholm
af tgpedersen, 1/5 2013, 11:05 (4234 dage siden) @ UTJ
Det er en omvej og effekten af en forbindelse mellem København og nærmeste større by er vel i bund og grund fornuftig - samtidig får den flagrende del af Slesvig, nemlig Femern hurtig forbindelse til København.
Femern er en del af Holstein, ikke Slesvig.
Og med lidt behændighed kan man også skabe god og hurtig forbindelse til Lübeck og Kiel.
Lübeck ligger på jernbanelinjen til Hamburg. Forbindelse til Kiel er der ikke fra banen fran tunnelen, men det er da værd at overveje.
Jernbanetunnel til Bornholm
af UTJ, 1/5 2013, 21:25 (4233 dage siden) @ tgpedersen
Femern er en del af Holstein, ikke Slesvig.
Jernbanetunnel til Bornholm
af Niels Bak, 2/5 2013, 09:24 (4233 dage siden) @ UTJ
Jo. Og det hjælper ikke du råber i store bogstaver
Jernbanetunnel til Bornholm
af Niels Bak, 2/5 2013, 09:32 (4233 dage siden) @ Niels Bak
Uddybende skal det måske lige fortælles at Femern før 1864 administrativt var en del af Slesvig (i øvrigt lige som Ærø), men at øen i dag er en del af Kreis Ost-Holstein.
(ot) femern og sydslesvig
af UTJ, 2/5 2013, 10:01 (4233 dage siden) @ Niels Bak
Jeg råber ikke og det er ikke nødvendigt. Du kan ikke bruge amtsgrænserne som opdeling, da der ikke er taget hensyn til dem i forhold til landskaberne Slesvig eller Holsten. Rendsborg Amt har således både områder i Slesvig og Holsten. At det så er ganske ligegyldigt er en anden sag men din argumentation holder ikke. Som du bemærker er Helgoland også en del af Slesvig.
(ot) femern og sydslesvig
af esni, Frederikssund, 2/5 2013, 11:01 (4233 dage siden) @ UTJ
Det kort viser kun 'det tabte land', ikke hertugdømmet Slesvig
Fx var Listland (den nordlige del af øen Sild) en del af kongeriget Danmark
(ot) femern og sydslesvig
af cm, 2/5 2013, 11:24 (4233 dage siden) @ esni
Det kort viser kun 'det tabte land', ikke hertugdømmet Slesvig
Fx var Listland (den nordlige del af øen Sild) en del af kongeriget Danmark
Nej - Kortet viser rigtignok Hertugdømmet Slesvig. Fehmarn er en del af Hertugdømmet Slesvig - ikke Holsten. Det ligger fast.
Man kan læse om "Affæren ved Fehmarn" og forvisse sig derom - hvis man tager sig tid til at læse om begivenhederne under de 2 slesvigske krige (1848-50 og 1864)
Den nordlige del af Sild var - ligesom Føhr og engang Fanø - en "kongerigsk enklave" - at sammenligne med "kongens personlige ejendom" og blev efter 1864 forhandlet særskildt under fredsforhandlingerne i efteråret.
mvh
Chr¨
--
(ot) femern og sydslesvig - yderligere OT
af esni, Frederikssund, 2/5 2013, 16:00 (4232 dage siden) @ cm
Det kort viser kun 'det tabte land', ikke hertugdømmet Slesvig
Fx var Listland (den nordlige del af øen Sild) en del af kongeriget Danmark
Nej - Kortet viser rigtignok Hertugdømmet Slesvig. Fehmarn er en del af Hertugdømmet Slesvig - ikke Holsten. Det ligger fast.Man kan læse om "Affæren ved Fehmarn" og forvisse sig derom - hvis man tager sig tid til at læse om begivenhederne under de 2 slesvigske krige (1848-50 og 1864)
Den nordlige del af Sild var - ligesom Føhr og engang Fanø - en "kongerigsk enklave" - at sammenligne med "kongens personlige ejendom" og blev efter 1864 forhandlet særskildt under fredsforhandlingerne i efteråret.
mvh
Chr¨
Fanø (og Mandø) har altid hørt til selve kongeriget
Muligvis også en del af Rømø
Kongeriget fik Ærø i bytte for enklaverne
Enkelthertugdømmerne Slesvig og Holsten ophørte også med at eksistere ved fredsslutningen i 1864 som konsekvens af det tyske synspunkt at Slesvig og Holsten ikke kunne deles.
(ot) femern og sydslesvig - yderligere OT
af cm, 2/5 2013, 17:29 (4232 dage siden) @ esni
¨
Fanø (og Mandø) har altid hørt til selve kongerigetMuligvis også en del af Rømø
Kongeriget fik Ærø i bytte for enklaverne
Enkelthertugdømmerne Slesvig og Holsten ophørte også med at eksistere ved fredsslutningen i 1864 som konsekvens af det tyske synspunkt at Slesvig og Holsten ikke kunne deles.
Helt korrekt, at Fanø altid har været en del af Kongeriget Danmark - jeg har ikke påstået andet - blot var Fanø "Kongens Ejendom" - nærmest en privat jagtmark, som frikøbtes af beboerne - efterhånden som øen udviklede et "næringsliv" - i dag ville vi vel sige "erhvervsliv"... At jeg nævner Fanø i den forbindelse, er blot for at unbderstrege at den nordlige del af Sild (Sylt) var "ligeså rigsdansk" - som f.eks Fanø. Og Føhr. Den nordlige del af Rømø ligeledes, ja - deraf navnet "Kongsmark"
Kongeriget fik ganske rigtigt Ærø med - i bytte for de kongerigske enklaver - men ikke kun Ærø: Også et område syd for Ribe (ned til Hviding) samt 8 sogne syd for Kolding (hvorved Skamlingsbanken blev "dansk"
At Slesvig og Holsten ikke kunne deles, blev naturligvis et centralt kernepunkt i datidens debat. Principielt var det egentligt delt, idet Holsten var medlem af det tyske forbund - men ikke Slesvig. Kongen af Danmark - Chr IX var ikke Konge i Holsten - men Hertug af Holsten. Dermed var han representeret i datidens "Forbundsdag" i Frankfurt. Det vil føre for vidt at gå videre med det her, og Palmerston udtalte engang: "Der er kun tre, der forstår det Slesvig Holstenske spørgsmål: Den danske Konge der er død, en tysk professor der er blevet gal - og mig selv der har glemt det..." (citeret efter hukommelsen - jeg er ikke ved mine bøger lige nu)
mvh
Chr
--
(ot) femern og sydslesvig - yderligere OT
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 3/5 2013, 06:38 (4232 dage siden) @ cm
Hold da op!!!! Vi kommer vidt omkring her!
--
Venligst
Michael Deichmann
(ot) femern og sydslesvig
af Niels Bak, 5/5 2013, 11:29 (4230 dage siden) @ UTJ
Tja, et enstavelsesord i store bogstaver som svar til en, du mente havde uret, men ellers ikke havde skrevet i en pæn tone, opfattede jeg som råberi - og svarede derefter.
Historisk har du naturligvis ret (om end Femern i lange perioder var et len for de holstenske grever, var det statsretsligt en del af hertugdømmet Slesvig) - jeg taler blot om hvordan det opfattes i dag (og ja inklusive et amt, der altså hedder Ostholstein). Hvis man roder lidt på nettet, så undgår officielle hjemmesider at henvise til andet end delstaten Sleswig-Holstein, undtaget på sider med historiske gennemgange, men det er ikke svært at finde mere uformelle henvisninger så som anmeldelser af restauranter, der placerer Femern i Holstein. Det gælder i øvrigt også enklaver som det tidligere Oldenburg, der heller ikke historisk var en del af hertugdømmet eller for den sags skyld de kongerigske enklaver i Sydslesvig, som statsretsligt aldrig var en del af hertugdømmet. Til slut kan jeg også lige nævne at Femern så vidt jeg ved er den eneste del af det tidligere Slesvig, hvor hverken Slesvisk Forening eller partiet SSW har nogen tilstedeværelse (det har de derimod i de historisk ikke-slesvigske kongerigske enklaver...)
Dit kort er i øvrigt heller ikke helt korrekt (det er det dog mht. Femern), da det lægger grænsen ved Kielerkanalen, der først blev bygget i 1890'erne - og dermed næppe var den historiske grænse For eksempel mener jeg at fæstningen i Rendsborg lå i Holsten, og dermed også en del af Rendsborg by. Byen opfattes dog i dag som hørende til i Sydslesvig...
Femern er muligvis hverken Sydslesvig eller Holsten
af Casper (ikke indlogget) , 5/5 2013, 16:45 (4229 dage siden) @ Niels Bak
Femern var en del af hertugdømmet Slesvig - men det eksisterer jo ikke mere. I dag eksisterer "Sydslesvig" som en ikke-officiel betegnelse for den del af Slesvig-Holsten, hvor det danske mindretal rumsterer. Heri indgår Femern ikke. På tysk, fra officiel side, taler man om "Landesteil Schleswig".
Så det kan vist diskuteres meget længe.
Man må vel sige at Sydslesvig ikke bare betyder det samme som "det sydlige Slesvig", der er nuancer.
Ærø regnes jo heller ikke som del af Nordslesvig i dag, og man gjorde det vel heller ikke før 1920 eller før 1864. Ærø var tilpas afsides til at man nok ville betragte den som en del for sig selv.
Er Møn, Amager, Sejerø, Nekselø, Agersø, Lolland og Falster en del af Sjælland? Er Læsø og Als en del af Jylland, osv? Det kan diskuteres, alt efter om øerne udgør en selvstændig landsdel.
Og så er der den helt særlige logik i kommunalreformen fra 1.1.2007, som bevirker at Gedser nu ligger i Sjælland, men ikke i Syddanmark .. Hvide Sande og Grenå er i Midtjylland, osv. De historiske og geografiske begreber er helt klart noget andet end de administrative.
Men Femern er aldrig blevet indlemmet i Holsten, uanset om det hedder Kreis Ostholstein. Det må være mest rigtigt at tale om Femern som landsdel for sig selv. Den havde også selvstændig administration i lange tider.
Befolkningen er i øvrigt blevet udskiftet nogle gange. I tidlig middelalder var det slaver; hele egnen indtil åen Schwentine lidt øst for Kiel har slaviske stednavne. Femern betyder det samme som russisk "po more" (ved havet) eller "v more" (i havet), samme betydning har Pommern. Femern blev erobret/kristnet af Knud den Store og underlagt Fyns stift i 1020. Til gengæld koloniserede holstenske fyrster det slaviske Østholsten med saksere (tyskere). Fra 1170 blev Femern også koloniseret med nordtyskere, den slaviske befolkning blev trængt ud i periferien, historiske spor tyder på de levede adskilt fra hinanden. I 1420 erobrede den danske konge Erik af Pommern øen og slog vist de fleste mennesker ihjel.
Kilde: primært: http://de.wikipedia.org/wiki/Fehmarn
Jeg mener muligvis at have læst at øen blev genbefolket med danskere efter en af erobringerne, men kan ikke finde info om det.
For få år siden blev økommunerne fusioneret, og øen er officielt en tysk købstad (Stadt Fehmarn), det giver ikke så megen mening, men der er sikkert nogle kommunalretlige fordele ved det.
Langt fra Holsten..
af Krabsen , 5/5 2013, 18:27 (4229 dage siden) @ Casper (ikke indlogget)
Og så er der den helt særlige logik i kommunalreformen fra 1.1.2007, som bevirker at Gedser nu ligger i Sjælland, men ikke i Syddanmark.. Hvide Sande og Grenå er i Midtjylland, osv. De historiske og geografiske begreber er helt klart noget andet end de administrative.
Sådan er der så meget.. Min bil-GPS påstår hårdnakket, at Rønne, Nyker m.v. hører til Hovedstaden. Den tror jeg de meget gerne vil have sig frabedt histovre...
Langt fra Holsten..
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 5/5 2013, 18:32 (4229 dage siden) @ Krabsen
Og så er der den helt særlige logik i kommunalreformen fra 1.1.2007, som bevirker at Gedser nu ligger i Sjælland, men ikke i Syddanmark.. Hvide Sande og Grenå er i Midtjylland, osv. De historiske og geografiske begreber er helt klart noget andet end de administrative.
Sådan er der så meget.. Min bil-GPS påstår hårdnakket, at Rønne, Nyker m.v. hører til Hovedstaden. Den tror jeg de meget gerne vil have sig frabedt histovre...
De hører da til Hovedstadsregionen?
--
Venligst
Michael Deichmann
Langt fra Holsten..
af Krabsen , 5/5 2013, 20:30 (4229 dage siden) @ Michael Deichmann
Sikkert, men principielt bør et navigationsværktøj vel bruge geografiske betegnelser og ikke administrative.
..er man en stakkels turist, der vil bruge sin GPS til at finde fra Massakrevejen til Store Torv i Rønne, kan man nok blive lidt usikker...
Langt fra Holsten..
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 5/5 2013, 21:38 (4229 dage siden) @ Krabsen
Sikkert, men principielt bør et navigationsværktøj vel bruge geografiske betegnelser og ikke administrative.
..er man en stakkels turist, der vil bruge sin GPS til at finde fra Massakrevejen til Store Torv i Rønne, kan man nok blive lidt usikker...
Det er typisk amerikansk produkt. Når nu de ikke kan finde stater, så prøvede de med amter og nu regioner.
--
Venligst
Michael Deichmann
Langt fra Holsten..
af Peer, 6/5 2013, 08:41 (4229 dage siden) @ Michael Deichmann
Nej - Bornholm hører til Region Hovedstaden.
Hovedstadsregionen er ikke det samme som Region Hovedstaden; Hovedstadsregionen er Region Hovedstaden samt kommunerne i det tidl. Roskilde Amt men ikke Bornholm.
(også kaldet Hovedstadsområdet eller TH-området - Takstområde Hovedstaden som nu strækker sig ind i det gamle STS-område til Rødvig da hele Stevs Kommune nu hører til Hovedstadsområdet).
Hilsen
Peer
Jernbanetunnel til Bornholm
af UTJ, 30/4 2013, 20:15 (4234 dage siden) @ esni
Jeg synes det giver uhyre god mening med en tunnel til Bornholm. Så kan politikerne komme hurtigere til folkemøde. Vi mangler blot nogle som kan regne ud om værdistigningen på Bornhloms faste ejendomsmasse vil stige med samme eller større beløb som et tunnelprojekt vil koste.......
Jernbanetunnel til Bornholm
af BoergeOf61, Randers C, 30/4 2013, 20:25 (4234 dage siden) @ UTJ
Andre motiver kunne være et svensk ønske om erstatning af en færgerute med en tunnel, eller et mellemstatsligt ønske om bedre jernbanedækning af Europa.
Jernbanetunnel til Bornholm
af esni, Frederikssund, 30/4 2013, 21:51 (4234 dage siden) @ BoergeOf61
Andre motiver kunne være et svensk ønske om erstatning af en færgerute med en tunnel, eller et mellemstatsligt ønske om bedre jernbanedækning af Europa.
For at sådan et projekt skal kunne løfte sig fra skitsebordet, så skal de Politiske, de Tekniske og de Økonomiske muligheder være til stede.
De Teknikse og Politiske muligheder har givetvis været tilstede siden ca 1995, måske endda før.
Da Bornhol i sig selv næppe kan give et troværdigt trafikunderlag, så må en Sverige-Bornhom tunnel være en del af et større projekt, dvs enten Sverige-Bornholm-Tyskland eller Sverige-Bornholm-Polen.
Strækningen Bornholm-Tyskland er usandsynlig af 2 grunde:
- længere end Sverige-Tyskland (direkte)
- totale distance Gøteborg/Stockholm - Berlin bliver længere over Bornholm end over Femern
Tilbage bliver så Sverige-Bornholm-Polen
Denne vil kunne give kortere tider i mellem Sverige og Sydøsteuropa, men tunnellen fra Bornholm til Polen bliver stadig sammenlignelig i længde med Sverige-Tyskland (direkte)
Det eneste, der kunne få dette projekt til at blive bygget er en dansk deltagelse i projektet, og med Bornholm begrænsede indbyggertal, så må det blive transittrafikken, der kommer til at bære
Jeg kender ikke havdybderne på de tænkte strækninger, men i pricippet kunne en Bornholm-Polen godt blive billigere end Sverige Tyskland, og hvis man så er flere om at dele, så måske...
Men projektet ser mest ud som ønsketænkning.
Noget helt andet er at Gedser - øst-for-Rostock sandsynligvis er en bedre idet end Femern, nu da vi har Storebælt
Jernbanetunnel til Bornholm
af BoergeOf61, Randers C, 30/4 2013, 22:45 (4234 dage siden) @ esni
Personligt er jeg ligeglad, men har opgivet at finde ud af, hvornår sådanne tanker føres ud i livet.
Sejltiden Rønne - Ystad er 1 t. 20 min., mens sejltiden Rødby - Puttgarden er 45 min. En evt. tunnel mellem Skåne og Bornholm bør nok placeres mellem Simrishamn og Allinge, og økonomisk sammenlignes med færgerne.
Jernbanetunnel til Bornholm
af BlackThorneDK , Randers, 30/4 2013, 23:32 (4234 dage siden) @ esni
Andre motiver kunne være et svensk ønske om erstatning af en færgerute med en tunnel, eller et mellemstatsligt ønske om bedre jernbanedækning af Europa.
For at sådan et projekt skal kunne løfte sig fra skitsebordet, så skal de Politiske, de Tekniske og de Økonomiske muligheder være til stede.De Teknikse og Politiske muligheder har givetvis været tilstede siden ca 1995, måske endda før.
Da Bornhol i sig selv næppe kan give et troværdigt trafikunderlag, så må en Sverige-Bornhom tunnel være en del af et større projekt, dvs enten Sverige-Bornholm-Tyskland eller Sverige-Bornholm-Polen.
Strækningen Bornholm-Tyskland er usandsynlig af 2 grunde:
- længere end Sverige-Tyskland (direkte)
- totale distance Gøteborg/Stockholm - Berlin bliver længere over Bornholm end over FemernTilbage bliver så Sverige-Bornholm-Polen
Denne vil kunne give kortere tider i mellem Sverige og Sydøsteuropa, men tunnellen fra Bornholm til Polen bliver stadig sammenlignelig i længde med Sverige-Tyskland (direkte)
Det eneste, der kunne få dette projekt til at blive bygget er en dansk deltagelse i projektet, og med Bornholm begrænsede indbyggertal, så må det blive transittrafikken, der kommer til at bære
Jeg kender ikke havdybderne på de tænkte strækninger, men i pricippet kunne en Bornholm-Polen godt blive billigere end Sverige Tyskland, og hvis man så er flere om at dele, så måske...
Men projektet ser mest ud som ønsketænkning.
Noget helt andet er at Gedser - øst-for-Rostock sandsynligvis er en bedre idet end Femern, nu da vi har Storebælt
Et helt andet motiv, kunne være at kaste et overdrevet projekt ud i medierne, for at få andre, mindre projekter, til at se helt fornuftige ud? Kattegatbroen over Samsø og en forbindelse mellem Gedser og Rostock ville se totalt forkert ud, hvis man havde foreslået dem før Storebælt, men i dag ser de jo helt fornuftige ud... ?
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK
Jernbanetunnel til Bornholm
af UTJ, 1/5 2013, 07:14 (4234 dage siden) @ BlackThorneDK
Et helt andet motiv, kunne være at kaste et overdrevet projekt ud i medierne, for at få andre, mindre projekter, til at se helt fornuftige ud? Kattegatbroen over Samsø og en forbindelse mellem Gedser og Rostock ville se totalt forkert ud, hvis man havde foreslået dem før Storebælt, men i dag ser de jo helt fornuftige ud... ?
Meget rigtigt - man skal sommetider foretage visse rituelle handlinger for at få det egentlige projekt stablet på benene
Jernbanetunnel til Bornholm
af tgpedersen, 1/5 2013, 11:13 (4234 dage siden) @ BlackThorneDK
Andre motiver kunne være et svensk ønske om erstatning af en færgerute med en tunnel, eller et mellemstatsligt ønske om bedre jernbanedækning af Europa.
For at sådan et projekt skal kunne løfte sig fra skitsebordet, så skal de Politiske, de Tekniske og de Økonomiske muligheder være til stede.De Teknikse og Politiske muligheder har givetvis været tilstede siden ca 1995, måske endda før.
Da Bornhol i sig selv næppe kan give et troværdigt trafikunderlag, så må en Sverige-Bornhom tunnel være en del af et større projekt, dvs enten Sverige-Bornholm-Tyskland eller Sverige-Bornholm-Polen.
Strækningen Bornholm-Tyskland er usandsynlig af 2 grunde:
- længere end Sverige-Tyskland (direkte)
- totale distance Gøteborg/Stockholm - Berlin bliver længere over Bornholm end over FemernTilbage bliver så Sverige-Bornholm-Polen
Denne vil kunne give kortere tider i mellem Sverige og Sydøsteuropa, men tunnellen fra Bornholm til Polen bliver stadig sammenlignelig i længde med Sverige-Tyskland (direkte)
Det eneste, der kunne få dette projekt til at blive bygget er en dansk deltagelse i projektet, og med Bornholm begrænsede indbyggertal, så må det blive transittrafikken, der kommer til at bære
Jeg kender ikke havdybderne på de tænkte strækninger, men i pricippet kunne en Bornholm-Polen godt blive billigere end Sverige Tyskland, og hvis man så er flere om at dele, så måske...
Men projektet ser mest ud som ønsketænkning.
Noget helt andet er at Gedser - øst-for-Rostock sandsynligvis er en bedre idet end Femern, nu da vi har Storebælt
Et helt andet motiv, kunne være at kaste et overdrevet projekt ud i medierne, for at få andre, mindre projekter, til at se helt fornuftige ud? Kattegatbroen over Samsø og en forbindelse mellem Gedser og Rostock ville se totalt forkert ud, hvis man havde foreslået dem før Storebælt, men i dag ser de jo helt fornuftige ud... ?
Marx' idé om at den fysiske verden udvikler sig efter princippet Tese -> Antitese -> Syntese er er temmelig uforståeligt; men nogen har foreslået at det i stedet kan forstås som et psykologisk princip vedr. problemløsning. Der er det min erfaring at hvis man i Tese- og Antitese-fasen principielt viger tilbage for drastiske tiltag, får man en shitty Syntese. Mao. hvorfor ikke overveje Kattegat- og Gedserbroer, tanker koster jo ikke noget?
Jernbanetunnel til Bornholm
af BoergeOf61, Randers C, 1/5 2013, 11:23 (4234 dage siden) @ tgpedersen
hvorfor ikke overveje Kattegat- og Gedserbroer, tanker koster jo ikke noget?
Som jeg ser det, er en helt afgørende forskel, at interessen for udbygning af jernbanenet mildt sagt er mindre i Danmark end i bl.a. Sverige og Polen. Med andre ord minder en tunnel til Bornholm om noget, Sverige måske kunne finde på, bare fordi de kan, mens Danmark absolut intet gør, før financieringen er på plads.
Jernbanetunnel til Bornholm
af Fysikeren, 1/5 2013, 14:51 (4233 dage siden) @ BoergeOf61
Nu er jeg optimist, og jeg tror, at jernbanen har en lysere fremtid end fortid i Danmark :)
Men uanset hvordan vi vender og drejer det, så skal der vel være en nogenlunde fornuftig økonomi i projekterne. Dermed ikke sagt, at en tunnel til Bornholm isoleret set skal balancere helt, man kunne lave en model med delvis brugerbetaling og delvist statstilskud; den model bruger man i forbindelse med en ny bro ved Frederikssund. Det er jo oplagt at tage statens tilskud til dagens færgetrafik.
En tunnel skal formentlig være en ren jernbanetunnel med enten et eller to spor; ved et spor evt. med krydsning undervejs. Et spor burde være nok til et passagertog og et biltog i timen, men har et problem i forhold til sikkerheden.
Jernbanetunnel til Bornholm
af BoergeOf61, Randers C, 1/5 2013, 16:04 (4233 dage siden) @ Fysikeren
Med mindre en sådan tunnel bliver en principsag på regeringsniveau.
Sejltiden mellem Simrishamn og Allinge er kun en time med hurtigfærge, så afstanden er formentlig overkommelig, hvis fx. Sverige ønsker Bornholm inkluderet i sit jernbanenet.
Jernbanetunnel til Bornholm
af Fysikeren, 1/5 2013, 16:20 (4233 dage siden) @ BoergeOf61
Jeg tror ikke Sverige bliver et problem, så længe Danmark betaler.
Men man kunne måske samarbejde med kræfter i Skåne der vil have opgraderet banen til Ystad og have tog fra Malmö Lufthavn til såvel Malmö som København (det skal ske ved omlægning af banen mod Ystad). Banen kan opgraderes for svenske penge, men vil blive mere rentabelt med en sådan tunnel.
En toglinje med timedrift fra København til Rønne vil jo gøre en forskel her, og flytte flere passagerer end de nuværende IC Bornholm.
Når det er sagt, jeg tvivler stadig på økonomien, men er ikke principiel modstander af projektet.
Jernbanetunnel til Bornholm
af BoergeOf61, Randers C, 1/5 2013, 16:47 (4233 dage siden) @ Fysikeren
Problem? Det største problem, jeg forestiller mig, Sverige kan skabe for et sådant projekt, er, hvis de fører det ud i livet, uden Danmark får indflydelse på det.
Jernbanetunnel til Bornholm
af tgpedersen, 1/5 2013, 17:44 (4233 dage siden) @ BoergeOf61
Problem? Det største problem, jeg forestiller mig, Sverige kan skabe for et sådant projekt, er, hvis de fører det ud i livet, uden Danmark får indflydelse på det.
I snakker godt nok underligt. Den aktuelle situation er at der går tog (Pågatåg) mellem Malmö og Ystad hver halve time, hver time søn- og hellidage.
http://www.skanetrafiken.se/P4W/Tag/121209_131214/Tag_108_121209_131214.pdf
Forlæng den linje i hver ende (ny bane Ystad - Sandhammeren) til København - Rønne.
Problem?
Jernbanetunnel til Bornholm
af esni, Frederikssund, 1/5 2013, 19:43 (4233 dage siden) @ Fysikeren
Jeg tror ikke Sverige bliver et problem, så længe Danmark betaler.
Men man kunne måske samarbejde med kræfter i Skåne der vil have opgraderet banen til Ystad og have tog fra Malmö Lufthavn til såvel Malmö som København (det skal ske ved omlægning af banen mod Ystad). Banen kan opgraderes for svenske penge, men vil blive mere rentabelt med en sådan tunnel.
En toglinje med timedrift fra København til Rønne vil jo gøre en forskel her, og flytte flere passagerer end de nuværende IC Bornholm.
Når det er sagt, jeg tvivler stadig på økonomien, men er ikke principiel modstander af projektet.
Der er ingen grund til principiel modstand.
Men hvis projektet skal have en chance, så skal det være en del af en længere kæde.
Lad os starte kandestøberierne et helt andet sted.
Der skrives af og til om at Kina vil financiere bygningen af en forlængelse af jernebanen til Nordvestkina, så det bliver 1435 mm spor frem til den sydlige ende af det Kaspiske Hav, formentlig med en gren til Iran.
Lige pludselig blev det muligt at køre på Normalspor helt frem til Bosperus (vi ser bort fra at en stor sø i det østlige Tyrkiet skal passeres på færge, og at det nok også er nødvendigt at sejle udenom Iran)
Bosperus kan krydses af jernbanekøretøjer, hvis ikke bro, så færge...
Lige pludselig fik vi derved en generator af jernbanegods i mængder, der gør en Nord-Syd korridor fra Polen til Balkan interessant, også i Skandinavien.
Forhindringerne er 60 % Politik, 30 % Økonomi og 10 % Teknik
Jernbanetunnel til Bornholm
af BoergeOf61, Randers C, 1/5 2013, 20:25 (4233 dage siden) @ esni
Du er da vist ikke helt opdateret. En korridor med godstog mellem Kina og Tyskland via Rusland blev åbnet sidste år. Den kaldes til tider Silk Rail Road, og går mellem Chongqing og Duisburg.
Kina deltager desuden i udbygning af Indiens jernbanenet.
Status for en evt. korridor mellem Polen og Balkan kender jeg ikke. Jeg ved kun, Polen og Balkan ligger i Østeuropa, hvor jernbanenettet er under ombygning til 160 km/t med støtte fra EU og Rusland. DBs Europa-Spezial tilbud for passagertog omfatter nu bl.a. Kroatien, Slovenien, Tjekkiet og Slovakiet. Det vil ikke overraske mig, om der kører godstog mellem Polen og Balkan i forvejen.
Jernbanetunnel til Bornholm
af esni, Frederikssund, 1/5 2013, 21:47 (4233 dage siden) @ BoergeOf61
Men korridoren gennem Rusland har 2 * sporviddeskift - hvilekt gør den dyrere at bruge.
Planerne om nybygning af normalspor gennem Kazakstan m. fl kommer regelmæssigt op
Måske fordi Kina ikke er så glade for Rusland
Jernbanetunnel til Bornholm
af BoergeOf61, Randers C, 1/5 2013, 22:16 (4233 dage siden) @ esni
redigeret af BoergeOf61, 1/5 2013, 22:53
Ikke desto mindre er korridoren mellem Chongqing og Duisburg åbnet
http://www.businessweek.com/articles/2012-12-20/the-silk-railroad-of-china-europe-trade .
Den går også via Kazakstan, Rusland, Hviderusland og Polen.
Edit: Nogle korridorer mellem Tyskland og Balkan ligger sydligere end Polen.
http://www.cream-project.eu/home/service.php
Jernbanetunnel til Bornholm
af esni, Frederikssund, 1/5 2013, 23:43 (4233 dage siden) @ BoergeOf61
Åbnet er den men den skifter sporvidde 2 gange, hvilket forlænger transittiden med et døgn.
Men kernen i mit argument bliver da kun stærkere af at forbindelsen allerede er i gang imellem Kina og Europa via centralasien.
Og et hypotetisk ønske om at afgrene disse ruter direkte til Skandinavien kunne være drivkraften til en forbindelse imellem Sydsverige og Polen via Bornholm.
Og hvis ikke man kan finde en troværdig kilde til trafik den vej (helst både gods og passagerer), så vil en Bornholmstunnel få en tung vej til en realisering
Jernbanetunnel til Bornholm
af KimC, 2/5 2013, 07:05 (4233 dage siden) @ Fysikeren
Jeg tror ikke Sverige bliver et problem, så længe Danmark betaler.
Hvis det går som med Femarnforbindelsen vil der sikkert være en dansk Trafikminister der er så forhippet på sagen at "vi" gerne betaler for det hele.
At man derefter vælger den dyreste og mindst henigtsmæssige løsning burde være en selvfølge. Man bygger da ikke bare en tunnel, det er bare to huller i jorden og ser ikke ud af nogetsomhelst på forsiden af verdens aviser. Nej, man skal have en højbro halvdelen af vejen, hvorefter banen på en kunstigt anlagt ø går ned i en tunnel. Idet man allerede har Chritiansø og Frederiksø, kunne den kunstige ø blive kaldt Henriksø (eller Ile du Henry).
Naturligvis vil det betyde en heftig stigning på banen, men det forventer DSB (der som en selvfølge skal stå for driften) at kunne løse med specialdesignede tog baseret på italiensk computerteknologi. Naturligvis skal der jo ikke være godstrafik på banen. Borholm er en del af Danmark, og inden den tunnel kan stå færdig er det sidste danske ikke-transtitgodstog kørt.
Helt ærligt, jeg kan godt forstå situationen på Bornholm, alt transport til og fra øen er dyrt, og det på en ø der er en del af udkantsdanmark.
Men man får ikke billigere transport til øen ved at anlægge et prestigeporjekt der aldrig vil kunne forrente sig selv på markedsvilkår. Prisen for at benytte tunnelen kan derfor ikke gøres billigere end færgerne, og så har man ikke opnået noget.
Hvis Danmark har 50 mia til overs, kan de bruges bedre til andet som stadigt vil kune gavne både Bornholm og resten af udkantsdanmark.
Jernbanetunnel til Bornholm
af tgpedersen, 1/5 2013, 11:21 (4234 dage siden) @ esni
Da Bornholm i sig selv næppe kan give et troværdigt trafikunderlag, så må en Sverige-Bornholm tunnel være en del af et større projekt, dvs enten Sverige-Bornholm-Tyskland eller Sverige-Bornholm-Polen.
Strækningen Bornholm-Tyskland er usandsynlig af 2 grunde:
- længere end Sverige-Tyskland (direkte)
- totale distance Gøteborg/Stockholm - Berlin bliver længere over Bornholm end over Femern
Men alternativet er jo Bornholms totale affolkning; brændstof bliver jo ikke billigere i fremtiden. Spørgsmålet er om det er politisk acceptabelt.
Noget helt andet er at Gedser - øst-for-Rostock sandsynligvis er en bedre idet end Femern, nu da vi har Storebælt
Hvorfor ikke begge dele? Der er jo to færgeruter idag?
Jernbanetunnel til Bornholm
af Svend, 30/4 2013, 21:45 (4234 dage siden) @ UTJ
Jeg synes det giver uhyre god mening med en tunnel til Bornholm. Så kan politikerne komme hurtigere til folkemøde. Vi mangler blot nogle som kan regne ud om værdistigningen på Bornhloms faste ejendomsmasse vil stige med samme eller større beløb som et tunnelprojekt vil koste.......
For ikke at tale om at bornholmerne vil kunne få frisk mælk meget hurtigere end i dag
--
Svend
Jernbanetunnel til Bornholm
af tgpedersen, 1/5 2013, 11:16 (4234 dage siden) @ Svend
Jeg synes det giver uhyre god mening med en tunnel til Bornholm. Så kan politikerne komme hurtigere til folkemøde. Vi mangler blot nogle som kan regne ud om værdistigningen på Bornhloms faste ejendomsmasse vil stige med samme eller større beløb som et tunnelprojekt vil koste.......
For ikke at tale om at bornholmerne vil kunne få frisk mælk meget hurtigere end i dag
Nogle år efter Storebæltbroen åbnede lancerede Arla ekspres-mælken fra Jylland med stor reklamekampanje. Jeg ringede til Ekstrabladet og foreslog at de kunne bruge det som bevis på at Østergård havde haft ret. Det syntes de ikke var spor sjovt.
Jernbanetunnel til Bornholm
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 1/5 2013, 22:16 (4233 dage siden) @ tgpedersen
For ikke at tale om at bornholmerne vil kunne få frisk mælk meget hurtigere end i dag
Nogle år efter Storebæltbroen åbnede lancerede Arla ekspres-mælken fra Jylland med stor reklamekampanje. Jeg ringede til Ekstrabladet og foreslog at de kunne bruge det som bevis på at Østergård havde haft ret. Det syntes de ikke var spor sjovt.
Ja, fup og svindel. Vi var på bondegårdsferie i Sønderjylland på den tid og en af kendetegnene ved Arla Express var 24 timer fra ko til køledisk.
Vores bondegård fik hentet mælk af en Arla Express tankvogn.....hver anden dag!
--
Venligst
Michael Deichmann
Jernbanetunnel til Bornholm
af Per Hauberg, 4/5 2013, 01:05 (4231 dage siden) @ Svend
"For ikke at tale om at bornholmerne vil kunne få frisk mælk meget hurtigere end i dag "
(Citat Svend)
----------------
Kunne vi ikke indledningsvis engagere eet eller andet dyrt analysebureau til at lave en sammenligning i økonomien for nogle af løsningsmodellerne.
Start for eksempel med prisen for indkøb af og transport til Bornholm af 5 kønsmodne køer og en tyr.
I samme øjeblik, klippeøen er selvforsynende med mælk, falder Svends forslag til jorden - og det er ubetinget det mest fornuftige, der er sagt i denne tråd
Muuh !
Jernbanetunnel til Bornholm
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 4/5 2013, 06:28 (4231 dage siden) @ Per Hauberg
"For ikke at tale om at bornholmerne vil kunne få frisk mælk meget hurtigere end i dag "
(Citat Svend)
----------------
Kunne vi ikke indledningsvis engagere eet eller andet dyrt analysebureau til at lave en sammenligning i økonomien for nogle af løsningsmodellerne.
Start for eksempel med prisen for indkøb af og transport til Bornholm af 5 kønsmodne køer og en tyr.
I samme øjeblik, klippeøen er selvforsynende med mælk, falder Svends forslag til jorden - og det er ubetinget det mest fornuftige, der er sagt i denne trådMuuh !
Nu var Svends citat sådan set afledt af selveste daværende tragikminister Knud Østergårds forklaring på landsdækkende TV på hvorfor vi skulle have Storebæltsbroen. Det var for at Københavnerne kunne få frisk mælk (og det er hverken ironi, sarkasme eller nowet - det sagde han sgu!).
Der synes allerede at være mejeriinfrastruktur på øen, så hvis ellers St. Clemens har kapacitet til at dække behovet ved spidsbelastningen i juli og august, så skal der ikke medregnes investering i dette. Der må så påregnes en væsentlig overkapacitet i vinterperioden, så her ville hele setuppet måske kunne indgå i mælkeberedskabet og - forsyningen til hovedstaden, når københavnerne er taget hjem fra øen.
--
Venligst
Michael Deichmann
Jernbanetunnel til Bornholm
af tgpedersen, 4/5 2013, 10:52 (4231 dage siden) @ Michael Deichmann
"For ikke at tale om at bornholmerne vil kunne få frisk mælk meget hurtigere end i dag "
(Citat Svend)
----------------
Kunne vi ikke indledningsvis engagere eet eller andet dyrt analysebureau til at lave en sammenligning i økonomien for nogle af løsningsmodellerne.
Start for eksempel med prisen for indkøb af og transport til Bornholm af 5 kønsmodne køer og en tyr.
I samme øjeblik, klippeøen er selvforsynende med mælk, falder Svends forslag til jorden - og det er ubetinget det mest fornuftige, der er sagt i denne trådMuuh !
Nu var Svends citat sådan set afledt af selveste daværende tragikminister Knud Østergårds forklaring på landsdækkende TV på hvorfor vi skulle have Storebæltsbroen. Det var for at Københavnerne kunne få frisk mælk (og det er hverken ironi, sarkasme eller nowet - det sagde han sgu!).Der synes allerede at være mejeriinfrastruktur på øen, så hvis ellers St. Clemens har kapacitet til at dække behovet ved spidsbelastningen i juli og august, så skal der ikke medregnes investering i dette. Der må så påregnes en væsentlig overkapacitet i vinterperioden, så her ville hele setuppet måske kunne indgå i mælkeberedskabet og - forsyningen til hovedstaden, når københavnerne er taget hjem fra øen.
Jeg har aldrig forstået balladen om Østergårds svar. Han gav vel bare et eksempel på ting der kunne transporteres den vej, ikke en udtømmende liste? F.ø. mener jeg at have set en samtidig begrundelse fra Storstrømsbroens åbning at nu kunne Københavnerne få mælken leveret hurtigt; ikke en kat gøede af det den gang,
Jernbanetunnel til Bornholm
af UTJ, 4/5 2013, 12:49 (4230 dage siden) @ tgpedersen
Jeg har aldrig forstået balladen om Østergårds svar. Han gav vel bare et eksempel på ting der kunne transporteres den vej, ikke en udtømmende liste? F.ø. mener jeg at have set en samtidig begrundelse fra Storstrømsbroens åbning at nu kunne Københavnerne få mælken leveret hurtigt; ikke en kat gøede af det den gang,
Jeg så det dengang det blev fremsagt - og det komiske i svaret var sådan set bare at Østergaard virkede som om han ikke kunne komme på andre argumenter for en Storebæltsbro - og derfor er det senere blevet gjort til spot og spe. Isoleret set er det jo ok, hvis det fremgik at der også var andre argumenter, men lige dér virkede det ikke som om Østergaard havde nogle.
Knud Østergaard og "mælkeargumentet"
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/5 2013, 19:44 (4230 dage siden) @ UTJ
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 4/5 2013, 19:56
Jeg så det dengang det blev fremsagt - og det komiske i svaret var sådan set bare at Østergaard virkede som om han ikke kunne komme på andre argumenter for en Storebæltsbro
Jeg så det også "live". Og underligt nok rangerer det på linie med - uden sammenligning i øvrigt - 11. september 2001 og mordet på John F. Kennedy: Jeg kan huske, hvor jeg var, da jeg oplevede det.
I "Knud Østergaard-sagen" befandt jeg mig på Esbjerg station på 1. sal i driftsområde Esbjergs mødelokale, hvor der var et tv-apparat. Jeg var alene efter dagens arbejde og havde ikke tv i mit lejemål "ude i byen", så jeg så lige lidt tv, inden jeg forlod arbejdspladsen.
Det særlige ved interviewet med Knud Østergaard var - ud over ovennævnte - to ting: Det tog ministeren lang - meget lang - tid at komme frem til mælkeargumentet. Og så oplevede jeg ham som værende beruset(!). Men se selv. Klippet må være "derude" et eller andet sted. Det er i hvert fald vist i en af "årstalsudsendelserne" på DR tv - så måske på Bonanza.
Endelig blev jeg som DSB-ansat "lederspire under uddannelse" lidt flov over hans manglende evner: Han var trods alt min øverste chef og underskrev som sådan en lang række ansættelsesbreve ugentligt til DSB-ansatte.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Knud Østergaard og "mælkeargumentet"
af Lars Kongshøj, 4/5 2013, 20:36 (4230 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Har der i historisk tid kørt en eneste mælketankvogn over Storebælt, eller var han helt ude på overdrevet? Vi har altid kunnet købe frisk mølk i købmand/supermarked/kiosk her i Kbh.
Knud Østergaard og "mælkeargumentet"
af UTJ, 4/5 2013, 20:42 (4230 dage siden) @ Lars Kongshøj
Har der i historisk tid kørt en eneste mælketankvogn over Storebælt, eller var han helt ude på overdrevet? Vi har altid kunnet købe frisk mølk i købmand/supermarked/kiosk her i Kbh.
Kig på mælken i dit supermarked - du kan se det på mejerinummeret.....
Jeg har en karton stående i køleskabet med nummer M 302 - den er derfor fra Tinglev og importeret til Sjælland, men også råmælken kan sagtens være importeret til Sjælland via Storebælt.
Knud Østergaard og "mælkeargumentet"
af Lars Kongshøj, 4/5 2013, 20:52 (4230 dage siden) @ UTJ
Har der i historisk tid kørt en eneste mælketankvogn over Storebælt, eller var han helt ude på overdrevet? Vi har altid kunnet købe frisk mølk i købmand/supermarked/kiosk her i Kbh.
Kig på mælken i dit supermarked - du kan se det på mejerinummeret.....Jeg har en karton stående i køleskabet med nummer M 302 - den er derfor fra Tinglev og importeret til Sjælland, men også råmælken kan sagtens være importeret til Sjælland via Storebælt.
Den er nok kørt per lastbil, ikke tog, men jeg er da taknemmelig hvis den bruger en time mindre i lastvognens kølerum, fremfor supermarkedets. Hilsen til Knud Ø.
Knud Østergaard og "mælkeargumentet"
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 5/5 2013, 00:30 (4230 dage siden) @ Lars Kongshøj
Har der i historisk tid kørt en eneste mælketankvogn over Storebælt, eller var han helt ude på overdrevet? Vi har altid kunnet købe frisk mølk i købmand/supermarked/kiosk her i Kbh.
Nu vi er igang med erindringerne - så - ud over at jeg har gjort de samme observationer som Thomas og Ulrich - arbejdede jeg dengang i et Superfos selskab og den gode minister havde faktisk en pointe!
Vores landbrug har indrettet det sådan, at planteavl fortrinsvis sker på øerne mens de fleste køer befinder sig i Jylland. Så først dyrker vi korn på Sjælland - kører det til Jylland og hælder det i nogen køer som laver mælk -der så for ca. 1/3 dels vedkommende køres til Sjælland -forarbejdet eller som råmælk til Slagelse Mejeri. Slagelse er mig bekendt det eneste Arla mejeri på Sjælland.
Så Knud Østergårds pointe var god nok - det er bare rystende at ministeren for området ikke -selv efter lang betænkningstid -kunne komme op med flere grunde til en investering på20 mia. kroner.
--
Venligst
Michael Deichmann
Knud Østergaard og "mælkeargumentet"
af Niels Bak, 5/5 2013, 11:10 (4230 dage siden) @ Michael Deichmann
Har der i historisk tid kørt en eneste mælketankvogn over Storebælt, eller var han helt ude på overdrevet? Vi har altid kunnet købe frisk mølk i købmand/supermarked/kiosk her i Kbh.
Nu vi er igang med erindringerne - så - ud over at jeg har gjort de samme observationer som Thomas og Ulrich - arbejdede jeg dengang i et Superfos selskab og den gode minister havde faktisk en pointe!Vores landbrug har indrettet det sådan, at planteavl fortrinsvis sker på øerne mens de fleste køer befinder sig i Jylland. Så først dyrker vi korn på Sjælland - kører det til Jylland og hælder det i nogen køer som laver mælk -der så for ca. 1/3 dels vedkommende køres til Sjælland -forarbejdet eller som råmælk til Slagelse Mejeri. Slagelse er mig bekendt det eneste Arla mejeri på Sjælland.
Så Knud Østergårds pointe var god nok - det er bare rystende at ministeren for området ikke -selv efter lang betænkningstid -kunne komme op med flere grunde til en investering på20 mia. kroner.
Jeg er ikke sikker på det var sådan den gang. Faktisk husker jeg at en eller anden journalist tjekkede det, og det viste sig, at der blev kørt forsvindende lidt mælk over bæltet.
Siden er landbruget så centraliseret og specialiseret yderligere (Arla har dog stadig i hvert fald et mejeri på Sjælland), og de forbedrede transportmuligheder har været med til at muliggøre det. Så man kan sige, at historien på sin vis har givet Knud Østergaard ret, men dengang var argumentet komisk.
Knud Østergaard og "mælkeargumentet"
af tgpedersen, 5/5 2013, 13:20 (4229 dage siden) @ Niels Bak
Har der i historisk tid kørt en eneste mælketankvogn over Storebælt, eller var han helt ude på overdrevet? Vi har altid kunnet købe frisk mølk i købmand/supermarked/kiosk her i Kbh.
Nu vi er igang med erindringerne - så - ud over at jeg har gjort de samme observationer som Thomas og Ulrich - arbejdede jeg dengang i et Superfos selskab og den gode minister havde faktisk en pointe!Vores landbrug har indrettet det sådan, at planteavl fortrinsvis sker på øerne mens de fleste køer befinder sig i Jylland. Så først dyrker vi korn på Sjælland - kører det til Jylland og hælder det i nogen køer som laver mælk -der så for ca. 1/3 dels vedkommende køres til Sjælland -forarbejdet eller som råmælk til Slagelse Mejeri. Slagelse er mig bekendt det eneste Arla mejeri på Sjælland.
Så Knud Østergårds pointe var god nok - det er bare rystende at ministeren for området ikke -selv efter lang betænkningstid -kunne komme op med flere grunde til en investering på20 mia. kroner.
Jeg er ikke sikker på det var sådan den gang. Faktisk husker jeg at en eller anden journalist tjekkede det, og det viste sig, at der blev kørt forsvindende lidt mælk over bæltet.
Altså før broen?
Siden er landbruget så centraliseret og specialiseret yderligere (Arla har dog stadig i hvert fald et mejeri på Sjælland), og de forbedrede transportmuligheder har været med til at muliggøre det. Så man kan sige, at historien på sin vis har givet Knud Østergaard ret, men dengang var argumentet komisk.
Hvorfor? Det hedder stadig den der ler sidst ler bedst.
Som jeg hører det bliver Østergård bedt om at nævne en *bestemt* varegruppe som vil kunne leveres bedre med en bro. Han har formodentlig beskæftiget med 'abstrakte' godsmængder under beslutningprocessen og ikke tænkt på de enkelte varegrupper. Fra sin erindrings dyb fremdrager han så historien om mælken fra Lolland - Falster der kom hurtigere til København, hvortil journalisten kontrer at Københavnerne er da tilfredse som det er. Nå, er de det? Mælken kommer nu hurtigere frem og de er stadig utilfredse.
Det ømme punkt er at de mennesker der synes Østergårds kommentar er latterlig egentlig forsvarer et dansk grundsynspunkt om 'hvad skal det nytte?'. Men (mener jeg) grunden til landets stadige tilbagegang er netop at det gav mening geografisk, handelsmæssigt og militært, i en tid hvor søtransport dominerede men ikke i en senere tid hvor landtransporten blev stadig bedre. Broer og tunneler retter op på den skævhed.
Knud Østergaard og "mælkeargumentet"
af BoergeOf61, Randers C, 5/5 2013, 17:15 (4229 dage siden) @ tgpedersen
Uden for Danmarks grænser er tiderne anderledes nu. Det skyldes klimadebatten med afledede mål om, en voksende del af transportbehov skal dækkes af jernbaner. I mange lande uden for Danmark ser det ud til, at begrænsning af CO2-udledning har fået højere prioritet end økonomisk overskud, omend velstand herunder rejsemuligheder har højere prioritet end begrænsning af CO2-udslip.
Knud Østergaard og "mælkeargumentet"
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/5 2013, 21:05 (4230 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Klippet må være "derude" et eller andet sted
Og man skal faktisk ikke lede ret længe : http://www.youtube.com/watch?v=2FJroC29HXM
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Knud Østergaard og "mælkeargumentet"
af Jonas, 5/5 2013, 10:41 (4230 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Det særlige ved interviewet med Knud Østergaard var - ud over ovennævnte - to ting: Det tog ministeren lang - meget lang - tid at komme frem til mælkeargumentet. Og så oplevede jeg ham som værende beruset(!). Men se selv. Klippet må være "derude" et eller andet sted. Det er i hvert fald vist i en af "årstalsudsendelserne" på DR tv - så måske på Bonanza.
Endelig blev jeg som DSB-ansat "lederspire under uddannelse" lidt flov over hans manglende evner: Han var trods alt min øverste chef og underskrev som sådan en lang række ansættelsesbreve ugentligt til DSB-ansatte.
Det er pudsigt - jeg har altid forbundet det berygtede mælke-argument med Kaj Ikast, men har intet imod at blive rettet. Der har været en hel serie - hvis vi skal være venlige kan vi vel kalde dem for excentriske - trafikministre ned igennem 80erne og 90erne. Førnævnte Ikast var ophavsmand til udsagnet (fremsagt i stor alvor) om, at det kunne koste menneskeliv, hvis DR flyttede trafikradioprogrammets frekvens. Arne Melchior, der ikke kunne se, at man skulle stoppe en vej bare fordi der lå et Storebælt i vejen, og Helge Mortensen og Bjørnh Westh, der også på forskellige måder gjorde sig uheldigt bemærkede. Egentlig havde jeg altid set Knud Østergaard som et mere sobert medlem af den særegne trafikmafia, omend manden åbenlyst ikke var den store ørn til at formulere sig tydeligt i tale. Men det kan være, at jeg skal til at revidere dén opfattelse.
Knud Østergaard og "mælkeargumentet"
af Niels Bak, 5/5 2013, 11:05 (4230 dage siden) @ Jonas
Jeg mener også at det var Kaj Ikast, der stillede sig op og erklærede at han var stolt af Århus-Kalundborgfærgerne efter en af dem (vist nok flere gange) var sejlet ind i molen - jeg tror det var efter nedgraderingen til Ask og Urd, men også forgængerne Peder Paars og Niels Klim havde også haft problemer med manøvreringen, så det kan være jeg husker galt.
Den episode skaffede ham øgenavnet Ikajkast
Knud Østergaard og "mælkeargumentet"
af Henrik Hansen , Vejen, 5/5 2013, 11:21 (4230 dage siden) @ Niels Bak
Jeg mener også at det var Kaj Ikast, der stillede sig op og erklærede at han var stolt af Århus-Kalundborgfærgerne efter en af dem (vist nok flere gange) var sejlet ind i molen - jeg tror det var efter nedgraderingen til Ask og Urd, men også forgængerne Peder Paars og Niels Klim havde også haft problemer med manøvreringen, så det kan være jeg husker galt.
Det var også Kaj Ikast, der i sin egenskab af trafikminister under udførslen af tunnelen under Storebælt udtalte, at han var stolt af det arbejder der blev udført - i baggrunden kunne man se en fuldstændig oversvømmet tunnel - det var dagen man valgte at inviterer Storebælt på besøg i tunnellen - vist nok grundet en vandtæt dør der ikke kunne lukkes i boremaskinen.
Knud Østergaard og "mælkeargumentet"
af tgpedersen, 5/5 2013, 13:23 (4229 dage siden) @ Henrik Hansen
Jeg mener også at det var Kaj Ikast, der stillede sig op og erklærede at han var stolt af Århus-Kalundborgfærgerne efter en af dem (vist nok flere gange) var sejlet ind i molen - jeg tror det var efter nedgraderingen til Ask og Urd, men også forgængerne Peder Paars og Niels Klim havde også haft problemer med manøvreringen, så det kan være jeg husker galt.
Det var også Kaj Ikast, der i sin egenskab af trafikminister under udførslen af tunnelen under Storebælt udtalte, at han var stolt af det arbejder der blev udført - i baggrunden kunne man se en fuldstændig oversvømmet tunnel - det var dagen man valgte at inviterer Storebælt på besøg i tunnellen - vist nok grundet en vandtæt dør der ikke kunne lukkes i boremaskinen.
Som jeg husker det havde man undladt at lukke en vandtæt dør til borefronten for at føre trykluftslanger igennem til nogle arbejdsredskaber der, mao. ikke-overholdelse af sikkerhedsbestemmelser.
Knud Østergaard og "mælkeargumentet"
af Ove, Struer, 5/5 2013, 19:34 (4229 dage siden) @ Niels Bak
Jeg mener også at det var Kaj Ikast, der stillede sig op og erklærede at han var stolt af Århus-Kalundborgfærgerne efter en af dem (vist nok flere gange) var sejlet ind i molen - jeg tror det var efter nedgraderingen til Ask og Urd, men også forgængerne Peder Paars og Niels Klim havde også haft problemer med manøvreringen, så det kan være jeg husker galt.
Den episode skaffede ham øgenavnet Ikajkast
Det var Niels Klim og Peder Pårs der havde det med at brage ind i kajen, der var noget med at den nye "Joystickstyring" hvor kaptajnen i principet selv kunne manøvrere hele skibet ude fra brovingen, ikke helt virkede efter hensigten. På den anden side så kræver nye færger altid nye rutiner. Jeg husker endnu den sommer da de fik nye færger på Fanø-Esbjerg overfarten (de to før de der er der nu) hvor ankomsterne i færgelejerne godt knne være RET rystende.
Ask og Urd fik i øvrigt hurtigt kælenavnene "Plask" og "Surt".
Knud Østergaard og "mælkeargumentet"
af Niels Bak, 7/5 2013, 22:42 (4227 dage siden) @ Ove
Jeg boede i Århus på den tid. Der hed de aldrig andet end Askepot og Urdepot
Knud Østergaard og "mælkeargumentet"
af Ove, Struer, 8/5 2013, 10:42 (4227 dage siden) @ Niels Bak
Jeg boede i Århus på den tid. Der hed de aldrig andet end Askepot og Urdepot
Var der ikke også et par vittige øgenavne til Niels Klim og Peder Pårs?
Jernbanetunnel til Bornholm
af Lars Kongshøj, 1/5 2013, 03:19 (4234 dage siden) @ UTJ
Jeg vil mene at tunnellen skal startes i Polen, da arbejdskraften er billigst der og det også giver adgang til kontinentet. Ned med en boremaskine. Så ruten: Polen-Rønne-Kbh-Anholt-Læsø-Oslo. Den kan ikke undværes og er vigtigere end fx regionaltrafikken på Sjælland. Vil nok ikke koste mere end 150 mia, men man kan vel få EU-støtte.
Grov sarkarsme kan forekomme i ovenstående.
Jernbanetunnel til Bornholm
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 1/5 2013, 07:02 (4234 dage siden) @ Lars Kongshøj
Jeg vil mene at tunnellen skal startes i Polen, da arbejdskraften er billigst der og det også giver adgang til kontinentet. Ned med en boremaskine. Så ruten: Polen-Rønne-Kbh-Anholt-Læsø-Oslo. Den kan ikke undværes og er vigtigere end fx regionaltrafikken på Sjælland. Vil nok ikke koste mere end 150 mia, men man kan vel få EU-støtte.
Grov sarkarsme kan forekomme i ovenstående.
Vi kan evt. indforskrive nogle ex-politikere fra det færøske lagting fra 1980'erne. De har en masse erfaringer i at plastre et ørige til med tuneller man ikke har råd til.....
--
Venligst
Michael Deichmann
Jernbanetunnel til Bornholm
af BoergeOf61, Randers C, 1/5 2013, 11:17 (4234 dage siden) @ Lars Kongshøj
Afstanden fra Bornholm er længere til Polen end til Sverige. Polen ligger på en hovedstrækning mellem Berlin og Moskva. Hvis Sverige ønsker bedre togforbindelse til Moskva, er en bedre løsning nok en fast forbindelse over Den botniske Bugt.
Jernbanetunnel til Bornholm
af Lars Kongshøj, 3/5 2013, 10:15 (4232 dage siden) @ BoergeOf61
Afstanden fra Bornholm er længere til Polen end til Sverige. Polen ligger på en hovedstrækning mellem Berlin og Moskva. Hvis Sverige ønsker bedre togforbindelse til Moskva, er en bedre løsning nok en fast forbindelse over Den botniske Bugt.
Bør nok anlægges som boret tunnel gennem Sorgenfrei-Tornquist-forkastningen
Jernbanetunnel til Bornholm
af Niels, Aarhus, 3/5 2013, 10:56 (4232 dage siden) @ Lars Kongshøj
Bør nok anlægges som boret tunnel gennem Sorgenfrei-Tornquist-forkastningen
- og hvorfor man nok ikke lige sådan uden videre kan vælge en boret tunnel gennem en aktiv forkastningszone til Bornholm, kan man læse om bl.a. her: http://geocenter.dk/xpdf/geoviden-1-2011.pdf!
I øvrigt et meget spændende og ganske gratis tidsskrift, hvis man synes, at geologi på et nogenlunde forståeligt niveau er spændende. Downloades gratis her: http://geocenter.dk/publikationer/geoviden/
Venlig hilsen
Niels H.
P.S. Jeg så godt din
--
Niels
Jernbanetunnel til Bornholm
af BoergeOf61, Randers C, 3/5 2013, 11:12 (4232 dage siden) @ Lars Kongshøj
Med en fast forbindelse over Den botniske Bugt kan de svenske og finske højhastighedsnet forbindes. (Højhastighedsnet er ikke et godt ord, når nu topfarten vist 'kun' er 200 - 250 km/t.) I teorien mangler bare spor mellem Stockholm og Turku via Ålandsøerne.
Jernbanetunnel til Bornholm - forening om økonomi og teknik
af Ole Stuhr Hansen, 1/5 2013, 22:02 (4233 dage siden) @ esni
En tunnel til Bornholm er teknisk realistisk. Økonomisk derimod, tror jeg, at det ser mere sort ud. Meget afhænger dog af, om en tunnel skal bores (meget dyrt) eller kan sprænges ud.
En tunnel til Bornholm vil kun give mening økonomisk hvis den indgår i et anlæg fra Sverige til Tyskland eller Polen.Sverige-Bornholm-Tyskland vil blive en større omvej end linier gennem resten af Danmark
Sverige-Bornholm-Polen vil kun give mening, hvis man forventer en voldsom stigning i trafik til Østeuropa
Summa Summarum: En offentlig stripklup i Vatikanet er mere sandsynlig.
Der findes faktisk en forening, der arbejder for projektet, og som har kvalificerede svar på de tekniske og økonomiske udfordringer.
Da ideen i sin tid blev fremlagt, var en af de økonomiske hovedpointer, at man kunne anvende det trecifrede millionbeløb, det koster at drive færge, til finansieringen af tunnelen. I lighed med Storebæltsforbindelsen behøver den jo ikke at være betalt over night.
Her er et link til foreningens hjemmeside.
Jernbanetunnel til Bornholm
af mss , 4/5 2013, 13:55 (4230 dage siden) @ BoergeOf61
BoergeOf61 skrev:
Jeg tænker bare, at tanken om en jernbanetunnel til Bornholm næppe er meget mere urealistisk end boring af en jernbanetunnel gennem Alperne, som jo er påbegyndt. Det er 'kun' tyve år siden, den borede jernbanetunnel under den engelske kanal åbnede.
Edit: Jeg tænkte på denne tunnel: http://www.alptransit.ch/en/home.html.
Øh??? Velkommmen til virkeligheden:
Bornholm er et endepunkt, uden alt for mange indbyggere, både person- og godtrafik vil være meget begrænset.
Alpeforbindelsen og kanaltunnelen derimod er massive transitforbindelser der forbinder dele af Europa bedre med hinanden -der er overhovedet intet at sammenligne!
Hvad skulle betale denne forbindelse, og ikke mindst vedligeholdelsen af den?
Forslaget er en joke, der er efter min mening ikke andet at sige til det...
--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums
Jernbanetunnel til Bornholm
af BoergeOf61, Randers C, 4/5 2013, 15:43 (4230 dage siden) @ mss
Ja, de to nævnte tunneler forbinder dele af Europa bedre med hinanden. Det kan en tunnel til Bornholm også gøre. Den kan gøre fx. Dueodde til endepunkt i stedet for Ystad. Hvis en tunnel ender ved Bornholms nordkyst, kan to-tre jernbaner med forskellig linieføring etableres til Dueodde, og betjenes med danske IC-tog el. svenske X4000-tog. To sådanne jernbaner kan betjenes på den måde, at togene kører skiftevis den ene og den anden vej, så hver linie får et tog i hver retning hver anden time.
Den skal naturligvis betales og vedligeholdes på samme måde som enhver anden skånsk jernbanelinie. Den skal ikke nødvendigvis ses isoleret, men kan ses som en forlængelse af regionens eksisterende jernbanenet.
Jernbanetunnel til Bornholm
af tgpedersen, 1/5 2013, 11:25 (4234 dage siden) @ Svend
Den skal jo nok være normalsporet, som vist er 1435 mm.
Dobbeltsporet højhastighedsbane til Nexø med afstikker til Allinge?
Enkeltsporet bane fra tunnelmunding i Vang til Rønne. Ad den den gamle tracé fra Allinge eller ny? Og skal banen forlænges til Neksø igen?
Jernbanetunnel til Bornholm
af Bent Jensen, 1/5 2013, 09:42 (4234 dage siden) @ M. Hedemann
Man må godt lave aprilsnar den 30.04, kunne det være derfor artiklen er skrevet???
Bent Jensen
Jernbanetunnel til Bornholm
af jesper Reinfeldt, Bornholm, 1/5 2013, 12:06 (4233 dage siden) @ Bent Jensen
Som bosiddende på Bornholm, er det rigtig morsomt at læse jeres kommentarer om
en tunnel til Bornholm. Men der er faktisk nogle her der, seriøst, kæmper for en forundersøgelse for et muligt tunnelbyggeri. Deres argumenter er bla. en
-trafikal ligestilling med resten af Danmark.
-udvikling og ikke afvikling af det bornholmske samfund.
Der er flere andre gode argumenter, men det er det væsentlige.
Ja, det er udkants-Danmark og ja:her er dejligt og ja: vi vælger selv at bo her, men det ændrer jo ikke ved, at færgen kun sejler kl. 06,30 og 16,30 uden for sæssonen og skal du have bil eller gods med, koster det kassen. En returbillet
i sommerhalvåret koster det samme som 8 dage på Mallorca!
Det der mangler her vedr. tunnel, er som een skriver, nogle færøske politikertyper, der kan trumfe den slags ideer igennem. Var det ikke en ø på 12 indbyggere der fik en tunnel? Så kunne flyttebilerne endelig komme derud så de kunne flytte fra øen??
At bygge overflødige motorveje synes ingen at tage notits af, ved Svendborg endda
med broer til hasselmus, men en bornholmertunnel er en 1. april-historie.
Altså helt ærligt!!!
Hilsen
Jesper
Jernbanetunnel til Bornholm
af tgpedersen, 1/5 2013, 12:18 (4233 dage siden) @ jesper Reinfeldt
Er det rigtigt at man på sejlskibenes havde en regel om ikke at hyre flere bornholmere end master, så man man havde noget at binde dem til hvis de blev sure?
Jernbanetunnel til Bornholm
af Jesper Reinfeldt, 1/5 2013, 15:34 (4233 dage siden) @ tgpedersen
Er det rigtigt at man på sejlskibenes havde en regel om ikke at hyre flere bornholmere end master, så man man havde noget at binde dem til hvis de blev sure?
Ja, det er fuldstændigt rigtigt og det gælder stadig på mange områder.
Men rolig nu, her er altså godt at bo og intet skal få mig til at forlade Bornholm
Jernbanetunnel til Bornholm
af UTJ, 1/5 2013, 21:31 (4233 dage siden) @ Jesper Reinfeldt
....intet skal få mig til at forlade Bornholm
Ja og det skal færgetaksterne nok sætte en stopper for!
Jernbanetunnel til Bornholm
af tgpedersen, 2/5 2013, 18:36 (4232 dage siden) @ Jesper Reinfeldt
Er det rigtigt at man på sejlskibenes havde en regel om ikke at hyre flere bornholmere end master, så man man havde noget at binde dem til hvis de blev sure?
Ja, det er fuldstændigt rigtigt og det gælder stadig på mange områder.
Men rolig nu, her er altså godt at bo og intet skal få mig til at forlade Bornholm
Jeg forsøger blot - på en lidt sidelæns måde - at antyde for forumlæserne hvad der kunne ske hvis de afviste at bygge tunnelen. Der er jo ikke så meget skov på Bornholm?
Jernbanetunnel til Bornholm
af Krabsen , 2/5 2013, 19:29 (4232 dage siden) @ tgpedersen
Der er jo ikke så meget skov på Bornholm?
Det er som man tager det. Almindingen m.v. er vist fortsat i top 3 af danske skove..
Jernbanetunnel til Bornholm
af Thorbjørn, 2/5 2013, 20:50 (4232 dage siden) @ Krabsen
Der er jo ikke så meget skov på Bornholm?
Det er som man tager det. Almindingen m.v. er vist fortsat i top 3 af danske skove..
Tæt på, top 5
Gludsted skov, St. Hjøllund m.fl. (85 km² syd for Silkeborg)
Rold Skov (80 km² i Himmerland)
Klosterheden (64 km² i Vestjylland)
Gribskov (56 km² i Nordsjælland)
Almindingen (50 km² på Bornholm)
Jernbanetunnel til Bornholm
af BoergeOf61, Randers C, 1/5 2013, 12:45 (4233 dage siden) @ jesper Reinfeldt
Det der mangler her vedr. tunnel, er som een skriver, nogle færøske politikertyper, der kan trumfe den slags ideer igennem.
Pas på, hvad du drømmer om. ;)
Var det ikke en ø på 12 indbyggere der fik en tunnel?
Det ved jeg ikke. Jeg mindes bare bl.a., at Sverige har et jernbanenet bygget til 200 km/t el. mere, Østeuropa har udbygget sine hovedstrækninger til 160 km/t, som er mere end mange danske strækninger, og Ruslands første prøvestrækning for højhastighedstog var mellem Helsinki og St. Petersborg. Togene mellem Helsinki og St. Petersborg er Allegro med en topfart på 220 km/t, mens de hurtige tog kaldt Sapsan mellem Helsinki og Moskva har en topfart på 300 km/t.
Som nævnt i andre debatter har Sverige samarbejdet med bl.a. Rusland, Polen og Tyskland om visioner for togdrift. Et af mine problemer i denne sammenhæng er de talrige jernbaneprojekter også i Europa, som pludselig blev ført ud i livet. Det mest underlige, jeg mindes at have læst om påbegyndte projekter, var, at DBs planer om direkte tog mellem Tyskland og London var udsat på ubestemt tid, fordi den nye jernbanetunnel gennem Alperne ikke blev færdig til tiden. Jeg aner ikke, hvordan de to projekter hænger sammen, men synes da, det er vanvittigt, hvis Tyskland borer en tunnel gennem en bjergkæde af hensyn til DBs ICE3-tog.
Jernbanetunnel til Bornholm
af Bent Jensen, 1/5 2013, 13:40 (4233 dage siden) @ jesper Reinfeldt
Det jeg mente var ikke at forslaget tangerede en aprilsnar, men at kan en sådan forbindelse være økonomisk realiserbar, der er desværre ikke de store godsmængder til en sådan forbindelse. Jeg syntes det ville være bedre med noget jeg læste fornylig at man kunne lave en færgeforbindelse fra Kastrup til Bornholm, (evt bygge en ny havn i Kastrup) så indsætte nogen forholdsvis hurtige færger ikke nogen der skal indstilles hvergang der er lidt buler på vandet. Og Bornholm er dejlig når det er sommer, Jeg er bange for at vi nok ikke kan gentage historierne fra Færøerne med tunneler der skal desværre også være lidt økonomi i det.
Bent Jensen
Jernbanetunnel til Bornholm
af Jesper Reinfeldt, 1/5 2013, 15:29 (4233 dage siden) @ Bent Jensen
Hej Bent.
Jeg er ganske enig med dig. Men hvad er rentabelt? Er en motorvej Odense-Svendborg
med broer til Hasselmus rentabel? De gæve fyen-boer kunne da sagtens køre på en alm. 2-sporet landevej, ligesom vi sagtens kan nøjes med det vi har.
Hvordan skal vi gøre det op??
Der er lavet utrolig mange overflødige projekter i dette land for skatteyderpenge, brugt uhyrlige summer på konsulenter til at undersøge dit og dat.
Det kniber gevaldigt med bare at finde penge til en forundersøgelse til en tunnel.
Kastrup-løsningen er god nok, men kræver formentlig to færger og det får vi nok ikke. Bornholmstrafikken havde tidligere en vision om to fregatfærger (a´la Gotland) og mange havde håbet, at Gotlandsrederiet havde budt på sejladsen, men
de trak sig desværre og i stedet fik vi een hurtigfærge (Willum Clausen).
Hilsen
Jesper
Jernbanetunnel til Bornholm
af tgpedersen, 1/5 2013, 16:53 (4233 dage siden) @ jesper Reinfeldt
Det der mangler her vedr. tunnel, er som een skriver, nogle færøske politikertyper, der kan trumfe den slags ideer igennem. Var det ikke en ø på 12 indbyggere der fik en tunnel? Så kunne flyttebilerne endelig komme derud så de kunne flytte fra øen??
Gisp! Den må have været mindre end Bornholm!
Det var nok snarere Gásadalstunnilin til
http://da.wikipedia.org/wiki/G%C3%A1sadalur
http://en.wikipedia.org/wiki/B%C3%B8ur
jfr.
http://da.wikipedia.org/wiki/F%C3%A6r%C3%B8ske_tunneler
Jernbanetunnel til Bornholm - operation i 3 faser
af cm, 2/5 2013, 11:00 (4233 dage siden) @ M. Hedemann
det lader sig muligvis gennemføre som et "3-faset" project:
1) FE uddanner "agent provocateurs" til at skabe politisk røre i Sydsverige og vækker "snaphanerne" til live - med behørig hjælp fra Søren Pilmark og Per Pallesen
2) Efter endt borgerkrig og deraf Skåne's, Halland's og Blekinge's løsrivelse fra Sverige indlemmes disse områder under den danske krone.
3) Med nye og flere skatteydere i Danmark - lanceres projectet som et "folkeligt krav" og financieres af det offentlige.
mvh
Chr
--
Jernbanetunnel til Bornholm - operation i 3 faser
af BoergeOf61, Randers C, 2/5 2013, 11:44 (4233 dage siden) @ cm
En anden mulighed kunne være en venlig forespørgsel fra svenske SJ til danske DSB om fremtiden for DSBs IC Bornholm. Det tangerer falsk markedsføring, at IC Bornholm har endestation i Ystad.
Jernbanetunnel til Bornholm - operation i 3 faser
af tgpedersen, 2/5 2013, 12:06 (4232 dage siden) @ BoergeOf61
En anden mulighed kunne være en venlig forespørgsel fra svenske SJ til danske DSB om fremtiden for DSBs IC Bornholm. Det tangerer falsk markedsføring, at IC Bornholm har endestation i Ystad.
Det er Skånetrafiken, ikke SJ der kører tog (Pågatåg) Malmö - Ystad.
Det enkleste ville være at bygge en Citytunnel i København til gennemkørsel til Vestbanen og den nye Køge Bugt bane, f.eks. således
https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004a452b0d27ababe6e9&msa=0
eller således
https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004a3a72f0bd04b91347&msa...
eller således
https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004a3a707d5086e4de65&msa...
eller den billige
https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004ae8abb163adc85107&msa=0
og køre togene (Øresunds-, to-strøms) Rønne - Ystad - Malmö - Kastrup CPH - Citytunnel - København H - Kalundborg/Odense/Næstved
eller eventuelt forlænge de til den tid elektriske fjerntog gennem den københavnske Citytunnel til Malmo, Ystad og Rønne.
Jernbanetunnel til Bornholm - operation i 3 faser
af Anders Madsen, 2/5 2013, 13:05 (4232 dage siden) @ BoergeOf61
Du er gal på den. Skåne har stor historiske og geografiske tilknytning til Danmark. Historisk set er Skåne gammel dansk jord. Derfor har det sin fulde rigtighed, når IC-Bornholm har endestation i en del af Østdanmark - og i øvrigt hedder byen Ysted.
I er hoppet på den forkerte vogn, når I benytter de forsvenskede navne af de Østdanske stednavne. Ikke alene benyttes de forsvenskede navne af den skånske befolkning, der bliver groft manipuleret og undertrykt, men sågar også af den danske befolkning og af danske myndigheder, hvilket ikke fremmer skånelændernes bestræbelser for større selvstyre i deres land.
Kort over Skåne med danske stednavne:
http://www.skaanskfremtid.dk/sprog/kort.html
Jernbanetunnel til Bornholm - operation i 3 faser
af tgpedersen, 2/5 2013, 18:28 (4232 dage siden) @ cm
det lader sig muligvis gennemføre som et "3-faset" project:
1) FE uddanner "agent provocateurs" til at skabe politisk røre i Sydsverige og vækker "snaphanerne" til live - med behørig hjælp fra Søren Pilmark og Per Pallesen
2) Efter endt borgerkrig og deraf Skåne's, Halland's og Blekinge's løsrivelse fra Sverige indlemmes disse områder under den danske krone.
3) Med nye og flere skatteydere i Danmark - lanceres projectet som et "folkeligt krav" og financieres af det offentlige.
Har vi råd til det? Jeg har hørt at alene Malmö koster 1 mia. SEK om året, mestendels i sociale udgifter.
Jernbanetunnel til Bornholm - operation i 3 faser
af Per Sørensen, 2/5 2013, 23:42 (4232 dage siden) @ tgpedersen
I sager som disse skal man ikke kun betragte tingene økonomisk; - der er næsten ikke nogle ting der KUN skal betragtes økonomisk. Det kommer der kun tåbelige beslutninger ud af!
I Schweiz har man for 812mill Swiss Francs bygget en jernbanetunnel på 19 km fra Davos til den afsides liggende del Canton Graubünden, for at få bedre forbindelse fra Zürich/ Bern til denne del. Selv skiturister og andre billister må op på toget...Godt tænkt!
Det har man ikke gjort fordi det er en økonomisk god ting, men fordi man politisk ønskede det og havde råd.
Det danske samfund er (åbenbart) i knæ og gør alting op i penge.
Det må være forklaringen på at man kan købe dieseltog som IC4, på et tidspunkt hvor hele Europa køber Eltog. Dieselmotorer var billigere!
Den vurdering er helt sikkert besluttet af nogle med en regnemaskine og ikke meget andet...Langt ude...
Nogle gange må man højere op end parasolhøjde og helst op i helikopterhøjde - bare nogle gange.
Jeg siger dog ikke, at det er en god idé med en tunnel til Bornholm - jeg synes faktisk den er dårlig!
Jeg siger blot at sådanne beslutninger er politiske - IKKE økonomiske.
Tænk lige på, at hvis alting var betragtet udfra økonomi, så var der aldrig sat et nyt brofag i Limfjordsbroen og at alle privatbaner i DK ville være lukket i overmorgen--.
Revisorer og andre der kun har forstand på penge skal aldrig være dem der styrer et samfund.
Forresten er "Agent Provocateur" er noget frækt undertøj, som vores smukke Helena Christensen reklamerer for.
Måske som den eneste undertøjsmodel i verden på 40+.
Her skulle naturligvis være et foto af hende, men det er da for OT...
venligst
ped
Jernbanetunnel til Bornholm - operation i 3 faser
af cm, 3/5 2013, 09:44 (4232 dage siden) @ Per Sørensen
Forresten er "Agent Provocateur" er noget frækt undertøj, som vores smukke Helena Christensen reklamerer for.
Måske som den eneste undertøjsmodel i verden på 40+.
Her skulle naturligvis være et foto af hende, men det er da for OT...venligst
ped
Det kommer an på hvor langt man scroller ned, når man "googler" det....
men dit bud på begrebet, er ganske mere interessant end det af mig benyttede...
-og til Deichmann: Ja - vi kommer ganske rigtigt vidt omkring...
mvh
Chr
--
Jernbanetunnel til Bornholm - operation i 3 faser
af Bent Jensen, 4/5 2013, 20:59 (4230 dage siden) @ Per Sørensen
grunden til man købte dieseltog var såvidt jeg ved at der er en stor del af jernbanenettet i DK der ikke er elektrificeret endnu.
Bent Jensen
Jernbanetunnel til Bornholm
af gamle ole, 4/5 2013, 15:49 (4230 dage siden) @ M. Hedemann
Tja, hvorfor ikke? Og når man nu alligevel har skovlen fremme kunne man jo lave en til Norge og England også?
Hilsen Ole
Jernbanetunnel til Bornholm
af Lars Kongshøj, 4/5 2013, 20:47 (4230 dage siden) @ gamle ole
Tja, hvorfor ikke? Og når man nu alligevel har skovlen fremme kunne man jo lave en til Norge og England også?
Du glemte vist at nævne Australien.
Jernbanetunnel til Bornholm
af UTJ, 4/5 2013, 20:50 (4230 dage siden) @ Lars Kongshøj
Tja, hvorfor ikke? Og når man nu alligevel har skovlen fremme kunne man jo lave en til Norge og England også?
Du glemte vist at nævne Australien.
Nej, vi skal have kongeriget til at hænge sammen, så motorvej til både Færøerne og Grønland - spændende ingeniørudfordring med de særlige geologiske forhold på bunden af Atlanterhavet.
Jernbanetunnel til Bornholm
af gamle ole, 5/5 2013, 11:53 (4230 dage siden) @ UTJ
Jaa for pokker. Og så vil det jo være rigtig godt for beskæftigen mm
Ole