Det er ganske korrekt at der er en ny personvognsbog undervejs. Det er mit smøleri, hvilket skyldes en ubehagelig cocktail af private omstændigheder, som har opslugt al min tid og mere til.
Jeg er, sammen med JBP, ved at skrive personvognsbog nummer to. Meget passende kunne den komme til at hedde "danske personvogne" som en pendant til den lige netop udgivne svenske godsvognsbog.
Og jo der kommer et mere fyldigt afsnit om netop tagrytterpersonvogne, som er min virkelige passion - bygget på højdepunktet af dansk træhåndværkstradition indenfor vognbyggeriet. De første vogne, var på de dyre klasser således rullende mahognimøbler, med masser af plyds osv. Derfor kommer der også en som model - da der "lige" var et "hul i tidsplanen" hos en fabrikant, når nu bevarelsen af denne vogntype er en af de virkelig grumme historier i "dansk materielbevarelse".
Bogen skal komme i år og jeg er i færd med at samle de første indledende afsnit om generelle forhold vedr. personvogne. På grund af ovennævnte årsager er det desuden gået ud over den meget tidsforbrugende research, som kunne give den "et ekstra pift". Jeg tror dog at vi har nok til at bogen ikke kun bliver en opremsning af litra, byggenumre og udrangeringsår, som jo så meget bedre kan opbevares i en database eller regneark.
Det er også sådan, at jeg i sin tid gerne ville have fortsat rystevognsbogen med en tagrytterbog. Men igen gjorde andre, ikke så væmmelige og i øvrigt dog mindre tidsrøvende forhold, at jeg ikke fik gjort nok forarbejde i tide til "at den skrev sig selv". Desuden har hr. Frost sidenhen haft rigeligt at gøre med at tegne samtlige danske motorkøretøjer til en anden glimrende bogserie, som jo har været undervejs i 35 år
For lige at vende tilbage til emnet, så er tagryttervognene centrale for persontrafikken fra omkring 1910 og frem til omkring 1950, hvor stålvognsbyggeriet for alvor tog fart igen. "de spidse" og ombygningsvognene hører med til historien og forlænger perioden betragteligt.
Inshallah. Hvis 2011 bliver et godt år, så skulle der gerne komme en bog ud af det, selv om forlæggeren har sine meget velbegrundede tvivl.
Godt nyt år (som først virkeligt bør fejres den 2. februar om aftenen, men det er en anden historie).