Jeg er enig så langt, at man skulle have lavet bodelingen ordentlig. Men hvad angår stationerne, hvilken interesse har Banedanmark i dem? Det er DSB's eller Arrivas personale der bruger, de steder stationerne bruges til noget jernbanerelateret. Banedanmark er jo ikke interesseret i hverken billet- eller kiosksalg.
Ideenen med bodeling er jo at der skal flere opratører til som skal konkurrere med hinanden og jeg mener at det er lidt konkurence forviddende hvis en konkurrent til DSB skal leje sig ind hos dem for at få et biletsalg eller ligende.
Om det er et reelt behov er for så vidt ligegyldigt.
Det er jo heller ikke SAS der ejer bygningerne i Københavns Lufthavn..
Derudover er langt de fleste stationer jo reelt højest utidssvarende i forhold til de opgaver der er brug for. Vi har ikke nogen stationsforstander boende på stationerne mere, og fremover vil al trafikstyring foregå fra få steder. Så udover depotstationer og enkelte andre steder, er der jo ikke brug for andet end en kioskbygning med evt. indbygget ventesal og toiletter.
Korrekt men her mener jeg at BDK er bedre til at kigge på en helhedsvurdering af stationen end DSB er.
Hvad angår godsspor, så vil jeg nok henholde mig til den rapport Banedanmark udarbejdede, og den levner heller ikke meget fremtid til de nuværende klassiske godsspor, der hvor de er. Banedanmark vil i stedet satse på at have få lange spor i fuld toglængde og med gode læssemuligheder fra siden frem for mange korte spor (og jeg tror de har set rigtigt).
Så i alt: Skaden ved at sælge stationsbygningerne og de klassiske godsspor på stationerne er vist ikke ret stor.
Nej skaden er nok sket..
Men det er da rigtigt at der nok ikke er behov for så mange korte sidespor mere, men da DSB kun driver passagerdrift vil de naturligvis ikke bruge penge på godsspor, derfor forkommer det mig stadigt underligt at alle de sidespor blev hos DSB, BDK må være den rigtige til at administrere det og vurdere hvad der skal ske, i øvrigt så er det jo netop Banedanmark der har lavet rapporten og ikke DSB ;)
Heldigvis har man fået reddet kombiterminalerne fra DSB