Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

DSB vil af med 301 stationer (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/4 2013, 15:04 (4244 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 20/4 2013, 15:18

Da DSB og Banedanmark blev skilt ad i 1997, forblev stationsbygningerne hos DSB. Det var der flere forskellige grunde til, heraf også politiske - så det vil jeg lade ligge her.

Situationen er nu, for DSB, den, at det ikke mere kan betale sig økonomisk at eje stationerne og derfor vil DSB gerne af med dem. Ministeren er positiv.

De der begræder de seneste 20 års opsplitning af DSB kan tage sige en tudetur mere og de andre hardcore tilhængere af infrastruktur for sig og kørsel med tog for sig kan klappe i hænderne. Selv om der sikkert går mange år, inden politikerne bliver færdige med at "drøfte" emnet.

Nedenstående link til JP kræver login (opret eventuelt et gratis 30 dages prøveabonnement).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

http://www.jyllands-posten.dk/protected/premium/erhverv/ECE5354221/dsb-vil-af-med-stati...

DSB vil af med 301 stationer

af LasseG, 20/4 2013, 17:06 (4244 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

De der begræder de seneste 20 års opsplitning af DSB kan tage sige en tudetur mere og de andre hardcore tilhængere af infrastruktur for sig og kørsel med tog for sig kan klappe i hænderne. Selv om der sikkert går mange år, inden politikerne bliver færdige med at "drøfte" emnet.

Man kan vel også sige at man skal gøre tingene ordenligt, bodelingen mellem DSB og BDK minder mere om at sætte sig mellem to stole.
Hvis bodelingen var gennemført til fulde havde Banedanmark overtaget stationere dengang og herefter kunne operatørene så leje sig ind hvis de ville... Det samme gælder i øvrigt (gods-)sidespor på stationerne som DSB jo stadigt ejer meget af og hellere vil lave parkeringspladser på området til deres egne kunder, ikke så underligt..

DSB vil af med 301 stationer

af Fysikeren, 20/4 2013, 17:56 (4244 dage siden) @ LasseG

Jeg er enig så langt, at man skulle have lavet bodelingen ordentlig. Men hvad angår stationerne, hvilken interesse har Banedanmark i dem? Det er DSB's eller Arrivas personale der bruger, de steder stationerne bruges til noget jernbanerelateret. Banedanmark er jo ikke interesseret i hverken billet- eller kiosksalg.

Derudover er langt de fleste stationer jo reelt højest utidssvarende i forhold til de opgaver der er brug for. Vi har ikke nogen stationsforstander boende på stationerne mere, og fremover vil al trafikstyring foregå fra få steder. Så udover depotstationer og enkelte andre steder, er der jo ikke brug for andet end en kioskbygning med evt. indbygget ventesal og toiletter.

Hvad angår godsspor, så vil jeg nok henholde mig til den rapport Banedanmark udarbejdede, og den levner heller ikke meget fremtid til de nuværende klassiske godsspor, der hvor de er. Banedanmark vil i stedet satse på at have få lange spor i fuld toglængde og med gode læssemuligheder fra siden frem for mange korte spor (og jeg tror de har set rigtigt).

Så i alt: Skaden ved at sælge stationsbygningerne og de klassiske godsspor på stationerne er vist ikke ret stor.

DSB vil af med 301 stationer

af LasseG, 20/4 2013, 18:19 (4244 dage siden) @ Fysikeren

Jeg er enig så langt, at man skulle have lavet bodelingen ordentlig. Men hvad angår stationerne, hvilken interesse har Banedanmark i dem? Det er DSB's eller Arrivas personale der bruger, de steder stationerne bruges til noget jernbanerelateret. Banedanmark er jo ikke interesseret i hverken billet- eller kiosksalg.

Ideenen med bodeling er jo at der skal flere opratører til som skal konkurrere med hinanden og jeg mener at det er lidt konkurence forviddende hvis en konkurrent til DSB skal leje sig ind hos dem for at få et biletsalg eller ligende.
Om det er et reelt behov er for så vidt ligegyldigt.

Det er jo heller ikke SAS der ejer bygningerne i Københavns Lufthavn..


Derudover er langt de fleste stationer jo reelt højest utidssvarende i forhold til de opgaver der er brug for. Vi har ikke nogen stationsforstander boende på stationerne mere, og fremover vil al trafikstyring foregå fra få steder. Så udover depotstationer og enkelte andre steder, er der jo ikke brug for andet end en kioskbygning med evt. indbygget ventesal og toiletter.

Korrekt men her mener jeg at BDK er bedre til at kigge på en helhedsvurdering af stationen end DSB er.


Hvad angår godsspor, så vil jeg nok henholde mig til den rapport Banedanmark udarbejdede, og den levner heller ikke meget fremtid til de nuværende klassiske godsspor, der hvor de er. Banedanmark vil i stedet satse på at have få lange spor i fuld toglængde og med gode læssemuligheder fra siden frem for mange korte spor (og jeg tror de har set rigtigt).

Så i alt: Skaden ved at sælge stationsbygningerne og de klassiske godsspor på stationerne er vist ikke ret stor.

Nej skaden er nok sket..
Men det er da rigtigt at der nok ikke er behov for så mange korte sidespor mere, men da DSB kun driver passagerdrift vil de naturligvis ikke bruge penge på godsspor, derfor forkommer det mig stadigt underligt at alle de sidespor blev hos DSB, BDK må være den rigtige til at administrere det og vurdere hvad der skal ske, i øvrigt så er det jo netop Banedanmark der har lavet rapporten og ikke DSB ;)

Heldigvis har man fået reddet kombiterminalerne fra DSB

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak