Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB-godsvognsgenerationer efter krigstiden (Generelt)

af gamle ole, 19/3 2013, 17:48 (4273 dage siden)

Nu fik vi jo heldigvis den glimrende personvognsbog, mens det jo nok liggere lidt tungere med en godsvognsditto.
Jeg har udfra kilderne prøvet at danne mig et overblik mht emnet.

1 q-vognsgenerationen
2 HD-vogns generationen
3 UIC-G-vognsgenerationen
4 nyere UIC-vogne
-for de lukkede vognes vedkommendPB
5 PB-generationen
6 p-vognsgenerationen6UIC-vogne
7-nyere UIC-vogne
-for de åbne vognes vedkommende

Jeg ved ikke hvad den åbne pedant til Q-vogene skulle være?
Og hvorfor sidder hjulene påHD-generationsvogene helt ude i hjørneerne? (Eneste forklaring jeg har kunnet finde er at de så løber bedre i hurtige tog?)

Denne systematik er jo meget generaliseret, og det er egentlig udrangeringen af de enkelte generationer der er interessant.

Q-vogene er væk ca 1966y
HD-generationen i 70erne
PB-generationen ca 70erne?

Holder denne skabelon nogenlunde vand?


Hilsen Ole

DSB-godsvognsgenerationer før/efter krigstiden

af h087 ⌂, køge, 19/3 2013, 18:56 (4273 dage siden) @ gamle ole

Hej
gl Ole

pedanterne til Litra QA - QD i lukkede vogne må være PA - PC i åbne godsvogne
til QF/QG må det vel være PF
og til litra QH og QR må det være PJ
til HD, IA vogne må vel være PB
til G/GS vogne må vel være E

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

DSB-godsvognsgenerationer før/efter krigstiden

af gamle ole, 20/3 2013, 14:12 (4272 dage siden) @ h087

Fornemt. Tak. Inspirationen var nok min "børnebibel", jernbanens HHH side 310-11, hvor det nok primært mangler PB og selvfølgelig alle nyere UIC-typer. (Bogen er jo fra 59)


hilsen Ole

DSB-godsvognsgenerationer før/efter krigstiden

af gamle ole, 7/4 2013, 11:06 (4254 dage siden) @ gamle ole

Og hvis man medindrager privatbanerne skete der vel ikke rigtig mere? Det største og nyeste var vel de største udgaver af Q-vognene og PF(PB?), og så klarede man sig vel med det eller DSB mf supplerede. Der var vel heller ikke meget lokalt gods at køre med, hvorman man heller ikke fik moderniseringstiltag som for personmaterielet.

Ole

DSB-godsvognsgenerationer før/efter krigstiden

af Niels Munch, 7/4 2013, 13:19 (4254 dage siden) @ gamle ole

Og hvis man medindrager privatbanerne skete der vel ikke rigtig mere? Det største og nyeste var vel de største udgaver af Q-vognene og PF(PB?)

Har du nogle eksempler, Ole?

V.h.
Niels

DSB-godsvognsgenerationer før/efter krigstiden

af gamle ole, 7/4 2013, 13:25 (4254 dage siden) @ Niels Munch

Det er jo netop det der er det centrale, for der er for mig at se ikke noget at finde7eksempler, da det vel nærmest var under afvikling, altså "lokalgods".
man bibeholdt det eksisterende gamle materiel-i nogen grad- og så var det slut.


Ole

Prb. senere godsvogns-nyanskaffelser (2 fotos)

af Niels Munch, 7/4 2013, 13:42 (4254 dage siden) @ gamle ole
redigeret af Niels Munch, 7/4 2013, 14:09

Det kalder jeg gedigen argumentation på grundlag af omfattende research.

[image]

Her så et par eksempler:

[image]
HFHJ P 220 Buddinge, 10-1958 (nm).

..... én af en serie på 6 bygget af Scandia 1944, samt:

[image]
RHJ Qa 105 Randers 17-07-1961 (nm).

..... én af en serie på 5 bygget af Scandia 1944.

TFJ fik ligeledes et par langbenede Q-vogne.

Vognene synes at være bygget over "moderne" PB-undervogne med 5 m akselafstand, og HFHJs var tydeligvis RIV-mærkede.

Det var eksemplerne. Og så kunne jeg (også) tænke mig at vide anledningen til sådanne "krigs-nyanskaffelser".

M.v.h.
Niels

Prb. senere godsvogns-nyanskaffelser (2 fotos)

af gamle ole, 7/4 2013, 14:10 (4254 dage siden) @ Niels Munch

Flot Niels. Du har jo også en lang større viden og formodentlig "depot" end jeg arme synder.
Jeg kunne jo ikke rigtig finde noge.
Undedr alle omstændigheder var det jo ikke store standard-nyanskaffelser a la DSB vi snakker om-af gode grunde:-P

Hilsen Ole

Prb. senere godsvogns-nyanskaffelser (2 fotos)

af Niels Munch, 7/4 2013, 14:16 (4254 dage siden) @ gamle ole

Jeg kunne jo ikke rigtig finde noge.

Med JB-Ps godsvognsbog fra 1993 (var den ikke i din "arvemasse"?) og Tommy's database, der jo findes snublende nær ved, kommer man da et godt stykke.

V.h.
Niels

Prb. senere godsvogns-nyanskaffelser (2 fotos)

af gamle ole, 7/4 2013, 15:07 (4254 dage siden) @ Niels Munch

Det var just de to kilder jeg havde fat i. Førstnævnte har jeg kun som fotokopi, da den er vanskelig at få fat i.
Men udfra de to kilder mener jeg konklussionen er rigtig nok , men med få undtagelser som du nævner.:-)


hilsen Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak