Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Organisationen af de resterende "privatbaner" (Jernbanen i dag)

af gamle ole, 5/4 2013, 17:27 (4184 dage siden)

Her i østområdet er der jo 2 selskaber der driver resterne af de gamle privatbaner, men banerne hænger jo ikke rigtigt driftsmæssigt sammen, eller hvad?
Det hænger vel sammen med Lokalbanen med centrum i Hillerød, og så er der jo kun den lille 7 kms "blindtarm"-Nærumbanen.
Det ser mere ejendommeligt ud med regionstog der jo nærmest kører i hvert sit hjørne af Sjællanf og L/F, og de hænger i hvertfald slet ikke sammen (Ex OHJ, HTJ, ØSJS og LJ). Men det virker måske alligevel?
Nu er jeg ikke så kendt med vestområdet og hvor mange selskaber, udover Arriva, der findes. Odderbanen er vist slået sammen med noget vestpå, og der er sikert flere, men det hænger just heller ikke sammen, men ligger i hvert sit hjørne af Jylland.
Nogen der har en god forklaring på rationalet bag alt dette?


Ole

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af andersj, Aalborg, 5/4 2013, 17:34 (4184 dage siden) @ gamle ole

Her i østområdet er der jo 2 selskaber der driver resterne af de gamle privatbaner, men banerne hænger jo ikke rigtigt driftsmæssigt sammen, eller hvad?
Det hænger vel sammen med Lokalbanen med centrum i Hillerød, og så er der jo kun den lille 7 kms "blindtarm"-Nærumbanen.
Det ser mere ejendommeligt ud med regionstog der jo nærmest kører i hvert sit hjørne af Sjællanf og L/F, og de hænger i hvertfald slet ikke sammen (Ex OHJ, HTJ, ØSJS og LJ). Men det virker måske alligevel?
Nu er jeg ikke så kendt med vestområdet og hvor mange selskaber, udover Arriva, der findes. Odderbanen er vist slået sammen med noget vestpå, og der er sikert flere, men det hænger just heller ikke sammen, men ligger i hvert sit hjørne af Jylland.
Nogen der har en god forklaring på rationalet bag alt dette?


Ole

Vest for Storebælt er der Midtjyske Jernbaner der kører Vemb-Lembig-Thyborøn og Nordjyske Jernbaner der kører Hirtshals-Hjørring-Frederikshavn-Skagen. Aarhus-Odder drives af DSB og Varde-Nørre Nebel drives af Arriva. Grunden til sammenlægningerne er de stordriftsfordele det giver kun at skulle have fx. 1 administration og 1 fjernstyring.

Men det er rigtigt at Regionstog ligger lidt spredt, og derfor ikke har den samme gavn af fælles værkstedfaciliteter som Lokalbanen i Hillerød og Nordjyske Jernbaner i Hjørring.

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af gamle ole, 5/4 2013, 17:39 (4184 dage siden) @ andersj

Ja, men var det ikke sådan med Odderbanen at inden samarbejdet med DSB var banen koblet op med Midtjyddske?

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af andersj, Aalborg, 5/4 2013, 17:48 (4184 dage siden) @ gamle ole

Ja, men var det ikke sådan med Odderbanen at inden samarbejdet med DSB var banen koblet op med Midtjyddske?

Jo, det er rigtigt.

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af Henning Knudsen @, 5/4 2013, 17:51 (4184 dage siden) @ gamle ole

Ja det er rigtigt at Odderbanen før sammenarbejdet med DSB var en del af Mistjyske Jernbaner. Der var afstanden mellem dem endnu større.

Mvh Henning

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af Fysikeren, 5/4 2013, 17:49 (4184 dage siden) @ gamle ole

Følsomt emne, der kan skabe meget splid.

Men læser man Trafikstyrelsens trafikplan for de kommende år, så er der lagt op til, at trafikken på disse baner skal integreres mere med statens lokale trafik.

Intet er vedtaget eller lign., men de nævner f.eks. muligheden for, at togene fra Stevns kan fortsætte fra Køge til Roskilde. Samtidigt kan dem fra Nykøbing Sjælland også forlænges til Roskilde. I Nordjylland arbejdes der på, at de overtager trafikken fra DSB omkring og nord for Aalborg.

Midtjylland burde mht. Lemvigbanen gøres som på Vestbanen, integrere den med den øvrige trafik i Vestjylland. Nuvel, der ikke tale om sammenhængende og vedtagne planer, men noget skal der nok ske.

I samme åndedrag kunne man så overveje, om ikke Banedanmark med fordel kunne overtage ansvaret for privatbanernes infrastruktur.

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af gamle ole, 5/4 2013, 17:58 (4184 dage siden) @ Fysikeren

Ja det er nok overordentligt følsomt.
I øst min der det du skriver jo lidt om tidligere tider da ØSJS også kørte til Roskilde, og OHJ endda helt til Kbh.
(Så magler vi bare at LJ også begynder at køre på Sydbanen igen:-P )


Ole

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af Fysikeren, 5/4 2013, 18:08 (4184 dage siden) @ gamle ole

(Så magler vi bare at LJ også begynder at køre på Sydbanen igen:-P )

Find planen på Trafikstyrelsens hjemmeside og kig på side 78; du får våde drømme ;)

Avatar

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af T. Rithmester ⌂, Struer, 5/4 2013, 18:15 (4184 dage siden) @ Fysikeren


Midtjylland burde mht. Lemvigbanen gøres som på Vestbanen, integrere den med den øvrige trafik i Vestjylland. Nuvel, der ikke tale om sammenhængende og vedtagne planer, men noget skal der nok ske.

Jf. en artikel i vores lokale "sprøjte" overvejer bestyrelsen for Midtjyske Jernbane(er) faktisk en udlicitering alá Vestbanen.
Det bliver noget af det første, som den nye direktør kommer til at skulle forholde sig til.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af BoergeOf61, Randers C, 5/4 2013, 18:50 (4184 dage siden) @ Fysikeren

Er Lemvigbanen ikke integreret med den øvrige kollektive trafik i Vestjylland i forvejen?
Det fremgår af seneste årsrapport for Midtjyske Jernbaner A/S, at Midttrafik er hovedaktionær. Midttrafik er Region Midtjyllands trafikselskab.

Noget tilsvarende gælder nok for Nordjyske Jernbaner.

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af Niels Munch, 5/4 2013, 19:21 (4184 dage siden) @ gamle ole

Avatar

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af MYMXnord, Frederikshavn, 5/4 2013, 20:11 (4184 dage siden) @ Niels Munch

Sender lige link til Njba hjemme side her i det nordjyske, med en god weekend til alle.
Faktisk kan en del oplysninger vedr. privat baner hentes via deres hjemmesider.
Njba beskriver kort både Skagens - og Hirtshals banens historie.
http://www.njba.dk/Om_NJ.aspx

--
[image][image]

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af Svend, 5/4 2013, 20:14 (4184 dage siden) @ MYMXnord

Njba beskriver kort både Skagens - og Hirtshals banens historie.

Deres sikkerheds- og planlægningschef er også en ganske habil jernbanehistoriker .....

--
Svend

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af gamle ole, 6/4 2013, 14:38 (4184 dage siden) @ Niels Munch

Det er jo så sandt som det er sagt, men som det også anføres andetsteds i tråden er det et politisk følsomt område utivlsomt med skjulte dagsordener, mørketal og måske sogar lokumsaftaler?
-der jo altsammen kan ligge under den synlige overflade.


Ole

Avatar

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af BoergeOf61, Randers C, 6/4 2013, 14:48 (4183 dage siden) @ gamle ole

Der kan også være den mere åbenlyse årsag, at privatbanerne, som i realiteten ikke er private, organisatorisk er placeret sammen med de regionale busser, og derfor fungerer som rutebiler snarere end regionaltog.
Fx. er Lemvigbanen omfattet af Midttrafiks rejsegaranti (http://midttrafik.dk/kundeservice/rejsegaranti/her+gælder+rejsegarantien?) og takstsystem.

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af Hedegaard, 5/4 2013, 21:44 (4184 dage siden) @ gamle ole

Jeg forbløffet over hvor lidt fokus der egentlig er når det gælder infrastrukturen på lokalbanerne, især i Nordsjælland.
Tager du de tidligere HHFJ og GBS baner, så er der i dag så mange rejsende med, at det kniber med pladserne.
Trods de stigende passagertal tøffer togene stadig rundt med 70 km/t på enkeltsporede strækninger.
Jeg kan godt se, at det ville være svært at anlægge dobbeltspor til Gilleleje, men ser du på strækningen til Hundested, så er der flere steder mulighed for at udbygge, og især mellem Hillerød og Frederiksværk kunne man godt bruge noget mere kapacitet.

Og så er der jo Lille Nord, som jeg stadig mener burde have været elektrificeret og koblet på S-Bane nettet for længst.
Godt nok ville man være nød til at gøre Snekkersten til endestation, men det ville have været rart hvis man kunne have fået samlet Nordbanen igen.

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af Fysikeren, 5/4 2013, 22:49 (4184 dage siden) @ Hedegaard

Netop Lokalbanen har fået lavet en visionsplan, hvor der bl.a. ses på, hvad der er brug for af infrastruktur for at kunne øge driften. Det er bl.a. som en del af denne plan, at der arbejdes med en total ombygning af Hillerød station, så man kan få gennemgående tog.

Frederiksværkbanen har siden 2009 haft en tophastighed på 100 km/t, såvidt jeg kan se, og man har jo indført hurtigere tog på netop denne bane.

Et link til visionsplanen: http://www.lokalbanen.dk/Om_Lokalbanen/Visionsplan.aspx

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af gamle ole, 6/4 2013, 14:33 (4184 dage siden) @ Hedegaard

Og selvom jeg ikke bor i Nordsjælland mere, har jeg aldrig set andet end 2-vognstog på samtlige lokabanestrækninger, hvilket netog også meget naturligt giver kapacitetsproblemer


Ole

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af Fysikeren, 6/4 2013, 14:41 (4184 dage siden) @ gamle ole

Og selvom jeg ikke bor i Nordsjælland mere, har jeg aldrig set andet end 2-vognstog på samtlige lokabanestrækninger, hvilket netog også meget naturligt giver kapacitetsproblemer

Jeg har set tog bestående af to sammenkoblede Lint i Nordsjælland.

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af gamle ole, 6/4 2013, 14:47 (4183 dage siden) @ Fysikeren

Respekt!
Hvilken af strækningerne var det, og hvornår på dagen?

Ole

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af Fysikeren, 6/4 2013, 15:26 (4183 dage siden) @ gamle ole

Kommer jævnligt på Nordsjælland, og har ikke noteret det ned, bare bemærket det.

Men såvidt jeg husker, så har det bl.a. været på Frederiksværkbanen og på gode sommerdage mod Tisvildeleje.

Lokalbanen har 25 Lint, og deres køreplan kræver 17 togsæt, hvis alle tog kører som enkelttog. Så der er plads til 3-4 dobbeltstammer, vil jeg vurderer.

Avatar

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/4 2013, 15:45 (4183 dage siden) @ gamle ole

Jeg har kørt med dobbel-lint en morgen hvor jeg tog toget. Det har været 7:38 eller 8:08 fra Helsinge station. Det er mit indtryk det er sådan hver morgen.
Med Y-togene var der også regelmæssigt 3 vogne på Tisvildetogene - bådeom morgenen og hjem om eftermiddagen da jeg gik i gymnasiet i Hillerød 1969 - 73.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af gamle ole, 6/4 2013, 16:28 (4183 dage siden) @ Michael Deichmann

Interessant. Det tyder jo så på at der er mere at køre med på Tisvildegrenen og Frederiksværkbanen, end Gilleleje(Helsingør)gre nen og Lille Nord.

Ole

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af F.Elkjær @, 7/4 2013, 11:59 (4183 dage siden) @ gamle ole

Hej
I "Nøgletal for privatbanerne, Regnskab 2011" fra Trafikstyrelsen kan man læse hvor mange passagerer der kører på de enkelte baner. Opdelt på de "gamle" banestrækninger. Der er vel ikke nogen af de omtalte strækninger som er direkte truet af lukning? Godt nok har Vestbanen været tæt på med Region Syddanmarks snævre beslutning. Høng-Tølløsestrækningen ligeledes.
Spændende bliver det at følge alle strækningers udvikling.
F.Elkjær

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af gamle ole, 7/4 2013, 12:45 (4183 dage siden) @ F.Elkjær

Ok. Så overlevede de begge i første omgang. Var lidt i tvivl med HTj, specielt midterstykket.


ole

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af Fysikeren, 7/4 2013, 12:58 (4183 dage siden) @ F.Elkjær

I "Nøgletal for privatbanerne, Regnskab 2011" fra Trafikstyrelsen kan man læse hvor mange passagerer der kører på de enkelte baner. Opdelt på de "gamle" banestrækninger. Der er vel ikke nogen af de omtalte strækninger som er direkte truet af lukning?

Jeg vil ikke føle mig for sikker på Lemvigbanens fremtid.

I drømmescenariet får bane nye tog efter Vestbane-modellen (som andre har nævnt bliver overvejet) og der kommer et triangelspor i Vemb, så togene kan køre til Holstebro; også selvom det koster nedlæggelsen af nogle små mellemstationer. Endeligt kunne banen får ERTMS Regional som signalsystem.

struer-lemvig

af ThomasTT, 7/4 2013, 18:17 (4182 dage siden) @ Fysikeren

måske skulle muligheden for et direkte spor struer-lemvig undersøges. Det kan selvfølgelig virke urealistisk, men det er trods alt et område med billig jord i et formentlig fuldstændig fladt landskab uden veje af betydning eller andre dyre forhindringer.

det ville være en måde at begynde at investere fremadrettet i udkantsområder fremfor at subsidiere det uholdbare bagudrettet. Det burde kunne effektivisere driften markant og vel indirekte fungere som et dobbeltspor mellem Holstebro og struer, da man ville kunne tage toget til Ringkøbing, Skjern, Esbjerg osv ved at køre nord ud af struer. Nogle tog ville selvfølgelig fortsætte til Thisted, men det kunne fungere som en decideret ringbane. skjern-herning-holstebro-struer-lemvig-ringkøbing-skjern

Avatar

struer-lemvig

af T. Rithmester ⌂, Struer, 7/4 2013, 19:19 (4182 dage siden) @ ThomasTT

måske skulle muligheden for et direkte spor struer-lemvig undersøges. Det kan selvfølgelig virke urealistisk, men det er trods alt et område med billig jord i et formentlig fuldstændig fladt landskab uden veje af betydning eller andre dyre forhindringer.

Hmm, nok er jordene formentlig ret sandet heromkring, men landbrugsjord får man vel ikke billigt i dagens Danmark ?
Fladt og fladt, det kommer jo noget an på hvilken linieføring man evt. ville vælge.
Vil man over Gudum og Fabjerg, så skal man regne med nogle jord/broarbejder.
Vælger man en sydligere løsning, altså udenom de to byer, så løber man ind i Klosterheden Plantage.
Umiddelbart vil jeg nok sige at det ville være nemmere at lave strækningen som Holstebro - Lemvig i stedet.
De to byer har større relation end Struer og Lemvig, efter min mening.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

struer-lemvig

af ThomasTT, 14/4 2013, 13:21 (4176 dage siden) @ T. Rithmester

måske skulle muligheden for et direkte spor struer-lemvig undersøges. Det kan selvfølgelig virke urealistisk, men det er trods alt et område med billig jord i et formentlig fuldstændig fladt landskab uden veje af betydning eller andre dyre forhindringer.


Hmm, nok er jordene formentlig ret sandet heromkring, men landbrugsjord får man vel ikke billigt i dagens Danmark ?
Fladt og fladt, det kommer jo noget an på hvilken linieføring man evt. ville vælge.
Vil man over Gudum og Fabjerg, så skal man regne med nogle jord/broarbejder.
Vælger man en sydligere løsning, altså udenom de to byer, så løber man ind i Klosterheden Plantage.
Umiddelbart vil jeg nok sige at det ville være nemmere at lave strækningen som Holstebro - Lemvig i stedet.
De to byer har større relation end Struer og Lemvig, efter min mening.

Holstebro-Lemvig vil selvfølgelig være langt simplere og billigere. Det andet skulle være et meget langsigtet projekt, hvor finansieringen skulle komme i form af en mulig mere effektiv drift på endnu længere sigt, hvor der for længst er elektrificeret til Struer osv og hele jernbanenettet generelt er løftet op på et helt andet niveau.

mht jord- og broarbejder er der næppe tvivl om, at man skal finde en billig løsning. et spor og der skulle være lokal accept af få overkørsler osv. Som minimum ville det kræve større tiltro til jernbanens betydning end der formentlig eksisterer i dag.

struer-lemvig

af Fysikeren, 14/4 2013, 13:53 (4176 dage siden) @ ThomasTT

Hvis man anlægger banen fra ca. midt mellem Bremdal og Humlum i øst med en meget vestlig linjeføring mod Lemvig. I Lemvig har jeg ladet banen følge Lemvigvej/rute 513 syd om byen med en station her, og så slutte til banen mod Thyborøn omkring Armosevej. Om der er også skal være en tilslutning til banen mod Vemb eller denne ville blive nedlagt, lader jeg være usagt her.

Men med den valgt linjeføring er der ca. 18 km. Banen formodes at være enkeltsporet, og terrænet og bebyggelse næppe mere kompliceret end for den undersøgte bane fra Aarhus over Galten til Silkeborg. Her er der regnet med, at enkeltspor uden komplicerede anlæg undervejs koster 38 mio. kr. pr. km, og det er så vel at mærke uden jernbaneoverskæringer og til 160 km/t. Tager vi 18 km ganget med 38 mio. kr. pr. km, så får jeg en pris på 646 mio. kr. Denne pris er formentlig i overkanten, bl.a. pga. de 160 km/t. Måske det kunne klares for 400-500 mio. kr. Driftsmæssigt ville man sikkert kunne lade et tog køre fra Holstebro til Thyborøn indenfor en time, så timedrift ville kunne klares med to togsæt.

Omvendt ville man med banen kunne lukke værksted, depot og fjernstyringscentralen i Lemvig, da banen på en naturlig måde ville kunne køres fra Struer, hvilket alt andet lige giver en mindre besparelse. Dertil kommer, at banen fra Lemvig til Struer er kortere end til Vemb, og nedlægger man denne del af Lemvigbanen, ville man også kunne opnå en besparelse på sporvedligeholdelsen. Dertil kommer, at buslinjerne 24 (Lemvig-Holstebro) og 33 (Lemvig-Struer) også ville kunne nedlægges, evt. erstattet af lidt skolekørsel, efter samme princip som man gjorde ved Vestbanens redning.

struer-lemvig

af QpoX ⌂, 8/4 2013, 19:44 (4181 dage siden) @ ThomasTT

måske skulle muligheden for et direkte spor struer-lemvig undersøges. Det kan selvfølgelig virke urealistisk, men det er trods alt et område med billig jord i et formentlig fuldstændig fladt landskab uden veje af betydning eller andre dyre forhindringer.

det ville være en måde at begynde at investere fremadrettet i udkantsområder fremfor at subsidiere det uholdbare bagudrettet. Det burde kunne effektivisere driften markant og vel indirekte fungere som et dobbeltspor mellem Holstebro og struer, da man ville kunne tage toget til Ringkøbing, Skjern, Esbjerg osv ved at køre nord ud af struer. Nogle tog ville selvfølgelig fortsætte til Thisted, men det kunne fungere som en decideret ringbane. skjern-herning-holstebro-struer-lemvig-ringkøbing-skjern

Du tænker på LSJ?
Kan være en ide at komme over Nr. Nissum også.
Nogen der har noget på den orginale plan på LSJ?

struer-lemvig

af Casper, 9/4 2013, 15:16 (4180 dage siden) @ ThomasTT

måske skulle muligheden for et direkte spor struer-lemvig undersøges. Det kan selvfølgelig virke urealistisk, men det er trods alt et område med billig jord i et formentlig fuldstændig fladt landskab uden veje af betydning eller andre dyre forhindringer.

Området mellem Lemvig og Struer ud mod Limfjorden er meget bakket. Det er mere fladt længere inde.

Jernbaneanlæg i Vestjylland er nok billigere end langs Køge Bugt, men det er altså ikke en flad prærie uden bebyggelse :) Så skal du ned til Herning/Brande-området.

Banen burde selvfølgelig oprindelig være bygget til knudepunktet Struer, hvilket også giver den korteste strækning Lemvig-Holstebro (10 km kortere end via Vemb).

Eneste fordel med den nuværende beliggenhed er vel at den betjener nogle større landsbyer mellem Lemvig og Vemb, som ellers ville have været et ret afsides område.

Men det er nok de færreste rejser fra Lemvig som går mod Ringkøbing-Esbjerg?

Idéen om at koble Lemvig på den vestjyske længdebane er interessant nok, det kunne da give Lemvig en mere central placering på jernbanekortet. Men strækningen er længere end den nuværende, og Holstebro er vel den største by på strækningen, næst efter Esbjerg?

struer-lemvig

af ThomasTT, 14/4 2013, 13:14 (4176 dage siden) @ Casper

måske skulle muligheden for et direkte spor struer-lemvig undersøges. Det kan selvfølgelig virke urealistisk, men det er trods alt et område med billig jord i et formentlig fuldstændig fladt landskab uden veje af betydning eller andre dyre forhindringer.


Området mellem Lemvig og Struer ud mod Limfjorden er meget bakket. Det er mere fladt længere inde.

Jernbaneanlæg i Vestjylland er nok billigere end langs Køge Bugt, men det er altså ikke en flad prærie uden bebyggelse :) Så skal du ned til Herning/Brande-området.

Banen burde selvfølgelig oprindelig være bygget til knudepunktet Struer, hvilket også giver den korteste strækning Lemvig-Holstebro (10 km kortere end via Vemb).

Eneste fordel med den nuværende beliggenhed er vel at den betjener nogle større landsbyer mellem Lemvig og Vemb, som ellers ville have været et ret afsides område.

Men det er nok de færreste rejser fra Lemvig som går mod Ringkøbing-Esbjerg?

Idéen om at koble Lemvig på den vestjyske længdebane er interessant nok, det kunne da give Lemvig en mere central placering på jernbanekortet. Men strækningen er længere end den nuværende, og Holstebro er vel den største by på strækningen, næst efter Esbjerg?

Der findes en samarbejde mellem en række vestjyske kommuner, hvor man har fremlagt tanker om fremtidens jernbaner. udover højere hastighed og flere tog og ekstra stationer i flere byer som Ringkøbing, Skjern, Holstebro mfl. så var der også spekulationer om en direkte forbindelse til Lemvig. Det virker ikke specielt relevant, da Holstebro må formodes at være vigtigste destination for Lemvig, men det viser da, at de ikke opfatter byen som uinteresant. Men selvfølgelig er en ny så lang bane en investering på et andet niveau.

Og ja du har ret, jeg kender ikke området og troede det var lidt en prærie deroppe. Det plejer det jo at være vestpå.

struer-lemvig

af UTJ, 9/4 2013, 15:27 (4180 dage siden) @ ThomasTT

måske skulle muligheden for et direkte spor struer-lemvig undersøges. Det kan selvfølgelig virke urealistisk, men det er trods alt et område med billig jord i et formentlig fuldstændig fladt landskab uden veje af betydning eller andre dyre forhindringer.

Når du selv nævner det, ja, så lyder det komplet urealistisk. Men en ganske ungdommelig betragtning, som mere erfarne i økonomi ikke engang vil ofre én enkelt haglpatron på at skyde ned.

det ville være en måde at begynde at investere fremadrettet i udkantsområder fremfor at subsidiere det uholdbare bagudrettet.

Jamen så vil du jo nedlægge Lemvigbanen! Busser er vel et glimrende alternativ til dit dyre jernbanebyggeri. Det kræver hverken ekspropriation eller nyt fint jernbaneanlæg.

Jernbaner i håbløse udkantsområder bliver nedlagt efter omkring 30-50 års tabsgivende drift, hvis vi anlægger en historisk betragtning.

Når vi nu er i smiley-forum, så lige et par
:-) :-P

struer-lemvig

af ThomasTT, 14/4 2013, 13:03 (4176 dage siden) @ UTJ

måske skulle muligheden for et direkte spor struer-lemvig undersøges. Det kan selvfølgelig virke urealistisk, men det er trods alt et område med billig jord i et formentlig fuldstændig fladt landskab uden veje af betydning eller andre dyre forhindringer.


Når du selv nævner det, ja, så lyder det komplet urealistisk. Men en ganske ungdommelig betragtning, som mere erfarne i økonomi ikke engang vil ofre én enkelt haglpatron på at skyde ned.

det ville være en måde at begynde at investere fremadrettet i udkantsområder fremfor at subsidiere det uholdbare bagudrettet.


Jamen så vil du jo nedlægge Lemvigbanen! Busser er vel et glimrende alternativ til dit dyre jernbanebyggeri. Det kræver hverken ekspropriation eller nyt fint jernbaneanlæg.

Jernbaner i håbløse udkantsområder bliver nedlagt efter omkring 30-50 års tabsgivende drift, hvis vi anlægger en historisk betragtning.

Når vi nu er i smiley-forum, så lige et par
:-) :-P

ja ja, jeg siger jo også selv, at det ikke virker overvældende realistisk. For nu.

Men jeg synes dog, din afvisning er lidt for primitiv. Man kan ikke bare generalisere og sige, at lokalbaner er noget man nedlægger efter 30-50 års tabsgivende drift. Det er en meget bagudskuende måde at se verden på. Med de projekter, der nu er undervejs med Ringstedbanen, timeplan, nye signaler osv og tilsvarende store investeringer i andre lande, er der ikke meget tvivl om, at jernbanen er på vej ind i en helt anden tid, hvor der er flere penge til rådighed til investeringer.

Og med tanke på den netop vedtagne bane til Aalborg lufthavn, tror jeg også man kan konkludere, at især driftsmæssige overvejelser vil veje tungt. Selv relativt høje anlægsinvesteringer kan give mening, hvis man kan høste gevinsten af forbedringer uden at forstyrre driften. Derfor tror jeg eksempelvis ikke meget på de tanker om baner omkring Billund, da det er umuligt at få til at indgå i nogen meningsfuld drift. Omvendt er Struer en naturlig endestation for mange tog på samme måde som Lindholm. Det vil betyde, at pengene reelt hænger løsere. Jeg erkender dog, at strækningen formentlig er for lang og dyr indtil videre, og jernbanen endnu ikke anses for vigtig nok, men jeg tror det kunne forholde sig anderledes, når mange af de nuværende planer er ført ud i livet.

Og nej jeg vil da ikke nedlægge banen til Thyborøn. Tværtimod. Ideelt set skulle en direkte forbindelse Lemvig-struer hægte denne bane på hele landet på samme måde som Thisted.

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af QpoX ⌂, 8/4 2013, 19:42 (4181 dage siden) @ Fysikeren

I "Nøgletal for privatbanerne, Regnskab 2011" fra Trafikstyrelsen kan man læse hvor mange passagerer der kører på de enkelte baner. Opdelt på de "gamle" banestrækninger. Der er vel ikke nogen af de omtalte strækninger som er direkte truet af lukning?


Jeg vil ikke føle mig for sikker på Lemvigbanens fremtid.

I drømmescenariet får bane nye tog efter Vestbane-modellen (som andre har nævnt bliver overvejet) og der kommer et triangelspor i Vemb, så togene kan køre til Holstebro; også selvom det koster nedlæggelsen af nogle små mellemstationer. Endeligt kunne banen får ERTMS Regional som signalsystem.

Så skal man jo flytte hele Vemb station også?
Eller skal man bare køre direkte vidre til Holstebro uden stop i Vemb?
Det bedste er som nu, ind i Spor 1 og til Holstebro.
Faktisk er Lemvigbanen i Spor 1 et par gange om dagen (banke rust).
Og nu er Lemvigbanens personale heller ikke bange for at hilse på folk, når de går igennem toget :)

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af Fysikeren, 8/4 2013, 20:13 (4181 dage siden) @ QpoX

Så skal man jo flytte hele Vemb station også?
Eller skal man bare køre direkte vidre til Holstebro uden stop i Vemb?
Det bedste er som nu, ind i Spor 1 og til Holstebro.

Uden om Vemb. Byen har 1.305 indbyggere ifølge Wikipedia, og timedriften på den Vestjyske Længdebane må være dækkende for denne station. Retningsskiftet i Vemb tager tid, og skal man køre til Holstebro, have timedrift og stadig klare sig med to togsæt i omløb, så er det nødvendigt med en række tidsbesparende tiltag. Det ene er at køre uden om Vemb, andre at droppe et par af de meget øde mellemstationer, med andre ord lidt som man gjorde på Vestbanen. Alternativet er at lave en køreplan med yderligere et togsæt, men det koster og er næppe realistisk.

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af marrix, Valby, 6/4 2013, 18:49 (4183 dage siden) @ gamle ole

Søndag den 19 August 2012 kl 14:45 lidt uden for Hillerød på Frederiksværkbanen:
[image]

- Martin

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af gamle ole, 6/4 2013, 20:28 (4183 dage siden) @ marrix

Pudsigt, det var da i hvertfald næppe myldretid!


Ole

Avatar

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/4 2013, 02:10 (4183 dage siden) @ gamle ole

Pudsigt, det var da i hvertfald næppe myldretid!

Jo, Ole!! Gymnasie og skoleelever skal hjem fra skole. Hillerød er en stor uddannelsesby med stort alment gymnasium (Fredriksborg Gymnasium 5-6 spor) og et handelsgymnasium og flere fagskoler og privat- og folkeskoler.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af marrix, Valby, 7/4 2013, 10:19 (4183 dage siden) @ Michael Deichmann

Men billedet er jo taget en søndag - er eleverne begyndt at gå i skole i weekenden?

- Martin

Avatar

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/4 2013, 21:39 (4182 dage siden) @ marrix

Men billedet er jo taget en søndag - er eleverne begyndt at gå i skole i weekenden?

Ha! Den detalje havde jeg lige overset ;-) Nej, det er de ikke, endnu, men det kan jo være de kommer til det når lockouten hæves! Måske der har været mange sommerhusgæster der skulle hjem fra Sommerhuset efter påsken, selv om mandag var jo også fridag og det er nok også lige tidligt nok på sæsonen.

Anyway - Gribskovbanen og formentlig også HFHJ har sådan set rigtig god success og udfører helt uundværlige transportopgaver hver dag i det Nordsjællandske og ikke bare for Skoleelever. Det er nok et skoleeksempel på hvad der sker når de centrale buslinier korresponderer med togene i et større område. Så kommer pendlerne i det omfang de ikke var der allerede.
Og derfor køres der regelmæssigt med dobbeltlinter i hverdagen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af gamle ole, 7/4 2013, 10:47 (4183 dage siden) @ Michael Deichmann

Enig. Men billedteksten sagde SØNDAG og det var det der undrede mig(Og der er nok ikke så mange der går i søndagsskole:-D , men du har ret, f.ex de lange skoletog med Y-vogne på GDS)

hilsen Ole

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af Peer, 8/4 2013, 11:45 (4182 dage siden) @ gamle ole

Hej

Der køres ofte med dobbelt Lint i weekenden på HFHJ - især om sommeren pga mange sommerhus- og badegæster.

Hilsen
Peer

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af John, 6/4 2013, 00:11 (4184 dage siden) @ gamle ole

Rationalet? Der er i princippet et selskab i hver region (indtil HHJ måtte ud af Midtjyske for at blive en del af nærbaneprojektet i Århus)

Organisationen af de resterende "privatbaner"

af Niels Munch, 6/4 2013, 01:00 (4184 dage siden) @ John

Midtjyske Jernbaner A/S er stadig ejer af og infrastrukturforvalter for Odderbanen.

V.h.
Niels


DB CargoDJ MY1158

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak