Fremtidens tog giver bilen baghjul (Trafikpolitik)
Fra Transportministeriets hjemmeside:
http://www.trm.dk/da/nyheder/2013/fremtidens+tog+giver+bilen+baghjul/
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/3 2013, 12:51 (4282 dage siden)
Fra Transportministeriets hjemmeside:
http://www.trm.dk/da/nyheder/2013/fremtidens+tog+giver+bilen+baghjul/
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af BoergeOf61, Randers C, 13/3 2013, 13:11 (4282 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Transportministerets grundlæggende forudsætning holder næppe. Privatbilers vigtigste fordele i forhold til tog er ikke køretid mellem de store byer. Som jeg har forstået det, er nogle af de vigtigste fordele mentale. Ikke mindst giver privatbil en privat sfære og frihed, som tog ikke tilbyder. Desuden vil privatbiler have et fortrin, hvis den kollektive trafik til stationer med hyppige togforbindelser ikke er god nok.
Som jeg har nævnt i en anden debat, er mine to største udfordringer i forhold til togene mellem Randers, hvor jeg jo bor, og København, at togene fra København mellem kl. 20 og 0:30 ikke kører nord for Aarhus, og jeg ikke føler, der er særlig meget at komme til København efter. Det hjælper timemodellen ikke i sig selv på. Den giver mest mulighed for at nå flere rutefly i Kastrup og bruge flere dagtimer i København i kraft af, fx. afgang fra Randers kl. 6:48 giver ankomst i København H kl. 9:15 i stedet for kl. 10:22, og Kastrup Lufthavn 19 min. senere.
af Kloge Aage , 13/3 2013, 17:59 (4282 dage siden) @ BoergeOf61
Og KRAKs køretider holder aldrig hvis der er en storby eller anden trafik involveret, læg bare rigeligt til. Og klart bilen har en fordel hvis man bor på Lars Tyndskids mark, men langt den overvejende del af befolkningen bor og arbejder jo i storbyerne, så for vel 80% af befolkningen vil der være pæne tidsbesparelser at hente. Så kan man som billist bruge andre argumenter som frihed til at pille næse i bilkøen osv, men alt andet lige vil timemodellen da give noget, jeg kan ikke køre fra Århus bymidte til Københavns bymidte i bil på 2 timer, så jeg vil foretrække toget når jeg skal til møder i København, eller opera/teater - er nok på pension når den tid kommer.
af BoergeOf61, Randers C, 13/3 2013, 18:17 (4282 dage siden) @ Kloge Aage
Mellem Randers og Aarhus er, så vidt jeg ved, 38 km. ad landevejen og 42 km. ad motorvejen.
Personligt er jeg førtidspensionist, og tager gerne med tog til koncerter, teater el.lign. - i Jylland, Tyskland el. Storbritannien. Som antydet kan jeg kun komme hjem samme aften enten med natbus fra Aarhus natten efter fredag el. lørdag, eller med IC-tog fra København kl. 0:30. Billetter til Det Kongelige Teater er relativt dyre, og efterhånden synes jeg, noget af det, jeg læser mest af fra København, er krav om ro og idyl. Timemodellen fortæller intet om togfrekvensen om aftenen.
af Niels Bak, 13/3 2013, 19:53 (4282 dage siden) @ BoergeOf61
Hvordan servicen bliver om aftenen med timemodellen er der ingen der aner endnu. Men jo hurtigere tog, jo bedre økonomi er der også i at køre på ydertidspunkterne. Du kommer nok til at vente og se...
Men at tro at størstedelen af trafikken fremover bliver med tog i stedet for bil er nok lidt naivt. Der er pille-næse-faktoren, men endnu mere tæller bilens fleksibilitet og mangel på skift. Skal man med barn, bagage, babylift osv. fra Skejby til Vangede, så er tidsforskellen dels væk i letbane og S-tog og så er der maset med at skifte to gange med alle pakkenellikerne og med at komme det sidste stykke til/fra dørtrinnet i begge ender. Heller ikke den københavnske forretningsmand med tre møder i Østjylland samme dag kan bruge toget til så meget uden at skulle leje en bil også. Det ændrer et nok så hurtigt tog ikke på.
Men når det er sagt, så skal planen nok give ekstra passagerer - alle dem, hvor hastigheden lige er det, der skal til for at tippe vægten. Det er set før f.eks. da Storebælt åbnede. Og det gælder selvfølgelig ikke mindst for de nuværende flypassagerer.
Og så skal man ikke glemme, at timeplanen vil give væsentlig bedre service for en meget stor del af landets nuværende fjerntogpassagerer.
af frisor, 14/3 2013, 10:08 (4281 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
2 Timer fra Århus til københavn. Det er godt nok fedt.