Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gørlev Sukkerfabrik, Nagbøl-traktor ... (Generelt)

af Lars Henning Jensen, 12/3 2013, 23:54 (4303 dage siden)

God aften!

Via en privatmand på Sjælland endte for nogle år siden Gørlev Sukkerfabriks normalsporede Nagbøl-traktor hos DJK, og traktoren er nu "stationeret" ved Mariager-Handest Veteranjernbane.

Den er ikke køreklar og noget (læs: en del) præget af mange år under åben himmel, men det overvejes nu at sætte den i stand.

Men hvordan skal den så se ud? Ja traktoren er på et tidspunkt ombygget med en ny Volvo Penta motor og ny køler placeret udenpå motorkassen, og formentlig i forbindelse med denne ombygning er den malet i den nuværende lidt "fesne" blå farve, se http://www.sebtus.de/industri_nagboel_dk1946.html .

Men hvordan så den oprindelig ud, og hvordan var den malet ved leveringen?

Der må være nogen af dette forums læsere, der har besøgt sukkerfabrikken i 1960'erne og taget billeder af (også) denne traktor - måske endda i farver ...

Så kig gerne i kommodeskuffen, om der skulle ligge noget spændende; på forhånd tak!

Mvh
LHJ
(driftsbestyrer, MHVJ)

Gørlev Sukkerfabrik, Nagbøl-traktor ...

af Lars Henning Jensen, 13/3 2013, 00:01 (4303 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Nå ja, det er jo egentlig både et veteranbane-emne, som således hører til i dette forum, og et historisk emne, som hører til i det andet forum.
Men jeg håber på, at de kloge og - næsten - alvidende forumskribenter i det historiske forum også læser med her ...;-)

Mvh
LHJ

af Bent Larsen @, 13/3 2013, 11:41 (4303 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Hej
Engang i halvfemserne blev der lavet flere store kopier af traktoren på en stor printer på Asnæsværket, som den så ud før ombykningen. Det kopi jeg fik er senere sent videre til afdelingen i Høng.Jeg håber da de har passet godt på tegningen, eller sendt den videre ind til DJKs akiv.
VH
Bent Larsen

af L.H. Jensen, 13/3 2013, 11:46 (4303 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Engang i halvfemserne blev der lavet flere store kopier af traktoren på en stor printer på Asnæsværket, som den så ud før ombykningen. Det kopi jeg fik er senere sent videre til afdelingen i Høng.Jeg håber da de har passet godt på tegningen, eller sendt den videre ind til DJKs akiv.
VH
Bent Larsen

Mange tak - det må vi lige have undersøgt nærmere.

Men det er også nok så meget et spørgmål om bemaling, dvs. først og fremmest farve(r) og dernæst påskrifter ...

P.f.t!

vh
LH

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 13/3 2013, 13:25 (4303 dage siden) @ Lars Henning Jensen

God aften!

Via en privatmand på Sjælland endte for nogle år siden Gørlev Sukkerfabriks normalsporede Nagbøl-traktor hos DJK, og traktoren er nu "stationeret" ved Mariager-Handest Veteranjernbane.

Den er ikke køreklar og noget (læs: en del) præget af mange år under åben himmel, men det overvejes nu at sætte den i stand.

Men hvordan skal den så se ud? Ja traktoren er på et tidspunkt ombygget med en ny Volvo Penta motor og ny køler placeret udenpå motorkassen, og formentlig i forbindelse med denne ombygning er den malet i den nuværende lidt "fesne" blå farve, se http://www.sebtus.de/industri_nagboel_dk1946.html .

Men hvordan så den oprindelig ud, og hvordan var den malet ved leveringen?

Der må være nogen af dette forums læsere, der har besøgt sukkerfabrikken i 1960'erne og taget billeder af (også) denne traktor - måske endda i farver ...

Så kig gerne i kommodeskuffen, om der skulle ligge noget spændende; på forhånd tak!

Mvh
LHJ
(driftsbestyrer, MHVJ)

Hej Lars-Henning

Hvis det er den samme Nagbøl-traktor, der er tale om, så kan der ses et s/h-billede fra 13/12 1975 på Per Topp Nielsens hjemmeside.
I givet fald blev den åbenbart udstyret med Volvo Penta motor og ny køler engang efter 1975.
Nogle Volvo Penta motorer var maritime udgaver af Volvo's motorer til personbiler (bl.a. B20B og B20E), og til deres lastbiler og traktorer - så hvis det er tilfældet her, så skulle eventuelle reservedele til motoren nok være til at skaffe.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

af L.H. Jensen, 13/3 2013, 17:10 (4303 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Lars-Henning

Hvis det er den samme Nagbøl-traktor, der er tale om, så kan der ses et s/h-billede fra 13/12 1975 på Per Topp Nielsens hjemmeside.
I givet fald blev den åbenbart udstyret med Volvo Penta motor og ny køler engang efter 1975.
Nogle Volvo Penta motorer var maritime udgaver af Volvo's motorer til personbiler (bl.a. B20B og B20E), og til deres lastbiler og traktorer - så hvis det er tilfældet her, så skulle eventuelle reservedele til motoren nok være til at skaffe.

Tak for henvisningen, Carsten!

Tilsyneladende mener Per Topp, at traktoren er ophugget - det er jo en fejl.
Billedet er desværre i s/h, så det hjælper os ikke rigtigt videre med farvespørgsmålet, men det ser ud som om, den har samme farve overalt.

Så "man" må stadig meget gerne kigge efter i gemmerne, om der skulle være et farvebillede ...

Motoren er utvivlsomt marineudgaven, og den er i ok stand. Men det er rart at vide, at den er til at få stumper til.

vh
LH

af toylsbjerg, Rønnede, 13/3 2013, 20:01 (4302 dage siden) @ L.H. Jensen

Hej!
Må med skam meddele at jeg kun har et meget dårligt billede
af traktoren i original udførelse!
Billedet er taget i 1962 på en tur ESA og undertegnede foretog på
ESAs Scoter til HTJ og OHJ jeg var dybt rystet!:-D
En senere smalfilm viser at Traktoren er Blå på de mørke felter,
lige som Sakskøbings!
[image]
mvh
Thyge

af L.H. Jensen, 18/4 2013, 23:45 (4266 dage siden) @ toylsbjerg

Hej!
Må med skam meddele at jeg kun har et meget dårligt billede
af traktoren i original udførelse!
Billedet er taget i 1962 på en tur ESA og undertegnede foretog på
ESAs Scoter til HTJ og OHJ jeg var dybt rystet!:-D
En senere smalfilm viser at Traktoren er Blå på de mørke felter,
lige som Sakskøbings!
[image]
mvh
Thyge

God aften!

Dette "undersøgelsesprojet" er desværre gået i stå, uden at vi er blevet ret meget klogere, udover at ramme og pufferplanker - sådan forstår jeg ovenstående - på et tidspunkt har været blå ...

Men hvilken farve havde da resten af traktoren?

Under den nuværende blå maling kan flere steder findes dels (nederst=ældst) en grå farve med en (meget) svag grønlig tone, dels (ovenpå=nyere - men dog ældre end den fesne blå) en knaldrød farve.

Sidstnævnte findes både på førerhuset, ude og inde, og på motorkassen, og både den grå og den røde er helt klart lak-farver, ikke blot "grundere".

Det kan ikke passe, at der ikke findes farvebilleder eet eller andet sted ...

Mvh
LHJ

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak