Gættetema: Hvad, hvor, hvornår ??
Kære alle i forum,
Nu må der gættes:
Bedste nytårshilsener
Niels
Kære alle i forum,
Nu må der gættes:
Bedste nytårshilsener
Niels
Hmm, kunne det være GDS Sm 5 ??
Mvh
Michael
hvad med en HBS skinnebus
Samme sted bare nogle år senere - stedet synker stadig lidt:
og så er træerne blevet højere.
Dette foto taget 12/7/2008
VH Michael
Ja, Michael, hvis det røde hus er gemt mellem dine træer, og der også tidligere var en uautoriseret overgang derhenne, så er det stedet:
Men vi skal liiige "have de andre med osse" .
Bedste hilsener
Niels
Et forsigtigt bud
Brorupvej ved Valbygården mellem Slagelse og Havrebjerg
Hvis stedet er noget, der synker, og med fronten på det seneste billede, må det være Lammefjorden og OHJ.
HTJ eller OHJ er nu budt! Neeee, så skulle Y-toget da have tabt pufferne . Og skinnebussen var for resten hverken fra GDS eller HBS.
M.v.h.
Niels
Og med OHJ/Lammefjorden tænker jeg mere præcist på Fårevejle Stationsby
meget forsigtigt.................. HHGB i det Nordlige af Hornbæk...
Venligst
Ped
Hvad med en tur til Lolland?
Jeg tror det er HHGB Sm4
meget forsigtigt.................. HHGB i det Nordlige af Hornbæk...
Hej Per,
Lad dig nu ikke lokke med til Lolland af hr. Hansen, for nord(vest) for Hornbæk er jo rigtigt. Det ER nemlig her:
Men jeg kunne godt tænke mig identifikation af skinnebussen samt vejnavn på overføringen. Og et ca. tidspunkt.
M.v.h.
Niels
ja og vejen hedder Horneby Fælledvej!
Er du rigtig ond hed vejen måske noget andet dengang?
Villingebækvej?
Så er her lidt hjælp.
Derfra hvor Niels har taget billedet er tændstedet for overkørsel 51, hvor jeg nok nogenlunde samtidigt med Niels' første billede tog dette:
Nogen der vil byde ind med sted?
vh Michael
Vejen skifter navn ved kommunegrænsen, men er basalt set den samme.
Men hvad hedder den så ved den bro, hvor Niels har taget foto?
Det er Horneby Fælledvej, idet Villingebækvej ændrer navn ud for Solbakkevej (hvor min svigerfader dengang havde sommerhus) - se Google Maps. Det røde hus er ud for "A"et.
Skinnebussen er HHGB Sm 4, der anvendes som mandskabsvogn for Bafd, som ikke bare roder med over- og underbygning p.g.a. blød bund, men er ved at lægge nye 37 kg/m skinner på nye træsveller. Altså spormodernisering - hvornår fandt den sted?
M.v.h.
Niels
Vi er da vist kommet til HHGB
Skinnebussen er HHGB Sm 4, der anvendes som mandskabsvogn for Bafd, som ikke bare roder med over- og underbygning p.g.a. blød bund, men er ved at lægge nye 37 kg/m skinner på nye træsveller. Altså spormodernisering - hvornår fandt den sted?
M.v.h.
Niels
Tror det var i 1981 - Sm 3 var vist stadig i gang som personskinnebus. Det gamle spor var nu herligt med skinnestød og det hele. Men en anelse slidt.
Var sporombygningen ikke i gang i 1979-1981 eller deromkring - måske lidt senere? Tage fortalte at han for alt i verden ikke ville vide af beton-to-bloksveller, dem som nu er et problem på fx GDS og en hel del andre steder.
Teilmanns Allé Hornbæk
(eller hvis man må helgardere:Bentsensvej)
Ped
Kære alle,
Mange tak for godt og gedigent gætteværk!
Vi fik indkredset HHGB, viadukten for Horneby Strandvej, SM 4 i f.m. sporarbejder/ -modernisering 1979-81.
Billederne af Sm 4 som "mandskabsvogn" er taget 16.05.1980. Billedet af Y-toget på den gamle overbygning er taget i maj 1979, og HgJKs tog med ØSJS Nr. 7 er fra 08.07.1979.
Også i 1979 var banen præget ar arbejdstog i f.m. spormoderniseringen:
HHGB - HHJ M 4 i Hornbæk, 30.07.1979 (nm).
Som bonus:
HHGB Sm 3 - Sm 4 i Grønnehave, 24.07.1975 (nm).
Bedste hilsener og tak for medspil
Niels
Så fik jeg pudset glassene på et diapositiv mere!
God fornøjelse,
Niels
Hej Niels,
du har mange flotte billeder; specielt tak for HHGBillederne.
Mon ikke vi er hvor Grisen huserer...Hvor banen er bredest.....
Ped
Jeg var ikke med på den pågældende tur, men . . .
. . . også dengang var der nogle siddemøbler i stil med disse, og man kunne købe is m.m i trinbrætskuret.
Erik V. Pedersen.
www.evp.dk
Det kan man faktisk igen idet der er åbnet en cafe i bygningen
Så fik vi "hvor" besvaret:
6. august 2008 (nm).
Maaaange år senere sejlede vi dertil. Og jeg venter lidt med at finde det brede grin frem, for 2 spørgsmål er endnu ubesvarede !
V.h.
Niels
Efterhånden må de fleste have genkendt stedet, så derfor denne sande historie fra det virkelige liv:
En dame beder i billetsalget på en storkøbenhavnsk station om "en enkelt til Brede". Den noget korpulente billetsælger siger - ikke til kunden men til kollegerne da hun er gået - at det er da utroligt hvad man skal finde sig i
Morsomme bemærkninger i billetsalgene kunder-billetsælgere og omvendt må vi en dag vende tilbage til i en særlig tråd.
--
Svend
Som skrevet, --jeg var ikke med på turen, --for en særtogstur er der vel tale om.
Det smager vel af ØSJS nr 7 som trækkraft og "omstændighederne" omkring bygningen smager af ca. 1990 +/- ???
(Fantastisk så meget man ikke kan se på et ellers godt foto ! ! ! )
Erik V. Pedersen.
www.evp.dk
Jeg tror ikke at man er i 90'erne, mere 70'erne - hvis man ser på bilerne.
Bl. a. denne blå folkevogns rugbrød ( VW Transporter ) og ved jernbane overgane, en Volvo Amazon, hvis det er 90' erne - så er de biler pænt vellige holdt og det må også har været en veterantræf?
Nej, jeg tror mere på 1972-74.
Så skete det igen.
Man vil gerne gøre sit bedste for at svare korrekt, og undersøge både det ene og det andet, --og når man så sender svaret, bliver man "vippet af".
Temmelig irriterende, og burde ikke finde sted ! ! !
Til alt held, havde jeg været ude for det tidligere, hvor Tommy anbefalede, at man tog en kopi inden afsendelsen, --så det havde jeg gjort. Nu må vi så se, om det virker.
-----------
Indrømmet, -også et godt bud på tiden.
Det jeg ser på er den lille pergola (det lille havearrangement) ved siden af bygningen.
Ved bygningens opførelse i 1968 blev også denne anlagt, og var i sagens natur (hæk- og blomster-mæssigt) ganske sparsom. I 1970 viser mine fotos, at der er god groning i arrangementet, og lige først i 1970´erne er udseendet "på toppen".
I den anden "ende" af dette arrangements tid, viser mine fotos, at det stadig eksisterer i 1990 og der er stadig liv i de små hække, men bygningen er nu blevet åbnet fortil, så der ikke længere er noget egentligt vindfang.
I 2000 er opbygningen af de vel galvaniserede rør og imprægnerede træplanker væk.
Som skrevet, --utroligt så meget, der kan være skjult på et ellers godt foto: Det er næsten som fotograferet til dette formål: Vindfanget, lukket eller åbent er skjult bag løv, men hækkene i pergolaen (med opbygning) ses som nydelig men ikke overvældende.
Derfor først i 1970´erne eller omkring 1990(+/-). "Rugbrødet" -det havde jeg ikke tænkt på, antyder måske nok 1970´erne. Jeg forestiller mig stadig, at det er ØSJS nr. 7, der er forrest, men hvor længe kørte den, inden OKMJ 14 tog over ??? (Der står noget på Nordsjællands Veteranbaners hj.side, men så tilpas ukonkret, at man -mener jeg- ikke kan fastsætte en dato herfra.
Det lille træ i hjørnet af "Spisehuset"s grund var langt større på fotos fra 1966, så det er nok erstattet af et nyt, men hvor stort var det lige, da det blev plantet, og hvor hurtigt får det fat og vokser til ???
Taget på trinbræt-bygningen kunne godt se ud, som havde det mere end to-tre år "på bagen". De nye, røde tagsten i 1968 ser lidt gamle ud, --ligner mere udseendet på mine fotos fra ´90, men lysindfaldet kan gøre meget.
Det lille sprøjtehus -som senere blev dubleret-, kan heller ikke ses. Bevoksningen i forgrunden kan være ændret mange gange, og masterne for de elektriske ledninger/vejbelysningen ses over alle årene. Det store træ i baggrunden ses også på de fleste af mine fotos. Det er ikke gået ud på N.M.s foto, bare ikke sprunget ud endnu, som de andre træer, så det må være "rimelig tidligt" på det pågældende optagelses-år, --som jeg nok stadig tror er snarere omkring ´90 end ´70.
Erik V. Pedersen.
www.evp.dk
På lygtepælen i forgrunden hænger der en valgplakat.
Træerne er lysegrønne, men egen er ikke sprunget ud endnu.
Hvornår havde vi forårsvalg i maj - og det i et år da man endnu kørte i den slags biler, og da der stadig gik ledninger fra lygtepæl til lygtepæl?
Søndenfjords
Ja, --plakaten (valg ???) er set, men ikke, hvad der står på den, men lygtepælene står der mindst til år 2000, hvor pergolaen har mistet sin "overbygning", --så de kan næppe bruges til tidsbestemmelse.
Der er så meget man ikke kan se, --- selv Jens Bruun-P.s cykel, der ellers er "fast inventar" på N.m.s billeder (undskyld Niels) er ikke med (med mindre det er en af dem, der "flyder" nede i cykelparkeringen. Da jeg tog billeder i 1970´erne, stod de stadig pænt og "civiliseret".
Erik V.
www.evp.dk
Det kan måske hjælpe at se, at loko er ØSJS nr. 7, og at vognen bag har skiftet identitet.
vh Michael
Det kan måske hjælpe at se, at loko er ØSJS nr. 7, og at vognen bag har skiftet identitet.
vh Michael
Hmm, kan året være 1976?
Mvh
Michael
Man kunne forestille sig at banen samme år blev 75 år - mon ikke ØSJS 7 kørte frem og tilbage. Vognene er i øvrigt HHGB C 8, SJS Cc 311 og DSB CF 10135. Der blev kørt lidt på banen indtil omløbet blev pillet op i Nærum.
Vognene er i øvrigt et kapitel for sig. Som MR skriver så har C 8 aldrig tilhørt HHGB og Cc 311 har aldrig tilhørt SJS (for SJS var blevet til DSB på Sjælland inden vognen blev bygget). CF 10135 harheller ikke haft den indretning som vognen kørte med her hos DSB, for hos DSB havde den tjenestekupé overfor toilettet. ØSJS 7 havde sorte hjul hos ØSJS osv. Men sådan er der så meget.
Det kunne lyde som en hentydning til denne tekst på NV.s hjemmeside om KSB C 40:
København - Slangerup Banen. Blev færdigrestaureret og omlitreret til den oprindelige litering 2003 KSB C40. Vognen har i mange år været litreret HHGB C 8.
I så fald ved vi, at det ikke kan være senere end 2003, --men det vidste vi allerede i forvejen, da "pergola-overbygningen" --der er med på N.M.s foto-- er væk allerede i 2000.
Alt i alt vel kun en bekræftelse på et NV-veterantog med ØSJS 7, davær. HHGB nr 8, SJS Cc 311 og til sidst, måske DSB Cf 10135, men stadig intet årstal.
Undertegnede ser i det mindste ikke megen hjælp i NV´s beskrivelser af deres materiel på deres hj.side, --desværre. Flere historiske oplysninger kunne være ønskelige.
Erik V. Pedersen
www.evp.dk
EVP: jeg tror at du skal lægge mærke til overkørselssignalerne - de er af den gamle type uden kontrollampe.
Bageste vogn er CF 10135 som ikke kunne mere i 1995 eller deromkring.
OK, --det er efterhånden mange ting, der skal drages ind i beslutningsprocessen, og hvornår bestemtes det og det, og hvornår gennemførte den enkelte bane det.
Hverken NV´s eller Tommy´s hj.side www.jernbanen.dk siger noget brugbart (i denne forbindelse) om Cf 10135.
Erik V. Pedersen
www.evp.dk
OK, --det er efterhånden mange ting, der skal drages ind i beslutningsprocessen, og hvornår bestemtes det og det, og hvornår gennemførte den enkelte bane det.
Hverken NV´s eller Tommy´s hj.side www.jernbanen.dk siger noget brugbart (i denne forbindelse) om Cf 10135.
Ja. For mig ser det ud som om at det er før bomanlægget blev sat op. Kan det være rigtigt, for jeg har kun besøgt stedet med bomme.
Nej, i Brede er der ingen smalle steder - og ej heller m.h.t. det tidsinterval, som I hidtil opererer indenfor .
Togstammens sammensætning er nu også fastlagt, og tidligere i tråden skrev Teambaumann:
Jeg tror ikke at man er i 90'erne, mere 70'erne - hvis man ser på bilerne. Bl. a. denne blå folkevogns rugbrød ( VW Transporter ) og ved jernbane overgane, en Volvo Amazon, hvis det er 90' erne - så er de biler pænt vellige holdt og det må også har været en veterantræf? Nej, jeg tror mere på 1972-74.
Det er vise ord.
Siden skrev UTJ bl.a.:
EVP: jeg tror at du skal lægge mærke til overkørselssignalerne - de er af den gamle type uden kontrollampe. Bageste vogn er CF 10135 som ikke kunne mere i 1995 eller deromkring.
For mig ser det ud som om at det er før bomanlægget blev sat op. Kan det være rigtigt, for jeg har kun besøgt stedet med bomme.
Ligeså vise ord.
For omkring 1990 eksisterede der halvbomanlæg for overkørslen for Lystoftevej; det gjorde der i hvert fald, da vi kørte togbus for LNJ under spormoderniseringen.
Og HgJKs Cf-vogn blev taget ud af drift for reparation pr. 01.01.1992.
Her et billede, jeg tog samme dag:
Hjælper det lidt (mere) på Eriks savn af historiske oplysninger ?
V.h.
Niels
På side 151 i Ole-Chr. M. Plums og Birger Wilckes bog "Nærumbanen 1900-1975" er der et sort-hvid billede af "Helsingør Jernbaneklubs særtog på Nærumbanen med eget materiel", taget i Ravnholm 6. maj 1972 af K. E. Jørgensen.
Toget er med stor sandsynlighed det samme, og tidspunktet først i maj passer også fint med det lysegrønne løv på billedet her på forum.
mvh
Søndenfjords
Hej Søndenfjords,
Flot, tættere på kommer vi næppe. Mine fotos er optaget Kristi Himmelfartsdag, den 11. maj 1972. Hvad anledningen til særtogskørslen var, har jeg desværre ingen erindring om; men LNJ havde i april 1972 afsluttet en spormodernisering, hvor der var lagt 37 kg/m på imprægnerede træsveller.
Måske kan KEJ, der nok læser med her, fortælle anledningen?
Et par fotos mere fra dagen:
HgJK/ØSJS 7 med tog ankommer til Jægersborg 11.05.1972 (nm).
HgJK-særtoget på Jægersborg Station, 11.05.1972 (nm).
Stammen bestod foruden ØSJS Nr. 7 jo af af HHGB C 8, DSB Cc og DSB Cf. Sidstnævnte blev pr. 01.01.1992 taget ud af drift for istandsættelse.
HHGB C 8 var på dette tidspunkt ganske nyrestaureret.
PS: Y-toget i mit forrige indlæg havde endnu "kaninører".
Bedste hilsener & tak til alle for engageret og godt medspil
Niels
Hej Niels Munch
På det billede, jeg henviser til i mit foregående indlæg, er maskinen tilsyneladende udsmykket med flag og et skjold fra Lions Club.
Noget tyder altså på, at klubben har lejet særtoget den foregående lørdag, nemlig den 6. maj.
Men som du skriver, må K.E.Jørgensen kunne fortælle os mere om det.
mvh
Søndenfjords
Det var Lions Club i Lyngby der havde arangeret særtogskørsel på Nærumbanen og derfor var skjoldet foran på maskinen.
HHGB C 8. Det er rigtig at den blev taget ud af driften , men det var for at få repareret nogle stolper og ved samme lejlighed blev vognen ført tilbage til KSB C 40. Det indebar bl.a opbygning af skillevægge og indbygning af toilet. Vognen er i drift i det Nordsjællandske
HHGB C 8. Det er rigtig at den blev taget ud af driften , men det var for at få repareret nogle stolper og ved samme lejlighed blev vognen ført tilbage til KSB C 40. Det indebar bl.a opbygning af skillevægge og indbygning af toilet. Vognen er i drift i det Nordsjællandske.
Jeg tror vi mener CF 10135, som jo ikke har været ude at køre i lang tid.
Men vi kan ikke forlade HHGB C 8 uden at kigge lidt på det billede som kommer originalen nærmest:
HHGB 7 i Hornbæk (Svend Jørgensen fotograferede)
og
HHGB 5 i Buddinge (PE Clausen fotograferede/arkiv DMJK)
Hej Niels m.fl. på denne tråd.
Tak for "kampen". Jeg var nødt til at være fraværende i eftermiddag, og da jeg atter kommer til tasterne, er problemet løst.
---------
Oplysninger: Ja, --jeg nåede jo ikke at bruge dem, men jeg tænkte nu også mere på NV´s hjemmeside.
Som jeg ser det, er der masser af plads udfor de enkelte lokomotiver/vogne til lidt flere historiske oplysninger, end de få ord der pt. er at finde. På nogle undersider er oplysningernes mængde ganske overvældende, på andre sider nærmest fraværende. Selv den mest "almindelige" vogn har sikkert en spændende historie. Hvor er det vel mere naturligt at finde oplysningerne end her ! ! !
Håber, at NV vil se på det, og ......
Hilsen
Erik V. Pedersen
www.evp.dk
Svar..???
Jeg blklager kan ikke huske hvem der kørtes særtog for
skilt på loko er Lions Club, her ved Lyngby lokal st.. kej
En langtfra sand historie:
Et korpulent og rødmosset ægtepar, står ved billetsalget på Nærum station og manden siger: "Må jeg bede om en enkelt til Grisen".
Billetsælgeren stirrer direkte på manden og siger: "De skal altså ikke med"?
Den noget korpulente kvinde siger til manden, da de er gået lidt væk - at det da er utroligt,hvad man skal finde sig i.
Undskyld men den var hjemmestrikket over temaet med Brede (kvinder og mænd).
Hilsen
Ped