Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Damp-lyd (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/3 2013, 08:35 (4316 dage siden)

Der har været gentagne anprisninger af nærmest erotisk tilsnit af diverse Youtube klip med GM-lyd.

Nu må det være mig tilladt at anprise dette klip, hvor der ud over nogle spektakulære billeder, er damplyd for alle pengene.

God lørdag og Enjoy! ;-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Damp-lyd

af Niels Faldborg, Årslev, 3/3 2013, 09:30 (4316 dage siden) @ Michael Deichmann

Fantastisk, både billeder og LYD.

Damp-lyd

af Niels Munch, 3/3 2013, 09:49 (4316 dage siden) @ Michael Deichmann

Meget autentisk DDR-stemning; det var lige før, at NVA-basserne skulle ud at skubbe med op ad rampen.

Er man interesseret i maskinerne, er det disse:

50 3616
Hersteller: F. Schichau GmbH, Maschinen- und Lokomotivfabrik, Elbing
Baujahr: 1940
Fabriknummer: 3415
Bauart: 1'E h2
Spurweite: 1435 mm
Lebenslauf:
DRB 50 453
->'45 DRo/DR
->01.08.60 Ub. DR 50 3616 (Ek. SKL 60/30011)
->'70 DR 50 3616-5
->'92 DR [050 616-2]
->06.12.91 verk. Verein Sächsischer Eisenbahnfreunde (VSE), Eisenbahnmuseum Schwarzenberg
('09 i.E.)

50 3610
Hersteller: F. Schichau GmbH, Maschinen- und Lokomotivfabrik, Elbing
Baujahr: 1941
Fabriknummer: 3469
Bauart: 1'E h2
Spurweite: 1435 mm
Lebenslauf:
DRB 50 1768
->'45 DRo/DR
->30.06.60 Ub. DR 50 3610 (Ek. RAWH 60/124)
->'70 DR 50 3610-8
->'92 DR 050 610-5"
->03.05.93 Eisenbahnmuseum Dieringhausen
->'07 Dampfbahn Rur-Wurm-Inde (DRWI) /L
->'08 Wedler & Franz GbR (WFL)
('09 vorh.)

Kilde: http://www.bibliorail.de/lok/lokomotivgeschichte/datenbank/d_datenbank.htm .

M.v.h.
Niels

Damp-lyd

af KimC, 3/3 2013, 10:19 (4316 dage siden) @ Michael Deichmann

Ja, det er flotte billeder, og flot lyd.
Men det er også tysk udflugtsdamp så det batter. Udluftningsventilerne står permanent åbne, også ude på strækningen, og styringen er lagt godt ud. På den måde er det svært at få sikerhedsventilerne (helst begge!) til at spy damp, ellers havde de gjort det.

Belastningen for militærtoget ligger vel i området 350-400t, det burde ikke have været en så stor anstrengelse for en BR 50, og da slet ikke med skydemaskine bagpå.

Damp-lyd + lidt tanker

af Steff, 3/3 2013, 11:19 (4316 dage siden) @ Michael Deichmann

Fantastisk lyd, hvis man skal finde en ”litra N” til modelbanen, selvom der jo bliver spillet temmelig meget med musklerne.

Lidt tanker.
For hel….., så indledningsvis ikke lige tidspunkt det var optaget på og det gav lige nogle tanker, enten havde man været hunderæd ved at være så tæt på eller også ventede man på at skulle smadre hele lor... med indhold. BTR 50, URAL, IVA m. fl. og hvad de nu hed, alle de gamle NVA køretøjer.

Tiderne ændrer sig, nu er alle ”reinactors” og muligvis NU morsomt og anledning til at køre Truppenverlegung. Tiden læger alle sår, selv i det tidligere DDR.
Vel OK nu så længe man ikke køre et ”Leerzug” med kun godsvogne, grænsen er hårfin!

Men optagelserne og lyden er der ikke noget i vejen med.

--
Steffen Dresler

Damp-lyd + lidt tanker

af Niels Munch, 3/3 2013, 11:47 (4316 dage siden) @ Steff

..... og lokomotiv 50 3610 skulle angiveligt - dengang det hed 50 1768 - have forrettet "Militäreinsatz bei Rastenburg/OP am 02.09.1941 (Führerzug)".

Kilde: http://www.lokdata.de/dis/db_suche.php .

M.v.h.
Niels

Damp-lyd

af Hedegaard, 3/3 2013, 11:47 (4316 dage siden) @ Michael Deichmann

BR 50 er et fantastisk lokomotiv, og heldigvis bliver det "luftet" regelmæssigt.
Tyskland virker i det hele taget meget frit når det gælder kørsel med veteranmateriel.
Jeg har set damplokomotiver foran både ordinære persontog og lange containertog, og de holder som regel køreplanen.

Gid vi dog kunne opleve noget af det samme herhjemme.
Det ville måske give DSB en smule mere popularitet blandt kunderne...

Avatar

Damp-lyd

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/3 2013, 13:36 (4316 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Damp-lyd

af Ty2 406 ⌂, 3/3 2013, 14:17 (4316 dage siden) @ Hedegaard

Hej.

Hvis man vil opleve de tyske maskiner i drift. Så er der flere muligheder for det. De fleste af dem er ude og køre jævnligt. Men det kan betale sig at se efter de større arrangmenter. Sidst jeg var til et sådan arrangment, var i 2010 i Gerolstein i Rheinland-Phalz. Her var der 10-12 dampere i drift.

[image]
Pünderich. Br50 3610 med tog 39135 fra Saarburg til Cochem

[image]
Gerolstein. Br50 2740, 50 8134, 52 6106, 78 468,
T11 7512, 38 1772 og 58 311 nat parade ved remisen

Der er også smalsporsbanerne i Mecklenburg-Vorpommeren, Harzen og i Sachsen. Fra sidst i marts køre de efter sommerkøreplan. Harzen banerne har enkelte tog med diesel. Det skal lige med, at tog til Brocken er med damp. De andre baner køre fuldt program med damp.

[image]
Radeburg. K.Sächs.Sts.E.B 176 ved remisen

[image]
Bertsdorf. Br99 749 og 99 787 afgår til
henholdsvis Oybin og Jonsdorf

--
Hilsen Peter.
________________________________________
Besøg min side om modeltog og jernbaner.
http://rystevogn.dk/

Avatar

Damp-lyd

af Ove, Struer, 3/3 2013, 15:42 (4316 dage siden) @ Michael Deichmann

Dejligt klip. Jeg er vild med "50"erne og ærger mig gul og grøn over at de ikke kunne gemme en af de Danske (jajaja jeg VED godt det var en fejltagelse).
Her er MIT yndlingsklip hvor man ser og hører hvordan man kommer afsted når man har en god lokomotivfører (og ikke ret meget last)

BR 50

Avatar

Damp-lyd

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/3 2013, 19:46 (4316 dage siden) @ Ove

og hører hvordan man kommer afsted når man har en god lokomotivfører (og ikke ret meget last)

BR 50

I mit klip bemærkede jeg også at lokomotivføreren på det forreste lokomotiv sætter igang uden hjulspin. Men såser man at den togstamme der netop ankom er kommet bagpy og skyder, så hjælper det jo lidt.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Damp-lyd

af Lars Kruse, 3/3 2013, 21:07 (4316 dage siden) @ Michael Deichmann

Min sønnesøn på 4½ og jeg siger i kor: Nøj! Og mange tak!

Venlig hilsen
Adam og Lars

Damp-lyd

af steen møller jensen, 3/3 2013, 21:17 (4315 dage siden) @ Michael Deichmann

ja ja det er fed lyd .. meeeen ved enkelte lejligheder kan vi nu også være leverings dygtig i fed damplyd herhjemme :-D http://www.youtube.com/watch?v=7dOaOBHjQT4 . så man behøver ikke altid tage så langt for at høre et damplok "snakke" k maskinen trods dens størrelse kan nu også godt "snakke" :-D

Avatar

Damp-lyd

af Jens, 30 cm bag skærmen, 3/3 2013, 21:59 (4315 dage siden) @ Michael Deichmann

Nu vil jeg også være med :-D

Rigtigt, der findes lokomotiver i Danmark der kan sige tøf, og K 564 er en af dem. Men der er flere af dem, fx. K 563 og E 991.
563 ser jo ikke ud af meget, men prøv at hoppe frem til 3:50 i dette klip: http://www.youtube.com/watch?v=9yHl24QynOM og for den se for den sags skyld starten af dette: http://www.youtube.com/watch?v=DrANNAVum8E

991 kan bestemt også sige noget, hvilket blandt andet fremgår af dette noget spektakulære klip, hvor lokomotivet høres tydeligt før det kan ses(!): http://www.youtube.com/watch?v=pmdk3oi6ntE

Ellers har jeg også en favorit video, hvor video og lyd bare er helt i top, mens at der en til flere gange kommer mange sekvenser med god lyd: http://www.youtube.com/watch?v=tKP-oSMEl4I

Med venlig hilsen
Jens

Damp-lyd + lidt tanker

af Steff, 4/3 2013, 11:57 (4315 dage siden) @ Niels Munch

Go´middag!

"Kastede" op i "Die Baureihe 50", Band 1 (EK Verlag) på side 151. Se om vi ikke hér har et billede af BR 50 1768 fra Bw Allenstein med "der Chef" til venstre i Rastenburg!

--
Steffen Dresler

Damp-lyd + lidt tanker

af Peter Roland Hansen, 4/3 2013, 14:18 (4315 dage siden) @ Steff

Når vi nu er ved de gode BR 50 samt det særdeles spændende godstog med en maskine i hver ende.
Er der så nogen der ved hvordan lokomotivførerne hos DB kommunikerer med hinanden vedrørende til og frakobling af trækkraften, og kan trækkraften på den bagerste 50ér udkobles f.eks ved nødbremsning ?

Damp-lyd + lidt tanker

af Dampfmeisteren ⌂, 4/3 2013, 15:28 (4315 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Når vi nu er ved de gode BR 50 samt det særdeles spændende godstog med en maskine i hver ende.
Er der så nogen der ved hvordan lokomotivførerne hos DB kommunikerer med hinanden vedrørende til og frakobling af trækkraften, og kan trækkraften på den bagerste 50ér udkobles f.eks ved nødbremsning ?


Der kommunikeres ved hjælp af radio og fløjtesignaler.
Der kan ikke lukkes automatisk for regulatoren på den bagerste 50ér, men lokoføreren kan hurtigt lukke, hvis den forreste 50ér melder bremsning, og/eller Indusien går på den forreste maskine.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Danske privatbaner

Læs historien om:
Horsens - Tørring Banen
Svenska-lok
DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak