Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Regeringens Vækstplan DK (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/2 2013, 13:05 (4297 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 26/2 2013, 13:15

Sakset fra regeringens Vækstplan DK:

"Godstogenes betaling for at benytte baneinfrastrukturen er forudsat justeret i lyset af kørselsafgiftssystemet for lastbiler.

Beslutningen om ikke at indføre kørselsafgifter for lastbiler ville således isoleret set indebære, at transport af gods på vej ville blive favoriseret i forhold til på jernbanen. Regeringen er optaget af at sikre, at konkurrenceevnen for jernbanegodstransport ikke forringes.

Regeringen vil derfor opretholde miljøstøtten til transport af gods på bane samt imødegå nye baneafgifter. Dermed støttes jernbanegodstransport med 20 mio. kr. i 2015 stigende til ca. 55 mio. kr. i 2020."

(.....)

"Fremrykning af Femern Bælt-forbindelsen

Forberedelserne af Femern Bælt-forbindelsen er i fuld gang. Med forbindelsen, der forventes at stå færdig i 2021, vil der blive skabt en bedre forbindelse mellem Skandinavien og resten af Europa, der styrker den trafikale forbindelse til Danmarks store eksportmarkeder til gavn for den økonomiske vækst og beskæftigelsen. Den faste forbindelse vil samtidig give regionerne på begge sidder af Femern Bælt udviklingsmuligheder, der ikke eksisterer i dag.

Regeringen vil i forbindelse med Femern Bælt-projektet fremrykke aktiviteter på op til godt 1 mia. kr. fra 2015-2016 til 2013-2014. Fremrykningen vedrører blandt andet en række foranstaltninger i forhold til den kommende produktion af tunnelelementer mv. Herudover vil der på jernbanestrækningen Ringsted-Rødby blive fremrykket en række aktiviteter, blandt andet forhøjelse af broer på Lolland og Falster. Fremrykningen vil indebære et løft i investeringerne i 2013 og 2014. Det vil understøtte beskæftigelsen – særligt på Lolland-Falster – her og nu. En anden fordel ved fremrykningen er, at tidsplanen for hele Femern Bælt-projektet bliver mere robust.
Fremrykningen forventes konkret at øge aktiviteten med op til 350 mio. kr. i 2013 og 750 mio. kr. i 2014. Det modsvares af en lavere aktivitet på 1.000 mio. kr. i 2015 og 100 mio. kr. i 2016."

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Regeringens Vækstplan DK - pressemeddelelse Femern Bælt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/2 2013, 15:41 (4297 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu med pressemeddelelse fra Transportministeriet:

"Forberedelserne af den faste forbindelse over Femern Bælt er i fuld gang. Ifølge den seneste tidsplan forventes forbindelsen at åbne i slutningen af 2021.

I forbindelse med VækstplanDK foreslår regeringen at fremrykke aktiviteter i Femern Bælt-projektet på op til godt 1 mia. kr. Der foreslås fremrykket aktiviteter for op til 350 mio. kr. i 2013 og 750 mio. kr. i 2014. Fremrykningerne modsvares af tilsvarende lavere aktivitet i 2015 og 2016. Gennemførelsen af de foreslåede fremrykninger forudsætter, at aktiviteterne ikke er VVM-pligtige.

De fremrykkede aktiviteter forventes at vedrøre selve kyst til kyst-forbindelsen, hvor fremrykningerne blandt andet omfatter en række foranstaltninger i forhold til den kommende produktion af tunnelelementer ved Rødbyhavn. Herudover foreslås fremrykket aktiviteter på Femern Bælt-projektets landanlæg, dvs. aktiviteter i forhold til opgraderingen af jernbanestrækningen Ringsted-Rødby.

Forligskredsen bag den faste forbindelse og Folketingets Finansudvalg skal tilslutte sig forslaget, inden Banedanmark og Femern A/S kan arbejde videre med det.

Transportminister Henrik Dam Kristensen udtaler:

-En fremrykning af aktiviteter vil kunne bidrage til fremrykning af økonomisk aktivitet og arbejdspladser, herunder på Lolland-Falster. Endvidere vil en fremrykning gøre den samlede tidsplan for projektet mere robust.

-De aktiviteter, der fremrykkes, ville under alle omstændigheder skulle gennemføres og vil dermed ikke gøre Femern Bælt-projektet dyrere.

-Jeg er glad for, at vi kan medvirke til at styrke beskæftigelsen og samtidig sikre en mere robust tidsplan for projektet.

-Jeg vil nu drøfte sagen med forligspartierne og håber, vi kan blive enige om at bede Banedanmark og Femern A/S om at arbejde videre med fremrykningen."

Regeringens Vækstplan DK - pressemeddelelse Femern Bælt

af Gjæst, 26/2 2013, 19:43 (4297 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

De ændrede planer ændrer næppe ved indvielsestidspunktet.

Regeringens Vækstplan DK - pressemeddelelse Femern Bælt

af Fysikeren, 26/2 2013, 21:40 (4297 dage siden) @ Gjæst

Nej, men de kan måske ændrer ved, hvornår udbygningen af banen fra Ringsted-Rødby er klar?

Regeringens Vækstplan DK - pressemeddelelse Femern Bælt

af Niels Bak, 27/2 2013, 12:15 (4296 dage siden) @ Gjæst

Som jeg læser det er det en ren økonomisk foranstaltning, der har meget lidt med det jernbanetekniske at gøre. Det man ønsker er at få pumpet nogle penge ud i samfundet noget før - ikke at banen bliver færdig før planen. (hvilket måske også vil være svært pga VVM mm, og for selve tunnelforbindelsen heller ikke give meget mening, hvis ikke tyskerne er færdige på deres side)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak