"daddelæskedesign" mm (Generelt)
De motorvogne, du kalder "de små" (Y4-typen), blev dels anskaffet fra TGOJ, dels fra SJ.
Dem fra TGOJ havde "dansk skinnebuskobling".
Dem fra SJ havde samme type kobling som de større/nyere skinnebusser af Y6-typen, hvoraf alle blev anskaffet fra SJ.
OHJ ombyggede selv 3 TGOJ styre-/bivogne, så de kunne kobles med Y6-typen.
Kilde: Erik Forss "Svenska Motorvagnsfordon i Danmark", Svenska Motorvagnsklubben og Frank Stenvall 1988 (ISBN 91-87612-00-3).
M.v.h.
Niels
På HTJ/OHJ´s SJ materiel af Y4 og Y6-typen overførte man den elektriske del via multiplekablet, idet man på Y6-typen havde afmonteret den elektriske del af koblingen som var monteret øverst på selve koblingen.
På Vestbanen, brugte vi til gengæld altid "fuld sammenkobling". Hvis der opstod fejl i den elektriske del, blev multiplekablet monteret og toget kørte videre uden problemer.
Uanset de tidligere SJ-skinnebusser havde nogle år på bagen, var det meget mere tekniske og robuste køretøjer, end de Scandia-skinnebusser de afløste.
- Så er der hvis ikke mere at berette om sammenkobling af disse køretøjer.
Håber Gamle Ole er tilfreds.
Mvh.
Poul.