MR-tog (Generelt)
Hej.
Har hørt en lille fugl synge om at de 25 bedste MR-togsæt, endnu engang skal igennem et renoveringsprocjekt.
af Bror Kalle, 9/2 2013, 21:21 (4374 dage siden)
Hej.
Har hørt en lille fugl synge om at de 25 bedste MR-togsæt, endnu engang skal igennem et renoveringsprocjekt.
af Jens Møller, København S, 9/2 2013, 21:41 (4374 dage siden) @ Bror Kalle
Det var da en vidunderlig nyhed! Så slipper vi da i det mindste i en årrække for flere af de nye rædsler som Lint og Desiro m.fl.!
Venlig hilsen
Jens Møller
--
Jens MO-Møller
af Christian, Aalborg, 9/2 2013, 22:56 (4374 dage siden) @ Jens Møller
Hr. MO-Møller kan måske stille et tegningsmateriale til rådighed for DSB - - så vi også kan erstatte de efterhånden udslidte MR-tog med next generation af MO vogne
Det vil helt sikkert være en fornøjelse igen at komme til at sidde i sine korte bukser på de velpolstrede (selvklæbende)bænke i disse lækre motorvogne
Hvad er der galt med de nye modeller - udover at de mere ligner en sporvogn end et tog !?
af Fysikeren, 9/2 2013, 23:00 (4374 dage siden) @ Christian
Generelt er jeg ikke ret meget tilhænger af, at MR får mere køretid end absolut højst nødvendigt.
Men når det er sagt, så vil jeg nu mene, at Desiro og Lint mangler en vigtig ting: Indre døre, som kan dæmpe støjen samt yde en form for isolering mod de ydre døre. Lige på det punkt vinder MR, at toget så larmer irriterende meget og stinker så en anden ting.
Sammenlign Desiro med DD-vogne. Vist de samme (tyske) sæder, men de indre døre og manglende motor gør komforten en del bedre.
af jiko, 9/2 2013, 23:17 (4374 dage siden) @ Fysikeren
Hej.
Som chauffør på disse gamle regionaltog, vil jeg nu også som passager 1000 gange hellere kører med MR end Lint og Desiro.
Nuvel MR-togenes motore ryger meget, men jeg er ikke enig med støjen inde i toget. Der er meget mere larm i Lint og Desiro-togene indvendig.
Her i Struer hvor Arriva også kører, kan man tit hører at Lint-togene larmer betydelig mere i tomgang sammenlignet med en MR.
Men indrømmer MR-togene er nedslidte, men de har sgu gjort det godt for DSB i mange år. Og det ser åbenbart ud til at det ikke er helt slut endnu med disse tog endnu.
Noget af det værste på MR, her i vinterkulden er trækgener ude i førerrummene. Når toget holder stille kan der værer en rigtig god varme, men når man begynder at kører bliver der ret hurtigt koldt ude foran. Har selv kørt med nogle sæt hvor man ligefrem har kunne mærke hvordan det trækker ind af sidevinduerne, under førerbordet og i hjørnerne ved frontruden. Så det er ikke altid en fornøjelse at være lokomotivfører.
af Christian, Aalborg, 9/2 2013, 23:38 (4374 dage siden) @ jiko
Hej JIKO
Du er jo en erfaren lokofører, og jeg har ikke meget forstand på at køre tog - andet end som passager, hvor jeg brugte meget af min ungdom (startede i MO dagene).
Jeg kan ikke gennemskue de negative holdninger i dette forum mod de nye "Sporvognstog" - om årsagen er:
- dårlig kvalitet
- nostalgi
- misundelse
- modstand mod liberaliseringen af togdriften.
Når man shopper lidt rundt på siden her, så er det jo tydeligt at Ariva, Lokalbanen, Nordjyske Jernbaner mv. har en stor flåde af disse nyere togmodeller - - - - men det er vel ikke modstand mod liberaliseringen, som kan være årsagen - vel ? DSB er jo også begyndt at køre de tyske MQ sæt fra Siemens
http://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=8&n=dsb-desiro-litra-mq
Har du testet de nye (MQ) for træk på "første parket"?
af jiko, 10/2 2013, 08:28 (4374 dage siden) @ Christian
Hej Christian
Nej jeg har ikke prøvet de nye MQ. Vi har slet ikke sådan nogle tog her i det Nordvestjyske. Ser dem kun i Århus og Fredericia.
af Ove, Struer, 10/2 2013, 11:00 (4374 dage siden) @ Christian
Hej JIKO
Du er jo en erfaren lokofører, og jeg har ikke meget forstand på at køre tog - andet end som passager, hvor jeg brugte meget af min ungdom (startede i MO dagene).
Jeg kan ikke gennemskue de negative holdninger i dette forum mod de nye "Sporvognstog" - om årsagen er:
- dårlig kvalitet
- nostalgi
- misundelse
- modstand mod liberaliseringen af togdriften.Når man shopper lidt rundt på siden her, så er det jo tydeligt at Ariva, Lokalbanen, Nordjyske Jernbaner mv. har en stor flåde af disse nyere togmodeller - - - - men det er vel ikke modstand mod liberaliseringen, som kan være årsagen - vel ? DSB er jo også begyndt at køre de tyske MQ sæt fra Siemens
http://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=8&n=dsb-desiro-litra-mq
Har du testet de nye (MQ) for træk på "første parket"?
Man sidder simpelthen MEGET bedre i MR end man gør i de nye. De nye er nogle "plastikkasser" med umagelige sæder og de larmer meget. Det har ikke noget med nostalgi eller modstand mod privatisering at gøre (selvom jeg ER modstander af privatisering) det er simpelthen en konstatering af at MR selvom de er gamle, er betydeligt behageligere at køre i.
af Leif Jørgensen, København Ø., 10/2 2013, 13:47 (4373 dage siden) @ Christian
Jeg kan ikke gennemskue de negative holdninger i dette forum mod de nye "Sporvognstog" - om årsagen er:
- dårlig kvalitet
Det er vist primært sæderne, det er galt med, om end en del gør dem værre end de er. Problemet er bare at sæder med fyld i tiltrækker hærværksfolk, der synes det er vældig sjovt at skære dem op. Det var et konstant problem ved 2. generations S-togene.
- nostalgi
Afgjort. Der er helt klart en del, der ønsker at verdenen var som den var for 30 år siden, så de kunne slippe for hele den her irriterende udvikling. Denne holdning kan i øvrigt også findes indenfor mange andre fagområder...
- misundelse
- modstand mod liberaliseringen af togdriften.
Næppe, selvom en hel del åbenlyst er modstandere af liberalisering. Ser vi bort fra materiellet har forbedringerne hidtil været til at overskue.
Til gengæld er der tydeligvis en del kritikere, der har svært ved at indse, at der faktisk findes mange passagerer med andre behov end deres. For den der sjældent medbringer mere end en mappe eller lille taske, kan det være svært at forstå, hvad alle de folk med barnevogne, cykler, bærbare computere osv. gør i deres tog. At jernbaneselskaberne tjener flere penge på dem end os andre, der bliver bag computeren derhjemme, indgår ikke i tankegangen.
Med venlige udvikling-hilsner
Leif Jørgensen
af andersj, Aalborg, 10/2 2013, 16:00 (4373 dage siden) @ jiko
Jeg har kørt som passager med både Desiro, MR og IC3 mellem Aalborg og Hjørring, og her er IC3 selvfølgelig langt at foretrække, mens Desiro også gør det ganske glimrende. Man sidder udmærket i Desiro, så længe turen ikke er længere. I MR sidder man også ok i Stillezonen hvor der ingen motorstøj er, men jeg tror at flere vil foretrække IC2/IC4 når de kommer herop efter broen er monteret igen.
af Lennart H, 10/2 2013, 08:22 (4374 dage siden) @ Fysikeren
Generelt er jeg ikke ret meget tilhænger af, at MR får mere køretid end absolut højst nødvendigt.
Jeg vil give dig ret, men kun pga forureningen, som ER en vigtig factor. Ellers vil jeg, når chancen byder sig, nyde MR togene, både som passager og trainspotter
Men når det er sagt, så vil jeg nu mene, at Desiro og Lint mangler en vigtig ting: Indre døre, som kan dæmpe støjen samt yde en form for isolering mod de ydre døre. Lige på det punkt vinder MR, at toget så larmer irriterende meget og stinker så en anden ting.
En anden ting med LINT togene er at de simpelthen er for små, og så er de plastret til med noget der minder om køkkenstole. Man sidder som sådan ok, men kun hvis man sætter sig korrekt, og toget samtidig er halvtomt. Det værste, man som passager kan blive udsat for, er et fyldt LINT tog. Der er ingen steder hen at flygte. De små sæder og den lille sporvogns lignende kabine, gør at man sidder alt for tæt.
At MR togene "larmer" er da bedre end at høre på tilfældige telefon samtaler og andet menneskeligt larm, syns jeg.
Sammenlign Desiro med DD-vogne. Vist de samme (tyske) sæder, men de indre døre og manglende motor gør komforten en del bedre.
af h087 , køge, 10/2 2013, 01:36 (4374 dage siden) @ Christian
Hej
kunne dette bruges, altså såfremt man kan finde nogle ABg eller Bg vogne
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
af h087 , køge, 10/2 2013, 08:43 (4374 dage siden) @ h087
redigeret af h087, 10/2 2013, 09:01
Hej
det skal herved oplyses at der som alternativt ekstra udstyr kan leveres 179 sæt pedaler, det vil give disse fordele; at der ikke forurenes, spare diselforbrug aht den omfattende globale forurening, jvnf nedenstående citat
"Jeg vil give dig ret, men kun pga forureningen, som ER en vigtig factor. Ellers vil jeg, når chancen byder sig, nyde MR togene, både som passager og trainspotter"
dernæst at de 179 pedaltrampere får motion og for en gangs skyld laver noget fornuftigt
vi tilråder dog så ekstra isolering, så omkringværende ikke bliver forstyrret af stønneriet !!!
Vi kan endvidere oplyses at der arbejdes på en elektrisk fremførselsmulighed, enten via tranformatorer, akumulatormotor eller overledning.
mvh
henning h087
der kan forekomme ironi, tilsigtet eller utilsigtet i dette indlæg
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
af Woodi, 11/2 2013, 16:20 (4372 dage siden) @ h087
Man tager da bare, enten MR eller MRD fra et andet sæt og piller styrehuset ud og laver gennemgang der, og vupti - så har man en MR3 med 3 motorer på diesel eller laver den med El-drift og måske også som bimode tog, der er mange muligheder med MR.
--
af jiko, 11/2 2013, 16:31 (4372 dage siden) @ Woodi
Hej Woodi.
Det ser sgu godt ud med 3-vogns MR..
af Georg Schmidt, 11/2 2013, 16:37 (4372 dage siden) @ Woodi
Du har fat i noget Woodi, og så lige turboen tilbage så har vi virkelig noget der vil fremad.
Mvh
Georg
af h087 , køge, 11/2 2013, 17:22 (4372 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af h087, 11/2 2013, 18:08
hvor er pedalvognen med de 179 sæt pedaler?????, med så vil der vel kun ske det at måske går det fremad, måske tilbage, måske lidt til den ene side, måske lidt til den anden, men alt i alt står den der - og "sådan er det jo", og det er jo ikke en turbo - men ellers ser det godt ud sådant et MR3, min var jo en MRABkMRD til Englænderen, da historien snakkede om nye tog til den rute - og der kunne man desværre ikke tage motordelen, da man jo skulle bruge alle togsæt
godt fundet på
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
af jiko, 11/2 2013, 21:14 (4372 dage siden) @ Georg Schmidt
Så skal vi nok lige have nogle nye motorer og gearkasser monteret.
Der har faktisk for en del år siden været planer fremme om en mellemvogn til MR-togene.
af Poul Andersen, 11/2 2013, 21:32 (4372 dage siden) @ jiko
Så skal vi nok lige have nogle nye motorer og gearkasser monteret.
Der har faktisk for en del år siden været planer fremme om en mellemvogn til MR-togene.
... og et nyt ledningsnet, samt klima/varmesystem og alt det andet !!!
Mvh.
Poul.
af Erik, 10/2 2013, 09:48 (4374 dage siden) @ Jens Møller
Lint og Desiro er bybusser på skinner:
Sæderækkerne sidder alt for tæt, og der mangler plads til bagage.
Der er 3 meter til loftet i cykel/flex-afdelingen
Dørene er alt for længe om at åbne og lukke
Der bliver koldt i hele toget når dørene åbner.
Fra Odense til Årslev er rigeligt, det må være forfærdeligt at skulle køre hele vejen til Svendborg og retur.
Hvad med at ombygge MR med IC3-teknologi med mekanisk transmission i stedet for den nuværende hydrauliske?
af Svend, 10/2 2013, 01:44 (4374 dage siden) @ Bror Kalle
Har hørt en lille fugl synge om at de 25 bedste MR-togsæt, endnu engang skal igennem et renoveringsprocjekt.
Og hvorfor så det? Har man helt opgivet IC2-togsættene?
Det er da også noget begrænset hvor sådanne togsæt kan og skal anvendes (hvis de ikke afløses af IC2/IC4):
Regionaltog:
Roskilde-Køge-Næstved
Fredericia-Vejle-Herning-Holstebro-Struer
Aarhus-Randers-Hobro-Skørping-Aalborg-Frederikshavn
Fredericia-Esbjerg
"Lidt anden regionaltrafik her og der"
--
Svend
af Bjarne Nielsen, 10/2 2013, 10:53 (4374 dage siden) @ Svend
MR kører noget Lokoførerne på Århus nærbane kalder Skæverten, dvs de kører til hornslet, holder på stationen kører ud på sidesporet og venter på desiroen fra Ryomgård,( der holder allerede en desiro i hornslet) og kører til perron igen hvorefter den futter mod århus igen. jeg ved dog ikke om den omtalte MR smutter en tur til Odder.
af JensenJ, 10/2 2013, 15:10 (4373 dage siden) @ Bjarne Nielsen
Forstår ikke hvad du mener? Kører mr til odder eller hvad mener du?
af Fysikeren, 10/2 2013, 16:45 (4373 dage siden) @ Bjarne Nielsen
Såvidt jeg kan se, så er der tale om to togpar Aarhus H-Hornslet, og ingen af dem kører til eller fra Odder.
Om morgenen er det tog M 7111 og RV 4712.
Om eftermiddagen er det tog RV 4747 og M 7146.
af MZ1411, 14/2 2013, 00:00 (4370 dage siden) @ Fysikeren
Såvidt jeg kan se, så er der tale om to togpar Aarhus H-Hornslet, og ingen af dem kører til eller fra Odder.
Om morgenen er det tog M 7111 og RV 4712.
Om eftermiddagen er det tog RV 4747 og M 7146.
Er det noget du selv har observeret, eller hvor har du det fra, at de to nævnte togpar køres af MR?
af OD, Od , 14/2 2013, 07:34 (4370 dage siden) @ MZ1411
Såvidt jeg kan se, så er der tale om to togpar Aarhus H-Hornslet, og ingen af dem kører til eller fra Odder.
Om morgenen er det tog M 7111 og RV 4712.
Om eftermiddagen er det tog RV 4747 og M 7146.
Er det noget du selv har observeret, eller hvor har du det fra, at de to nævnte togpar køres af MR?
Det er MR i følge maskinplanen.
af MZ1411, 14/2 2013, 10:40 (4370 dage siden) @ OD, Od
Såvidt jeg kan se, så er der tale om to togpar Aarhus H-Hornslet, og ingen af dem kører til eller fra Odder.
Om morgenen er det tog M 7111 og RV 4712.
Om eftermiddagen er det tog RV 4747 og M 7146.
Er det noget du selv har observeret, eller hvor har du det fra, at de to nævnte togpar køres af MR?
Det er MR i følge maskinplanen.
Hvad kører så alle de andre? Det er vel Desiro? Jeg kunne måske "tigge" et eksemplar af maskinløbene, hvis jeg sender dig min mail-adresse?
af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 13/2 2013, 21:16 (4370 dage siden) @ Bror Kalle
Denne tråd er blev meget Off Topic. Men jeg vil gerne vide noget mere om det renoveringsprojekt. Skal sæderne ombetrækkes til bage i DSB gamle farver
Seriøst, jeg vil gerne vide noget mere om det omtalte renoveringsprojekt.
af Lennart H, 14/2 2013, 05:25 (4370 dage siden) @ Thomas Rasmussen
Denne tråd er blev meget Off Topic. Men jeg vil gerne vide noget mere om det renoveringsprojekt. Skal sæderne ombetrækkes til bage i DSB gamle farver
Seriøst, jeg vil gerne vide noget mere om det omtalte renoveringsprojekt.
Forhåbentligt, bliver de malet knaldrøde, og indvendig indrettet med brunt interiør. Og så ville det være smart med en lille kupe` overfor toilettet midt i toget.