Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Cirkus Sydbane " mm (Trafikpolitik)

af gamle ole, 9/2 2013, 14:13 (4314 dage siden)

Hvad er egentlig status på ruteføring, broer mm for Sydbanen?
Som hyppig bruger af denne er der mange besynderligheder.
I forbindelse med den formodede Femhernforbindelse vil en ruteføring fra Rødby Havn vel i en ny fugleflugtslinie der vel i princippet skulle følge motorvejen, og for den sags skyld som denne køre helt udenom Nykøbing, Vordingborg, Næstved, Ringsted og Roskilde.
Hvid det nogensinde skulle blive aktuelt med en fast jernbaneforbindelse mm Helsingør.Haelsingborg, var det lige før at den gamle Midstsjællandsbane som en ydre-ydre ruingbane kunne komme helt udenom København.
Den nuværende linieføring af Sydbanen er selvfølgelig historisk bestemt, men som nævnt tidligere er det jo oabsurd at man for at komme til Kbh, skal på sightseeing "halvvejs til Fyn" via Næstved Ringsted Roskilde for at komme til Kbh, og det er oogså absurd at man tilsvarebde skal zig-zagge via Næstved og halvvejs til Kbh-Ringsted- for at komme til Fyn -Jylland, og her hjælper nye baner til Ringsted via Køge, eller hvad det nu blir til overhovedet ikke.
Eller når man skal fra f.ex. Nykøbing tiil Helsingør skal man via KH, hvilket ville svare til at man via motorvejen skulle køre til Helsingør via Rådhuspladsen/City og ud igen. Absurd!
Nogle af de zig-zagruter man bruger nu, svarer jo nærmest tilo at man skulle køre via Roskilde, ad HTJ, Tølløse-Høng-Slagelse for at komme til Fyn-Jylland.
-Og man kunne blive ved. Kan man mom ikke snart få noget konsekvens i de mere eller mindre besynderlige olaner der kører rundt?:-D :-D :-D


Hilsen Ole

"Cirkus Sydbane " mm

af Svend, 9/2 2013, 21:33 (4314 dage siden) @ gamle ole

Eller når man skal fra f.ex. Nykøbing tiil Helsingør

Det er der så heller ikke ret mange der skal. Og hvis, kan de jo blot køre over København H, som det altid har været muligt :-D

--
Svend

"Cirkus Sydbane " mm

af gamle ole, 10/2 2013, 11:12 (4313 dage siden) @ Svend

Det har du da ret i. Blot set i lyset af en evt kommende "omstruktuering" af ruteføringen, og så kan man jo ikke lade være med at skæve til ruteføringen af motorvejsnettet hvor der vel kun er et hængeprti på Sjælland nemlig E47 og mod Storebæltsbroen når man kommer til og fra Lolland-Falster og Sydsjælland.

Ole

"Cirkus Sydbane " mm

af Jimbow, Ballerup, 11/2 2013, 10:21 (4312 dage siden) @ gamle ole

Status på Sydbanen er at man i første omgang beholder den eksisterende linjeføring.

Naturligvis bliver strækningen dog elektrificeret og dobbeltsporet fra Ringsted til Puttgarden. En ny Storstrømsbro er politikerne som bekendt ikke helt enige om financieringen af endnu, men det kommer nok her i løbet af et par måneder.

En anden ting der ikke er besluttet endnu, er om hastigheden på den opgraderede bane skal være 160 km/t eller 200 km/t. En opgradering til 200 km/t kræver naturligvis at sporene skal flyttes lidt mere i kurverne, og lidt ekstra broer skal udskiftes. Derfor er løsningen dyrere end 160 km/t, men samfundsøkonomisk kan det godt svare sig. Så vi må håbe at der kan findes de ekstra penge.

Herudover er det også besluttet at elektrificere Køge Nord - Næstved (Lille Syd), så der bliver mulighed for at nogle tog kan køre via Køge (og den nye bane mod København).

Med hensyn til yderligere udbygninger på den danske side, kunne man forestille sig en etappevis udbygning med f.eks.: Shunt vest om Nykøbing F, Shunt øst om Næstved og vest om Køge inkl. dobbeltspor på Lille Syd, og til slut en direkte højhastighedsbane mellem Køge og et punkt vest for Nykøbing F. Disse projekter har dog nok ret lange udsigter.

På den tyske side har man lovet at elektrificere mellem Lübeck og Puttgarden, samt evt. forlænge nogle krydsningsstationer. Først i 2027 har man lovet udbygning til dobbeltspor pånær over Femersundbroen. Man har lige lavet en meget stor undersøgelse i forbindelse med dobbeltsporet, om man skulle udbygge eksisterende strækning, eller lave en ny linjeføring langs motorvejen. Anbefalingen blev at udbygge langs den eksisterende bane, og argumentet var at man ville forringe transportmulighederne for folk i de mindre byer langs banen, hvis man nedlagde den gamle bane og byggede en ny, hvor stationerne lå uden for byerne.

"Cirkus Sydbane " mm

af Niels Munch, 11/2 2013, 11:11 (4312 dage siden) @ Jimbow

En anden ting der ikke er besluttet endnu, er om hastigheden på den opgraderede bane skal være 160 km/t eller 200 km/t. En opgradering til 200 km/t kræver naturligvis at sporene skal flyttes lidt mere i kurverne, og lidt ekstra broer skal udskiftes. Derfor er løsningen dyrere end 160 km/t, men samfundsøkonomisk kan det godt svare sig. Så vi må håbe at der kan findes de ekstra penge.

Banedanmark har lige regnet på det: http://ing.dk/artikel/136175-banedanmark-haev-farten-paa-femern-jernbane-til-200-kmh .

M.v.h.
Niels

Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak