Frederikshavn Gl. Station - spørgsmål til sikringsteknik
Og så sidder jeg i øvrigt selv og fryder mig over Georgs flotte billeder af bl.a. den tomme station (det virker helt uhyggeligt) og Oves - som sædvanligt - underholdende selvoplevede anekdoter.Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Apropos "anekdoter" ...Nogen må kunne huske lidt mere om stationens sikringsanlæg. Det undrer mig en smule, at der er vist flere billeder af både "svingbukken" og det andet mekaniske apparat i det røde signalhus ved SBs drejeskive, men de ialt 6 hovedsignaler (to I-signaler og fire U-signaler) er alle daglyssignaler, og tilsyneladende er stort set alle sporskifter - også mellem togvejssporene - sted- og håndbetjente. Dog ses på flere billeder tydelige trådtræk til eet eller andet, men det kan selvfølgelig blot være til centralaflåsning af sporskifterne, da der ikke rigtigt ses nogen nøgleaflåsninger.
Der er også signalposten ved remisen; hvad blev den brugt til?
Mon ikke Georg, som jo har en lang karriere bag sig indenfor den slags eller Ove N kan redegøre lidt nærmere for sikrings- og signalforholdene ...? P.f.t!
Mvh
LH14
Hej Lars Henning
Hvad angår Post 1 (ved remisen) og Post 2 (ved posthuset) kan der læses mere om forbindelsen mellem blokaapparaterne i Post 1 og Post 2 og om afhængigheden mellem de to centralapparater i Post 2 i bogen "Signalhuse", skrevet af Ole Edvard Mogensen (udgivet af OEM Consult i 2011, ISBN 978-87-991676-3-0), og hvortil bl.a. Georg Schmidt har leveret flotte billeder fra Frederikshavn Gl. Station.
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen