Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hæstrup - ønske om genåbning af trinbræt (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/1 2013, 09:28 (4330 dage siden)

I dagens Nordjyske Stiftstidende ytres der ønske om at togene igen må standse i Hæstrup. Og i den anledning foreslår man etableret en krydsningsstation.

Ingen taler naturligvis om, hvor pengene skal komme fra og det bliver for alvor sjovt, hvis nogen skulle finde på at spørge Banedanmark, hvad en krydsningsstation koster.

Nå, mindre kan sikkert gøre det, hvis standsninger igen skulle blive aktuelt.

Hæstrups potentiale er i øvrigt så lille, at Trafikstyrelsen ikke har analyseret lokaliteten i Stationsstrukturen i Danmark. Og derfor er der jo frit slag for argumentation i retning af "Der er sikkert mange der ville tage toget, hvis....."

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hæstrup - ønske om genåbning af trinbræt

af Svend, 25/1 2013, 12:34 (4330 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hæstrup: 361 indbyggere i 2004 - og der er nok ikke kommet flere til siden. Men man jo ikke undre sig over, at der ønskes en ny station, når landsdelen i øvrigt er blevet begunstiget med 2 motorveje.

Jeg håber imidlertid, at nordjyderne er så fornuftige, at de indser at vejen frem ikke er at standse ved enhver bebyggelse, men at have hurtige forbindelser mellem de større bysamfund.

--
Svend

Hæstrup - ønske om genåbning af trinbræt

af KimC, 25/1 2013, 17:45 (4330 dage siden) @ Svend

Jeg håber imidlertid, at nordjyderne er så fornuftige, at de indser at vejen frem ikke er at standse ved enhver bebyggelse, men at have hurtige forbindelser mellem de større bysamfund.

Der findes jo begrebet Regionaltog og Intercitytog. Det er diffuse begreber hvor feks IC tog standser på mellemstationer fordi materiellet pga bedre accelerationsevne kan passe et ekstra stop ind mens regionaltoget der er lagt efter en sløv MR kører igennem. (Skanderborg)
På mange stræknnger har IC og Re tog ens standsningsmønster, forskellen er det materiel toget er formeret af. Tager man med et IC tog fra Aalborg mod Aarhus, standser også IC toget hver gang det ser en perron.
Hvis man skal med noget der springer et par trinbrætter over skal det hedde IC-Lyn nutildags.
Hvis man nu vendte tilbage til konceptet at Re tog betjener alle standsningssteder, IC de større, og ICLyn kun de helt store ville begreberne give lidt mening igen.

Hæstrup - ønske om genåbning af trinbræt

af Svend, 25/1 2013, 21:29 (4330 dage siden) @ KimC

Hvis NJ overtager kørslen nord for Limfjorden, kan man forestille sig 30 minutters drift mellem Ålborg og Hjørring og timesdrift til hhv Frederikshavn og Hirtshals (muligvis kombineret med flere tog Hjørring-Hirtshals).

At forestille sig at der skal køre IC-tog nord for Limfjorden som supplement til NJ-regionaltogene, er nok vel optimistisk - og hvis der elektrificere til Aalborg umuligt. For øvrigt er langt den største del af jernbanetrafikken nord for Limfjorden lokal trafik, så kørsel med IC-tog er kun noget der rumsterer i (lokal-)politikernes hjerner, for ikke (mentalt) at blive koblet helt af jernbanenettet der betjener trafikken mod hovedstaden (og provinshovedstaden Århus).

--
Svend

Hæstrup - ønske om genåbning af trinbræt

af Fysikeren, 25/1 2013, 22:05 (4330 dage siden) @ Svend

Hvis NJ overtager driften nord for Aalborg, tror jeg det fra politisk side bliver et krav med få DSB-afgange på banen til København. Formentlig omkring en håndfuld om dagen, på samme måde som DSB skal køre til Thisted og over Viborg til Struer.

Hæstrup - ønske om genåbning af trinbræt

af Svend, 26/1 2013, 00:05 (4330 dage siden) @ Fysikeren

Ja, de er ret gode til at stille krav deroppe i det allernordligste ;-) På den anden side er de ikke specielt gode til at tage toget til København. Eller bare til stationer syd for Ålborg.

--
Svend

Hæstrup - ønske om genåbning af trinbræt

af KimC, 26/1 2013, 07:13 (4329 dage siden) @ Svend

For øvrigt er langt den største del af jernbanetrafikken nord for Limfjorden lokal trafik, så kørsel med IC-tog er kun noget der rumsterer i (lokal-)politikernes hjerner, for ikke (mentalt) at blive koblet helt af jernbanenettet der betjener trafikken mod hovedstaden (og provinshovedstaden Århus).

Tror pokker da når der mangler en bro, uden udsigt til en snarlig løsning.

Hæstrup - ønske om genåbning af trinbræt

af Svend, 26/1 2013, 10:39 (4329 dage siden) @ KimC

Tror pokker da når der mangler en bro, uden udsigt til en snarlig løsning.

Det kan være, at man helt vænner sig til tingenes tilstand deroppe.
Jeg vil dog stadig fraråde, at man - som da privatbanerne overgik til motordrift i 20´erne - vælger at anlægge trinbrætter ved nærmest enhver markvejsoverkørsel.

--
Svend

Hæstrup - ønske om genåbning af trinbræt

af Niels Bak, 25/3 2013, 09:30 (4271 dage siden) @ KimC

Nu er de trafiktal jo formentlig nok fra før påsejlingen. Men det er der jo ingen grund til at tjekke, når det er sjovere at afspore debatten...

Hæstrup - ønske om genåbning af trinbræt

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 26/1 2013, 13:10 (4329 dage siden) @ Svend

Det er desværre ikke for nemt at få halvtimedrift til Vendsyssel for pt. har vi kun mulighed for drift med skiftevis 20 og 40 minutters mellemrum.

Avatar

OT - Dobbeltspor til Gødstrup station/trinbræt

af T. Rithmester ⌂, Struer, 25/1 2013, 13:58 (4330 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hæ, den kan de slå i Gødstrup, her vil man have dobbeltspor fra Herning til den nye Gødstrup station.
Regionen er med på idéen, og vil gerne spytte i kassen.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

OT - Dobbeltspor til Gødstrup station/trinbræt

af Svend, 25/1 2013, 14:14 (4330 dage siden) @ T. Rithmester

Den tror jeg så til gengæld mere på. Ud over togene (Vejle-) Herning-Holstebro-Struer, vil det være hensigtsmæssigt at lade en del af togene fra (Aarhus-) Silkeborg fortsætte til Gødstrup.

Jeg går ud fra at du kender planerne om det nye midtjyske supersygehus:

http://www.regionmidtjylland.dk/sundhed/fremtidens+sundhedsv%C3%A6sen/ans%C3%B8gninger+...
http://www.dnv.rm.dk/forside
http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?artikelID=15546

--
Svend

Avatar

OT - Dobbeltspor til Gødstrup station/trinbræt

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/1 2013, 15:16 (4330 dage siden) @ Svend

Jeg går ud fra at du kender planerne om det nye midtjyske supersygehus:

http://www.regionmidtjylland.dk/sundhed/fremtidens+sundhedsv%C3%A6sen/ans%C3%B8gninger+...
http://www.dnv.rm.dk/forside
http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?artikelID=15546

Der skal ske det samme omkring Hillerødsnye supersygehus som anlægges på en bar mark syd for byen tæt på både S-tog og Frederiksværkbanen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

OT - Dobbeltspor til Gødstrup station/trinbræt

af Niels Bak, 25/3 2013, 09:31 (4271 dage siden) @ Svend

Som sædvanlig vil jeg gerne lige se et lidt bedre beregnet grundlag end begejstrede udtalelser fra lokalpolitikere. Men i det her tilfælde synes jeg også umiddelbart det lyder meget fornuftigt.

Hæstrup - ønske om genåbning af trinbræt

af Casper, 27/1 2013, 00:02 (4329 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg synes jeres holdning er noget nedladende over for ønsket om standsningssteder.

Det fungerer jo ganske godt mange steder på privatbanerne.

DSB (og efterfølgeren Arriva) har af en eller anden grund aldrig indført det elektriske signal "passagerer at optage", som de fleste privatbaner bruger. Det kunne f.eks. med fordel bruges på Thybanen, Svendborgbanen, Tønderbanen m.fl.

Måske er Vendsysselbanen syd for Hjørring for følsom til et trinbræt, men det må man jo bare forklare borgerne i Hæstrup så.

Når der er standsning i Tolne kan det måske godt være svært at forstå at der ikke kan være i Sulsted, Tylstrup m.fl. Og jeg synes da også glimrende man kunne overveje nogle stop her. Hæstrup er nok lidt for lille.

Men der kunne sagtens være brug for flere krydsningsspor deroppe.

Ja, de er ret gode til at stille krav deroppe i det allernordligste ;-) På den anden side er de ikke specielt gode til at tage toget til København. Eller bare til stationer syd for Ålborg.

Er det en forudsætning at de skal tage toget syd for Ålborg? Så længe der er god trafik på Vendsysselbanen, er det vel ligegyldigt om de kun kører til Ålborg eller længere sydpå.

Jeg synes man sjofler dem når det gælder genåbningen af Limfjordsbroen. Jo, der er masser af uheldige omstændigheder og undskyldninger, men det er tydeligt at den ikke prioriteres særlig højt, for så havde man styret det strammere.

Hæstrup - ønske om genåbning af trinbræt

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 27/1 2013, 02:35 (4328 dage siden) @ Casper

Jeg synes jeres holdning er noget nedladende over for ønsket om standsningssteder.

Det fungerer jo ganske godt mange steder på privatbanerne.

DSB (og efterfølgeren Arriva) har af en eller anden grund aldrig indført det elektriske signal "passagerer at optage", som de fleste privatbaner bruger. Det kunne f.eks. med fordel bruges på Thybanen, Svendborgbanen, Tønderbanen m.fl.

Der er dog indført samme princip, bare uden signal, her på Grenåbanen. I praksis kører DSB også efter Odderbanens gamle signaler i dag, så det burde være en smal sag at sætte signalerne op. De er jo ikke sikringstekniske, men kun til underretning af Lokomotivføreren. I dag kører man blot langsomt forbi stoppestedet, og accelererer op igen, hvis der ikke står nogle passagerer, eller er nogen der trykker på stopknappen. Det bliver brugt både ved Hjortshøj og Hovmarken trinbrætter.


Måske er Vendsysselbanen syd for Hjørring for følsom til et trinbræt, men det må man jo bare forklare borgerne i Hæstrup så.

Når der er standsning i Tolne kan det måske godt være svært at forstå at der ikke kan være i Sulsted, Tylstrup m.fl. Og jeg synes da også glimrende man kunne overveje nogle stop her. Hæstrup er nok lidt for lille.

Men der kunne sagtens være brug for flere krydsningsspor deroppe.

Ja, de er ret gode til at stille krav deroppe i det allernordligste ;-) På den anden side er de ikke specielt gode til at tage toget til København. Eller bare til stationer syd for Ålborg.


Er det en forudsætning at de skal tage toget syd for Ålborg? Så længe der er god trafik på Vendsysselbanen, er det vel ligegyldigt om de kun kører til Ålborg eller længere sydpå.

Jeg synes man sjofler dem når det gælder genåbningen af Limfjordsbroen. Jo, der er masser af uheldige omstændigheder og undskyldninger, men det er tydeligt at den ikke prioriteres særlig højt, for så havde man styret det strammere.

Generelt var der mange steder, hvor jeg syntes at man burde anlægge flere trinbrætter og krydsningsspor. Her på Grenåbanen har der været en del snak, om manglende krydsningsmuligheder på det yderste stykke. Mon ikke at der også er en nedlagt station eller to derude.
På Langåbanen kan jeg komme i tanke om de første 5 steder, hvor jeg ikke forstår, at man ikke kan indføre behovsstandsning.
Handbjerg, Rønbjerg, Sparkjær, Ravnstrup og Rindsholm. Der er nok flere steder, hvor toget fint kunne fungere som supplement til de daglige pendlere, men hvor man af hensyn til de rejsende mellem de større byer, ikke har 'tid' til at stoppe. Kunne man ikke lave to klasser af tog? Et IC tog, der stopper i alle byer med mere end 10.000 indbyggere, måske + Bjerringbro af hensyn til Grundfos, og så et reelt regionaltog, der stopper ved alle de små byer, så de unge kan komme ind til gymnasier og des lige, uden at skulle sidde i en skramlende bus, der kører parallelt med en ganske fungerende jernbane?

Hvis kørepanen bliver lagt efter det, så der kører flere tog i myldretiden, end midt på dagen, så tror jeg ikke at der behøver at være mange flere togpar i døgnet. Man kunne måske køre lidt mindre end 2 tog i timen, om aftenen, og så i stedet bruge nogle ekstra togpar til at lave 'IC' ligende tog, lidt ligesom REX toget til Herning.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Hæstrup - ønske om genåbning af trinbræt

af Casper, 27/1 2013, 03:29 (4328 dage siden) @ BlackThorneDK

Generelt var der mange steder, hvor jeg syntes at man burde anlægge flere trinbrætter og krydsningsspor. Her på Grenåbanen har der været en del snak, om manglende krydsningsmuligheder på det yderste stykke. Mon ikke at der også er en nedlagt station eller to derude.

Ja, Grenå-Ryomgård er vist det længste stykke på det danske jernbanenet helt uden krydsningsmulighed.

Generelt har man ribbet sidebanerne for krydsningsspor, så man står med et stort problem når det gælder fleksibilitet, forsinkelser osv. Men det betyder også at man f.eks. må lade IC-toget Thisted-København vente 20 minutter i Struer, fordi der ikke er krydsningsmulighed mellem Hvidbjerg og Struer.

På en enkeltsporet bane med rimelig trafik burde der være krydsningsmulighed for hver 10 km. Det er der også på f.eks. Kalundborgbanen, Næstved-Køge-Roskilde og Vejle-Struer. Men ikke på de mere perifere baner.

Man har vel tænkt i 70'erne at man skulle nedgradere nettet til det som der var behov for, men så mistede man muligheden for fleksibilitet eller tættere trafik.

På Langåbanen kan jeg komme i tanke om de første 5 steder, hvor jeg ikke forstår, at man ikke kan indføre behovsstandsning.
Handbjerg, Rønbjerg, Sparkjær, Ravnstrup og Rindsholm.

Jeg er enig, måske bortset fra Ravnstrup, hvor byen ikke ligger helt op ad banen. Jeg vil tilføje Tange. Og Laurbjerg (hører ganske vist til en anden strækning).

Ifølge medierne ser der ud til at være stærk lokal opbakning i Sparkær og Laurbjerg, og Arriva har sagt god for det, så finansieringen mangler bare. Jeg ved ikke om det er gået død igen. I Rønbjerg har man luftet idéen, men den er ikke så langt fremme.

Kunne man ikke lave to klasser af tog? Et IC tog, der stopper i alle byer med mere end 10.000 indbyggere, måske + Bjerringbro af hensyn til Grundfos, og så et reelt regionaltog, der stopper ved alle de små byer ...

Det har jeg også tit tænkt på. Man har jo indført regionalekspres på Herning-Århus, som du skriver.

Et Re-tog kunne køre i timedrift Skive-Århus med stop på alle stationer, og et Rex-tog Struer-Århus, med stop på de små stationer indtil Skive, og derfra kun i Viborg, Bjerringbro, Langå, evt. også Rødkærsbro og Hadsten.

Der er i øvrigt ikke ret mange passagerer på strækningen Skive-Struer, så her kunne man fint have flere standsninger. Da det er en yderstrækning vil evt. driftsforstyrrelser ikke være så følsomme. Så der er vel også driftsmæssige argumenter for at genåbne Rønbjerg.

Med en shunt ved Langå kunne Rex-toget komme endnu hurtigere til Århus. Det koster penge, men det gør alle vejbyggerierne også.

Hæstrup - ønske om genåbning af trinbræt

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 27/1 2013, 06:10 (4328 dage siden) @ Casper

Generelt var der mange steder, hvor jeg syntes at man burde anlægge flere trinbrætter og krydsningsspor. Her på Grenåbanen har der været en del snak, om manglende krydsningsmuligheder på det yderste stykke. Mon ikke at der også er en nedlagt station eller to derude.


Ja, Grenå-Ryomgård er vist det længste stykke på det danske jernbanenet helt uden krydsningsmulighed.

Generelt har man ribbet sidebanerne for krydsningsspor, så man står med et stort problem når det gælder fleksibilitet, forsinkelser osv. Men det betyder også at man f.eks. må lade IC-toget Thisted-København vente 20 minutter i Struer, fordi der ikke er krydsningsmulighed mellem Hvidbjerg og Struer.

På en enkeltsporet bane med rimelig trafik burde der være krydsningsmulighed for hver 10 km. Det er der også på f.eks. Kalundborgbanen, Næstved-Køge-Roskilde og Vejle-Struer. Men ikke på de mere perifere baner.

Man har vel tænkt i 70'erne at man skulle nedgradere nettet til det som der var behov for, men så mistede man muligheden for fleksibilitet eller tættere trafik.

På Langåbanen kan jeg komme i tanke om de første 5 steder, hvor jeg ikke forstår, at man ikke kan indføre behovsstandsning.
Handbjerg, Rønbjerg, Sparkjær, Ravnstrup og Rindsholm.


Jeg er enig, måske bortset fra Ravnstrup, hvor byen ikke ligger helt op ad banen. Jeg vil tilføje Tange. Og Laurbjerg (hører ganske vist til en anden strækning).

Ifølge medierne ser der ud til at være stærk lokal opbakning i Sparkær og Laurbjerg, og Arriva har sagt god for det, så finansieringen mangler bare. Jeg ved ikke om det er gået død igen. I Rønbjerg har man luftet idéen, men den er ikke så langt fremme.


Den primære grund til at jeg tog Ravnstrup og Rindsholm med, var at der allerede ligger krydsningsspor der.
Laurbjerg er også en af de oplagte muligheder for et standsningssted. Det er ikke så lang tid siden, at den gamle perron blev pillet op.

Et par andre forslag, hvis man kigger på den del af længdebanen, er Søften, Mundelstrup og Brabrand. Men så er vi vidst nærmere ovre og snakke lokalbaner til Aarhus.

Kunne man ikke lave to klasser af tog? Et IC tog, der stopper i alle byer med mere end 10.000 indbyggere, måske + Bjerringbro af hensyn til Grundfos, og så et reelt regionaltog, der stopper ved alle de små byer ...


Det har jeg også tit tænkt på. Man har jo indført regionalekspres på Herning-Århus, som du skriver.

Et Re-tog kunne køre i timedrift Skive-Århus med stop på alle stationer, og et Rex-tog Struer-Århus, med stop på de små stationer indtil Skive, og derfra kun i Viborg, Bjerringbro, Langå, evt. også Rødkærsbro og Hadsten.

Der er i øvrigt ikke ret mange passagerer på strækningen Skive-Struer, så her kunne man fint have flere standsninger. Da det er en yderstrækning vil evt. driftsforstyrrelser ikke være så følsomme. Så der er vel også driftsmæssige argumenter for at genåbne Rønbjerg.

Med en shunt ved Langå kunne Rex-toget komme endnu hurtigere til Århus. Det koster penge, men det gør alle vejbyggerierne også.

En shunt ville nok være en oplagt mulighed, men det kommer til at påvirke et par lodsejere i området, samt at Langå banegård skal forlænges en god del. Næsten halvvejs til Laurbjerg mod syd og et par hundrede meter længere mod vest.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Langå-shunt

af Casper, 25/3 2013, 03:55 (4271 dage siden) @ BlackThorneDK

Med en shunt ved Langå kunne Rex-toget komme endnu hurtigere til Århus. Det koster penge, men det gør alle vejbyggerierne også.


En shunt ville nok være en oplagt mulighed, men det kommer til at påvirke et par lodsejere i området, samt at Langå banegård skal forlænges en god del. Næsten halvvejs til Laurbjerg mod syd og et par hundrede meter længere mod vest.

Det er vel ikke meningen togene som benytter genvejen skal stoppe i Langå.

Det er et rent teknisk spørgsmål om shunten skal være en del af Langå stationsområde, eller om de to tilslutningspunkter skal udgøre selvstændige "stationer".

Der er ikke så meget problematisk ved shunten, ud over at den skal krydse Gudenåen på en ny bro.

Længde godt 1 km.

Kort: http://goo.gl/maps/2zxJW

Avatar

Hæstrup - ønske om genåbning af trinbræt

af BoergeOf61, Randers C, 25/3 2013, 10:04 (4271 dage siden) @ BlackThorneDK


Generelt var der mange steder, hvor jeg syntes at man burde anlægge flere trinbrætter og krydsningsspor. Her på Grenåbanen har der været en del snak, om manglende krydsningsmuligheder på det yderste stykke. Mon ikke at der også er en nedlagt station eller to derude.

Omkring Aarhus kunne det ske under etablering af letbanen.
http://midttrafik.dk/letbane/udbygningsetaper .

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak