Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Afbrænding af jernbanemateriel (Generelt)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 14/1 2013, 23:39 (4320 dage siden)

Nu hvor "støvet blev pustet af" denne ældre tråd, så forekommer det mig, at det på Georg's billeder ser ud som om, at d'herrer Vagn og/eller Jørgen er igang med at brænde noget teaktræ af - eller er det MO-vogne (?).
Det er slemt nok at have naboer, der fyrer flittigt i deres brændeovne med alverdens affald her anno 2013, men på tilsvarende vis har røgen fra afbrændingen af jernbanemateriel, hvor der også er en del plastic og elektriske komponenter i, vel heller ikke gjort noget godt for folkesundheden i hverken Åbyhøj, Bjerringbro, København eller for naboerne til Borupgård Teglværk ?.
På Georg's billede er årstallet ca. 1980, og det fik mig til at tænke på, hvornår (eller om ?) det blev forbudt at brænde jernbanemateriel og affald herfra af ?.
(Der kan læses lidt om det her, men der står ikke noget om, hvornår).
Var der en offentlig (miljø-)debat om denne "røgede sag" dengang ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Afbrænding af jernbanemateriel

af Jens MO-Møller @, 15/1 2013, 00:11 (4320 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Såvidt jeg husker, var der noget diskussion i den århusianske presse i slutningen af firserne i forb. med ophugningen af bl.a. Bhs-styrevogne hos Henriksen i Århus. Denne diskussion gik vist mest på asbesthysteriet, som var højeste mode dengang!

Men nu skal vi vel ikke (igen) her på forumsiden igennem en laaaaaaanng og jammerlig miljøjerimiade fra alle miljøhysterikerne, som ved den blotte konstatering af røg, uanset hvorfra det stammer, går helt i selvsving.

Venlig hilsen
Jens Møller

af Stig Bang-Mortensen, 15/1 2013, 08:12 (4320 dage siden) @ Jens MO-Møller

Jeg har et par ret flotte sort/hvide billeder af vognafbrænding på Centralværkstedet i 1960'erne.

af Ove, Struer, 15/1 2013, 10:06 (4320 dage siden) @ Jens MO-Møller

Såvidt jeg husker, var der noget diskussion i den århusianske presse i slutningen af firserne i forb. med ophugningen af bl.a. Bhs-styrevogne hos Henriksen i Århus. Denne diskussion gik vist mest på asbesthysteriet, som var højeste mode dengang!

Men nu skal vi vel ikke (igen) her på forumsiden igennem en laaaaaaanng og jammerlig miljøjerimiade fra alle miljøhysterikerne, som ved den blotte konstatering af røg, uanset hvorfra det stammer, går helt i selvsving.

Venlig hilsen
Jens Møller

Kan vi ikke bare nøjes med at konstatere at det er en idiotisk måde at hugge materiel op på? ;-)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/1 2013, 11:58 (4320 dage siden) @ Ove

Kan vi ikke bare nøjes med at konstatere at det er en idiotisk måde at hugge materiel op på? ;-)

Jo! Og at vi er blevet lidt klogere siden.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

af Henrik Tolderlund, 15/1 2013, 20:45 (4319 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Jeg formoder, at når man afbrændte materiellet, var det for at vognkassen blev "ren", så den var lettere at skære op. Så var man fri for træ, stof og plastik.

Nu om dage klipper man som bekendt vognene i stykker. Hvordan man derefter sorterer materialerne, er der sikkert nogen, der kan oplyse her på Forum.

Venlig hilsen

Henrik

af Christian, Aalborg, 15/1 2013, 20:58 (4319 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Måske at man smidder de mindre dele af klippede metaller, påhæftet plast, træ, isolering, kabler og meget andet godt i en shredder - som kan findele og sortere materialerne. Disse maskiner er der en del af, hos flere af de store danske produktforretninger - - f.eks her:

http://partner.hjhansen.dk/article.aspx?aid=248

af Coenen-Bache, 16/1 2013, 21:51 (4318 dage siden) @ Christian

[image]
Så var det vist på tide at komme tilbage til det oprindelige emne...Her 2 S-tog i Bjerringbro..i den rigtige vindretning ! FS-942+Mm-812. 04-07-1981

Afbrænding af jernbanemateriel, nearly OT, litreringen?

af Steff, 16/1 2013, 22:12 (4318 dage siden) @ Coenen-Bache

Go´aften.

Man ser ofte andre ting, end lige det billedteksten fokusere på, hér en afbrænding for at komme til metallet.
Det opgivne sæt blev jo renoveret i 1975/76 på Cvk Kh og udrangeret 1978.
Det kan godt være jeg har glemt et og andet, men er påskriften/litreringen ikke med lige venstre kant og mangler der ikke en krone?

Steff

--
Steffen Dresler

af Jens MO-Møller @, 17/1 2013, 02:44 (4318 dage siden) @ Steff

Antiroyalismen trivedes jo godt dengang!

Venlig hilsen
Jens Møller

af Henrik Tolderlund, 17/1 2013, 12:38 (4318 dage siden) @ Steff

Go´aften.

Det opgivne sæt blev jo renoveret i 1975/76 på Cvk Kh og udrangeret 1978.
Det kan godt være jeg har glemt et og andet, men er påskriften/litreringen ikke med lige venstre kant og mangler der ikke en krone?

Steff

Hej Steff og I andre

Så vidt jeg ved, blev S-togsvognene ved omtalte renovering "kun" forsynet med "designbogstaver- og tal" og dermed ingen krone.

Venlig hilsen

Henrik

af Georg Schmidt, 16/1 2013, 23:23 (4318 dage siden) @ Coenen-Bache

Vindretningen i Bjerringbro skulle helst være vestnordvest.
[image]
Henriksen brændte ikke vognene af, men de blev hugget i roligt tempo, så man kunne følge med i hvad der forsvandt.

Mvh
Georg

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 17/1 2013, 08:27 (4318 dage siden) @ Georg Schmidt

Vindretningen i Bjerringbro skulle helst være vestnordvest.
[image]
Henriksen brændte ikke vognene af, men de blev hugget i roligt tempo, så man kunne følge med i hvad der forsvandt.

Mvh
Georg

Hej Georg

Tak for det fine billede.
Det lyder kun rimeligt, givet at hans virksomhed lå så tæt på bebyggelse, som den gjorde.
Så er det muligvis en støvsky, som man kan se på dine billeder fra Århus/Åbyhøj ?.
Der er meget mere fornuft i at brændbare fragmenter bliver brændt af på et forbrændingsanlæg, så vi kan få en gang herlig fjernvarme ud af det, og så røgen kan blive renset.
Jørgen brændte i hvert fald ikke brædder fra godsvognene af - han brugte i stedet brædderne til at bygge sommerhus af. Det er uden tvivl blevet et rigtig solidt sommerhus, som vil holde i mange år :-)
Hvad skal der ske med grunden, som Henriksens ophuggervirksomhed lå på gennem to generationer ?. Området var vistnok i forvejen gammel losseplads.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 17/1 2013, 11:53 (4318 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]

Hvad? Hvornår?

--
[image]

af Georg Schmidt, 18/1 2013, 11:22 (4317 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

Hvad? Hvornår?

Vognen er CP 3209 under ophugning hos Henriksen, Århus 9/2 1977.

Hos Henriksen var en del vogne klar til ophug 9/2 1977.
[image]
CP 3209 under ophug.
[image]
CP 3226 og 2913 på Henriksens ophuggerplads.
[image]
Ophuggervogne, bl. a. Jøkervogn (022).
[image]
Specialvogn 575.

Jeg noterede flg. vogne 9/2 1977 hos Henriksen.
CP 2886 Rev A 15.01.70
CP 3226 Rev A 18.05.68
CP 2913 Rev A 08.04.69
CP 2914 Rev A 15.08.67
CP 3209

Ics 807 155-7
Ics 807 148-2
Ics 807 103-7
Ics 807 144-x

Specialvogn 575 Rev K 20.10.68

Cl 529-2 Rev A 06.03.74
Cl 532-6
Cle 699-7

Samt et par Gklms og nogle Elo.

Mvh
Georg

Afbrænding af jernbanemateriel - Specialvogn 575

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 21/3 2013, 11:15 (4255 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Specialvogn 575.

Jeg noterede flg. vogne 9/2 1977 hos Henriksen.

Specialvogn 575 Rev K 20.10.68

Hej Georg

Tusind tak for billederne og oplysningerne.

Jeg snublede tilfældigvis over et billede af Specialvogn 575, set fra den anden side, i Niels Jensen's "Danske lokomotiver og vogne" (Clausen, 1973), side 219, idaw.
Mange af DSB's Specialvogne var som bekendt ikke ens på begge sider, endsige symmetriske, så for en modelbygger er billeder af begge sider at foretrække, frem for "gætterier". Specialvogn 575 er herved mere lige til at "gå til" - herligt-herligt :-)
(Der er ligeledes gode billeder af nogle af DSB's øvrige Specialvogne i Niels Jensen's "Danske lokomotiver og vogne" (Clausen, 1973), side 213-219).

(Godsvognen i baggrunden (DSB IA ?) er allerede blevet "plyndret" for sin bræddebeklædning. Henriksen brugte som bekendt bræddebeklædning fra godsvogne til at bygge sommerhus af).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

af Erik H, Frederikssund, 18/1 2013, 20:06 (4316 dage siden) @ Coenen-Bache

Der var i 1980 henstillet nogle 1. generations S-togsvogne i Frederikssund ved den 1. station fra 1879. Disse vogne havde fået fjerne bla. frontlanternerne, samt var patograferne også mere eller mindre demonteret.
Efter nogen tid, blev i hvert fald nogle af disse vogne brændt, men det var ikke meningen, da området på daværende tidspunkt, var omgivet af store træer, der jo som bekendt har en vis brændværdi;-)
Hvad der egentlig skete ved jeg ikke, men der er sikkert nogle derude, der kan komme med yderligere oplysninger.

Jeg tog nogle billeder dengang i 1980, af ovennævnte materiel, før de var udbrændt. Det var ikke alle vognene der brændte, men man får jo en mistanke, om at branden var påsat.

Med venlig fredags hilsen
Erik H

[image]
[image]

--
Erik H
[image] [image]

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 19/1 2013, 14:31 (4316 dage siden) @ Coenen-Bache

[image]
Så var det vist på tide at komme tilbage til det oprindelige emne...Her 2 S-tog i Bjerringbro..i den rigtige vindretning ! FS-942+Mm-812. 04-07-1981

-----------

På: http://evp.dk/index.php?page=januar-2013 ankom færgen WARNEMÜNDE "i nat" med både det første, men her også det sidste Frichs/Scandia-lyntog fra Berlin i 1973.

[image]
Færgen WARNEMÜNDE med sidste FRICHS/SCANDIA-lyntog, Ms 401- Aa 431 - Ms 402. Gedser.
30. september 1973.

Det er dog ikke en afbrænding af tog, ---men det kommer vi til ! ! !

Foreløbig kører toget videre til København en gang i kommende nat ! ! ! :-)

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk / http://evp.dk/index.php?page=januar-2013

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 21/3 2013, 12:16 (4255 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det er dog ikke en afbrænding af tog, ---men det kommer vi til ! ! !

Foreløbig kører toget videre til København en gang i kommende nat ! ! ! :-)

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk / http://evp.dk/index.php?page=januar-2013

Hej Erik

Jeg vil her lige tillade mig også at henvise til din artikel i Signalposten 1974, 10. årgang, nummmer 2, hvor nogle af dine billeder fra din hjemmeside (i linket ovenfor) også kan ses.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Indsend billeder

Jernbanebøger

Asaabanen 1914-1968

Asaabanen 1914-1968. Pris 180 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak